Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei er det lurt å ta med i CV-en at man har sittet i styret til et ungdomsparti's fylkeslag og vært svært aktiv? Eller vil det bli sett på som negativt?

Anonym poster: 125272322e677b06374bd73813105dc0

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er en privatsak og kan slå dårlig ut så tidlig i posessen.

Endret av Wonders
  • Liker 4
Skrevet

Det er en privatsak og kan slå dårlig ut så tidlig i posessen.

Det er fullstendig feil.

Arbeidsgivere trekker frem deltakelse i politiske og ideelle organisasjoner som det mest attraktive hos nyutdannede kandidater på CV`en.

Folk blir headhuntet på bakgrunn av deres organisatoriske bakgrunn - og hopper mange hakk foran andre kandidater.

De eneste ting som slår negativt ut er om du søker totalt på tvers av interesser, eller er medlem av noe som er svært kontroversielt, av typen veldig radikalt og dette strider mot arbeidsgivers verdier.

Utover det så er organisasjonserfaring alfa og omega, og jeg har selv danket ut andre kandidater fordi jeg har vært aktiv i organisasjonsarbeid.

Det sier mye om en kandidat, om du kan vise til resultater og innsats.

Det er også en egen seksjon for dette i alle CV databaser.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tok det med, men bare som en liste over verv, skrev ikke noe mer om det. Har ikke oppfattet at noen arbeidsgivere har tolket det negativt. Men jeg var litt i tvil da jeg skrev CVen, det skal jeg innrømme. Jeg mener at mitt politiske engasjement er en stor del av den personen jeg er, derfor er det riktig å ta det med i en CV. Og "alle" sier jo at organisasjonsarbeid er god erfaring å ta med seg inn i arbeidslivet!

Skrevet

På min jobb hadde de steila. Kommunal jobb. Ikke privat næringsvirksomhet. Står jo ik hva ts ønsker.

Skrevet

Det kommer an på hvilken jobb det er, og hvilket parti det er. For min del å nevne at jeg er folkevalgt for Høyre var ikke noe problem da jeg søkte jobb innen finans, men hadde jeg vært SV'er hadde jeg nok klokelig holdt kjeft. I andre jobber kan det være motsatt. Å ta noen søk på intervjuer for se om man kan finne ut noe om politisk bakgrunn kan også være lurt. Har dere samme bakgrunn kan det være bra å nevne dette (ikke nevne at man vet man har samme bakgrunn selvsagt!).

• Liker 1
Skrevet

Hei er det lurt å ta med i CV-en at man har sittet i styret til et ungdomsparti's fylkeslag og vært svært aktiv? Eller vil det bli sett på som negativt?

Anonym poster: 125272322e677b06374bd73813105dc0

Om det dreier seg om V/SV/AP/KRF/Rødt skal jeg love deg at jeg ikke ville ansatt deg i min bedrift. Har mottatt noen søknader med oppramsing av diverse verv i organisasjoner og politiske partier jeg misliker, og disse søknadene går tvert i søppelbøtta.

Anonym poster: 99c06f174483b21e13c4e1ad88bf32e9

• Liker 2
Skrevet (endret)

Om det dreier seg om V/SV/AP/KRF/Rødt skal jeg love deg at jeg ikke ville ansatt deg i min bedrift. Har mottatt noen søknader med oppramsing av diverse verv i organisasjoner og politiske partier jeg misliker, og disse søknadene går tvert i søppelbøtta.

Da kan ikke du mye om verdien av organisasjonsarbeid og hvor mye verdifull kunnskap de får med seg, uavhengig av parti.

Seriøse og store arbeidsgivere ser på det som ekstremt attraktivt, også kommunale. De ser ikke etter "hva vi liker", men det de vet organisasjonsarbeid fører med seg.

Skal man jobbe i stillinger som ikke krever noen utdanning har det lite på si, men jo høyere opp du kommer - dess viktigere.

Endret av norah
  • Liker 2
Skrevet

Så profesjonelt.

Anonym poster: 8b5c1e237daec4f4df572ccbad7a414c

• Liker 4
Gjest LanaLane
Skrevet

Det kommer veldig an på. Ei venninne av meg jobber som journalist i VG, hun fikk høre at hennes politiske bakgrunn var negativt for henne som journalist. Tror det har noe med at journalister skal fremstå som uten bindinger.

• Liker 1
Skrevet

Det kommer veldig an på. Ei venninne av meg jobber som journalist i VG, hun fikk høre at hennes politiske bakgrunn var negativt for henne som journalist. Tror det har noe med at journalister skal fremstå som uten bindinger.

Hvilken bakgrunn hadde hun?

Skrevet

SV og Rødt skjønner jeg, kanskje også AP men V og KrF? De er små og kjedelige, men meningene er jo lite oppsiktsvekkende eller spennende da. Jeg hadde tatt all politisk erfaring som noe positivt, så lenge det ikke var i NKP eller Demokratene. Jeg er veldig for at folk skal få mene hva de vil, så lenge jeg ikke mistenker at vedkomne vil gjøre en dårlig jobb som følge av ideologisk overbevisning. En SVer som søker jobb som enhetsleder på et privat sykehjem, for eksempel. Da hadde jeg lurt fælt.

Skrevet

Høyre.

Tviler på om hun hadde fått den samme reaksjonen om det hadde vært snakk om SV eller Arbeiderpartiet.

Gjest LanaLane
Skrevet

Tviler på om hun hadde fått den samme reaksjonen om det hadde vært snakk om SV eller Arbeiderpartiet.

Altså, VG er jo tradisjonelt en blå avis.

• Liker 1
Skrevet

Altså, VG er jo tradisjonelt en blå avis.

Tradisjonelt, men ikke i dag.

Den er ikke like rød som Dagbladet, det er klart. Men i dagens presse tilhører et flertall av journalistene venstresiden, og der skiller nok ikke VG seg spesielt mye ut.

At den opprinnelig var blå er greit nok, men dette er blitt endret og VG er nok i utgangspunktet politisk nøytral (i hvert fall i følge de som jobber der), men det er liten tvil om at den heller mot venstresiden, mye grunnet journalistenes politiske syn og den politiske korrekthet hva gjelder følsomme tema.

Jeg vil fortsatt si at om man stiller på jobbintervju hos VG, så vil de reagere mer negativt på en bakgrunn fra Høyre enn en tilsvarende bakgrunn fra Arbeiderpartiet eller SV.

Skrevet

Tradisjonelt, men ikke i dag.

Den er ikke like rød som Dagbladet, det er klart. Men i dagens presse tilhører et flertall av journalistene venstresiden, og der skiller nok ikke VG seg spesielt mye ut.

At den opprinnelig var blå er greit nok, men dette er blitt endret og VG er nok i utgangspunktet politisk nøytral (i hvert fall i følge de som jobber der), men det er liten tvil om at den heller mot venstresiden, mye grunnet journalistenes politiske syn og den politiske korrekthet hva gjelder følsomme tema.

Jeg vil fortsatt si at om man stiller på jobbintervju hos VG, så vil de reagere mer negativt på en bakgrunn fra Høyre enn en tilsvarende bakgrunn fra Arbeiderpartiet eller SV.

Unnskyld meg, men kjenner du til media i det hele tatt, eller? Har jobbet i VG, og en ting kan jeg si deg; de fleste der er mer blå enn røde.

Hilsen tidligere VG-journalist

Anonym poster: aa0199f779a3628ddc7c903e830d23bf

• Liker 1
Skrevet (endret)

Unnskyld meg, men kjenner du til media i det hele tatt, eller? Har jobbet i VG, og en ting kan jeg si deg; de fleste der er mer blå enn røde.

Hilsen tidligere VG-journalist

Anonym poster: aa0199f779a3628ddc7c903e830d23bf

Det kommer an på øyet som ser. Og husk også at partier som Venstre og Høyre i flere betente saker står lenger til venstre enn hva Arbeiderpartiet gjør.

Endret av Leifern

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...