Gå til innhold

Samboerens gjeld, jeg betale?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer har fullt med gjeld og betalingsanmerkninger,så får ikke tatt opp et lån for å betale all smågjeld han har.

Han lurte om jeg kunne ta opp lån så han kunne bruke de pengene til å betale det han har betalingsanmerkninger på slik at han kan ta lån selv en vakker dag og selvfølgelig slipper og ha det "hengende" over seg.

Han sliter psykisk og er svært stresset pga dette.

Vil hjelpe han, men er redd for at han ikke betaler meg tilbake eller bruker pengene på noe annet. Mest det første egentlig. Han har også ADHD , noe som gjør at han er svært impulsiv og ikke så flink med penger.

Tror heller ikke jeg får lån, siden min inntekt er for lav, jeg har kun fast deltidsstilling. Jeg har kun et lån selv, og det er min studielån.

Noen som har noen råd til meg??evnt han??

Hva skal vi gjøre i en sånn situasjon,dette blir ikke bare hans problem, men vårt siden vi bor sammen.

Anonym poster: 02c7fd75257274e2026825b399384448

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt råd er: Ikke gjør det. Han kan få gjeldsrådgvining i kommunen, de kan hjelpe ham videre.

• Liker 23
Skrevet

Som nevnt over. Kommunen har ofte gjeldsrådgivning, og tar han kontakt med NAV veileder de han i riktig retning!

Jeg for min del hadde ikke turt, hva om han ikke betaler det ned (du må jo være ærlig at det ser jo ikke akkurat positivt ut), da blir du sittende med all gjelden hos deg!

Skrevet

Min samboer har fullt med gjeld og betalingsanmerkninger,så får ikke tatt opp et lån for å betale all smågjeld han har.

Han lurte om jeg kunne ta opp lån så han kunne bruke de pengene til å betale det han har betalingsanmerkninger på slik at han kan ta lån selv en vakker dag og selvfølgelig slipper og ha det "hengende" over seg.

Vil hjelpe han, men er redd for at han ikke betaler meg tilbake eller bruker pengene på noe annet. Mest det første egentlig. Han har også ADHD , noe som gjør at han er svært impulsiv og ikke så flink med penger.

Tror heller ikke jeg får lån, siden min inntekt er for lav, jeg har kun fast deltidsstilling. Jeg har kun et lån selv, og det er min studielån.

Hva skal vi gjøre i en sånn situasjon,dette blir ikke bare hans problem, men vårt siden vi bor sammen.

IKKE GJØR DET!!!!

Snakker av smertelig erfaring her! Exen min hadde samme problem, hadde endel regninger som var gått til inkasso, betalingsanmerkninger og fikk ikke lån. Dumsnill som jeg var så tok jeg opp et lån på 50 000 i mitt navn sånn at han ble kvitt alle inkassokravene. Han lovde på tro og ære at han skulle betale. Etter ei stund ble det slutt (jeg orket ikke mere pga den konstante rotete økonomien hans, den tok knekken på hele forholdet), og jeg ble såklart sittende igjen med det hersens lånet.

Så; ikke gjør det.

• Liker 7
Skrevet

Du gjør deg selv en bjørnetjeneste!

Hvis han skal ordne opp i dette må han enten gå til nærmeste familie eller gjeldsrådgivning som nevnt ovenfor.

Ta ikke opp lån til å betale for andre!

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ADHD, og er et katastrofeeksemplar på den økonomiske fronten. Heldigvis har jeg hatt vett til å holde uvettig bruk til penger jeg har hatt, og ikke rørt et krdittkort i mitt liv, men jeg har en bestevenninne med samme diagnose som har tatt opp forbrukslån og brukt kredittkort. Hun sitter med masse gjeld nå, jeg er bare veldig blakk noen ganger..

For å si det sånn, av egen erfaring og etter mye studering av diagnosen, intensjonen vår (drar alle over en kam ja) er nok god, men evnen er fraværende. Han må ta dette selv, via nav, banken eller økonomisk rådgiving.

Anonym poster: 1df69667d5f6b8b4053106ae4691cfd7

• Liker 1
Skrevet

Nei , ikke gjør det !

Hjelp han heller til å få hjelp , slik at han kan ordne opp selv .

Ikke betal mer av felles utgifter for å " hjelpe" han .

Jeg sitter med skjegget i postkassen etter å ha hjulpet min eks samboer å betale ned sin gjeld på nesten 100 000 . Tok ikke opp lån , men hjalp han med det jeg kunne .

Anonym poster: 8258d89594a3b5ffa6cdb15eca5d3bb5

• Liker 1
Skrevet

Penger hjelper ikke! Det er som å gi øl til en alkoholiker... Problemet 1) utsettes, men det som værre er 2) blir større.

Få gjeldsrådgivning og evt praktisk bistand fra NAV/overformynderiet.

Anonym poster: 8f3f4944a0a1001f164e263858049493

• Liker 4
Skrevet

Om du skal gjøre det (og det er en utrolig dårlig ide), så sørg for å få full styring over økonomien hans. Om du skal ta opp lån og fikse dette, så kommer hans lønn inn på din konto, han får utbetalt 1000 kr i lommepenger, har ikke tilgang til bankkort, du styrer resten, hans navn er sperret for all form for kredittkjøp. Punktum.

Tviler på om han vil underskrive en slik avtale uansett, så da ligger temaet dødt. ;)

Anonym poster: f2b9ab852245afed7fe5093be196bb2f

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar !

Jeg tar ikke opp noe lån da for å hjelpe han.

Skal heller kontakte kommunen og høre om gjeldsrådgivning.

Høres fornuftig ut !

Skal nevne dette for min samboer, jeg kan evt ordne det for han sånn at han får hjelp?

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar !

Jeg tar ikke opp noe lån da for å hjelpe han.

Skal heller kontakte kommunen og høre om gjeldsrådgivning.

Høres fornuftig ut !

Skal nevne dette for min samboer, jeg kan evt ordne det for han sånn at han får hjelp?

Beklager, men her er du nødt til å peke ut veien for ham, og la ham gå den helt alene. Han lærer ikke av at det alltid er noe som redder ham, feks ta opp lån for å betale gamle lån, la samboeren fikse alt nødvendig for å få hjelp osv, dette går ikke.

Du er tøff som vil hjelpe ham, men han må gjøre dette SELV.

Anonym poster: 379e6dc097783a0e50b9551c80b18126

• Liker 2
Skrevet

Yes, peke veien og la han gjøre jobben. Helt enig! Kan selvfølgelig være støttende underveis, men det er han som må oppsøke hjelpen. Du kan selvfølgelig dytte han litt i riktig retning.

Skrevet

IKKE ta opp lån på hans vegne. Med hans betalinghistorikk så ender du med å måtte betale for noe du ikke har noen del i. Han får selv ordne opp i egen gjeld.

Anonym poster: 87acf867a479af2326d64a5b5ec27710

Gjest Funky Punk
Skrevet

Siden han sliter med å ha kontroll på pengene så ville jeg ikke gjort det.

Han må lære seg fra bunnen av hvordan pengene skal håndteres og dermed løse dette selv.

Hadde han lært og nå har kontroll økonomisk, og dere har et langvarig og stabilt forhold, så ville jeg kanskje tenkt anderledes.

Skrevet

Hva mener du med at du skal betale? Du mener at du tar opp lån og pådrar deg gjeld?

Nei ikke gjør det. Mennesker med gjeld er ufrie mennesker.

Hadde du hatt penger, ja da kunne du kjøpt opp gjelda hans sånn at du eier han, men ikke ta opp lån da er det jo andre som eier deg!

Skrevet

Forresten, mennesker som er impulsive økonomisk er destruktive mennesker.

Mennesker som ønsker seg godt i fremtiden sparer penger.

• Liker 2
Skrevet

Fortell ham gjerne om ordningen, men la ham finne ut av det selv. Han er voksen, du er ikke moren hans. Og for all del, sørg for særeie på alt, og aller helst at alt av fast eiendom dere måtte ha/anskaffe dere står i bare ditt navn.

Ikke lån ham penger, og ikke syns synd på ham. Lykke til.

Skrevet

Om du skal gjøre det (og det er en utrolig dårlig ide), så sørg for å få full styring over økonomien hans. Om du skal ta opp lån og fikse dette, så kommer hans lønn inn på din konto, han får utbetalt 1000 kr i lommepenger, har ikke tilgang til bankkort, du styrer resten, hans navn er sperret for all form for kredittkjøp. Punktum.

Tviler på om han vil underskrive en slik avtale uansett, så da ligger temaet dødt. ;)

Anonym poster: f2b9ab852245afed7fe5093be196bb2f

Grøss. Tro meg, en slik rolle vil du ikke ha.

Skrevet

Forresten, mennesker som er impulsive økonomisk er destruktive mennesker.

Mennesker som ønsker seg godt i fremtiden sparer penger.

Akkurat DET var vel en litt drøy påstand. Selvom enkelte har problemer med å styre egen økonomi behøver det overhode ikke bety at de er destruktive og IKKE ønsker seg en god fremtid! Selvfølgelig kan de begge deler, men det er en større utfordring når man ikke er flink med økonmien sin. Som forøvrig kan ha flere årsaker. Alt er ikke svart/hvitt vet du.

Skrevet

Du må aldri finne på å gjøre dette, TS. Jeg ble sittende igjen med en gjeld på 175 000 etter eksen min som var gjeldsslave. 22 år gammel og med pappa som kausjonist. Dumsnille og naive som jeg/vi var. Lett å være forelska og blåøyd for å si det sånn...

Anonym poster: 6a2d564e898f72108bdc933dddb0085d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...