AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #1 Skrevet 1. februar 2013 Jeg og barnefar har ett barn som nå har fylt 15 år. Etter fylte 15 år går barnet over i et nytt trinn og bidraget skal økes. Vi har privat bidrag, men far mener det ikke skal økes fordi økningen er under 12% reglen. Jeg syntes dette hørtes rart ut, for barnet vårt går jo opp i ett høyere trinn. Ringte da til Nav. Snakket med en hyggelig mann. Han fortalte at fra trinnet 11-14 år og opp til 15-18 år økte summen med ca 900 kr. Altså beregnes barn fra 15-18 år å koste samlet 900 kr MER enn yngre barn. De 900 kr skal deles etter den vanlige brøken vi har ellers ang. bidrag. Dvs. at han skal betale meg ca 600 kr mer. Syntes dette hørtes veldig logisk ut. Nå ringte min eks. Han sier han har vært i kontakt med NAV flere ganger, og at alle sa at hans regnemåte var riktig. De 600 kr han skal betale var mindre enn en 12% økning fra det han betaler i dag. Hadde det vært f.eks 750 kr, hadde han "vært nødt" til å betale dette. Altså øke bidraget. Hva er riktig? Hvorfor har de dette trappetrinnsystemet på Nav, hvor de beregner at barn blir dyrere med alderen, hvis det ikke fungerer slik? Mannen jeg snakket med sa 12% reglen kun gjalt endringer i lønn. Hvem har rett her???? Anonym poster: 981df5af35af72bfb539b7aac47ed93a
Gjest Kaninpus Skrevet 1. februar 2013 #2 Skrevet 1. februar 2013 Jeg kjenner ikke til reglene, men jeg kjenner til NAV. Og der kan en få mange ulike svar, som er frustrerende! Oppfordrer deg til å be om et møte med en saksbehandler, hvor du får skriftlig hva som stemmer. Så har du noe å vise til, dersom NAV begynner å diskutere med seg selv...for det er utrolig irriterende!
Gjest annemor30 Skrevet 1. februar 2013 #3 Skrevet 1. februar 2013 Stemmer det at reglen gjelder kun om det er 12% endringer i lønn. Hvis NAV hadde satt bidraget ville du automatisk gått over i annen bidragsklasse:) Gubben er bare vrang,. http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Hovedregler/Fastsette+og+endre+bidrag 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #4 Skrevet 1. februar 2013 Takk for svar. Jeg får oppsøke Nav og "håpe" at denne saksbehandleren VET hvordan reglene er da - og kan skrive ut papirer til meg. Blir så inderlig lei når barnefaren påstår at det ikke skal stige nå som barnet er 15 år.... Slitsomt... Anonym poster: 981df5af35af72bfb539b7aac47ed93a
Gjest annemor30 Skrevet 1. februar 2013 #5 Skrevet 1. februar 2013 Du kan skrive de ut fra NAV selv også;-)
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #6 Skrevet 1. februar 2013 Takk for svar. Jeg får oppsøke Nav og "håpe" at denne saksbehandleren VET hvordan reglene er da - og kan skrive ut papirer til meg. Blir så inderlig lei når barnefaren påstår at det ikke skal stige nå som barnet er 15 år.... Slitsomt... Anonym poster: 981df5af35af72bfb539b7aac47ed93a Høres ut som at han helst vil slippe billigst mulig unna.. Standard mannfolk Anonym poster: 156fd0ee52fcd0659421e25c145ecfcd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå