Gå til innhold

Trening med overbelastet kne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynte å løpe for et par mnd. siden og trives veldig godt med det. Har løpt ca 4 ganger i uken, og mellom 5-10 km hver gang. Nå har jeg dog begynt å kjenne at noe ikke er som det skal i kneet mitt. Det er ikke smerter enda, men murringer jeg tror fort kan eskalere til smerter. Dette er utrolig kjipt, siden jeg ikke kan trene på treningsstudio og jeg har ikke sykkel, så jeg kan ikke velge spinning eller andre former for cardio. Er så redd for at jeg skal falle ut av den gode rutinen dersom jeg må avstå fra løpingen en periode. Vil selvsagt fortsette med styrkeøvelser jeg gjør hjemme ca 2 ganger i uken, men det er ikke nok. Hva gjør jeg? Kan jeg gå samme distanse rolig i stedet for å løpe? Hvor lege bør jeg evt. avstå fra løpingen? Tips til andre cardio øvelser jeg kan gjøre uten å belaste kneet, og uten noen form for utstyr eller maskiner?

På forhånd takk :)

Anonym poster: c502caad50e4a5473709148c59c86ce7

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg ville nok tatt det veldig rolig. Avstått fra treningen en periode og prøvd forsiktig senere. Kneskader er jævlige og det tar evigheter før det blir bra igjen når du først har fått en skade. Enkelte ganger blir aldri helt bra igjen heller.

Ellers finnes det støttebandasjer som du kan anvende. Slikt hjelper noe. Er du i tvil om kneskaden din, må du gå til din fastlege. Du må ikke vente til det går alldeles galt.

Endret av Pene sko...
Skrevet

Har du fått tilpasset sko fra Løplabbet? Tråkket ditt har mye å si for forebygging av skader.

Skrevet (endret)

Har du fått tilpasset sko fra Løplabbet? Tråkket ditt har mye å si for forebygging av skader.

Har det virkelig det? Det kan se ut som dette er en foreldet oppfatning mest laget for å selge joggesko.

Før Nike oppfant den dempende sålen var løpesettet anerledes og skadene færre. Det finnes også observasjonsstudier som beskriver at det er mindre belastningsskader hos dem som ikke bruker sko (i india).

Selv merket jeg igen forskjell på løplabbetsko og noen "dårlige" sko jeg hadde fra før. Nå løper jeg med vibram fivefingers.

Endret av Supraspinatus
Skrevet (endret)

Har det virkelig det? Det kan se ut som dette er en foreldet oppfatning mest laget for å selge joggesko.

Før Nike oppfant den dempende sålen var løpesettet anerledes og skadene færre. Det finnes også observasjonsstudier som beskriver at det er mindre belastningsskader hos dem som ikke bruker sko (i india).

Selv merket jeg igen forskjell på løplabbetsko og noen "dårlige" sko jeg hadde fra før. Nå løper jeg med vibram fivefingers.

Ja for meg har det definitivt vært alfa omega. Jeg har innovertråkk og så tydelig forskjell på tråkket med sko som var feil og rett. I tillegg merket jeg antydning til kneskade som forsvant med rett såle og akillesbetennelse som forsvant når jeg fikk riktige sko.

Endret av *Maja*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...