AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #1 Del Skrevet 31. januar 2013 Hei! Jeg skal mest sannsynlig begynne på BI Trondheim til høsten. Noen som har gått /går der og har noen erfaringer eller tips å komme med? Jeg vil vite alt :D Stemmer fordommene med BI skoler og "sosser" på BI Trondheim? Og hvor i Trondheim er det lurt å bo? Anonym poster: b5bdac54486b28f9a519693b866c979f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2013 #2 Del Skrevet 28. februar 2013 Hei! Jeg skal mest sannsynlig begynne på BI Trondheim til høsten. Noen som har gått /går der og har noen erfaringer eller tips å komme med? Jeg vil vite alt :D Stemmer fordommene med BI skoler og "sosser" på BI Trondheim? Og hvor i Trondheim er det lurt å bo? Anonym poster: b5bdac54486b28f9a519693b866c979f *dytt* Anonym poster: b5bdac54486b28f9a519693b866c979f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2013 #3 Del Skrevet 28. februar 2013 Hei! Jeg har ikke selv gått på BI i trondheim, men har jobbet i samme bygning. Kan fortelle at de jeg har sett som går på skolen der er helt vanlige folk, alle forskjellige, og ingen lik. Vil ikke si at de va spesielt sossete eller i noen annen katagori:) Og jeg opplevde de aller fleste som veldig hyggelige! Anonym poster: 9dafd595de57b404365e8b77bd6981a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariatherese Skrevet 28. februar 2013 #4 Del Skrevet 28. februar 2013 Hei! Jeg har ingen erfaring fra BI. Har venner som har gått der, og de fra handelshøyskolen (tidligere TØH) fnyser kanskje litt av økonomene fra BI (og vica versa?). Men det er ikke et problem, og det er mange som er både venner og kjærester på tvers av skolene. Ang. boplass må man rett og slett forholde seg til priser. Anbefaler deg å bo i nærheten av sentrum eller på østsida av byen, men det kommer an på hvor langt du er villig til å kjøre/busse/sykle/gå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AloeVera Skrevet 28. februar 2013 #5 Del Skrevet 28. februar 2013 Jeg studerer på BI Trondheim Det er helt vanlige folk der, like mange eller få sosser på BI Trondheim som andre skoler i Trondheim. De fleste BI studenter bor enten i sentrum, solsiden eller møllenberg. Møllenberg er billigst og du kommer deg til BI på ca 10-20 min derfra ved å gå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2013 #6 Del Skrevet 1. mars 2013 Jeg studerer på BI Trondheim Det er helt vanlige folk der, like mange eller få sosser på BI Trondheim som andre skoler i Trondheim. De fleste BI studenter bor enten i sentrum, solsiden eller møllenberg. Møllenberg er billigst og du kommer deg til BI på ca 10-20 min derfra ved å gå. ok,takk for svar Hvordan er det sosiale miljøet på skolen da? Er det mange sosiale arrangementer? Og blir BI studenter like mye inkludert i "studiebyen Trondheim" (med samfundet feks) som de som går offentlig skole i Trondheim? Anonym poster: b5bdac54486b28f9a519693b866c979f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2013 #7 Del Skrevet 1. mars 2013 ok,takk for svar Hvordan er det sosiale miljøet på skolen da? Er det mange sosiale arrangementer? Og blir BI studenter like mye inkludert i "studiebyen Trondheim" (med samfundet feks) som de som går offentlig skole i Trondheim? Anonym poster: b5bdac54486b28f9a519693b866c979f aldri gått på bi eller studert i trondhem, men for å bl del av samfundet tror jeg man enten jobber frivillig eller melder seg på noen aktiviteter. Det kan alle gjøre, ikke noe krav om offentlig skole. tror det er lurt også, kjipt å bare ha studert i studietiden, man bør ha vært ordentlig student og hatt det knall. Anonym poster: fb6aa3288166ee52f46fc4fcd9beaa41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nilsson Skrevet 9. juli 2015 #8 Del Skrevet 9. juli 2015 (endret) På BI Trondheim finner du en skremmende svak studentmasse. Her trenger du ikke å være akademisk begavet for å gå ut med et A-snitt. Det betyr ikke at det nødvendigvis er dumt å studere ved BI i Trondheim. Svake medstudenter gjør det enklere å skille seg ut ettersom karaktersettingen baseres på medeleveres prestasjoner. Etter fulltført bachelor kan du som ekstern søker søke deg over på en masterprofil ved f.eks. NHH (med karaktersnitt som i realiteten er mye lavere enn på papiret) og gå ut med en master fra NHH. Jeg tok engang noen økonomiske emner på en universitet. Professoren: "En C på BI tilsvarer stryk på universitet og vel så det." Ja, det er først og fremst "sosser" som studerer på BI. Ignoranter som ikke kan noen verdens ting. Nei, BI studentene blir ikke i like stor grad inkludert i studentmiljøet i Trondheim. De kjører sin egen greie - mastercard og cava på Club Gossip. - Karakterene kollapset: http://www.dn.no/talent/2015/06/18/2152/Utdannelse/karakterene-kollapset - Halvparten av BI-studentene kan ingen verdens ting: http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/06/22/435392.html Endret 9. juli 2015 av nilsson 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #9 Del Skrevet 9. juli 2015 På BI Trondheim finner du en skremmende svak studentmasse. Her trenger du ikke å være akademisk begavet for å gå ut med et A-snitt. Det betyr ikke at det nødvendigvis er dumt å studere ved BI i Trondheim. Svake medstudenter gjør det enklere å skille seg ut ettersom karaktersettingen baseres på medeleveres prestasjoner. Etter fulltført bachelor kan du som ekstern søker søke deg over på en masterprofil ved f.eks. NHH (med karaktersnitt som i realiteten er mye lavere enn på papiret) og gå ut med en master fra NHH. Jeg tok engang noen økonomiske emner på en universitet. Professoren: "En C på BI tilsvarer stryk på universitet og vel så det." Ja, det er først og fremst "sosser" som studerer på BI. Ignoranter som ikke kan noen verdens ting. Nei, BI studentene blir ikke i like stor grad inkludert i studentmiljøet i Trondheim. De kjører sin egen greie - mastercard og cava på Club Gossip.- Karakterene kollapset: http://www.dn.no/talent/2015/06/18/2152/Utdannelse/karakterene-kollapset - Halvparten av BI-studentene kan ingen verdens ting: http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/06/22/435392.html Det der er faen av meg det dummeste jeg har hørt. Alltid en uopplyst bedreviter som må spy ut fordommene sine. Jeg blir helt matt av folk som degAnonymous poster hash: 4fd84...8af 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nilsson Skrevet 9. juli 2015 #10 Del Skrevet 9. juli 2015 (endret) Utdyp. Studentene ved BI i Trondheim er først og fremst studenter som ikke kom inn andre steder. Er det ikke merkelig at disse studentene gjør det bedre eller like godt karaktermessig som studentene ved høyskoler/universiteter med høyere opptakskrav? Dagens karaktersetting preges av lokal skalering i karaktersettingen. Det er greit nok det - hvis ikke ville strykprosenten vært skyhøy enkelte steder - men da må institusjonene informere om hvor lista deres ligger. Jeg vet akkurat hva pensumet på BI er og hva som kreves av studentene. Sammenligner vi det faglige nivået på en økonomisk studieretning ved et universitet med det faglige nivået ved Handelshøyskolen BI så er forskjellen enorm.. Karakterene kollapset: http://www.dn.no/talent/2015/06/18/2152/Utdannelse/karakterene-kollapset Endret 9. juli 2015 av nilsson 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #11 Del Skrevet 9. juli 2015 Utdyp. Studentene ved BI i Trondheim er først og fremst studenter som ikke kom inn andre steder. Jeg vil bare at du skal tenke over at det faktisk er begrenset med plasser på de ulike studiene på universitet f eks - dvs at hvis 4000 elever søker på et studie og alle har 6 i alle fag fra VGS, så kommer altså ikke alle disse 4000 elevene inn på dette studiet. Dette er fordi det er ikke plass til alle disse 4000 elevene. Dermed blir mange stående på venteliste/kommer ikke inn, til tross for gode karakterer. Da søker man gjerne andre steder for å komme i gang med en utdannelse. Nå sier jeg ikke at dette er tilfelle på f eks BI, men det er ikke sånn at alle kan få 6 i alle fag på VGS og at alle kan begynne på NHH eller på medisin på UiO, skjønner du hva jeg mener? Jeg tenker at BI er et bra alternativ for dem som av ulike grunner ikke fikk 6 i nynorsk f eks på VGS, det kan være mange årsaker til at man ikke fikk superkarakterer, alle er i ulike livssituasjoner o.l. Det er ikke nødvendigvis sånn at man ikke fikk toppkarakterer fordi man ikke gadd å gjøre lekser, men kanskje det var omstendigheter som gjorde at det ble sånn. Vi har tusenvis av elever som bruker tusenvis av kroner og masse tid på å ta opp fag i det uendelige for å komme inn på det de ønsker og det får vel være greit, men for dem som ønsker å sette i gang eller vil komme seg videre og er motivert for det, så er ikke BI en dårlig skole. De jeg kjenner som har gått BI har lykkes med karriere, én jobber for en stor organisasjon i USA idag, en annen er blitt leder i et stort firma b.la. De som jobber hardt er de som til slutt sitter med et diplom i hånda etter 3/5 år, mens de som ikke er så flinke ofte faller av lasset underveis. Anonymous poster hash: 5a510...02f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nilsson Skrevet 10. juli 2015 #12 Del Skrevet 10. juli 2015 (endret) Jeg vil bare at du skal tenke over at det faktisk er begrenset med plasser på de ulike studiene på universitet f eks - dvs at hvis 4000 elever søker på et studie og alle har 6 i alle fag fra VGS, så kommer altså ikke alle disse 4000 elevene inn på dette studiet. Dette er fordi det er ikke plass til alle disse 4000 elevene. Dermed blir mange stående på venteliste/kommer ikke inn, til tross for gode karakterer. Da søker man gjerne andre steder for å komme i gang med en utdannelse. Nå sier jeg ikke at dette er tilfelle på f eks BI, men det er ikke sånn at alle kan få 6 i alle fag på VGS og at alle kan begynne på NHH eller på medisin på UiO, skjønner du hva jeg mener? Jeg tenker at BI er et bra alternativ for dem som av ulike grunner ikke fikk 6 i nynorsk f eks på VGS, det kan være mange årsaker til at man ikke fikk superkarakterer, alle er i ulike livssituasjoner o.l. Det er ikke nødvendigvis sånn at man ikke fikk toppkarakterer fordi man ikke gadd å gjøre lekser, men kanskje det var omstendigheter som gjorde at det ble sånn. Vi har tusenvis av elever som bruker tusenvis av kroner og masse tid på å ta opp fag i det uendelige for å komme inn på det de ønsker og det får vel være greit, men for dem som ønsker å sette i gang eller vil komme seg videre og er motivert for det, så er ikke BI en dårlig skole. De jeg kjenner som har gått BI har lykkes med karriere, én jobber for en stor organisasjon i USA idag, en annen er blitt leder i et stort firma b.la. De som jobber hardt er de som til slutt sitter med et diplom i hånda etter 3/5 år, mens de som ikke er så flinke ofte faller av lasset underveis. Anonymous poster hash: 5a510...02f Jeg skjønner hva du mener - at karaktererkravet sier lite om hvor krevende studiet er. Det er jeg forsåvidt enig i. Likevel bruker institusjonene en lokal karaktersetting som gjør at karakterene er meningsløse hvis man sammenligner på tvers av institusjoner. En C på BI er ikke en C på UiO/NTNU. Det er stryk på lignende studieretninger ved UiO/NTNU. Det å l"ykkes" i allmenn forstand sier ingenting om hvor flink man er (eks. Donald Trump, Paris Hiton, Kim Kardashian). Ofte verdsetter næringslivet andre egenskaper enn altruistiske egenskaper, så hva som menes med å "lykkes" er svært kulturelt og individuelt. Strykprosenten er lav på BI og de fleste studentene fullfører studiet med gode karakterer. Årsaken til at man finner relativt mange av BI-studentene i ledende stillinger i næringslivet er arv. Arv er et onde (viser til Thomas Piketty). Kapitalismens arvesynd: http://www.dagbladet.no/2014/04/30/kultur/meninger/hovedkommentar/kommentar/thomas_piketty/33051204/ Hilsen, døddrukken akademiker. Endret 10. juli 2015 av nilsson 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kariella Skrevet 13. september 2015 #13 Del Skrevet 13. september 2015 BI i Trondheim minner mest om en folkehøyskole. Det er de svakeste av de svakeste som ender opp her og de fleste gjør det godt karaktermessig. En kamerat av meg gikk ut med et karaktersnitt på 2,3 fra vgs og har nå et B-snitt ved BI i Trondheim uten å jobbe nevneverdig for det. Men det kan være en rekke fordeler ved å studere her. Ved BI i Trondheim er det enkelt å få gode karakterer og nærmest alle gjør det godt karaktermessig. Mange søker seg til NHH etter endt bachelor og ender opp med en "akseptert" mastergrad uten nevneverdig innsats. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2015 #14 Del Skrevet 13. september 2015 BI i Trondheim minner mest om en folkehøyskole. Det er de svakeste av de svakeste som ender opp her og de fleste gjør det godt karaktermessig. En kamerat av meg gikk ut med et karaktersnitt på 2,3 fra vgs og har nå et B-snitt ved BI i Trondheim uten å jobbe nevneverdig for det. Men det kan være en rekke fordeler ved å studere her. Ved BI i Trondheim er det enkelt å få gode karakterer og nærmest alle gjør det godt karaktermessig. Mange søker seg til NHH etter endt bachelor og ender opp med en "akseptert" mastergrad uten nevneverdig innsats. Tror kanskje ikke du vet helt hva en folkehøgskole er hahaAnonymous poster hash: 