Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går siste året på vgs nå og vurderer sterkt å begynne å studere bioteknologi til høsten. Jeg synes fagene virker veldig interessante og jeg liker godt å jobbe på lab.

Det eneste jeg ikke forstår er hva man egentlig kan jobbe med???

Jeg har veldig lyst til å jobbe med noe innen helse, men hva går egentlig arbeidsoppgavene ut på om man f.eks har en master?

Kan på noen som helst måte ha noe å gjøre med pasienter??

Hadde blitt veldig glad for svar!!

Anonym poster: 9265a4575874d49d954359e54b25ce2d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er ikke det helt svar på det du lurer på, men har du vurdert å gå bioingeniør istedet? Jeg studerer det nå, og vi har mange av de samme fagene som bioteknologi, men det er hovedsaklig rettet mot helse og de fleste jobber innen helse, og det er noe pasientkontakt.

Anonym poster: 0b501235bb15545703eb57b798b836fc

Skrevet

Nå er ikke det helt svar på det du lurer på, men har du vurdert å gå bioingeniør istedet? Jeg studerer det nå, og vi har mange av de samme fagene som bioteknologi, men det er hovedsaklig rettet mot helse og de fleste jobber innen helse, og det er noe pasientkontakt.

Anonym poster: 0b501235bb15545703eb57b798b836fc

Bioingeniør og bioteknologi er VELDIG forskjellig

Anonym poster: 567c1db2053a550ac05941067773cd45

Skrevet

Bioteknologi er en fin måte å få jobb innen noe HELT annet enn det du studerte til. Det er et veldig lite arbeidsmarked i Norge. Jeg går et studium hvor man kan velge bioteknologi etter to år, og det er ikke veldig mange av de som velger bio som får jobb som bioteknolog. De fleste får jobb som kjemiingeniør av noe slag.

Anonym poster: b767c32c66d0bdfa494fd2bcc4318726

• Liker 1
Skrevet

Bioteknologi er en fin måte å få jobb innen noe HELT annet enn det du studerte til. Det er et veldig lite arbeidsmarked i Norge. Jeg går et studium hvor man kan velge bioteknologi etter to år, og det er ikke veldig mange av de som velger bio som får jobb som bioteknolog. De fleste får jobb som kjemiingeniør av noe slag.

Lite arbeidsmarked? Jeg som trodde dette var et felt som bare skulle satses mer på?? Eller har de ikke kommet igang med det ennå?

Det er visst veldig lite kjemi på de planene jeg har sett, så kjemiingeniør virker litt fjernt...

Men noen som kan fortelle meg hva de som får jobb som bioteknolog faktisk gjør?

Skrevet

Lite arbeidsmarked? Jeg som trodde dette var et felt som bare skulle satses mer på?? Eller har de ikke kommet igang med det ennå?

Det er visst veldig lite kjemi på de planene jeg har sett, så kjemiingeniør virker litt fjernt...

Men noen som kan fortelle meg hva de som får jobb som bioteknolog faktisk gjør?

Jeg kan presisere litt. På NTNU har de et studium som heter Industriell kjemi og bioteknologi. Det er en integrert master som gjør at du blir sivilingeniør. De to første årene gir en del grunnleggende kjemi, matte, fysikk og bioteknologi, og så velger man spesialisering fra tredje klasse. En av spesialiseringene er bioteknologi. Så faktum er at mange av de som velger bioteknologi ikke får jobb som bioteknolog. Jeg vet av en person som jobber med vanilinproduksjon, og andre som har havnet i oljeindustrien pga. sin kjemibakgrunn.

NTNU har også en integrert master i bioteknologi, men selv om de har hatt litt mer biologi og biokjemi fra starten av skyter de seg selv litt i foten med tanke på arbeidsmarked. Går du sivinglinja stiller du sterkere pga en bredere bakgrunn.

Hadde selv tenkt å velge bio i tredjeklasse da jeg begynte på NTNU, men endte opp med noe annet. Veldig fornøyd med det!

For all del, bioteknologi er kjempespennende, og du må gjerne studere det om du virkelig vil! Hvis det ikke finnes noe annet i verden du synes er interessant, så gå for det. Men da vil jeg anbefale Industriell kjemi og bioteknologi, så har du mye bredere muligheter i etterkant! Det er ingen vits i å studere noe hvis det ikke leder til jobb etterpå. Det er SUPERkonkurranse om biojobbene, de aller fleste er i Oslo eller utenlands. Det er også noe man må ta i betraktning, for hvis man kommer fra f.eks Bodø og gjerne vil flytte tilbake etterpå, bør man studere noe som det finnes arbeidsmarked for i Bodø.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...