liamine Skrevet 31. januar 2013 #1 Skrevet 31. januar 2013 Usikker på hvor dette tema kan ligge så prøver her:). Jeg trenger litt råd etter erfaringer. Da vår sønn hadde fylt 1 år flyttet vi tilbake til mitt oppvekststed, ca 40 min utenfor oslo. Vi hadde egentlig bestemt oss at det var her vi ville oppdra barna våres å lage et liv. Nå kommer nummer to om et par uker og vi er snart fire:). Men jeg har bllitt så usikker på om det er her jeg vil bo. Samboeren min jobber i oslo og bruker store deler av reiseveien i kø(tog er ikke en mulighet) og dette plager han fært merker jeg. Om jeg skal kunne jobbe med det jeg vil må jeg også jobbe i oslo etter hvert. Problemet er at om vi flytter nærmere oslo må vi mye ned i str på bolig, mens her kan vi kjøpe eller bygge om 2-3 år bare. Også er det dette med å dra eldstemann ut av barnehagen og inn ny. Vi trives godt men denne pendlingen står i veien. Hva er viktigst? at barna har lange dager i barnehage/sfo og vi mye tid i kø men bor i boligen vi alltid har ønsket oss, eller bo nærmere oslo der vi heller ikke kjenner så mange, men vil komme raskere hjem fra jobb? off, dette ble mye, håper noen orker å lese og har noen tips:)... Klemmer:)...
Gjest Regine Skrevet 31. januar 2013 #2 Skrevet 31. januar 2013 Hvis pendling oppleves som et problem, ville jeg flyttet nærmere jobben. Personlig ville jeg heller hatt mer tid m barna mine, enn å sitte i bilkø og at ungene alltid måtte være lengst i bhg/SFO. Ville glatt byttet bort stort hus for det! Folk blir dere kjent med når dere har små barn, og ny bhg venner eldste seg til. Så jeg ville ikke vært i tvil om hva som betød mest for meg :-) men dere må jo snakke sammen, og finne utav hvordan dere kan ha det greiest mulig, alle sammen.
Wolfmoon Skrevet 31. januar 2013 #3 Skrevet 31. januar 2013 (endret) Jeg er helt enig med Regine, og jeg hadde heller ikke vært i tvil. For meg er kort reisetid viktig, fordi jeg ønsker å bruke minst mulig av fritiden min på å reise. For dere som har barn vil jeg tro det er enda viktigere. Edit: Man trenger jo heller ikke å flytte helt inn til Oslo for å bedre pendlermulighetene mye. Endret 31. januar 2013 av Wolfmoon
liamine Skrevet 31. januar 2013 Forfatter #4 Skrevet 31. januar 2013 Er veldig enig i alt dette. Klarer bare ikke å slå fra meg at jeg vet dette er et bra sted å vokse opp, jeg kjenner barnehager og skoler godt og da føler man seg mye tryggere, føler jeg. En annen ting er jo at mine foreldre bor her og det er det mye hjelp i.
Gjest Julie Skrevet 31. januar 2013 #5 Skrevet 31. januar 2013 Forstår dilemmaet, men mange steder mye nærmere byen hvor det også er flott å vokse opp. At barn har det forferdelig innenfor Oslos grenser, er en myte! Og det er mye som er viktigere enn stort hus. Tenk f.eks hvor mye tid du sparer på mindre renhold, hehe:) Det er også lettere å la barn bytte barnehage enn om dere venter til han har begynt på skolen og flytte da. Barn får fort nye venner. Vi skal flytte til Østensjø i Oslo i løpet av et års tid. 15 min med t-bane til sentrum, som har avgang 4 ganger i timen. Ingen andre rushtidsproblemer enn at det blir litt trangt på banen.
kokkos Skrevet 31. januar 2013 #6 Skrevet 31. januar 2013 Vi har også valgt nærhet til jobb i bytte mot stort hus. Er ikke noe glad i å vaske hus uansett, og døgnet har for få timer til å tilbringe opptil flere av dem i transport hit og dit. Skjønner dilemmaet ditt jeg også, altså. Hver gang vi er hjemme hos mine foreldre tenker jeg flytte-til-småbyen-tanker, men det blir nok med tankene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå