AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #1 Skrevet 1. februar 2013 17 år gammel jente som har jobb, men likevell bruker så masse penger at jeg stadig er blakk. Vil skaffe meg en til jobb sånn jeg tjener mer, for jeg prøver så godt jeg kan å roe ned pengebruken, men går fort penger i buss,drikke,mat, klær, gaver, skolesaker osv. Hvordan unngå å bli så blakk? Noen som har gode råd? Anonym poster: 63c2ebd5ba06d90f7958524c5a2d41d9
Konfidensiell Skrevet 1. februar 2013 #2 Skrevet 1. februar 2013 Student her, jeg lever på 2000,- i mnd til alt etter bokostnader. Der jeg gjør kutt når jeg må spare penger er brus, sjokolademelk, imsadal, kaffe, etc., spise mindre ute, og være *jævlig* flink til å unngå alle former for impulskjøp.
Kassiopeia Skrevet 1. februar 2013 #3 Skrevet 1. februar 2013 Enkelt og greit, kutt ut "luksusting". Jeg kjøper svært sjeldent klær, spiser veldig sjeldent ute, kjøper aldri vann på flaske og prøver å begrense godteriforbruket. Jeg er aldri blakk! 1
debattanten Skrevet 1. februar 2013 #4 Skrevet 1. februar 2013 Tipper du kan kutte helt eller nesten helt ned på mat og drikke? Med mindre du bor for deg selv, men det gjør du sikkert ikke. I tilfelle kan du nok bli flinkere til å handle riktig og billigere. Du har sikkert som folk flest et overforbruk på klær og den slags.
Rosalie Skrevet 1. februar 2013 #5 Skrevet 1. februar 2013 Hvordan unngå å bli så blakk? Bruke mindre penger. Ikke akkurat hjernekirurgi... 3
PecanPie Skrevet 1. februar 2013 #6 Skrevet 1. februar 2013 Dersom du er vant til å bruke til det er tomt, vil det ikke hjelpe å få mer penger mellom hendene. Tvert imot vil du mest sannsynlig øke forbruket ditt. Bor du hjemme? Trenger du da bruke så mye penger på mat og drikke? Uansett kan matpakka med enkle grep gjøres god og fristende (brødskivene får mer smak med f.eks. sennep eller majones som "smør", et salatblad og godt pålegg. Ha med tomat/agurk/paprik som garnityr ved siden av, så den ikke blir dvask), og den beste tørstedrikk er springvann, som i tillegg er helt gratis! Du trenger antakelig mindre klær enn du tror. Gå gjennom skapet ditt, kanskje finner du noen skjulte "skatter" helt innerst? Kvitt deg med alt du "aldri" bruker, da slipper klærne du egentlig liker å ligge bortgjemt blant klær du ikke bruker. Arranger eventuelt byttekveld med venninnene, da kan du friske opp klesskapet helt gratis, og noen får bruk for klærne du ikke vil bruke. Når man først kommer litt inn i det å redusere pengeforbruket er det ikke så vanskelig som man skulle tro. Er man litt streng med seg selv går det fint etterhvert.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #7 Skrevet 1. februar 2013 Hvordan unngå å bli så blakk? Bruke mindre penger. Ikke akkurat hjernekirurgi... Takk for utrolig godt tips! Anonym poster: 63c2ebd5ba06d90f7958524c5a2d41d9
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #8 Skrevet 2. februar 2013 Når du får penger inn på konto, legg til side et beløp med en gang som ikke skal røres unntatt i nødstilfelle. Legger du av 500 kr. pr. mnd. blir det 6000 pr. år pluss noen kroner i renter. Anonym poster: 3ea8a0d071ac47ad324a4654f242cecf 1
Tibbie Skrevet 2. februar 2013 #9 Skrevet 2. februar 2013 Hvordan unngå å bli så blakk? Bruke mindre penger. Ikke akkurat hjernekirurgi... Hvorfor så frekk? Det er vell heller ikke hjernekirurgi å skjønne at hun spør om hvordan hun kan bruke mindre penger.
Tibbie Skrevet 2. februar 2013 #10 Skrevet 2. februar 2013 Hvordan er situasjonen din? Bor du hjemme med gratis mat, ingen husleie eller lignende? Om du prøver å spare på småpengene, blir det til slutt storpenger. Finn et telefonabonnement som passer ditt bruk bedre, skaff deg busskort om du kjører mye buss (eller sykkel om du ikke bor ekstemt lang unna målet?), kjøp billigprodukter av mat, snop ol., kutt ned på eventuell snus/røyk, når det er salg på et produkt du ofte kjøper; hamstre! Ting som det kan gjøre underverker
Tibbie Skrevet 2. februar 2013 #11 Skrevet 2. februar 2013 PS; dersom du er student, får du studentrabatt på det meste!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå