AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #1 Skrevet 31. januar 2013 Jeg har fundert litt på alle intervjuene jeg har vært på de siste årene - og hva slags spørsmål som har blitt stilt. Litt inspirert av "Tråden for oss som søker jobb" og ulike intervjustiler, ble jeg litt nysgjerrig på ulike spørsmål på intervju. Så jeg lurer: - Hva har du opplevd som det beste intervjuspørsmålet? Da tenker jeg på det spørsmålet hvor du føler at du fikk fremhevet dine egenskaper, kompetanse og lignende. Et spørsmål hvor du føler at du fikk vist ditt engasjement gjennom. Det må ikke nødvendigvis være et positivt ladet spørsmål, men det kan være spørsmål om hva du tenker at du kan utvikle ved deg selv, som du følte at du virkelig fikk besvart godt på grunn av måten spørsmålet var formulert på (ikke den tradisjonelle "fortell om dine negative sider") - Hva har du opplevd som det verste intervjuspørsmålet? Et spørsmål hvor du føler at det gav ingen mening å bli spurt om - for du fikk ingenting ut av det å svare på det. Eller at det var så kronglete formulert at du ikke forstod noenting. Jeg kan begynne: 1. "Hva skal til for at du som person skal trives på jobb og yte ditt beste?" - Jeg følte at jeg fikk fortalt om meg som person, og hva som skal til for at jeg som person skal være på topp - det høres kanskje litt rart ut, men jeg ble så motivert og engasjert av spørsmålet. 2. "Hvis du skulle laget middag til meg - hva hadde du laget?" (nei, jeg var ikke på intervju for å bli kokk...) Anonym poster: 24afd9acc70cdbb710b3886260139f90 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #2 Skrevet 4. februar 2013 Det aller verste eg veit er å forklare kva som er mine dårlige sider.... Anonym poster: 5f3b7eab3002c37eb4dd9ae4639520cf 7
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #3 Skrevet 4. februar 2013 Jeg er lærer. Og på et intervju ble jeg spurt: Hva hvis du hadde "mistet" (dvs at det hadde kommet bort) en 1. klassing i en dyrepark: hva hadde du gjort? Ja, hva hadde jeg gjort?! Jeg ville for det første passa på at jeg ikke kom i en sånn situasjon. Og dessuten hadde jeg skaffet hjelp. Men - kjære min, for et spørsmål... Anonym poster: 510630bf27407454b1b4033470de5195
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #4 Skrevet 4. februar 2013 Jeg ble spurt om jeg hadde barn eller hadde planer om et i framtiden Dette har ikke en arbeidsgiver lov å spørre om, og er dessuten diskriminerende for oss unge kvinner! Anonym poster: cc7b08362999865b97be5e26fb428bbe 7
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #5 Skrevet 4. februar 2013 Var nettopp i et jobbintervju der intervjueren faktisk klarte å holde en samtale med meg i stedet for de vanlige kryssforhørene jeg er vant til. Det ble en naturlig flyt i samtalen, og vesentlige ting kom opp etter hvert. Blant annet det med positive og negative sider ble vinklet litt annerledes. "Jeg ser du har jobbet en del i team. Hva er ofte din rolle i slike team, og hva er du flinkest på å bidra med?". Og "kundebehandling innebærer jo ofte stressende og vanskelige situasjoner. Hvordan takler du dette?". Vet ikke om jeg får jobben enda, men sitter nesten med følelsen av at jeg har lært mer om meg selv etter denne opplevelsen, og det har faktisk gjort det lettere å skrive jobbsøknader Anonym poster: 7751cb16005f32d4ac89d9d609f586ea
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2013 #6 Skrevet 5. februar 2013 Det verste spørsmålet jeg har fått er: "Hva tror du din tidligere sjef sier om deg? Hva synes han/hun at du kunne ha gjort bedre i jobben?" Altså, jeg mener selv at jeg gjorde jobben veldig bra og hadde null fravær. Jeg kunne ikke ha gjort noe annerledes. Men så blir det jo feil og klysete å si at man gjorde alt perfekt også. Anonym poster: 7751cb16005f32d4ac89d9d609f586ea
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2013 #7 Skrevet 5. februar 2013 Jeg hater sånne typiske spørsmål, hvordan takler du stress, dårlige sider, gode sider. Spør heller om konkrete ting enn å komme med sånt vilt spørsmål... Anonym poster: 4e51843f4cae18813a4db8cec279a551
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2013 #8 Skrevet 5. februar 2013 Ble spurt om jeg syntes det var akseptabelt å ha sex med en kollega! Jeg ble ganske paff, og spurte vedkommende om dette var et relevant spørsmål, og hvorfor han lurte på det? Han svarte, omsider at dette var et "test spørsmål", for å sjekke reaksjonene mine. Jeg er 40 år og mann og takket nei til stillingen. Ikke minst på grunn av at samtlige ansatte på arbeidsplassen var av mitt eget kjønn Anonym poster: deb1a21235b77cd7ccd516285bdefcd9 10
AnonymBruker Skrevet 16. april 2013 #10 Skrevet 16. april 2013 "Hva ville din tidligere sjef ha sagt om deg?" Denne er kaaanskje ok "Hvilken musikk hører du på?" I en klesbutikk.. "Hva ville vi ha funnet om vi Googlet deg, eller sjekket Facebook'en din?" Altså.. Ta en sjekk selv da vel. Har vel egentlig aldri fått superbra eller superdårlige spørsmål. Anonym poster: 669a359b583bb26b883cbc8fa2d6d79e
Zzyzx Skrevet 17. april 2013 #11 Skrevet 17. april 2013 "Hva ville vi ha funnet om vi Googlet deg, eller sjekket Facebook'en din?" Altså.. Ta en sjekk selv da vel. Anonym poster: 669a359b583bb26b883cbc8fa2d6d79e Det er tross alt bedre enn å bli spurt om hvorfor det ikke finnes noe om meg når de googler navnet mitt.
ninuska_ Skrevet 17. april 2013 #12 Skrevet 17. april 2013 Om jeg drev med idrett.. noe jeg ikke gjør. Konklusjonen hans var at jeg ikke hadde konkurranseinstinkt...
AnonymBruker Skrevet 17. april 2013 #13 Skrevet 17. april 2013 Det verste var nok da jeg ble spurt: "Hva er din sårbarhet?" Det er for det første noe jeg synes er for privat å fortelle til en fremmed person, og for det andre ville det aldri blitt et tema i den aktuelle jobben. Det ble til at jeg løy og svarte noe svada. Anonym poster: e1088200d64cdb3a897ca8e4d565fe58
pressplay Skrevet 17. april 2013 #14 Skrevet 17. april 2013 Spørsmål av typen: Hva er dine verste sider/Fortell 3 negative ting om deg selv. Det er jo helt uaktuelt å fortelle om mine verste sider, da vil jeg jo aldri få jobb. Her ber jo intervjuer om å bli løyet til. Lukter HR-kurs lang vei. 6
Gjest Sakone Skrevet 17. april 2013 #15 Skrevet 17. april 2013 Spørsmål av typen: Hva er dine verste sider/Fortell 3 negative ting om deg selv. Det er jo helt uaktuelt å fortelle om mine verste sider, da vil jeg jo aldri få jobb. Her ber jo intervjuer om å bli løyet til. Lukter HR-kurs lang vei. Signerer denne.
Leifern Skrevet 17. april 2013 #16 Skrevet 17. april 2013 Å greie ut om dårlige sider, eller ting man kan bli flinkere til, er det viktig å ha reflektert over og være i stand til å svare troverdig på. Har man ikke noe å si der er det lett å tenke at man mangler selvinnsikt. Kunsten er å vri de negative tingene om til noe positivt. 2
Gjest Dianna Skrevet 17. april 2013 #17 Skrevet 17. april 2013 Beste: Hvordan vil du si at du utviklet deg i nåværende jobb? Hva kan tilrettelegges for at du sjal utvikle deg mer? Verste: Hvordan ville foreldrene dine beskrevet deg. Seriøst? Det er en grunn til at man ikke jobber sammen med foreldre! 1
Anglofil Skrevet 17. april 2013 #18 Skrevet 17. april 2013 Å greie ut om dårlige sider, eller ting man kan bli flinkere til, er det viktig å ha reflektert over og være i stand til å svare troverdig på. Har man ikke noe å si der er det lett å tenke at man mangler selvinnsikt. Kunsten er å vri de negative tingene om til noe positivt. Nja, jeg synes like spørsmål er veldig standardiserte og sier egentlig lite om meg som arbeidstaker. Mine generelle negative sider trenger ikke å gå utover mine arbeidsoppgaver. F.eks har jeg telefonskrekk, allikevel jobber jeg som kundekonsulent og snakker med 40 kunder daglig over telefon. Da synes jeg heller det er bedre å spørre spørsmål som: "Hva synes du er mest utfordrende som kundekonsulent?" "Hva synes du er mest utfordrende i nåværende jobb?" "Hvor er ditt forbedringspotensiale ift nåværende jobb?" Altså, jeg føler man kan stille samme generelle spørsmål på en mye mer spesifikk og god måte, som gjør at man kan vise refleksjon ift jobb. ---------------- De beste spørsmålene jeg får er når jeg kan prate om jobben min, dvs det jeg brenner for når det gjelder jobben min. Hvorfor jeg er dyktig i min jobb. De veste spørsmålene er slike generelle spørsmål hvor man føler man ikke egentlig kan være helt ærlig fordi man ikke føler man får sjansen til å være spesifikk nok. Det at jeg er sjenert betyr ikke at jeg er det i jobbsammenheng, noe jeg også understreker, men synes det er finere om man tar det mer spesifikt opp mot jobb. Mvh Yvonne
Pyntestøv Skrevet 17. april 2013 #19 Skrevet 17. april 2013 Neineiei, ikke finn på å si noe positivt og kamufler det som noe "negativt" ("jeg har problemer med å si nei og jobber gjerne 150% om jeg må"). Ber arbeidsgiver om dårlige sider så skal man oppgi disse dårlige sidene også, MEN også vise at man er klar over disse og forhåpentligvis jobber med å forbedre sine dårlige sider ("jeg kan være veldig distré til tider, derfor starter jeg arbeidsdagen med å skrive huskelister for hva jeg skal gjøre den dagen slik at jeg ikke glemmer noe"). 2
Kara W Skrevet 17. april 2013 #20 Skrevet 17. april 2013 Det klassiske "3 gode og 3 dårlige sider" er så oppbrukt og teit som det kan bli, men jeg har fått to ganske bra varianter av den: "Fortell om en gang du tabbet deg skikkelig ut på jobben" og "Har du vært i noen konflikter på jobbe og hvordan håndterte du disse?" Ikke nødvendigvis morsomme spørsmål å svare på, men de forteller en del om meg selv, og som intervjueren sa: "Da er jeg ihvertfall sikker på at du ikke begår den feilen igjen" Det tåpligste må ha vært "Hvordan spiser du et skolebrød?". Jeg skjønte virkelig ikke poenget med spørsmålet, så han måtte forklare for meg at det skal illustrere hvordan jeg takler oppgaver, om jeg gjør det morsomste først, og det kjedeligste etterpå f.eks. Jeg forklarte ham heller hvordan jeg takler oppgaver og lot hele skolebrød-diskusjonen ligge. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå