Lillie Skrevet 31. januar 2013 #1 Skrevet 31. januar 2013 Har nettopp avsluttet trilogien Hunger games på engelsk. Nå er jeg på utkikk etter noen nye bøker, og jeg leser stort sett bare på engelsk. Jeg er ganske "altetende", men ikke noe særlig glad i krim. Trenger litt lett underholdning, liker å koble av med ei bok etter en stressende dag på jobb. Fifty shades of grey blir jeg ikke å lese (med det første iallefall). Synes ikke det høres ut som bøker som fenger meg (de høres rett og slett dørgende kjedelig ut, ut fra hva jeg har lest om de og hørt fra andre). Noen tips du vil dele?
Gjest Sakone Skrevet 31. januar 2013 #2 Skrevet 31. januar 2013 Jeg vil anbefale romanene til Haruki Murakami! Fantastiske bøker! 2
Thought-Fox Skrevet 31. januar 2013 #3 Skrevet 31. januar 2013 Erin Morgenstern - The Night Circus Robin Sloan - Mr. Penumbra's 24-Hour Bookstore Ernest Cline - Ready Player One Jo Walton - Among Others John Connolly - The Book of Lost Things Helen Oyeyemi - Mr Fox Téa Obreht - The Tiger's Wife Karen Russell - Swamplandia!
Anglofil Skrevet 31. januar 2013 #4 Skrevet 31. januar 2013 The Remains of the Day av Kazuo Ishiguro, og alle bøker generelt av Ishiguro. Mvh Yvonne
Mermaid Blues Skrevet 31. januar 2013 #5 Skrevet 31. januar 2013 Nineteen Eighty-Four, Animal Farm og Coming up for air av George Orwell (og gjerne alle de andre bøkene hans også) The Dispossessed av Ursula le Guin (særlig om du har litt sans for fantasy/sci-fi) The Driver's Seat av Muriel Spark The Human Stain av Philip Roth The Psychopath Test og Men Who Stare at Goats av Jon Ronson
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #7 Skrevet 1. februar 2013 Har du lest Harry Potter? Ev His Dark Materials - Philip Pullman Anonym poster: 467f9a695c8edc3f5b9c3f74a011c20c 1
HedvigR Skrevet 2. februar 2013 #8 Skrevet 2. februar 2013 High Fidelity Juliet, Naked A Long Way Down About A Boy -Alle av Nick Hornby. Veldig søte, morsomme, lettleste og hjertevarme. A Song of Ice and Fire-serien av George R.R. Martin - Fantasy. Lettlest i språket, men mange karakterer og steder. Percy Jackson and the Lightning Thief - Er jo veldig ungdomsbok, muligens litt barnslig, men barnslig kan jo være artig av og til. Hvis du vil ha lettlest fantasy er det absolutt ikke ille. Animal Farm eller 1984 - George Orwell Of Mice and Men - John Steinbeck -Store klassikere, men lettleste, Mister Pip - Lloyd Jones. Rett og slett en kjempefin lita bok! 1
Lillie Skrevet 3. februar 2013 Forfatter #9 Skrevet 3. februar 2013 Takk for mange gode tips Får sjekke litt ut på nettet hva disse bøkene handler om, så regner jeg med jeg bestiller meg noen bøker. Kom gjerne med flere tips! Har forresten lest Harry Potter bøkene, men liker denne sjangeren...litt fantasy/action
Lunaire Skrevet 4. februar 2013 #10 Skrevet 4. februar 2013 Takk for mange gode tips Får sjekke litt ut på nettet hva disse bøkene handler om, så regner jeg med jeg bestiller meg noen bøker. Kom gjerne med flere tips! Har forresten lest Harry Potter bøkene, men liker denne sjangeren...litt fantasy/action Da tror jeg nok du kommer til å like Murakami, som en annen over her foreslo. Jeg holder på med 1Q84 nå, og liker den så godt at jeg bestilte meg seks bøker til før jeg var halvveis. Liker du Harry Potter vil jeg anbefale The Name of the Wind (Patrick Rothfuss), som er første del av en triologi. Du kan også sjekke ut serien The Secrets of the Immortal Nicholas Flamel av Michael Scott. Dette er en serie på seks bøker. Relativt lettlest, og myntet på ungdom, men jeg fant nå likevel grei underholdning i disse bøkene. De er ganske annerledes enn Rothfuss sine bøker, som nok sikter seg inn på en litt eldre lesergruppe. Siste anbefaling er The Sad Tale of the Brothers Grossbart av Jesse Bullington, som også er innenfor fantasysjangeren.
Lillie Skrevet 4. februar 2013 Forfatter #11 Skrevet 4. februar 2013 Da tror jeg nok du kommer til å like Murakami, som en annen over her foreslo. Jeg holder på med 1Q84 nå, og liker den så godt at jeg bestilte meg seks bøker til før jeg var halvveis. Liker du Harry Potter vil jeg anbefale The Name of the Wind (Patrick Rothfuss), som er første del av en triologi. Du kan også sjekke ut serien The Secrets of the Immortal Nicholas Flamel av Michael Scott. Dette er en serie på seks bøker. Relativt lettlest, og myntet på ungdom, men jeg fant nå likevel grei underholdning i disse bøkene. De er ganske annerledes enn Rothfuss sine bøker, som nok sikter seg inn på en litt eldre lesergruppe. Siste anbefaling er The Sad Tale of the Brothers Grossbart av Jesse Bullington, som også er innenfor fantasysjangeren. Takk for flere tips Jeg leste litt om bøkene til Murakami, og det hørtes ganske bra ut. Tror jeg bestiller ei bok først, og liker jeg den så kjøper jeg flere. (og at det er myntet på ungdom gjør forsåvidt ingenting, jeg har jo nettopp avsluttet Hunger games trilogien, som også passer til ungdom. Men likte bøkene likevel jeg ).
Kjempeliten Skrevet 6. februar 2013 #12 Skrevet 6. februar 2013 Phillip Pullman - His dark materials. Lettlest fantasy og spennende.
Fantomina Skrevet 6. februar 2013 #14 Skrevet 6. februar 2013 Nok et forslag i kategorien lettlest og myntet på ungdom: bøkene om Sookie Stackhouse av Charlaine Harris. Jeg gidder ikke engang å kalle det en guilty pleasure, det er pure pleasure jeg gjerne innrømmer To Kill a Mockingbird av Harper Lee The Bell Jar av Sylvia Plath The Perks of Being a Wallflower av Stephen Chbosky Girl, Interrupted av Susanna Kaysen Prozac Nation av Elizabeth Wurtzel Fair Play og The True Deceiver av Tove Jansson (originalspråket er svensk, så om du er stødig i svensk ville jeg lest dem på originalspråket) Ellers er jeg enig i A Song of Ice and Fire, hvis du liker Game of Thrones er det vel verdt å lese bøkene bak serien. 1
Jane F. Skrevet 6. februar 2013 #15 Skrevet 6. februar 2013 Rush home road av lori lansens. Litt emosjonell bok men også veldig umderholdende
Pawn Hearts Skrevet 8. februar 2013 #17 Skrevet 8. februar 2013 Charles Dickens: The Pickwick Papers, Oliver Twist, The Old Curiosity Shop, David Copperfield etc., etc. Dickens kan være uhyre treffsikker, vanvittig morsom - og kvalmende sentimental. Du må nesten godta hele pakka. Oscar Wilde har en gang uttalt at man må ha et hjerte av stein for å lese de tristeste delene av The Old Curiosity Shop uten å bryte ut i latter. Lewis Carroll: Både Alice in Wonderland og Through the Looking Glass er så vanvittig morsomme at du får vondt i magen. Det samme gjelder hans lange nonsensdikt The Hunting of the Snark. Men det er kanskje bøker du allerede har lest? Siden du liker fantasy, kan jeg anbefale Mervyn Peake: Titus Groan og Gormenghast er blant yndlingsbøkene mine. Ikke fullt så lettleste, men om det i det hele tatt er mulig å beskrive stilen, er det som et møte mellom Dickens, Carroll, Kafka og Tolkien. Mr. Pye er atskillig mer lettlest og også svært underholdende. Når det gjelder lettbeint underholdning, er det få som kan matche P.G. Wodehouse. Alle bøkene om Jeeves og Wooster, Blandings-bøkene og ikke minst de sinnssvake novellene lagt i munnen på pubfortelleren Mr. Mulliner kan anbefales. Ursula le Guin: The Earthsea Trilogy. Veldig bra fantasy. Iris Murdoch: Under the Net. Hun tar egentlig opp temmelig tungt filosofisk stoff, men hun gjør det morsomt. Håper det er en og annen bok her du ennå ikke har lest og at de vil falle i smak.
Lunaire Skrevet 8. februar 2013 #18 Skrevet 8. februar 2013 Hva med Bram Stoker's Dracula? Skrevet i dagboksform, både spennende og klassisk. Jeg har alltid likt filmen, så det var ekstra stas og endelig få lese boka.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2013 #19 Skrevet 9. februar 2013 Flere fantasy/adventure bøker siden du liker det (er favorittsjangeren min også!): The lies of Locke Lamora av Scott Lynch Read Seas under Red Skies av Scott Lynch The Gone-Away World av Nick Harkaway Neverwhere av Neil Gaiman Alle bøkene av Joe Abercrombie - Begynn med The First Law - The Blade Itself Anonym poster: d8e38009f2cfd28dbfd0e37af6566203
Lillie Skrevet 10. februar 2013 Forfatter #20 Skrevet 10. februar 2013 Tusen takk for mange gode tips Jeg noterer meg de jeg ikke har lest (og noen har jeg lest allerede)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå