Gjest Jon Are Skrevet 31. januar 2013 #1 Skrevet 31. januar 2013 Som noen av dere sikker vet , har jeg begynt å ri. Trives veldig godt, men har hatt noen nedturer i forhold til krass ridelærer, mobbing av sikkerhetsvest osv. Nå har jeg en periode der jeg føler jeg sitter godt på hesten. Særlig i galoppen har det løsnet og jeg føler ihvertfall at det går ganske greit foreløpig. Det jeg imidlertid har lagt merke til , er at det er noen som også har nakken med når en rir, om dere skjønner hva jeg mener. Hodet og nakken til rytteren følger på en måte hesten bevegelser. Hodet går litt fram og tilbake. vanskelig å forklare, men det er vel noen som også har lagt merke til dette? Det er ikke spesielt pent å se på , men det er kanskje personer som har kommet lengre i forhold til løsgjøring av kroppen enn meg? Er det riktig å ri sånn? Er detnoe jeg må tilstrebe? Med hilsen fra: Jon Are
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #2 Skrevet 31. januar 2013 Vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener, men når jeg rir, så rir jeg med hele kroppen. Hodet følger med bevegelsene helt automatisk, selv om jeg er "slapp" så er kroppen helt med. Har ridd i over 10 år. Ser ofte folk rir med hele kroppen, har aldri tenkt at det ser dumt ut? Sitter de på hesteryggen og rykker hodet hit og dit eller? Hvorfor har du blitt mobbet ved bruk av sikkerhetsvest? Anonym poster: 99d8abaa9d2a77e8f6fff94905141c83
Gjest Animula Skrevet 31. januar 2013 #3 Skrevet 31. januar 2013 Jeg vet heller ikke helt hva du mener, men bevegelsene går naturlig nok gjennom hele kroppen. Det er vel individuelt hvor mye dette synes på de enkelte? Jeg pleide å få vondt i en skulder når jeg red, noe jeg ikke har ellers. Nesten som noe ikke tålte ristingene. Nå savner jeg en ridetur! Jeg synes ikke stedet du rir på høres noe trivelig ut. Finnes det et annet du kan bytte til i nærheten? Det skal da være hyggelig å lære å ri.
Cho Kon It Skrevet 31. januar 2013 #4 Skrevet 31. januar 2013 Jeg beveger hodet på den måten. Tror jeg. Jeg har ridd i rundt 15 år og har lenge følt at jeg sitter godt på hesten, så det skulle ikke forundre meg om det kan stemme det du sier om å komme lenger i løsgjøringen. Men jeg tror ikke du skal fokusere så mye på nakken din, men heller konsentrere deg om hele kroppen samlet. Nakken har ikke så mye å si for kontrollen og balansen din isolert sett.
mrs. Devil Skrevet 31. januar 2013 #5 Skrevet 31. januar 2013 Skjønner heller ikke helt hva du mener, men jeg ser selv mange som "nikker" med hode når de rir. Dette skjer gjerne når de rir nedsittende i trav og ser ned i stede for å se dit de skal. Det skjer gjerne også dersom personene ikke har en helt korekt sits og blir svai i ryggen, eller dersom de sitter å drar opp hælene og dermed spenner seg og blir veldig spente. Så etter min mening er det ingen ting å strebe etter. Når det er sagt så går det ikke ann å holde hode helt stille mens du rir, så når du rir korekt vil selvfølgeligmhode også følge resten av kroppen. Men du ser lett forskjell på "god nikking" og "dårlig nikking". Anbefaler å se noen filmer av dressurryttere på nett og studere litt hva de gjør. Andreas Helgestrand for eksempel synes jeg ofte ser mye ned og blir litt "nikkete" mens Siril Heljesen synes jeg ofte har ett fint blikk og "nikker" lite:)
Gjest Belle Gunnes Skrevet 31. januar 2013 #6 Skrevet 31. januar 2013 Det er feil å nikke med hodet. Det betyr at man ikke er løsgjort nok i egen kropp til å følge hestens bevegelser, men er stiv i korsrygg, bekken og hofter og kompanserer ved å nikke med hodet. Hoftene må åpnes opp og skuldrene senkes. Når man er avslappet i kroppen og klarer å følge hestens bevegelser med hofter og korsrygg, så vil du se at man sitter helt stille på hesteryggen. Yoga er en kjempefin øvelse for å bli mer bevist hofter, bekken og korsrygg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå