Gå til innhold

Hvor mange kalorier er for få?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en ganske sittestillende livsstil og ønsker å ta av noen kilo. Da jeg har problemer med knærne så kan jeg ikke jogge eller gå særlig langt før smertene tar overhånd. Omtrent hvor stort kaloriunderskudd må jeg ligge i ? Ligger man for lavt går jo kroppen i sparebluss. Under 1000 blir vel for få selv om man sitter mye i ro?

Anonym poster: d6ab0d5365b2678248c9f7b680e00184

Videoannonse
Annonse
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

-500 kalorier om dagen er gunstig.

Du bør først finne ut hvor mye du har i basalforbrenning (hvor mange kcal kroppen din trenger for å opprettholde alle livsviktige funksjoner)

og deretter trekker du fra 500. De fleste kalorikalkulatorer har en slik "test" først, hvor du svarer på aktivitetsnivå i hverdagen osv. Jeg brukte Calorie Counter, og der gjør de regnestykket for deg :)

Skrevet

Jeg hadde en basalforbrenning på rundt 1200. Betyr det da at jeg skal ha 700 kalorier hver dag for å gå ned i vekt?

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg hadde en basalforbrenning på rundt 1200. Betyr det da at jeg skal ha 700 kalorier hver dag for å gå ned i vekt?

Wow, jeg har aldri hørt om noen med så lav basalforbrenning, så jeg tør ikke svare deg på hvor mange kcal det er forsvarlig å spise/ikke spise.

Kanskje du bør prøve å gå ned i vekt uten å telle kalorier. Hva med å bare begynne å spise mindre posjoner av alle måltider + kutte ut godteri, brus og usunne ting så ofte du kan?

• Liker 1
Skrevet

Wow, jeg har aldri hørt om noen med så lav basalforbrenning,

What, såvidt jeg vet er jo BMR på 1200-1300 fullstendig normalt?

Basalforbrenning (BMR) er jo antall kcal som kreves for at organene våre skal fungere i det hele tatt, selv om vi ligger heeelt stille.

Anonym poster: 51d6229627db9e0845326f0818b54f37

• Liker 4
Skrevet

Jeg har tatt en vektanalyse og funnet ut at min basalforbrenning er 1500 kcal. i døgnet. Dette regnes som veldig høyt, siden jeg har stor muskelmasse og veldig lav fettprosent. Med basalforbrenning menes forbrenning i løpet av et døgn hvor man er absolutt inaktiv. 1200 er absolutt mulig med mindre muskelmasse. Men husk at man må legge til en del for å opprettholde et normalt aktivitetsnivå i løpet av dagen.

Jeg tror rett og slett ikke dere mener det samme, TS og Kevlarsjæl.

Anonym poster: 563e4fd6ec2e0c2f7c812bcdb814327f

• Liker 2
Skrevet

What, såvidt jeg vet er jo BMR på 1200-1300 fullstendig normalt?

Basalforbrenning (BMR) er jo antall kcal som kreves for at organene våre skal fungere i det hele tatt, selv om vi ligger heeelt stille.

Anonym poster: 51d6229627db9e0845326f0818b54f37

Nettopp.

Hilsen siste AB

Skrevet

Basalforbrenningen er jo bare de kaloriene man trenger for at kroppen skal opprettholde sine funksjoner. Regner med at du ikke ligger stille hele dagen, så du må ta basalforbrenningen pluss kalorier du bruker i løpet av dagen minus f.eks. 500 kcal (0.5 kg ned i uken).

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg tror rett og slett ikke dere mener det samme, TS og Kevlarsjæl.

Enig - jeg tror også jeg og TS snakker om forskjellige ting :)

Jeg snakker vel om basalforbrenning + daglig hverdagsaktivitet som å stå, gå, sitte og bevege seg.

Skrevet

700 er absolutt ikke et tall du skal gå etter! Selvom du har en sittestillende hverdag forbrenner du mer enn kun basalforbrenninga. Jeg vil anbefale deg å plotte inn tallene her: http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/beregning-av-kaloribehov-37101.html

Deretter trekker du fra 500 kcal, og det tallet du sitter igjen med er det du kan legge deg på.

Om du har disse problemene med knærne, vil løping kun jgøre det verre. Sykling og svømming derimot er gode aktiviteter for å styrke knærne uten å belaste dem for mye. Finnes også et stort utvalg styrkeøvelser som er gunstige for å bygge opp et solid kne.

Finnes alltid måter å trene på, så om du vil gå ned i vekt burde du absolutt finne aktiviteter som egner seg for deg!

Lykke til (:

Skrevet (endret)

700 er absolutt ikke et tall du skal gå etter! Selvom du har en sittestillende hverdag forbrenner du mer enn kun basalforbrenninga. Jeg vil anbefale deg å plotte inn tallene her: http://nhi.no/forsid...ehov-37101.html

Deretter trekker du fra 500 kcal, og det tallet du sitter igjen med er det du kan legge deg på.

Om du har disse problemene med knærne, vil løping kun jgøre det verre. Sykling og svømming derimot er gode aktiviteter for å styrke knærne uten å belaste dem for mye. Finnes også et stort utvalg styrkeøvelser som er gunstige for å bygge opp et solid kne.

Finnes alltid måter å trene på, så om du vil gå ned i vekt burde du absolutt finne aktiviteter som egner seg for deg!

Lykke til (:

Jeg fikk 1487 kcal, vil det si at jeg burde ligge under 1000 kalorier om dagen? Det høres jo fryktelig lite ut. I følge kaloridagboka jeg bruker på nettet (myfitnesspal) skal jeg ligge på litt over 1400 kcal, så er du sikker på at man bør trekke fra 500 fra tallet som blir oppgitt?

Jeg er ikke TS forresten.

Glem det, jeg kikka jo på feil tall :roll:

Endret av Xaphan
Skrevet

Oi. Jeg synes den utregningen der var litt vel generøs med tallene den slang ut.. Vil nok legge på meg om jeg følger den.

Anonym poster: 506c39ee7a3560223b26d09355b0d6cf

Skrevet

Jeg har en ganske sittestillende livsstil og ønsker å ta av noen kilo. Da jeg har problemer med knærne så kan jeg ikke jogge eller gå særlig langt før smertene tar overhånd. Omtrent hvor stort kaloriunderskudd må jeg ligge i ? Ligger man for lavt går jo kroppen i sparebluss. Under 1000 blir vel for få selv om man sitter mye i ro?

Sparebluss er en myte du ikke trenger å tenke på, de som fokuserer på dette ødelegger ved å ta motivasjonen og troen fra deg. Ikke lytt til skremselspropagandaen som er overopphauset over alle dimensjoner. I alle fall uaktuelt for deg som sier du har kilo å ta av.

Du har nok helt normal forbrenning, og skal love deg at kroppen din forbrenner som den skal, normalt altså, også når du senker inntaket og går ned i vekt.

Vet du, å skape varme er det mest energikrevende kroppen din gjør - din kroppstemperatur er garantert normal når du slanker deg. Kroppen din vil også transporyere normalt etc...

Satt på spissen så hadde du hatt ett alvorlig problem dersom du hadde forbrent litt mindre enn normalt, bare noen fatteslige prosent - det ville merkes.

Så sant du ikke avmagres så mye at det blir lite fett igjen på din kropp, så blir dette ikke noen problem for deg - i slsnkekretser er hele sparebluss-fokuset en feilaktig myte.

Vit at du har gode muligheter for suksrss du, sparebluss hindrer deg ikke noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...