AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #1 Skrevet 31. januar 2013 Selvfølgelig er det beste at katteeirne ikke anskaffer seg en katt dersom de ikke har tenkt til å kastrere den eller ta vare på den. Men la oss se problemet i øynene. Det er syv hundre tusen katter i Norge, ifølge nrk, og over 90% av dem ferdes utendørs. Hvor mange prosent er kastrerte? Eller hvor mange er ikke det? Det jeg i allefall veit er at dyrebeskyttelsen flommer over av eierløse katter som har blitt dumpa fordi en eller annen katt fikk kull fordi den ikke var kastrert. Katter har lav status i Norge (bla.a), og det er bare å innse med en gang at mange mennesker ikke vil betale 2000 kr for å kastrere katten sin. Hva hvis kastrering var gratis (staten betaler), da hadde i allefall kattene blitt kastrerte, og det hadde vært færre hjemløse katter der ute. For det er som sagt mange katteeiere som ikke vil betale for kastrering, og det går faktisk bare utover kattene. Så hvis man da glemmer prinsippet om at de skal kunne, og ville, betale for kastreringen siden de har en katt, hvis man tenker på kattens ve og vel, så hadde det beste kanskje vært om kastrering var gratis på akkurat katter? (Jeg har en ferdig kastrert katt ) Anonym poster: 7e9e29d516ef32bdf8e8204f081a987e
Portvinpiken Skrevet 31. januar 2013 #2 Skrevet 31. januar 2013 Jeg synes det skal være grenser for hva staten skal betale så akkurat den biten er jeg uenig i. Men at alle bør kastrere kattene de anskaffer seg synes jeg skulle være pålagt ved lov. Med mindre en kan vise til registrert oppdretter for eksempel. Katter formelig kastes etter deg gratis, så det skulle bare mangle at en ikke skal ta utgiften og ansvaret med å kastrere den. Jeg vil tenke meg at lovpålagt kastrering også vil være med på å senke det store antall hjemløse katter og katter som går for lut og kaldt vann. Når folk faktisk må betale litt penger, har mange en tendens til å vegre seg. På samme måte synes jeg ærlig talt ikke det skulle være lov å gi bort kattunger heller. Sett en minumumsgrense på la oss si 500 kr (noe de aller fleste klarer å betale eller spare seg opp til), så vil dette også få folk til å tenke seg om to ganger før de skaffer seg katt. Kunne gjerne vært 1000 kr også for min del. I tillegg til lovpålagt idmerking. 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #3 Skrevet 31. januar 2013 Men er det viktigere hva eierne gjør, eller er det viktigere hvordan kattene har det? De har det jo best om de blir kastrerte. Men en lovpålagt kastrering vil kanskje gjøre samme nytten, og da kan vel veterinærene gni seg i hendene også Ikke det at staten kommer til å bry seg med noe av det nevnte dessverre, men. Anonym poster: 7e9e29d516ef32bdf8e8204f081a987e
Nalaya Skrevet 31. januar 2013 #4 Skrevet 31. januar 2013 Folks kjæledyr er ikke statens oppgave å styre med. Folk må få fingeren ut av ræva si selv å kastrere kattene sine. Så lenge det er dårlige katteeiere der ute vil det være for mange katter, så enkelt er det bare.
Portvinpiken Skrevet 31. januar 2013 #5 Skrevet 31. januar 2013 Vel, jeg for min del tenker ikke det døyt over at "veterinærene kan gni seg i hendene". Skulle da bare mangle at de ikke fikk betalt for jobben de gjør. Selvfølgelig er det kattens beste man skal ta i betraktning. Skjønte ikke helt den første dele av setningen og hvilken relevans det har om det er viktigere hva eierene gjøre. 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #6 Skrevet 31. januar 2013 Med mindre det blir pålagt å kastrere katten vil ikke alle gjøre det, selv om det er gratis. Slik er det bare dessverre. Anonym poster: 710643a06bc280ca137f1b9f50597a68 1
Gjest Magdalene Skrevet 31. januar 2013 #7 Skrevet 31. januar 2013 Det hadde vært noe det! Så kunne kanskje den helsikkens naboen vår fått kastrert den møkkakatten, som hver dag går rund og markerer på bil, inngangsdøra, sykler, terassen etc.. Samt plager kattene våre. Kanskje den hadde foretrukket å være litt mer rundt egne husvegger da. 1
Nalaya Skrevet 31. januar 2013 #8 Skrevet 31. januar 2013 Det hadde vært noe det! Så kunne kanskje den helsikkens naboen vår fått kastrert den møkkakatten, som hver dag går rund og markerer på bil, inngangsdøra, sykler, terassen etc.. Samt plager kattene våre. Kanskje den hadde foretrukket å være litt mer rundt egne husvegger da. Du kan jo kanskje tipse naboene om dette da? Si at dere opplever at den markere mye på deres eiendom og at siden den ikke er kastrert plager kattene dine. 1
Gjest BabyBlue Skrevet 31. januar 2013 #9 Skrevet 31. januar 2013 Jeg tror ikke det blir mer kastrering av den grunn. For herlighet, det koster bare 500 - 1000 å kastrere en katt. Det kan de fleste ta seg råd til så lenge de vil. De som ikke vil kastrere kattene sine de gjør det som regel ikke heller, uavhengig av økonomi. Fordi de ikke gidder eller innser hvor nødvendig det er. Studentkusina mi med minimal lønn kastrerte katten sin og sender henne til dyrlegen to ganger i året - foreldrene til en venninne av meg, som tjener godt over millionen hver, driter en lang i katta og har hatt flere kull på henne en haug med ganger. Verdien til et dyr avhenger strengt tatt ikke av hvor mye man tjener eller tar seg råd til, det handler om holdning og kunnskaper. Og holdningskampanjer og påtvungen informasjon er det vi trenger, ikke det at staten skal ta på seg ansvaret som egentlig tilhører eieren av katten. At andre kjøper seg en katt og ikke har "råd" til å kastrere dyret sitt skal for faen ikke gå utover velferdsstaten og det folk betaler i skatt. Det skal da være måte på hva folk skal fraskrive seg som ansvar Pengene kan heller gå til dyrepoliti, da blir det mer forebygging av problemet som er ukastrerte katter. Tanken er god, men... nei. Bare nei
Gjest Magdalene Skrevet 31. januar 2013 #10 Skrevet 31. januar 2013 Du kan jo kanskje tipse naboene om dette da? Si at dere opplever at den markere mye på deres eiendom og at siden den ikke er kastrert plager kattene dine. Tro meg.. Det har vært tatt opp flere enn en gang. 1
Portvinpiken Skrevet 31. januar 2013 #11 Skrevet 31. januar 2013 Visste dere forresten at kastrering av katter på lik linje som men hund er i utgangspunktet forbudt?! "Lov om velferd for dyr § 9. Medisinsk og kirurgisk behandling Det skal ikke gjøres operative inngrep eller fjernes kroppsdeler på dyr uten at det foreligger forsvarlig grunn ut fra hensynet til dyrets helse. Det er likevel tillatt å foreta forsvarlig merking av dyr i dyrehold. Avhorning og kastrering er tillatt når det er nødvendig ut fra hensynet til dyrevelferd eller av andre særlige grunner." Men av naturlige årsaker er det mer stuerent å kastrere katter da en kan se den siste setningen som svært relevant. Jeg skulle gjerne hatt en debatt om hvorvidt det er positivt eller negativt for dyret å bli kastrert. Det er selvfølgelig en helt annen diskusjon, og jeg skal ikke ødelegge denne tråden. Var bare ment som en liten faktabasert info. 1
Gjest Gagaen Skrevet 31. januar 2013 #12 Skrevet 31. januar 2013 Hvis jeg skal snakkefor meg sjøl ; ja , det hadde betydd noe om det var gratis . 500-1000 er mye for meg og bruke på et kjæledyr .
Portvinpiken Skrevet 31. januar 2013 #13 Skrevet 31. januar 2013 Hvis jeg skal snakkefor meg sjøl ; ja , det hadde betydd noe om det var gratis . 500-1000 er mye for meg og bruke på et kjæledyr . Men da skulle du ikke hatt et dyr (men det har du kanskje ikke heller?), for tro meg - det er en liten kostnad i forhold til hva det koster å ta vare på et dyr! 6
Gjest BabyBlue Skrevet 31. januar 2013 #14 Skrevet 31. januar 2013 Hvis jeg skal snakkefor meg sjøl ; ja , det hadde betydd noe om det var gratis . 500-1000 er mye for meg og bruke på et kjæledyr . Hvis 500 er mye å bruke på et kjæledyr burde man egentlig ikke hatt det til å begynne med... Katter gratis, men å ta ordentlig vare på dyret koster sitt. Og det er vel der det ligger - siden dyra kan hentes på dagen på finn.no uten ekstra kostnader tror folk at alt skal være så enkelt. Men det er det egentlig ikke. Kastrerte katter har det best fysisk og psykisk, og slik er det bare.
Portvinpiken Skrevet 31. januar 2013 #15 Skrevet 31. januar 2013 Hvis 500 er mye å bruke på et kjæledyr burde man egentlig ikke hatt det til å begynne med... Katter gratis, men å ta ordentlig vare på dyret koster sitt. Og det er vel der det ligger - siden dyra kan hentes på dagen på finn.no uten ekstra kostnader tror folk at alt skal være så enkelt. Men det er det egentlig ikke. Kastrerte katter har det best fysisk og psykisk, og slik er det bare. Jeg er ikke hverken enig eller uenig, men din påstand er interessant. Har du noe forskning å vise til eller er det kun synsing fra din side? Det er nemlig dette som jeg skrev over som absolutt burde diskuteres, og når du er så bastant i din påstand får det meg automatisk til å tro at dette er noe du vet med sikkerhet?
Serafina. Skrevet 31. januar 2013 #16 Skrevet 31. januar 2013 (endret) Har man ikke råd til å kastrere katten sin bør man heller ikke anskaffe den i utgangspunktet. Det koster å være dyreeier, både mat, leker, bur etc. I tillegg vil det være dyrlegebesøk for helsesjekk eller katten blir syk. Alle disse tingene må man vurdere om man har råd til før man anskaffer seg en katt. Endret 31. januar 2013 av Serafina. 1
Nita Skrevet 31. januar 2013 #17 Skrevet 31. januar 2013 Jeg tror ikke det blir mer kastrering av den grunn. For herlighet, det koster bare 500 - 1000 å kastrere en katt. Det kan de fleste ta seg råd til så lenge de vil. De som ikke vil kastrere kattene sine de gjør det som regel ikke heller, uavhengig av økonomi. Fordi de ikke gidder eller innser hvor nødvendig det er. Studentkusina mi med minimal lønn kastrerte katten sin og sender henne til dyrlegen to ganger i året - foreldrene til en venninne av meg, som tjener godt over millionen hver, driter en lang i katta og har hatt flere kull på henne en haug med ganger. Verdien til et dyr avhenger strengt tatt ikke av hvor mye man tjener eller tar seg råd til, det handler om holdning og kunnskaper. Og holdningskampanjer og påtvungen informasjon er det vi trenger, ikke det at staten skal ta på seg ansvaret som egentlig tilhører eieren av katten. At andre kjøper seg en katt og ikke har "råd" til å kastrere dyret sitt skal for faen ikke gå utover velferdsstaten og det folk betaler i skatt. Det skal da være måte på hva folk skal fraskrive seg som ansvar Pengene kan heller gå til dyrepoliti, da blir det mer forebygging av problemet som er ukastrerte katter. Tanken er god, men... nei. Bare nei Eh hvis katten er en hun kan den ikke være kastrert, det gjøres bare på hankatter , men den kan være sterilisert. Når de kastrerer, kapper de ballene så vidt jeg husker og det har ingen hunkatter i utgangspunktet
Portvinpiken Skrevet 31. januar 2013 #18 Skrevet 31. januar 2013 Eh hvis katten er en hun kan den ikke være kastrert, det gjøres bare på hankatter , men den kan være sterilisert. Når de kastrerer, kapper de ballene så vidt jeg husker og det har ingen hunkatter i utgangspunktet Til info, sakset fra norsk huskattforening: Kort om kastrering, sterilisering og p-piller Hva er forskjellen på P-piller, kastrering og sterilisering? Hva bør jeg velge for min katt? P-piller virker ved at de hemmer utskillelsen av enkelte kjønnshormoner. På grunn av dette stanses utviklingen av eggceller fra eggstokkene. Dessuten hemmes produksjonen av androgener, dette fører til at løpetidsadferden ikke blir like kraftig. Kastrering er et kirurgisk inngrep der en fjerner hele kjønnskjertelen - testiklene hos hannkatt, ovariene (eggstokkene) hos hunnkatt. Hos hunnkatt hender det at hele livmoren fjernes i samme omgang (ovarihysterektomi), for å sikre seg mot fremtidige livmorbetennelser. Ved sterilisering nøyer en seg med å skjære over sæd/egglederen. Dette gjør at kjønnscellene ikke kan komme dit de skal. Hormon- og kjønnscelle-produksjonen går som normalt, og dyret vil på vanlig måte komme i løpetid, markere revir, pare seg etc. Den eneste forskjellen er at dyret ikke vil kunne forplante seg. Sterilisering er vanligvis lite aktuelt på katt, da en ved dette inngrepet ikke blir kvitt problematferden som henger sammen med reproduksjonen. Det er dessuten bortimot like kostbart/innviklet å sterilisere som å kastrere. Kastrering av hunnkatt har flere fordeler fremfor P-piller: - Kastrering reduserer risikoen for jurkreft. - Du trenger ikke bekymre deg for glemte P-piller. - Du er garantert at katten din ikke setter unger til verden. Det er mer enn nok kattunger på markedet til at etterspørselen er dekket. - Risikoen for livmorbetennelse er eliminert. Dette er ellers noe som forekommer, spesielt hos eldre hunnkatter. Sykdommen merkes ikke alltid før det er gått en tid, og resultatet kan i verste fall være dødelig. 3
Gjest BabyBlue Skrevet 31. januar 2013 #19 Skrevet 31. januar 2013 Jeg er ikke hverken enig eller uenig, men din påstand er interessant. Har du noe forskning å vise til eller er det kun synsing fra din side? Det er nemlig dette som jeg skrev over som absolutt burde diskuteres, og når du er så bastant i din påstand får det meg automatisk til å tro at dette er noe du vet med sikkerhet? Høhø, jeg var nok litt bastant, men ukastrerte katter slåss og streifer - spesielt med tanke på hanner. Hunnkatter kan få opptil 2 kull i året, og parringstiden kan medføre skader, stress og belastning på kroppen til dyret. I tillegg fjerner det sjansen for livmorbetennelse, som kan ramme eldre hunnkatter, siden de fjerner rubbel og bit når hunnkatten blir kastrert. I hvert fall for min katt var det en stor forandring i han - positivt - da han endelig ble kastrert. Han ble rolig og blidere, og selvsagt slipper vi å se han komme hjem med kjøttsår og halting slik som enkelte nabokatter gjør. Ikke det at han noen gang fikk sjansen, da han ble tidligkastrert, men han ser langt sunnere ut enn en gjennomsnittlig, ukastrert utekatt gjør. Jeg synes i hvert fall at ukastrerte katter er noe som burde forbli hos de som har lov til å avle på katter og har erfaring med dette. Ikke hos folk som kun vil ha et kjæledyr... Jeg sier ikke at ukastrerte katter lever et liv i lidelse, men kastrerte katter har garantert mer ro i sjelen og lever garantert lengre i gjennomsnitt. Få kilder på dette, men det kan i hvert fall forhindre skader og sykdommer, som igjen hever livskvaliteten til dyret.
Gjest BabyBlue Skrevet 31. januar 2013 #20 Skrevet 31. januar 2013 Eh hvis katten er en hun kan den ikke være kastrert, det gjøres bare på hankatter , men den kan være sterilisert. Når de kastrerer, kapper de ballene så vidt jeg husker og det har ingen hunkatter i utgangspunktet Jeg sier kastrert til begge deler, mener sterilisert ble brukt før i tiden da de kun kuttet egglederne på hunnkattene? Eller noe i den duren... men jeg vet at sterilisering er det folk bruker for hunnkatter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå