Gå til innhold

Sterilisering av katt

Linsi

Anbefalte innlegg

Pusen min ble sterilisert (?) i dag. Også sitter jeg og leser på internett i kveld, og sterilisering og kastrering av katten er visst ikke det samme. Ved sterilisering kuttes kun egglederne, men ved kastrering fjernes livmoren. Ved sterilisering fortsetter katten å ha løpetid.

Så nå ble jeg veldig usikker her da... Er katten min sterilisert eller kastrert?? Hun fikk narkose og var hos dyrlegen hele dagen. Det er alt jeg vet...

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Eeeeh...trodde hunnen ble sterilisert og hannen kastrert jeg.......eller er jeg helt på jordet???... :oops: :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Det går an å både kastrere en hunnkatt og steriliserer. Det første går på å fjerne hele livmoren, det andre fjerner kun egglederne. Ved kastering slipper en "løpetiden" og katten slipper ikke ut lukt, da får en mindre plager med hannkatter...

Hva betalte du hos dyrlegen. Kastrering er en større operasjon enn sterilisering og derfor endel dyrere. Jeg kastrerte min jentepus for 2 mndr. siden og betalte i underkant av 1000,- inkl. moms.

Uansett, så har du vært fornuftig :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady-M

Det er helt vanlig å kalle det sterilisering av hunkatt, selv om man kastrerer. Å kastrere er mest vanlig, sjelden at veterinæren kun kutter over eggelderne.

Sterilisering er ikke bra for katten, den får løpetid og kan også få innbilt svangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...