AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #1 Skrevet 31. januar 2013 En kollega av meg har foreslått at vi skal ha en slags boks hvor vi alle skriver ting vi vil ta opp anonymt på en lapp. Til hver enkelt. Altså at alle skal samles, skrive kritikk, eller et problem, hvor det leses opp og folk kan komme med innspill og forklaringer, og ta til seg ting. Vi har slitt litt i det siste med motivasjon, og det går mye på at vi irriterer oss over hverandre (jeg syntes at han gjør for lite, han syntes jeg er for sjefete, hun syntes han er for pågående på kunder osv). Jeg er litt negativ, føler at det fort kan bli "angrep" mot personer og at folk kan bli såret, og dermed lage dårlig stemning. Jeg mener heller at hvis vi har et problem som vi ikke ønsker å si direkte, kan vi ta det med sjefen som kan ta det opp på enmannshånd med vedkommende. Hva tenker dere? Hvordan ville dere gjort det? Andre forslag? Anonym poster: 062c08bdd933cb071dfedced0d6f68ab
Gjest Aria. Skrevet 31. januar 2013 #2 Skrevet 31. januar 2013 Skummelt. Som du sier kan noen føle seg såret. Hva om 1 person får veldig mange klager? Hvorfor skal det bare være klager og kritikk? Dere kan jo ha det sånn at dere skriver 2 negative ting, og 3 positive. Så får man frem det man vil klage på, men også noe positivt. Det kommer også veldig ann på hvordan man formulerer seg. "jeg føler noen ganger at du....." vs. "Alle her syntes at du.... og er drittlei det" Så kan man komme med forslag til løsning på problemet. "Kan vi ikke prøve at du heller gjør ... enn å ..... " Jeg tror ikke jeg hadde vært komfortabel med en slik ordning. Men er det er problem at ingen tør å si fra om ting kan det jo være verdt er forsøk. Vil dere alle dette da? Jeg ville IKKE likt at det ble lest opp høyt foran alle. Kan ikke sjefen ta det med hver enkelt da? Man poster lappen, sjefen samler postkassa og tar det med hver enkelt alene. 2
Chloe- Skrevet 31. januar 2013 #3 Skrevet 31. januar 2013 På en tidligere arbeidsplass hadde vi en sånn ros&ris-postkasse. Både kunder og de ansatte kunne legge oppi lapper. Postkassen ble åpnet av sjefen, og lappene ble lagt i hyllen til den det gjaldt. Greit at man slapp en samtale om det, at man bare fikk en pekepinn man kunne ta med seg hjem. Litt ubehagelig at sjefen leste alt, men det var egentlig greit også iom at de fleste lappene var ros.
Gjest Wilhelmine Skrevet 31. januar 2013 #4 Skrevet 31. januar 2013 Hvis man ikke tørr å ta opp problemene ansikt til ansikt og stå for det, så får man holde kjeft mener jeg. Voksne mennesker må kunne gi og ta kritikk på en saklig måte gjennom samtale, eventuelt samtale med sjefen. Det er veldig fort gjort at man blir krassere når man kan si det anonymt og det ikke kan få noe negativt tilbakeslag på det. Kommer jo an på folkene selvsagt, men jeg ville vært skeptisk til en slik løsning.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #5 Skrevet 31. januar 2013 For egen del tror jeg motivasjonen ville dalt om man skulle få sånn anonym kritikk stadig vekk. Har de et problem med noe jeg gjør eller noe sånt, så får de enten ta det opp med meg direkte eller med sjefen. Når man kan være anonym er det lettere å være enda mer krass enn man kanskje ville vært om man måtte stått for det man skulle si. Ser for meg dårlig stemning i disse møtene med påfølgende baksnakking og at folk blir mistenksomme og lurer på hvem som har skrevet disse lappen osv. Anonym poster: 207be74a8f3acaed57015dabfd993ddc 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #6 Skrevet 31. januar 2013 Ja jeg tenker også det at er du anonym så blir du ofte kvassere. får vel si i fra til sjefen at jeg syntes dette er en dårlig idè.. Vi kommuniserer jo, men ikke alt man vil ta opp med alle. Jeg kan f.eks ikke si ifra om jeg ikke liker noe den ene kollegaen min gjør fordi da klikker hun vinkel fordi hun har alltid rett, uansett, og takler ikke kritikk. Da orker jeg ikke, fordi hun er så bastant og blir ei skikkelig bitch om man er litt negativ.. nei, jeg liker ikke dette helt. håper ikke det blir noe av.. Anonym poster: 062c08bdd933cb071dfedced0d6f68ab
Thalassos Skrevet 31. januar 2013 #7 Skrevet 31. januar 2013 Jeg hadde syns at det var forferdelig ubehagelig. Noen ting trenger man ikke å ta opp. Alle kan ikke like alle, sånn er det bare. Det er nok utrolig tøft for det mennesker som får flere tilbakemeldinger enn andre også. Dersom det er noe sm omhandler jobben, eller flere mennesker, bør det tas opp av sjefen. Utenom det syns jeg man kan holde munnen lukket.
Mafalda Skrevet 31. januar 2013 #8 Skrevet 31. januar 2013 Nei, nei, nei, nei! Tanken er absolutt god. Lufte problemstillinger, og ta opp ting som de aktuelle personene kanskje ikke er klar over selv en gang. Men jeg trenger bare å se for meg min egen avdeling på jobben- ikke så veldig stort antall personer, noen små ulmende personkonflikter, et par vanskelige personligheter- før jeg ser at det der kun ville føre til baluba og spekulasjoner over hvem som skrev hva. Tommelen ned!
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #9 Skrevet 31. januar 2013 "Kollegaen Skriver Stor Forbokstav I Alle Ord Og Det Plager Meg". Nei, fra spøk til alvor, høres ikke ut som noen god ide med slike lapper. Fører bare til spekulasjoner om hvem som har skrevet hva. Anonym poster: 6c14393f4ef08b17075690bf43f5e842
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #10 Skrevet 31. januar 2013 skulle ønske at folk ikke brukte arbeidstiden til å baksnakke og irritere seg over andre. Da gjør de ikke jobben de er satt til. Anonym poster: 8eaa94702941ff8f9fc99573a271d405
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #11 Skrevet 31. januar 2013 En kollega av meg har foreslått at vi skal ha en slags boks hvor vi alle skriver ting vi vil ta opp anonymt på en lapp. Til hver enkelt. Altså at alle skal samles, skrive kritikk, eller et problem, hvor det leses opp og folk kan komme med innspill og forklaringer, og ta til seg ting. Langt, langt over streken og sannsynligvis også et brudd på arbeidsmiljøloven. Anonym poster: e128201f581a6e80e452798682cf94df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå