AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #1 Skrevet 1. februar 2013 Jeg har i 5 år prøvd å gå ned i vekt, etter et svangerskap som ga meg 15 kg for mye. Er nå 80 kg og 170 høy. Trener spinning 3 ganger i uka, for det meste intervall m/pulsmåling. Ligger da på 80-90% stort sett hele tiden. Spiser 1400 kcal daglig, mye grønnsaker og lite raske karbs. Spiser aldri godteri osv. Allikevel går jeg ikke ned tips? Anonym poster: a8cd971010946f34ff95b89af2da1bdb
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #2 Skrevet 1. februar 2013 Når man skal gå ned i vekt er det jo anbefalt å trene en kombinasjon av kondisjontrening og styrke. Muskler forbrenner mer. Kanskje du skal begynne med styrketrening? Dessuten må du spiser mer enn 1400 kcal på de dagene du trener. For da trenger du energi. Anonym poster: 6ed9a38df5335a0322db92606e333d8b 1
Miss Lucky Skrevet 1. februar 2013 #3 Skrevet 1. februar 2013 (endret) Regner med du mener at du ikke går ned i vekt? Godt mulig du går ned i fettprosent, og samtidig har fått mer muskler. Muskler veier jo mer enn fett. Men merker du ingenting på klærene heller ? Er smartere å bruke målebånd enn vekta når man skal ned i vekt og samtidig trener Endret 1. februar 2013 av Miss Lucky
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #5 Skrevet 1. februar 2013 Regner med du mener at du ikke går ned i vekt? Godt mulig du går ned i fettprosent, og samtidig har fått mer muskler. Muskler veier jo mer enn fett. Men merker du ingenting på klærene heller ? Er smartere å bruke målebånd enn vekta når man skal ned i vekt og samtidig trener Joda, joda, muskler veier mer enn fett, men det skal altså litt til for at man klarer å bygge masse muskler - med mindre man trener målrettet og tung styrketrening og spiser absolutt optimalt. De fleste som bruker "muskler veier mer enn fett" som unnskyldning for at de ikke går ned, feilberegner dessverre både mat og trening. a) De spiser mer enn de tror og de b) trener mindre enn de tror. Jeg sier ikke at det er det ts nødvendigvis gjør, men det er ofte det som er grunnen. Rådet mitt er å gå grundig gjennom kostholdet og se om det er noen feilkilder der. Nøtter, for eksempel, som er sunt og ofte anbefales er kaloribombe. 10 cashewnøtter er omtrent 100 kalorier. Tren en kombinasjon av kardio og styrke. Lykke til, det løsner nok snart! (Har forresten akkurat samme historie som deg, veide for et år siden 81 kilo, er 170 cm, slanket meg 17 kilo til juni i fjor og holder vekta fint. Trener masse den dag i dag. Stå på!) Anonym poster: 1aeb84fce72d55c1ae748f8fd24dfac9
Miss Lucky Skrevet 1. februar 2013 #6 Skrevet 1. februar 2013 Joda, joda, muskler veier mer enn fett, men det skal altså litt til for at man klarer å bygge masse muskler - med mindre man trener målrettet og tung styrketrening og spiser absolutt optimalt. De fleste som bruker "muskler veier mer enn fett" som unnskyldning for at de ikke går ned, feilberegner dessverre både mat og trening. a) De spiser mer enn de tror og de b) trener mindre enn de tror. Jeg sier ikke at det er det ts nødvendigvis gjør, men det er ofte det som er grunnen. Rådet mitt er å gå grundig gjennom kostholdet og se om det er noen feilkilder der. Nøtter, for eksempel, som er sunt og ofte anbefales er kaloribombe. 10 cashewnøtter er omtrent 100 kalorier. Tren en kombinasjon av kardio og styrke. Lykke til, det løsner nok snart! (Har forresten akkurat samme historie som deg, veide for et år siden 81 kilo, er 170 cm, slanket meg 17 kilo til juni i fjor og holder vekta fint. Trener masse den dag i dag. Stå på!) Anonym poster: 1aeb84fce72d55c1ae748f8fd24dfac9 Sa ingenting om masse muskler. Jeg går ikke ned i vekt i det hele tatt når jeg trener.. går heller opp.. men jeg merker alikevel stor forskjell på klærene.
Løvetanten Skrevet 1. februar 2013 #8 Skrevet 1. februar 2013 (endret) Du spiser for lite og trener ikke styrke. Det kan være to gode grunner til at du ikke mister vekt. Ren kondistrening har bare *så* mye effekt, og det er på langt nær den beste måten å miste vekt. Leste et sted at under optimale treningsforhold kan en legge på seg maks 250 g muskler på en måned- det gjelder nybegynnere. Musklene bidrar til å holde kroppens forbrenning på et høyere nivå, og når du styrketrener så bygger du opp kroppen i stedet for å bryte den ned (som kondisktrening og sulteforing gjør) Endret 1. februar 2013 av Løvetanten
Gjest made4u Skrevet 2. februar 2013 #9 Skrevet 2. februar 2013 Det er så mye feilrapportering av energi (kcal/kj) at jeg for lengst har sluttet å legge noe i tall folk i forum oppgir. Dog registrerer jeg at du ikke går ned i vekt, i så fall er det grunnet forholdet ditt mellom inntak og forbruk. Jeg vet ikke hva du kan gjøre, alle har jo forskjellige mat og drikkevaner, forskjellige utfordringer. Om du ikke vet årsaken selv så er det umulig for noen å gi deg råd, så sant dem ikke betrakter deg en liten periode på noen uker og slik lærer seg din livsstil å kjenne.
_LD_ Skrevet 2. februar 2013 #10 Skrevet 2. februar 2013 Endring, endring .. endring Hvis du i 5 år har prøvd samme opplegg uten at du har fått vektnedgang og øvrig fremgang er det på høy tide med endringer i hva du gjør. Alle må justere på mengde inntak og trening for å hele tiden holde progresjon oppe. Uansett hvilket mål man har i det lange løp. Meningene er mange om hva som er best, hvor mye etc. Likevel så har man noen grunnleggende prinsipper som går igjen. Protein, karbohydrat og fett har alle sine formål, og du trenger alt i en hverdag. Hvor mye av hver avhenger av din kropp, din hverdag og ditt mål. Det første jeg vil anbefale deg er å begynne å føre oversikt over hva og hvor mye du spiser og hvor mye du trener. Det finnes mange gratis app'er for dette, eller nettsider. Du kan også lage din egen. Med inntak, før nøyaktig og ALT. Uansett hvor lite og "ubetydelig" det måtte være. Regn deretter ut hvor mye protein, karb og fett dette utgjør pr dag. Og ikke minst hvilke type protein, karb og fett er det du faktisk da får i deg. Deretter er det tid for justeringer.. for svært mange kan dette være uhyre vanskelig å gjøre selv. Prøv i det små først og fremst. Trolig må du nok øke litt på kcal inntak pr dag. Deretter bør du se til at du får i deg nok proteiner. Med karbohydrater bør du holde det lavt, men det er overhodet ingen grunn til å bevege seg inn på type "lavkarbo". Tren vekter. Ta en time eller to med en PT. Få satt opp et program og følg dette. Pass på at du hver eneste gang du trener skal være litt sterkere en sist gang. Klarte du 8 repetisjoner siste treningsøkt på siste sett, da skal du klare minst 9 rep på siste sett med samme vekt. Altså.. fremgang Når du klarer alle repetisjoner på siste sett ut i fra antall repetisjoner du har satt opp, ja da økter du vektene du startet med også fortsetter man slik. Eksempel: Biceps curl 3 sett med 10 repetesjoner 1 sett: 6 kg X 10 rep 2 sett: 8 kg X 10 rep 3 sett: 10 kg X så mange rep man klarer.. si 8 neste trening.. 3 sett = 9, deretter 10 Tid for økning i vekt slik at siste sett blir med 12 kg. For noen kan overgangen bli litt stor, slik at det kan være at man kjører 10 kg siste gang med 12-13 repetisjoner før man går over til 12 kg i siste sett. For å illustrere fremgang her. Da har man alltid et mål å følge og det gir en god følelse å dra fra trening Kjør deg hardt når du først er der. Om du har noen å trene sammen med.. enda bedre Det er motiverende og du kan få den andre personen til å hjelpe deg med å løfte slik at du klarer den siste repetisjonen. 1
Gjest Tigress Skrevet 2. februar 2013 #11 Skrevet 2. februar 2013 Sjekk målebåndet og ta formbilete. Om ikkje noko endrar seg på ein månad er inntaket for høgt i forhold til forbruket. Juster ein av delane.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå