AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #1 Skrevet 1. februar 2013 Hei. Jeg er snart ferdig med siste året på vgs, og ønsker å utdanne meg som sykepleier. Saken er bare den at her jeg bor tar de bare inn studenter annethvert år, så kan ikke søke dette året (da må jeg evt. flytte bort et år) men vente til neste år. (2014) For tiden så har jeg en helgejobb hos Narvesen, noe jeg trives godt med. Siden jeg ikke skal gå på skole neste år, så ønsker jeg å ha noe å gjøre på om dagene. Orker ikke å jobbe på kiosk hver eneste dag, synes det er nok med helgene, og noen kvelder i måneden. Har tenkt å søke litt på jobber som er mer sykepleierrelaterte, der jeg arbeider med mennesker. Enten det er bolig, hjemmetjeneste, sykehjem eller lignende. Tror dere det er mulig for meg å få jobb på et slikt sted uten utdanning? Har to år helse og sosial bak meg da, men valgte påbygg istedet for lærling siden jeg visste hva jeg ville bli. Å søke lærling er ikke så aktuelt for meg, i og med at jeg ikke ønsker å bli helsefagarbeier + det er mye dårligere lønn, når jeg vet ikke kommer til å fullføre begge årene. Noen av dere som har peiling på dette? Hvor det kan være muligheter for å få jobbe et år? Og hva lønnen evt, blir? Vil helst jobbe på dagtid. Anonym poster: eb4cbcdd6e1d5f0fc3b4832d282c2860
Gjest Wilhelmine Skrevet 1. februar 2013 #2 Skrevet 1. februar 2013 Jeg kjenner flere som jobber innen helse (f.eks. på gamlehjem) uten utdannelse, men disse får gjerne ikke fast jobb eller høy stillingsprosent. De har kanskje 20% fast og går resten på tilkalling/tar ekstra vakter. Så det er nok helt klart mulig å få jobbe, men uten utdanning havner du bakerst i køen for de større stillingene og vikariatene. De jeg kjenner jobber dessuten turnus, og da mye kveld og helg, siden det er minst attraktivt og mest ledige vakter der. Dette gjelder de jeg kjenner på gamlehjem, i omsorgsboliger og hjemmetjenesten. Vet ikke om dette var så mye til hjelp, da jeg bare snakker ut fra folk jeg kjenner, ikke har noe erfaring med det selv. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #3 Skrevet 1. februar 2013 Tusen takk for svar! Når det gjelder søking, er det smartest å gå til kommunen å få hjelp der, eller søke direkte til stedene jeg er interessert i? Anonym poster: eb4cbcdd6e1d5f0fc3b4832d282c2860
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #4 Skrevet 1. februar 2013 vanskelig for ufaglærte å få større (faste) stillingsprosenter innen helse og sosial. Ville gått direkte til leder der du ønsker å jobbe. Står du som vikar på 3-4 steder så blir det nok en del jobbing :-) Anonym poster: 0ef40056da750b742ecc37555105db87 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #5 Skrevet 2. februar 2013 Du må søke selv, du får ikke hjelp av kommunen. Med mindre du har etablert familie eller helseproblemer virker det som en mye bedre ide å flytte et annet sted og begynne til høsten. Anonym poster: dee12063353c7d527662e61609170faf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå