Gå til innhold

Bunad eller brudekjole når brudgommen har kilt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som det fremgår av tittelen: hva er deres meninger om bruder i bunad? Min kjære kommer til å bruke kilt, og jeg tenker litt på bunad fremfor brudekjole, slik at vi begge to kan gifte oss i hver vår nasjonaldrakt.

Noen som har vært med i bryllup hvor bruden har gått i bunad? Hva syntes dere? Jeg tenker i allefall at om jeg ender opp i bunad, så vil jeg låne/leie en brudekrone for anledningen, slik at jeg vil skille meg ut om noen av gjestene også vil bruke bunad. Vi er i slutten av tyveårene begge to, bare for å ha nevnt det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brudekjole. Ellers blir det jo helt kræsj. Du kunne jo hatt sånn der stripe med tøy fra hans farger på kilten-greie.

• Liker 3
Skrevet

Litt kræsj blir det jo uansett. Jeg ville gått for bunad! :)

• Liker 7
Skrevet

Jeg var i et bryllup der bruden hadde bunad. Det er jo fint det, bunad er jo pent og veldig tradisjonsrikt. Men for min egen del ville jeg ikke brukt det når jeg gifter meg. Vil benytte sjansen til å ha en kjempefin brudekjole, for den muligheten får man jo (forhåpentligvis) kun en gang i livet.

Bruden i bryllupet jeg var i hadde også sånn stor krone. Men den er jo veldig tungvind å ha på seg, så den ble visst ikke brukt under hele festen etterpå (jeg var kun i kirka, men venninner har fortalt om festen, og har sett bilder). Og bruden skilte seg jo da ikke ut fra de andre mange gjestene i bunad.

• Liker 1
Skrevet

Brudekjole helt klart. Eller blir det en salig sammenblanding etter min mening. ;)

• Liker 2
Skrevet

Bunad!! Kjempekombinasjon!! :)

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde valgt brudekjole.

Kilt og brudekjole er ikke så verst.

Anonym poster: a903628ed4746642cb8bfce1479762e3

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en valdresbunad (ny type: http://www.norskflid.no/bunad/bunader/oppland/den-nye-valdresbunaden/), bare i mørkeblå. Dessverre viste det seg komplett umulig å finne et bilde av en blå via google, og jeg får ikke på meg min for øyeblikket, så får heller ikke tatt bilde, hehe. Mannen har en kilt som dette (samme tartan, ikke helt samme tilbehøret): http://i12.photobucket.com/albums/a218/btewksbu/Kfront.jpg

Ikke det enkleste valget å ta, men morsomt å høre andres meninger i allefall :)

Skrevet

Nå så jo den bunaden fra nettbutikken litt stusselig ut uten fullt tilbehør, men var mest for å få frem fargene på broderiene. Selve stoffet krasjer ikke altfor mye med kilten. I teorien. Tror jeg. Kremt.

• Liker 1
Gjest 2013 bryllup
Skrevet

Synes bunad høres kjempe fint ut! Hadde det ikke vært for brudekjoledrømmen min så hadde jeg ønsket å gifte meg i bunad, helt klart!!

Skrevet

Jeg ville gått for brudekjole, tror jeg. Hva bruker skotske bruder da, når de gifter seg med menn i kilt? Og hva syns din tilkommende om saken? ;)

Skrevet

Jeg ville gått for brudekjole, tror jeg. Hva bruker skotske bruder da, når de gifter seg med menn i kilt? Og hva syns din tilkommende om saken? ;)

Er nok brudekjoler over en lav sko borti der, ja. Mannen her har i grunn ingen formening om hva jeg burde være kledd i, så lenge han får et "ja", hehe.

Jeg har alltid tenkt meg å stå hvit brud, men så dukket denne bunadtanken opp, og da ble jeg jo litt usikker da.

Skrevet (endret)

Jeg ville gått for brudekjole. Synes kilten heller mer mot å være dress-aktig (sikkert pga jakka), enn herrebunad-aktig. Jeg kikket nå på bilder på nettet av brudepar med kilt og brudekjole, og det er en flott kombinasjon!

Ingenting negativt sagt om bunader (jeg elsker bunaden min!), men jeg synes av og til brudepar i bunad kan bli litt for mye av det gode ndg. farger og mønstre (det kommer helt an på bunadene, bare så det er sagt), og så kommer gjerne en fargesprakende brudebukett på toppen av det hele.

Endret av skravlus
  • Liker 2
Skrevet

Hva med begge deler? Brudekjole i kirka og bunad til festen, eller omvendt da. Selv syns jeg nasjonaldrakter på begge høres sprekt og flott ut. Men nå har jeg aldri drømt om å stå hvit brud selv.

• Liker 4
Skrevet

Jeg er redd for at hvis jeg velger brudekjole, så kommer jeg til å bli helt sprø av letingen etter den perfekte kjolen, og at den er for dyr hvis jeg finner den :P

Skrevet

Brudekjole, synes det er kjempefint til kilt.

Skrevet

Bägge alternativen är bra.

Din mans kilt går bra till både brudekjole och bunad.

Hur är det med gästerna: kommer det skottska/utländska gäster till bröllopet, då kan det vara extra fint med bunad. Att ni bägge två värnar era rötter och er hembygd.

Väljer du brudekjole så gillade jag varianten med en scarf i kiltens färger: så som de har här

http://www.taitphoto.com/blog/tag/scottish-wedding-photos/

Det var väldigt enhetligt, fast jag vet inte om det är OK enligt alla kiltfärgsregler. Kanske är det helt rätt, att ni vigs till samma färger?

Eftersom både du och din man har kilt och bunad kan ni ju faktiskt prova dem och se hur ni ser ut tillsammans. Tänk på att vid bryllupet är du sminkad, håret fixat och kanske en krona på det - allt det gör att bunaden inte ser så "alldaglig" ut och 17:e maj-vanlig utan att det blir speciellt.

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns ikke du skal tenke på at bunaden kræsjer med stilen når han har kilt. Hvis det ikke betyr mye for deg å være hvit brud, så ta bunad!! Bunad blir brukt alt for lite når det virkelig er fest.

• Liker 6
Skrevet

Brudekjole til kilt og ikke bunad ville jeg valgt, men for meg er det helt uaktuelt å gifte meg i bunad tross at jeg har 2 stykker ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...