Gå til innhold

Positive effekter av Paleo/lavkarbo

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg ville bare dele endel gode erfaringer jeg har etter noen uker på Paleo-/lavkarbokosthold. Jeg spiser vanlig mat, men har helt kuttet ut alle kornprodukter, linser og bønner (inkludert peanøtter) samt sukker.

Spiser veldig like frukt, men desto mer grønnsaker og bær.

Første uka eller så var jeg kvalm og hadde hodepine, men når den forsvant så begynte jeg å kunne kjenne mange forbedringer både i kropp og sinn.

-Mer energi. Ikke sånn at jeg raser rundt og tørker støv oppå kjøkkenskapene, men sånn at jeg ikke detter om på sofaen etter middag.

-Penere hud. Småkviser har forsvunnet. Hadde et kviseutslett på brystkassen som har vært der i alle år. Det er helt borte nå

-Mindre tørr hud på kroppen. Hadde legger og albuer som flasset. Det er bedre.

-Mer ro inni kroppen om dere skjønner. Var sånn som alltid trommet på noe eller rørte på en eller annen del av kroppen. Trenger ikke det nå.

-Helt jevnt blodsukker. Får aldri blodsukkerfall og sånn desperat sult lengre.

-Kvitt sukkersug. Kan såklart sikle over sjokoladetrøfler, men klarer godt å stå imot.

-Jevnere humør, mer optimistisk. Sikker pga blodsukkeret.

-Kvitt den konstante murringen i blæra. Hadde "alltid" urinveisinfeksjon

-Kvitt oppblåst og urolig mage

Deler ikke dette for å misjonere, men fordi jeg vet at det er mange andre her som sliter med uro og ubehag i kroppen.

Det var tøft og litt vanskelig å legge om kosten, for jeg var så veldig gald i brød, ris og pasta, men nå er det helt greit. Finner alternativer og spiser mye mer variert fordi jeg må vri hodet litt mer.

Anonym poster: bba07a6ee4a487befba9463fd82dcbcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så bra :) Jeg har lyst til å begynne å spise paleo, har mye ulike problemer med kroppen og tror det er et bra kosthold for meg. Men synes det virker vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt vanskelig i starten, for kostholdet mitt var jo basert på brød. Matpakke og greier vet du :)

Det var lettere å tenke hva jeg ikke skulle spise i stedet for å lure på hva jeg egentlig kunne spise.

I starten gikk det mye i eggerøre, omelett, yoghurt med bær. Men nå baker jeg nøttebrød, spiser mer middagsrester- i det hele tatt så kommer det mer og mer naturlig.

Trenger ikke mye spesialingredienser heller. Jeg kjøper sukrin, det er det eneste. Resten får jeg på Kiwi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser og mye brødskiver og slikt, selv om jeg egentlig ikke tåler det.. spiser det fordi det er lettvint. Så jeg tenker å prøve nøttebrød kanskje. Smaker det bedre enn de typiske lavkarbo-brødene? Hva har du til pålegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse godt pålegg:

-kokte egg

-eggerøre

-kaviar (les innholdsfortegnelsen)

-feit leverpostei

-salami

-skinke

-roastbeef

-laks

-makrell

-peanøttsmør eller annet nøttesmør

-syltetøy med kunstig søtning

Nøttebrød er veldig kompakt. Jeg spiser det ikke like ofte som jeg ville spist vanlig brød, for jeg spiser litt annerledes og mer variert nå. Har ett brød i 1 uke, så selv om det er dyrere bake så varer det jo kjempelenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den samme opplevelsen som jeg har hatt! Har alltid hatt vondt i magen etter mat (og har alltid trodd jeg hadde spist for mye). Har fått ett bedre liv, rett og slett. Håper andre som sliter med lignende vurderer og prøver. Man taper ingenting :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynner på Dukandietten igjen imorgen, en litt mer ekstrem form for lavkarbo. Høyprotein, lite fett og karbohydrater. Forrige gang var jeg skikkelig dårlig i 5 dager, og med en gang jeg tilførte karbohydrater ble jeg bedre.. Har du noen tips for å ikke bli SÅ dårlig, eller må man rett og slett bare vente til det går over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vente til det går over. Tar fra noen dager til en uke.

Men hvorfor trenger du en så ekstrem diett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vente til det går over. Tar fra noen dager til en uke.

Men hvorfor trenger du en så ekstrem diett?

Kick-start, rett og slett. Lavkalori er egentlig "min" greie, men er så jævlig lei av å være sulten. Lavkarbolivsstilen er dessverre ikke noe for meg, jeg tror rett og slett jeg hadde blitt både feit og sur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner :)

For min del passer Paleo-kosthold veldig godt. Det er i prinsippet rimelig likt lavkarbo, men med mer frukt og bær om du vil. Det kan du jo tilpasse selv. Men jeg bruker melkeprodukter, det gjør ikke "ekte" paleofolk.

Jeg ser nå etter en tid på denne maten at jeg er sjelden sulten, og jeg har så og si aldri sug etter noe. Er jeg sulten så spiser jeg. Jeg er også mett lengre, og det er helt uproblematisk å gå uten mat i lange strekk. Før var jeg sånn som tok dånern om jeg ikke hadde spist på 3 timer, og jeg var ofte sur og sliten med lavt blodsukker.

Alt i alt så tror jeg ikke jeg får i meg mer mat med lavkarbo enn med "høykarbo", for jeg spiser mindre og sjeldnere. Jeg spiser jo heller ikke noe tullemat og snop, så regnskapet går nok mer i minus nå.

Jeg er ihvertfall kjempeglad for å ha funnet en måte å føle meg både frisk og mett på :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner :)

For min del passer Paleo-kosthold veldig godt. Det er i prinsippet rimelig likt lavkarbo, men med mer frukt og bær om du vil. Det kan du jo tilpasse selv. Men jeg bruker melkeprodukter, det gjør ikke "ekte" paleofolk.

Jeg ser nå etter en tid på denne maten at jeg er sjelden sulten, og jeg har så og si aldri sug etter noe. Er jeg sulten så spiser jeg. Jeg er også mett lengre, og det er helt uproblematisk å gå uten mat i lange strekk. Før var jeg sånn som tok dånern om jeg ikke hadde spist på 3 timer, og jeg var ofte sur og sliten med lavt blodsukker.

Alt i alt så tror jeg ikke jeg får i meg mer mat med lavkarbo enn med "høykarbo", for jeg spiser mindre og sjeldnere. Jeg spiser jo heller ikke noe tullemat og snop, så regnskapet går nok mer i minus nå.

Jeg er ihvertfall kjempeglad for å ha funnet en måte å føle meg både frisk og mett på :)

Yup. Folk tror man lasser på med smør etc, men det er det virkelig ikke. Man spiser naturlige råvarer, og de gjør automatisk at man føler seg mettere.

Jeg får stadig vekk kommentarer om at jeg spiser så lite, men virkelig, jeg går så og si aldri sulten, og er jeg det så spiser jeg. Det er ikke så vanskelig som folk tror.

Har også vurdert en paleo periode, men jeg elsker ost over alt på jord, så det blir vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også vurdert en paleo periode, men jeg elsker ost over alt på jord, så det blir vanskelig.

Jeg elsker også ost og andre feite melkeprodukter. Prøvde paleo en måned og det gikk faktisk helt fint, men jeg merket ingen forskjell på et kosthold med og uten melkeprodukter, så jeg spiser en del ost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Oppdatering fra TS her.

Jeg har nå spist paleo i ca 2 måneder, og jeg blir stadig friskere og sunnere.

-Huden har klaret helt opp. Jeg hadde så feit hud at jeg kunne tørke av oljelag flere ganger daglig. Det er nesten borte nå. Jeg har enda sorte prikker, men krysser fingrene for at de også forsvinner.

-Jeg har gått ned 2 1/2 buksestørrelse. Fra 29/30 til 27. Topper fra s/m til xs. BH fra 75C til 70B/C

-Magen er fremdeles helt fin etter årevis med plager

-Jeg har mye mer energi hele dagen. Fra morgen til kveld.

-Stivhet i fingre og albuer er borte.

-Ikke mer fett hår. Måtte vaske håret hver dag, men nå kan jeg gå i flere dager.

-Tenker ikke på mat hele tiden. Spiser 2-3 ganger daglig og kan lett gå i mange timer på ett måltid.

Som sagt i første post så er det tre ting jeg har kuttet helt ut: sukker (inkludert honning), alt korn og alle belgfrukter. Jeg kjøper all maten min på vanlig dagligvarebutikk, bortsett fra sukrin.

Jeg spiser mindre frukt og rotgrønnsaker enn før.

Tenkte jeg skulle dele fremgangen min med dere, for jeg føler hver eneste dag hvordan kroppen og sinnet blir lettere og lysere og friskere. Hadde ikke trodd det var mulig.

Og jeg var en dame som elsket(!!!) pasta, brød og poteter. Virkelig elsket det. Det var også det jeg savnet mest i starten, men nå tenker jeg overraskende lite på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også god erfaring med paleo. Spiser egentlig lavkarbo light, det vil si alt unntatt korn og sukker. Lite potet og frukt. Mye fett, men ikke sånn at jeg spiser majones rett fra posen eller drikker fløte :P

Skeier ut av og til, og da merkes det på hud og mage...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Jeg spiser også mye fett, men da er det gjerne fettmarmorert kjøtt, feit fisk, avocado, dressinger på olivenolje, nøtter og frø, feite melkeprodukter. Det er jo slettes ikke sånn at man starter dagen med kjøttpølser, bacon og speilegg. Høres egentlig ganske ekkelt ut :fnise: Jeg drikker heller ikke fløte rett fra pakken eller samler opp baconfett.

Nei, det er mange myter om lavkarbo og paleo. Synd egentlig, for jeg tror veldig mange hadde fått et mye bedre liv og en bedre helse om de hadde gitt det en sjanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...