Gå til innhold

Facebook og Sosiale medier - bryllup

26 stemmer

1. 1. Har du/dere noen problemer med at bryllupet deres blir delt på facebook?

• Nei.
      18
    • Ja.
      8

Fremhevede innlegg

Skrevet

Offentlig og offentlig, fru Blom.. dere skriver jo som om "hele verden" skulle være interessert i deg og ditt bryllup. Tror ikke det er noen fare, for å si det sånn ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest kiara_pusen
Skrevet

Offentlig og offentlig, fru Blom.. dere skriver jo som om "hele verden" skulle være interessert i deg og ditt bryllup. Tror ikke det er noen fare, for å si det sånn ;)

Jeg tror ikke de fleste på min facebook liste er snev av interessert, men så lenge jeg er opptatt av å beskytte meg selv når det kommer til mitt privatliv tar jeg meg den frihet å sette vise begrensninger på hva jeg vil være med på. Vi har tatt et standpunkt for vår del og formidler dette.

Mener det er en viktig diskusjon at man tar personvernet på alvor. Jeg tror det hadde vært få som var uenige med meg dersom det feks dreide seg om barn el.

Skrevet

Synes den idiotiske delingen er en uting generelt - det er direkte frekt å legge på internett bilder man har tatt av andre menneskers private anledning. Det er ikke min sak å dele det, det får brudeparet gjøre selv hvis de vil det.

Skjønner ikke denne utviklingen, det er en horribel mangel på folkevett og sunn respekt for andres sfære nå for tiden... Jeg deler for eksempel gjerne mitt eget feriealbum (med bare venner på lista), men med de rotete personverninnstillingene og litt hårete retningslinjene på forskjellige medier stoler jeg ikke ett sekund på folk som ukritisk mener de kan knipse og dele stort og smått.

En uting, rett og slett. Så ei, jeg synes ikke trådstarter er sær, jeg synes det er en selvfølge at ingen, absolutt ingen, legger ut et bilde på FB av brudeparet, før de har spurt brudeparet og de selv har fått publisert sine. Har sett at folk sitter i kirken og knipser og deler der og da, før paret har fått svart ja engang. Sjokkerende. "se på meg - jeg er den første til å vise frem brudeparet!"

Samme med babyer - folk som hiver seg på Facebok for å være den første til å gratulere. Så et forferdelig eksempel på det her for litt siden. Da hadde den nybakte moren rett og slett skrevet på veggen sin at "takk for gratulasjonene, hyggelig at dere bryr dere - men en slik nyhet ville vi foretrukket å få dele på Facebook når vi var klare for det selv."

Jeg blir bare trist av sånt.

Anonym poster: 6720deec7dd7c949e8592e2251fa1269

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er en uting å legge ut bilder av andre på Facebook, bryllup eller ei. Jeg legger sjelden ut bilder av meg selv, og hvis andre gjør det foretrekker jeg å bli spurt først.

Anonym poster: 7a085a763e6725214ffad09864e6dd63

Skrevet

Jeg svarte ja på denne. Jeg mener at om det blir lagt ut bilder på facebook så skal alle som er avbildet være spurt først!

Skrevet

Som noen nevnte over er det hvertfall til noe hjelp å ga den innstillingen på facebook at du må godkjenne hver eneste gang noen ønsker å tagge deg. Da ligger jo bildene der men er ikke knyttet opp mot ditt navn, det hjelper jo noe :-)

Det handler ikke om alle bilder - det handler om bilder av Meg eller min mann, har er strengere enn hva jeg er, bilder fra vielsen, bilder fra taler etc med Oss og våre navn linket til det.

Gjester kan helt fint dele bilder av seg selv, bordpynt, festlige ting etc. Det er kun meg selv jeg ikke vil ha på F. Jeg ønsker ikke at det stedet skal "eie" bilder av meg, og jeg deler absolutt minst mulig på det stedet.

Skrevet

Det er ingen som har noe som helst med å legge ut bilder fra ditt private bryllup på sin FB-side.

Jeg blir ikke blid om noen legger ut bilder av meg uten at jeg har godkjent det først, og det er du som bestemmer om det er greit at andre legger ut bilder fra din dag.

Gjest Adriane
Skrevet

Dette er en problemstilling jeg ikke har tenkt på, før nå. Har liksom ikke tenkt tanken at venner og/eller familie skulle få for seg å legge ut bilder av oss på sine egne vegger - kanskje bortsett fra svigermor da. Jeg klarer ikke å se for meg at dette vil være noen stor problemstilling for oss, men kanskje jeg er naiv. Om noen legger ut bilder, tenker jeg at de kanskje legger ut av seg selv og partneren, festpyntet til bryllup, eller av kakebord, maten sin eller alt hva folk finner på å legge ut bilder av på Facebook, Twitter og/eller Instagram. Men at de skulle legge ut bilder av oss to? Nei, det ser jeg liksom ikke for meg.

Men... hvis jeg nå skulle ta stilling til dette, om vennene våre og familien vår kan legge ut bilder av oss på sine vegger. Vel... jeg hadde vel ikke blitt overbegeistra hvis de la ut bilder som ikke er flatterende, hehe, men det gjelder uansett - bryllup eller ei ;) Så lenge vi ikke ser helt speisa ut, så er det greit nok for meg om de av en eller annen merkverdig grunn skulle få for seg at de vil legge ut et bilde av oss. (Da forutsetter jeg at bildet kun deles med deres venner, ikke venners venner eller public). Det jeg er vesentlig mer restriktiv på, er bilder av datteren vår. Jeg liker overhodet ikke at andre poster identifiserende bilder av henne på sine facebook-, twitter- eller instagramkontoer uten å avklare dette med oss på forhånd; det syns jeg er en skikkelig uting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...