7da27...54c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kariella Skrevet 14. september 2015 #15 Del Skrevet 14. september 2015 (endret) Tror kanskje ikke du vet helt hva en folkehøgskole er hahaAnonymous poster hash: 7da27...54c En folkehøyskole er en skole hvor først og fremst går for å bygge nettverk og ha det gøy? Forskning viser at studentene ved BI leser minst og drikker mest. BI er en folkehøyskole. På BI i Trondhem er nivået spesielt lavt. De nasjonale prøven i årsregnskap bekrefter påstanden min: Karakterene kollapset - Dagens Næringsliv. En A på BI tilsvarer en C/D på NTNU, sånn ca. Endret 14. september 2015 av kariella 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #16 Del Skrevet 14. september 2015 En skole hvor man først og fremst går for å stifte kontakter og bekjentskaper? Læring står ikke i fokus og alle gjør det godt uansett innsats? BI er en folkehøyskole. På BI i Trondhem er nivået spesielt lavt. De nasjonale prøven i årsregnskap bekrefter påstanden min: Karakterene kollapset - Dagens Næringsliv. En A på BI tilsvarer en C/D på NTNU, sånn ca. BI er rangert som en av Europas fremste økonomiskoler. Store ledere innen finans, næringsliv og media gikk nettopp på BI. At du sier det er en folkehøyskole er helt på jordet Anonymous poster hash: a6e71...2b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #17 Del Skrevet 14. september 2015 BI er rangert som en av Europas fremste økonomiskoler. Store ledere innen finans, næringsliv og media gikk nettopp på BI. At du sier det er en folkehøyskole er helt på jordet Anonymous poster hash: a6e71...2b5 Det eneste du skriver som faktisk stemmer, er det faktum at en A på BI er tilsvarende en B/C på f.eks NHH. Anonymous poster hash: a6e71...2b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kariella Skrevet 14. september 2015 #18 Del Skrevet 14. september 2015 (endret) BI er rangert som en av Europas fremste økonomiskoler. Store ledere innen finans, næringsliv og media gikk nettopp på BI. At du sier det er en folkehøyskole er helt på jordet Anonymous poster hash: a6e71...2b5 Rangering... Av de rangeringene jeg har sett så har BI gjort det svært dårlig. Basert på hva? Publikasjoner eller nivået på studentene? Det er ikke uten grunn at tidligere BI-rektor, Aage Sending, uttalte at halvparten av BI-studentene ikke kan noe som helst. "Store ledere innen finans og næringsliv kommer fra BI". - Det skyldes først og fremst arv og sosioøkonomisk status. BI er rikingenes og arvingenes førstevalg. Det er også all grunn til å tro at BI tiltrekker seg mennesker med narssitiske personlighetstrekk. Narsisster har en tendens til å tre inn i ledende posisjoner i næringslivet. Endret 14. september 2015 av kariella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kariella Skrevet 14. september 2015 #19 Del Skrevet 14. september 2015 Det eneste du skriver som faktisk stemmer, er det faktum at en A på BI er tilsvarende en B/C på f.eks NHH. Anonymous poster hash: a6e71...2b5 NTNU strengest med karakterene Urimelig mange som får A og B (BI og NHH) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Safiye Skrevet 15. september 2015 #20 Del Skrevet 15. september 2015 (endret) Rangering... Av de rangeringene jeg har sett så har BI gjort det svært dårlig. Basert på hva? Publikasjoner eller nivået på studentene? Vil bare kommentere litt på dette med rangeringer. Financial Times publiserte for noen dager siden rankingen av skoler med Masters in Management for 2015 i verden, hvor BI ligger på nr. 73 og NHH ligger på 64. Jeg sier ikke at dette er ekstremt bra, men det viser at BI (siv.øk. linjen og andre master linjer) gjør det godt. Kilde: http://rankings.ft.com/businessschoolrankings/masters-in-management-2015 Hvis man bare ser på skole, så ligger BI og NHH likt i 2014 i rankingen til Financial Times. http://rankings.ft.com/businessschoolrankings/european-business-school-rankings-2014 Jeg sier ikke at BI er en veldig bra skole som kan måle seg med NHH, men at folk som ser ned på BI studenter bør tenke seg litt om. Samtidig, består BI av mange forskjellige linjer som NHH ikke tilbyr, så det å sammenlikne blir feil. Ellers tror jeg personen som kaller BI for folkehøgskole har bommet litt: (http://www.folkehogskole.no/hva-er-folkehogskole) Folkehøgskole er en skole der man bor på skolen og lærer gjennom å gjøre det man skal lære. Endret 15. september 2015 av Pavilion Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå