Gå til innhold

Nok proteiner uten at det blir for mye kcal

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg trener styrke ca 5 ganger i uken og lurer på hvordan dere andre klarer å få i dere 2 g proteiner pr kg kroppsvekt? Må man bruke proteinpulver eller kan det gjøres via vanlig kosthold også? Det virker som det blir utrolig mye mat som må konsumeres og allt for høyt kaloriinntak hvis man skal få i seg nok. Eller finnes det noen "supermatvarer" eller triks som gjør det enklere?

Anonym poster: 57278ae7cbea16cf100bbcb630540a15

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har litt det samme problemet som deg, det virker som en litt vanskelig oppgave å få i seg nok proteiner via kosten og samtidig ligge i kaloriunderskudd (eller balanse). Kyllingfilet og mager fisk som torsk og sei er proteinrikt og kalorifattig. Problemet er at du blir temmelig fort lei av torsk og kyllingfilet til frokost og lunsj! Jeg pleier å koke egg og plukke ut plommen, for det meste av proteinene ligger i eggehviten. Eggehvite har høy proteinprosent, men man må spise maange egg for å få nok.

Jeg er spent på svarene her ;)

Skrevet

jeg bruker proteinpulver selv, vil anbefale det da det inneholder få kcal og mye proteiner!

Skrevet

to fluer i en smekk...

• Liker 1
Skrevet

Proteinpulver er unødvendig for de aller fleste!

Kylling av ulikt slag, filet, grillet, lår, wok. Varier egg, omelett med ett helt egg + et par hviter, speilegg, smootier med eggehvite i, eggerøre, "pai" uten bunn. Svinekjøtt av ulikt slag, koteletter, wok, ytrefilet, indrefilet.

Cottage Cheese, ha det i havregrøt, omelett, gryter, bland det med kjøttdeig, spis det med bær og nøtter og litt vaniljekesam, bland med fun light, bland med vaniljepulver, kanel og en skje med kremfløte+++

De aller fleste får i seg mer protein enn man tror man gjør, det er en god del proteiner i alt fra nøtter, frø, ost,, havregryn, melk, grønnsaker, sopp(god kilde til proteiner siden det er så kalorifattig og kjempegodt).

Anonym poster: 4f8b6082393b24de5344adb70beb3194

• Liker 2
Skrevet

Støtter forslaget over her!

Du trenger ikke proteinpulver for å trene styrke. For mye protein er direkte skadelig for kroppen, og det anbefales at man ikke får i seg mer enn 20 energiprosent fra protein om dagen. Dette vil være nok, også for de som trener mye. (Man blir overraska over hvor lite protein som faktisk skal til for å bygge muskler).

Rådene i innlegget over her er gode og følger du dem, får du i deg nok protein!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Støtter forslaget over her!

Du trenger ikke proteinpulver for å trene styrke. For mye protein er direkte skadelig for kroppen, og det anbefales at man ikke får i seg mer enn 20 energiprosent fra protein om dagen. Dette vil være nok, også for de som trener mye. (Man blir overraska over hvor lite protein som faktisk skal til for å bygge muskler).

Rådene i innlegget over her er gode og følger du dem, får du i deg nok protein!

lol. Noen kilder for å backe up påstandende dine? Olympiatoppen anbefaler opptil 2.2g proteiner per kg kroppsvekt for styrkeutøvere eller topptrente atleter. Går man på diett, f.eks PMSF, skal 90% av det du inntar bestå av proteiner. Liker folk som kommer med påstander uten å en gang prøve å henvise til fakta.

Jeg er helt hundre prosent uenig med de to postene over. De fleste får IKKE i seg nok proteiner, SPESIELT ikke de som aktivt trener styrke.

Endret av Klatt
  • Liker 4
Skrevet

lol. Noen kilder for å backe up påstandende dine? Olympiatoppen anbefaler opptil 2.2g proteiner per kg kroppsvekt for styrkeutøvere eller topptrente atleter. Går man på diett, f.eks PMSF, skal 90% av det du inntar bestå av proteiner. Liker folk som kommer med påstander uten å en gang prøve å henvise til fakta.

Jeg er helt hundre prosent uenig med de to postene over. De fleste får IKKE i seg nok proteiner, SPESIELT ikke de som aktivt trener styrke.

Kødder du eller? Du mener at vanlige mennesker skal forholde seg til hva slags kosthold TOPPIDRETTSUTDØVERE har, og du begrunner det også med hva man spiser på en EKSTREMDIETT?? Du er direkte farlig, mann!

Og så hadde det selvfølgelig vært fordelaktig for deg å "practiseas you preach" og legge ved kilder!

• Liker 4
Skrevet (endret)

Kødder du eller? Du mener at vanlige mennesker skal forholde seg til hva slags kosthold TOPPIDRETTSUTDØVERE har, og du begrunner det også med hva man spiser på en EKSTREMDIETT?? Du er direkte farlig, mann!

Og så hadde det selvfølgelig vært fordelaktig for deg å "practiseas you preach" og legge ved kilder!

Jepp, jeg brukte det som et eksempel. Jeg skal innrømme at jeg misforstod Thymus sitt innlegg en smule da han skrev 20 energiprosent, noe som forsåvidt stemmer. Protein skal jo ikke være hovedkilden din til energi, det er det fett og karbohydrater som skal. Proteiner handler jo mer om selve restitusjonen og oppbygging av musklene.

http://www.olympiato...media3917.media

Jeg husket også litt feil da jeg skrev 2.2g, ser at det var 2.0g dersom du er en ung utøver som samtidig er i vekst. (Kanskje TS?) I tillegg skriver TS at han/hun trener styrke 5 ganger i uka, noe som er langt over hva "vanlige mennesker" gjør. Ergo kan TS godt legge seg på eller over 1.5g proteiner per kg kroppsvekt. Sett TS er en gutt. At han veier 80kg da ikke urealistisk. Da må han få i seg 120g proteiner per dag. Jeg vet med meg selv at dette ABSOLUTT ikke er noe jeg får i meg med normal kost. Hvem spiser en halv kilo kylling hver dag? (For å sette det på spissen.)

I tillegg har du dilemmaet som blir nevnt i tråden, som også blir nevnt i skrivet fra Olympiatoppen. Mennesker som er på diett eller skal ned i vekt kan slite med å få i seg nok proteiner i og med at de må passe på det totale antallet kcal de inntar. Derfor kan det også være greit å få i seg flere proteiner i form av pulver.

http://fitnessblogge...se-mer-protein/

http://fitnessblogge...ing-pa-protein/

http://fitnessblogge...engde-optimalt/ (Her kommer artikkelskriver frem til 1.4 som optimalt for folk flest, men opptil 1.8g som et slags tak.)

La oss ta utgangspunkt i en mann på 90 kg og ei dame på 65 kg. Mannen bør få i seg rundt 160 gram protein, og damen rundt 110 gram. Du kan selvsagt velge å få i deg alt dette proteinet gjennom kostholdet, men jeg mener proteinpulver har en del fordeler det er verdt å ta med i betraktningen.

Det smaker godt, det er et rimelig alternativ til andre proteinkilder, det er praktisk å ta med seg på jobb, skole og på trening, det inneholder proteiner av høy kvalitet (med en stor andel livsnødvendige aminosyrer).

Jeg mener at det er vanskelig å komme utenom et ekstra tilskudd av protein i pulverform når målet ditt er å prestere optimalt innenfor utholdenhet- og styrkeidrett.

http://fitnessbloggen.no/irritert-proteinpulver-debatt/

Det som er fint med fitnessbloggen er at de som regel alltid siterer kilder.

Endret av Klatt
  • Liker 2
Skrevet

De fleste i Norge får i seg en mer enn tilstrekkelig mengde proteiner.

Som sagt anbefales det et proteininntak på mellom 10-20 energiprosent(E%). En voksen person trenger i snitt 0,8 gram protein per kilo kroppsvekt. Det vil tilsvare ca 8-10 E%. Gjennomsnittsnordamannen får i seg ca 15 E% protein p.d.d. Dermed ligger det godt innenfor anbefalingene.

De fleste matvarer inneholder mer enn 10 % protein, så det skal mye til å få i seg for lite av det. Da skal du i så fall leve på salatblader.

Kilde: http://www.matportalen.no/kosthold_og_helse/tema/naringsstoffer/proteiner

Det er godt mulig at de på olympiatoppen trenger mer protein (målt i gram per kg kroppsvekt), men de trenger også et mye, mye høyere energiinntak enn oss vanlige dødelig, dermed vil energiprosenten likevel ligge på riktig sted. Det er imidlertid stor forskjell på å være profesjonell idrettsutøver og det å trene fem ganger i uka (selvsagt avhenger det av timer og intensistet..)

Anonym poster: 029eea7c46636b1368beaaa8d1bd2cb5

• Liker 2
Skrevet

Ikke meningen å være anonym i innlegget over(:

• Liker 1
Skrevet

Alt du sier stemmer, men samtidig er det i kilden din kun snakk om hva man trenger som "vanlig" voksen person. Det er da allmenn kjent at man behøver/har "godt av" mer proteiner dersom man er fysisk aktiv? Jeg tør å påstå at fem dager i uka med fysisk aktivitet tilsier at TS gjerne kan ligge på 1.5g +/- protein per kg kroppsvekt. (Selvfølgelig avhenger dette - som du sier - av intensitet og varighet på øktene) Da er det igjen usannsynlig at TS får i seg nok proteiner via vanlig kost.

Forøvrig har jeg ikke akkurat helt hundre prosent tiltro til helsedirektoratet, men det er vel bare meg. Nøkkelmerking av grandiosa? Hahahahahah. Fem om dagen? Tull og tøys.

• Liker 2
Skrevet

Alt du sier stemmer, men samtidig er det i kilden din kun snakk om hva man trenger som "vanlig" voksen person. Det er da allmenn kjent at man behøver/har "godt av" mer proteiner dersom man er fysisk aktiv? Jeg tør å påstå at fem dager i uka med fysisk aktivitet tilsier at TS gjerne kan ligge på 1.5g +/- protein per kg kroppsvekt. (Selvfølgelig avhenger dette - som du sier - av intensitet og varighet på øktene) Da er det igjen usannsynlig at TS får i seg nok proteiner via vanlig kost.

Forøvrig har jeg ikke akkurat helt hundre prosent tiltro til helsedirektoratet, men det er vel bare meg. Nøkkelmerking av grandiosa? Hahahahahah. Fem om dagen? Tull og tøys.

Jeg er helt fullstendig uenig i at man ikke får i seg nok proteiner ved et normalt kosthold, og jeg synes du har en uspiselig måte å snakke til andre på.

Og om man trener 5dager i uken betyr ikke det at man er på toppidrettsnivå. Jeg synes at det er skremme de hvordan du så bastant råder TS til noe du ikke har grunnlag for å gjøre!

• Liker 2
Skrevet

Nei, ikke alle som har tiltro til dem (og jeg kunne ikke vært mer enig i grandiosagalskapen^^), men så ligger det jo faktisk svært mye forskning bak disse rådene. Dessuten så er det ikke bare Norske helsemyndigheter som sier dette. WHO står for det samme.

Som sagt tidligere, hvis TS trener så mye at h*n trenger mer protein, så må også kcal-inntaket økes og problemet unngås, rett og slett.

• Liker 2
Skrevet (endret)

.. og jeg synes du har en uspiselig måte å snakke til andre på.

Javel? Hvor?

Løfter man styrke 5 dager i uka over en lengre tidsperiode er man mer eller mindre en "avansert" eller seriøs utøver som (normalt sett) vil trenge mer proteiner enn det man får i seg av vanlig kost.

Ingenting av det jeg sier er skremmende. Forstår virkelig ikke hvor du tar det fra.

Edit: Det er forsåvidt mulig vi snakker litt rundt hverandre. Jeg er helt enig i at den generelle nordmann får i seg nok proteiner ved et normalt kosthold. Forutsatt at den generelle nordmann er en person i moderat fysisk aktivitet (går mye på jobb, trener en gang i blant, lufter hunden, etc) så dekker vedkommende nok proteinbehovet mer enn godt nok ved å spise "normalt."

Men jeg holder fortsatt en knapp på at TS trenger vesentlig mye mer proteiner (selv om 2.0g per kg som hun selv henviser til kanskje er i overkant mye) enn det hun får i seg ved normalt kosthold, spesielt om hun vil gå i kcal-underskudd samtidig. (Hvorvidt -det- er lurt er en annen diskusjon.)

Endret av Klatt
  • Liker 1
Skrevet

Javel? Hvor?

Løfter man styrke 5 dager i uka over en lengre tidsperiode er man mer eller mindre en "avansert" eller seriøs utøver som (normalt sett) vil trenge mer proteiner enn det man får i seg av vanlig kost.

Ingenting av det jeg sier er skremmende. Forstår virkelig ikke hvor du tar det fra.

Edit: Det er forsåvidt mulig vi snakker litt rundt hverandre. Jeg er helt enig i at den generelle nordmann får i seg nok proteiner ved et normalt kosthold. Forutsatt at den generelle nordmann er en person i moderat fysisk aktivitet (går mye på jobb, trener en gang i blant, lufter hunden, etc) så dekker vedkommende nok proteinbehovet mer enn godt nok ved å spise "normalt."

Men jeg holder fortsatt en knapp på at TS trenger vesentlig mye mer proteiner (selv om 2.0g per kg som hun selv henviser til kanskje er i overkant mye) enn det hun får i seg ved normalt kosthold, spesielt om hun vil gå i kcal-underskudd samtidig. (Hvorvidt -det- er lurt er en annen diskusjon.)

Du har ikke spurt TS et eneste spørsmål før du fortalte henne at rådene hun hadde fått var "lol", og kom med masse greier om hva toppidrettsutøvere anbefales.

Jeg får i meg godt over 1,5 g pr kg, og jeg prøver ikke på noen måte å få i meg et minimum antall med proteiner. De fleste får i seg mye mer enn de tror, og når jeg ble bevisst på det ble heller bekymringen om jeg fikk i meg for mye.

• Liker 2
Skrevet

Du har ikke spurt TS et eneste spørsmål før du fortalte henne at rådene hun hadde fått var "lol", og kom med masse greier om hva toppidrettsutøvere anbefales.

Jeg får i meg godt over 1,5 g pr kg, og jeg prøver ikke på noen måte å få i meg et minimum antall med proteiner. De fleste får i seg mye mer enn de tror, og når jeg ble bevisst på det ble heller bekymringen om jeg fikk i meg for mye.

Og samtidig informerte jeg i innlegget under om at jeg hadde misforstått hva Thymus sa i innlegget sitt. En form for beklagelse for min "lol".

Jeg har heller ikke kommet med "masse greier om hva toppidrettsutøvere anbefales". Jeg skrev at olympiatoppen anbefalte opptil 2.2g proteiner til STYRKEUTØVERE og toppidrettsutøvere. Samtidig har jeg i senere innlegg henvist til minst fire forskjellige artikler (hvorav flesteparten er bekreftet av flerfoldige kilder og forskning) som informerer om anbefalt inntak av proteiner for mennesker som er relativt aktiv av seg. Dette er trådstarter sannelig, da det blir opplyst at vedkommende trener STYRKE ca FEM dager i uken. Det er vesentlig mye MER enn den generelle nordmann, så han/hun kan trygt legge seg på rådene gitt av olympiatoppen eller de flerfoldige artiklene fra Fitnessbloggen.

Jeg må ærlig innrømme at jeg er ganske nysgjerrig på kostholdet ditt. Om du er ei nett lita jente på 155 og 50 kilo kan jeg godt forstå det, 75g proteiner er ikke mye. Care to share?

• Liker 1
Skrevet

Og samtidig informerte jeg i innlegget under om at jeg hadde misforstått hva Thymus sa i innlegget sitt. En form for beklagelse for min "lol".

Jeg har heller ikke kommet med "masse greier om hva toppidrettsutøvere anbefales". Jeg skrev at olympiatoppen anbefalte opptil 2.2g proteiner til STYRKEUTØVERE og toppidrettsutøvere. Samtidig har jeg i senere innlegg henvist til minst fire forskjellige artikler (hvorav flesteparten er bekreftet av flerfoldige kilder og forskning) som informerer om anbefalt inntak av proteiner for mennesker som er relativt aktiv av seg. Dette er trådstarter sannelig, da det blir opplyst at vedkommende trener STYRKE ca FEM dager i uken. Det er vesentlig mye MER enn den generelle nordmann, så han/hun kan trygt legge seg på rådene gitt av olympiatoppen eller de flerfoldige artiklene fra Fitnessbloggen.

Jeg må ærlig innrømme at jeg er ganske nysgjerrig på kostholdet ditt. Om du er ei nett lita jente på 155 og 50 kilo kan jeg godt forstå det, 75g proteiner er ikke mye. Care to share?

Du har ikke, så vidt jeg har sett, linket til noe sm sier at man ikke får nok proteiner gjennom kosten.

Det er jo bare å spise større porsjoner av det samme som jeg spiser det. Jeg spiser ikke så mye så det bør ikke være noe problem.

Grovt regnet har jeg fått i meg 45g fra svinekjøtt, 39(!!!)g fra cottage cheese, 8g fra ost, 4g fra melk, 12 g fra egg og ca 10 g fra grønnsaker. Det blir ca 118 g, og det er da 1,7 g/kg. Da har jeg spist 2 måltid+ en boks cc som kos på fredagskvelden. Har også spist noe nøtter og maula kalkunpålegg, så reelt sett er jeg nok oppi over 2 g/kg. Jeg har inntatt under 1300kcal iløpet av dagen, så det er mye rom for å spise mer for de sm trenger mer!

• Liker 2
Skrevet

Grunnen til at i alle fall jeg poengterer at de aller fleste av oss (aktive eller ikke) får i oss nok protein som det er, er at det er mer sannsynlig at TS får i seg for mye (ved hjelp av f.eks. proteinpulver) enn for lite. Proteinmangel er ikke et problem i Norge, mens for høyt inntak av protein ikke er gunstig over tid. Jeg synes det er viktig at TS er klar over det og dermed ikke trenger bekymre seg for å få for lite protein, heller motsatt.

• Liker 2
Skrevet

Grunnen til at i alle fall jeg poengterer at de aller fleste av oss (aktive eller ikke) får i oss nok protein som det er, er at det er mer sannsynlig at TS får i seg for mye (ved hjelp av f.eks. proteinpulver) enn for lite. Proteinmangel er ikke et problem i Norge, mens for høyt inntak av protein ikke er gunstig over tid. Jeg synes det er viktig at TS er klar over det og dermed ikke trenger bekymre seg for å få for lite protein, heller motsatt.

Veldig enig!

(Vil tro at feks overskudd av amnosyrer ikke er bra for syre/base-balansen i kroppen?)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...