Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynte å jobbe i barnehage i slutten av juli. På avdelingen har det gått i sykdom nesten siden starten; omgangssyke, forkjølelse, influensa osv..

Barna kommer i barnehagen syke og smitter både store og små, inkludert meg. Nå er det tredje gangen jeg er syk siden jeg startet, denne gang med influensa. Var hjemme fra jobb fire dager forrige uke, ble nesten frisk igjen og kom på jobb to dager denne uka før feberen kom tilbake. Er nå sykmeldt ut uka.

En gang før jul gikk det omgangssyke på avdelinga, et barn spydde og jeg vasket og skiftet på barnet, og jeg byttet x antall diarebleier, så når kvelden kom fikk jeg det også. Med andre ord kunne jeg ikke gå på jobb dagen etter.

Så kommer den ubehaglige delen, i går fikk jeg en mail fra styreren i barnehagen der hun skriver at jeg har vært veldig mye syk, og at hun er bekymret. Mailen var både krass og sur, og nå gruer jeg meg så til å komme tilbake på mandag.

Jeg er helt gåen og sliten etter nesten to uker med influensa, så jeg begynte selvsagt å grine.

Forstår at det er slitsomt når personalet er syke, men det er da vel noe man bare må regne med at skjer?

Jeg tar alle forhåndsregler jeg kan når det kommer til smitte, desinfiserer hendene titt og ofte, god håndvask, hansker når jeg skifter bleier osv.. Men jeg jobber med små barn så det er naturlig at barna er tett på.

Anonym poster: b34ccb3a3cf47341841876e41391b029

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere sender vel ungene hjem når de spyr og har diare? Jeg må bare spørre, siden det høres ut som du skifter veldig mange. Klart du skal være hjemme når du er sjuk, styreleder bør knipe igjen mathullet om hun begynner å syte.

Anonym poster: 868275cc41c401f778ecd4a1c73945d9

• Liker 3
Skrevet

Alle jeg kjenner som har begynt å jobbe i barnehage er mye syk i begynnelsen.!!

Høres mer ut som om barnehagen du jobber i burde gjøre om på rutinene sine når barn er syke. Har hørt om barnehager som har nektet og tatt i mot syke barn som har "smittsomme" sykdommer som omgangssyken ,forkjølelse og slikt. Og blir barnet sykt i barnehagen så ringes foreldrene så de får komme og hente barnet.

Og det at styreren sender deg mail er feigt av henne og kan ikke tenke meg at det er"lov" eller standard prosedyre?!

Det rette hadde vært og tatt en samtale med deg når du hadde kommet tilbake på jobb.

Så skjønner at du gruer deg til å komme tilbake til jobb. Er det noen andre på jobb du kunne ha snakket med og som du kanskje kunne ha hatt med deg på et møte med styrer?

• Liker 3
Skrevet

Dere sender vel ungene hjem når de spyr og har diare? Jeg må bare spørre, siden det høres ut som du skifter veldig mange. Klart du skal være hjemme når du er sjuk, styreleder bør knipe igjen mathullet om hun begynner å syte.

Anonym poster: 868275cc41c401f778ecd4a1c73945d9

Vi sender dem hjem med en gang ja, men når de blir syke mens de er i barnehagen har de gjerne rukket å smitte andre. Så er det de foreldrene som sender barna sine i barnehagen når de fortsatt er smittsomme, barna er jo så små at de sier jo ikke noe. (På storbarnsavdelingene skjer det at barna forteller at de har spydd før de kom i barnehagen)..

ts

Skrevet

Alle jeg kjenner som har begynt å jobbe i barnehage er mye syk i begynnelsen.!!

Høres mer ut som om barnehagen du jobber i burde gjøre om på rutinene sine når barn er syke. Har hørt om barnehager som har nektet og tatt i mot syke barn som har "smittsomme" sykdommer som omgangssyken ,forkjølelse og slikt. Og blir barnet sykt i barnehagen så ringes foreldrene så de får komme og hente barnet.

Og det at styreren sender deg mail er feigt av henne og kan ikke tenke meg at det er"lov" eller standard prosedyre?!

Det rette hadde vært og tatt en samtale med deg når du hadde kommet tilbake på jobb.

Så skjønner at du gruer deg til å komme tilbake til jobb. Er det noen andre på jobb du kunne ha snakket med og som du kanskje kunne ha hatt med deg på et møte med styrer?

Det har jeg hørt også, at det er vanlig å være mye syk første året man jobber i barnehage, så jeg har egentlig ikke bekymret meg så mye for at jeg har vært mye syk. Har liksom regnet med at det kommer til å gå seg til snart. Så synes jeg ikke at tre ganger er hårreisende mye, det er mye ja, men ikke unaturlig mye med tanke på hvor mye sykdom som har gått.

Det har vært et tema at vi ikke skal ta i mot syke barn, men det er jo alltid noen som gjør det allikevel.

Jeg reagerte veldig på mailen hennes, det er vel ikke vanlig å ta kontakt med de som er syke om noe sånn på mail? Jeg har likt meg veldig godt i denne barnehagen, det er en humørfylt og god arbeidsplass, men nå ble jeg litt overrasket. Jeg kunne kanskje snakket med hun som er tillitsvalgt, vi har en veldig god tone.

ts

Skrevet

Da synes jeg du skal snakke med henne :)

Det er jo faktisk hennes jobb som tillitsvalgt også.

Krysser fingrene for at du får en fin oppstart på jobb igjen :)

• Liker 1
Skrevet

Kan det være at du har oppfattet mailen krass, men at den ikke var men sånn? Skriflig kommunikasjon er utfordrende, og kanskje spesielt når det jelder følsomme tema som sykdom.

Tenker at det er veldig dumt at du er lei deg dersom det ikke var ment sånn! Kanskje du skal ringe til henne og snakke med henne?

Anonym poster: 47d02a201ffc32fdba5762208ea7d43e

Skrevet

Kan det være at du har oppfattet mailen krass, men at den ikke var men sånn? Skriflig kommunikasjon er utfordrende, og kanskje spesielt når det jelder følsomme tema som sykdom.

Tenker at det er veldig dumt at du er lei deg dersom det ikke var ment sånn! Kanskje du skal ringe til henne og snakke med henne?

Anonym poster: 47d02a201ffc32fdba5762208ea7d43e

Jeg er ganske sikker på at jeg ikke har misforstått, samboeren min har også lest den og han synes også den er krass og sur. Det var på en måte ikke så mye å misforstå der, ikke noe medfølelse for at det er slitsomt å være mye syk, men irritasjon for at jeg er borte.

Er redd for at det blir mer styr om jeg ringer nå, kanskje best å ta det en gang ordentlig ansikt til ansikt når jeg vet at hun har tid og ikke er stressa.

Huff, dette synes jeg er veldig ubehagelig.

ts

Skrevet

Da synes jeg du skal snakke med henne :)

Det er jo faktisk hennes jobb som tillitsvalgt også.

Krysser fingrene for at du får en fin oppstart på jobb igjen :)

Tror jeg kommer til å gjøre det ja, kan ikke tenke meg det er vanlig å sende mail på denne måten.

Takk for det, det håper jeg også :)

ts

Skrevet

Kan godt hende at den leses som krass og sur, men at styreren ikke er det. Ikke sikkert hun er så flink å uttrykke seg skriftlig. Jeg vet selvfølgelig ikke siden jeg ikke har lest mailen, men jeg ville ikke tatt sorgene på forskud. Du kan jo kanskje ringe henne?

Skrevet

En arbeidsgiver kan kun anklage noen for å lyve om sykdom (selv om hun ikke anklager deg direkte så er det antakelig det hun tenker på) hvis de har sterke grunner til å tru at noen lyver eller har bevis, og det er frekt av din sjef uansett da det er allmenn kjent at nye ansatte i barnehager er som regel mye syk i begynnelsen. Jeg har selv jobbet i en barnehage og har aldri vært så mye syk som det jeg var de første 6 mnd, og alle på jobb kommenterte at det var fordi jeg var ny der, ingen kritiserte meg.

Var jeg deg så hadde jeg svart noe sånt som at jeg beklager at jeg er mye syk men det har vært mye sykdom i barnehagen så da har jeg dessverre blitt smittet. Som du vet så blir nye ansatte i barnehager ofte syk i begynnelsen. Hvis sjefen fortsetter å være krass og kritisere så ta kontakt med tillitsvalgte, hvis ikke så la det vær, kanskje sjefen bare hadde en veldig dårlig dag når hun sendte mailen.

Jeg jobber ikke i barnehagen lenger, jeg jobber i helsesektoren, og fikk mye kjeft fra sjefen når jeg ble syk en gang i begynnelsen i den jobben (hun spurte: er det det at du ikke trives? lyver du for å kunne være hjemme siden det er sommer?). Det såret meg men livet gikk videre og sjefen har ikke tatt det opp igjen, men hun er alltid veldig skeptisk når jeg ringer og er syk, noe som er sjeldent i forhold til mange andre.

Lykke til uansett hva som skjer :)

Anonym poster: ccf62d733e3bb8c9d0d1dfe29a4cdb9b

Skrevet

Skjønner ikke at hun sender mail til deg når du er syk. Da skal du vel ha ro og fred til å bli frisk igjen. Alt som har med diskusjon med jobb og gjøre det burde sjefen ta når du er tilbake på jobb.

Syns dette var uprofesjonelt håndtert av din sjef

Skrevet

Kan godt hende at den leses som krass og sur, men at styreren ikke er det. Ikke sikkert hun er så flink å uttrykke seg skriftlig. Jeg vet selvfølgelig ikke siden jeg ikke har lest mailen, men jeg ville ikke tatt sorgene på forskud. Du kan jo kanskje ringe henne?

Hadde det ikke vært mulighet for å bli gjenkjent skulle jeg limt den inn her, men det tørr jeg ikke. Så dere må nesten bare tro meg når jeg sier at det ikke er så mye å misforstå :) Har fått mange mail fra henne ang andre jobbrelaterte ting, og det er ikke så vanskelig å se at hun er irritert og sur.

Skrevet

En arbeidsgiver kan kun anklage noen for å lyve om sykdom (selv om hun ikke anklager deg direkte så er det antakelig det hun tenker på) hvis de har sterke grunner til å tru at noen lyver eller har bevis, og det er frekt av din sjef uansett da det er allmenn kjent at nye ansatte i barnehager er som regel mye syk i begynnelsen. Jeg har selv jobbet i en barnehage og har aldri vært så mye syk som det jeg var de første 6 mnd, og alle på jobb kommenterte at det var fordi jeg var ny der, ingen kritiserte meg.

Var jeg deg så hadde jeg svart noe sånt som at jeg beklager at jeg er mye syk men det har vært mye sykdom i barnehagen så da har jeg dessverre blitt smittet. Som du vet så blir nye ansatte i barnehager ofte syk i begynnelsen. Hvis sjefen fortsetter å være krass og kritisere så ta kontakt med tillitsvalgte, hvis ikke så la det vær, kanskje sjefen bare hadde en veldig dårlig dag når hun sendte mailen.

Jeg jobber ikke i barnehagen lenger, jeg jobber i helsesektoren, og fikk mye kjeft fra sjefen når jeg ble syk en gang i begynnelsen i den jobben (hun spurte: er det det at du ikke trives? lyver du for å kunne være hjemme siden det er sommer?). Det såret meg men livet gikk videre og sjefen har ikke tatt det opp igjen, men hun er alltid veldig skeptisk når jeg ringer og er syk, noe som er sjeldent i forhold til mange andre.

Lykke til uansett hva som skjer :)

Anonym poster: ccf62d733e3bb8c9d0d1dfe29a4cdb9b

Det er jo litt det jeg kjenner på, at hun mistenker at jeg ikke er syk. Enda nå har jeg sykmelding fra lege som også mener at jeg ikke bør på jobb denne uka.

De andre på jobb sier det som du sier her, det er vanlig å være mye syk første året. Heldigvis møter jeg forståelse fra dem, ikke irritasjon. Jeg er typen som aldri ville prøvd meg på noe sånn, noe som gjør dette ekstra sårt.

Jeg svarte henne noe lignende det du skrev, men fikk aldri noe svar. (Noe jeg synes hun gjerne kunne gjort når hun først er igang med mailing som sånn).

Oj, det høres ut som vi har sjefer fra samme planet. Forstår ikke hva de vil oppnå med å si slik! Det tar jo vekk alt som heter motivasjon..

Takk for det :)

Skrevet

Skjønner ikke at hun sender mail til deg når du er syk. Da skal du vel ha ro og fred til å bli frisk igjen. Alt som har med diskusjon med jobb og gjøre det burde sjefen ta når du er tilbake på jobb.

Syns dette var uprofesjonelt håndtert av din sjef

Takk for svar, er helt enig.. Hun har i hvert fall sørget for at jeg ikke har slappet av nå, noe jeg burde.

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...