Evie Skrevet 31. januar 2013 #1 Skrevet 31. januar 2013 Hei! Jeg lurer bare på hvordan dette gjøres? Vi reiser rett avgårde på bryllupsreise dagen etter bryllupet. Jeg hadde tenkt å sende inn navneendring sammen med papirene for prøveattesten (heter det det?). Men bryllupsreisen har jeg bestilt i mitt gamle navn. Er dette i orden så lenge navnet i passet mitt og navnet på billetten stemmer? Selv om jeg i folkeregisteret heter noe annet? Hmm...
Petalouda Skrevet 31. januar 2013 #2 Skrevet 31. januar 2013 Den sjansen hadde ikke jeg tatt. Vi velger å vente med navnebytte til vi kommer hjem. 1
Gjest 2013 bryllup Skrevet 31. januar 2013 #3 Skrevet 31. januar 2013 (endret) Jeg mener å ha hørt noen si at det viktigste er at navn på pass og billett stemmer. Men jeg vet jo ikke hvor lurt det er Endret 31. januar 2013 av 2013 bryllup
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #4 Skrevet 31. januar 2013 Det hadde jeg ikke sjanset på i det hele tatt. Anonym poster: 2ca2042724160d56e9c1b5571f70430c
Gjest lisha Skrevet 31. januar 2013 #5 Skrevet 31. januar 2013 hvis du har bestilt billetten i ditt gamle navn, så hadde jeg ikke tatt sjangsen på å bytte navn før reisen! på bryllupsreisen kan jo dere presentere dere som mr and mrs likevel
Binta Ba Skrevet 31. januar 2013 #6 Skrevet 31. januar 2013 Det ville jeg ikke tatt sjansen på. Og om du velger å bytte, må du dermed bytte på billetten, og det kan fort bli veldig dyrt.
Portvinpiken Skrevet 31. januar 2013 #7 Skrevet 31. januar 2013 Det er vel et krav at det skal stå samme navn på flybilletter som i id-papirene som pass o.l.. Vi giftet oss i utlandet og skiftet navn først etter at vi kom hjem.
Neket Skrevet 1. februar 2013 #8 Skrevet 1. februar 2013 De sjekker vel ikke pass og billetter mot folkeregisteret uansett?
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #9 Skrevet 1. februar 2013 Det kommer helt an på hvor dere skal reise. Er det utenfor Europa burde du vente med å bytte navn. Anonym poster: 4b9f57102ef11a40adeefc946af25093
Evie Skrevet 1. februar 2013 Forfatter #10 Skrevet 1. februar 2013 Ja og det vil det jo gjøre. Og det er det jeg lurer på. Om jeg i dag f.eks heter janne jansen og det også står ibpasset mitt. Så sendes skjema for navnebytte inn sammen med de signerte vigselspapirene av vigsler dagen etter bryllupet. Samme dag som papirene sendes inn reiser vi til hellas. Vil dette da bli noe problem? Jeg kunne jo ikke ha byttet pass for fredagen før bryllupet har jeg jo fortsatt mitt gamle navn.. Det er vel et krav at det skal stå samme navn på flybilletter som i id-papirene som pass o.l.. Vi giftet oss i utlandet og skiftet navn først etter at vi kom hjem.
Evie Skrevet 1. februar 2013 Forfatter #11 Skrevet 1. februar 2013 Dumme mobil. Sånn er det når man er stuck på bussen :-( Ja og det vil det jo gjøre. Og det er det jeg lurer på. Om jeg i dag f.eks heter janne jansen og det også står ibpasset mitt. Så sendes skjema for navnebytte inn sammen med de signerte vigselspapirene av vigsler dagen etter bryllupet. Samme dag som papirene sendes inn reiser vi til hellas. Vil dette da bli noe problem? Jeg kunne jo ikke ha byttet pass for fredagen før bryllupet har jeg jo fortsatt mitt gamle navn..
Petalouda Skrevet 1. februar 2013 #12 Skrevet 1. februar 2013 Mest sannsynlig går jo sånt bra, men er det en sjans man burde ta .. ? Jeg syns jeghar hørt så mange skrekkhistorier om hva som faktisk kan skje i utlandet av sånne ting, og hva gjør du om du blir frastjålet alle identitetspapirer og må på ambassaden og få hjelp .. ? Jeg hadde seriøst ventet, det gjør vi (enda brudgommen er superivrig og helst ville byttet i går)
Petalouda Skrevet 1. februar 2013 #13 Skrevet 1. februar 2013 - jeg vet ikke om du har vært i Hellas før, men jeg har vært der hundre ganger og har alltid måttet vise pass både ved retur og ankomst.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #14 Skrevet 1. februar 2013 - jeg vet ikke om du har vært i Hellas før, men jeg har vært der hundre ganger og har alltid måttet vise pass både ved retur og ankomst. Jeg har aldri vist pass ved ankomst i Hellas de 5 gangene jeg har vært der. Og TS, det tar jo litt tid før navnebytte trer i kraft, så om du sender det dagen etter, er det ikke sikkert navnet blir byttet før du kommer hjem igjen. Men det tryggeste er selvsagt å vente, eller endre navn på bestillingen. Anonym poster: 4b9f57102ef11a40adeefc946af25093
Portvinpiken Skrevet 1. februar 2013 #15 Skrevet 1. februar 2013 (endret) Ja og det vil det jo gjøre. Og det er det jeg lurer på. Om jeg i dag f.eks heter janne jansen og det også står ibpasset mitt. Så sendes skjema for navnebytte inn sammen med de signerte vigselspapirene av vigsler dagen etter bryllupet. Samme dag som papirene sendes inn reiser vi til hellas. Vil dette da bli noe problem? Jeg kunne jo ikke ha byttet pass for fredagen før bryllupet har jeg jo fortsatt mitt gamle navn.. Nå er ikke jeg noen ekspert, men jeg vet at alle flyselskaper ihvertfall sier at det er viktig at billett og pass samsvarer når det gjelder navn. Vet ikke hvor lenge dere blir borte på bryllupsreise, men selve navnendringen tok for oss litt over en uke (fra vi leverte papirene til vi fikk bekreftelsen fra folkeregisteret i posten). I tillegg har man jo visa kort osv. som da strengt talt ikke vil stemme overens med det nye navnet. Dette har ingen betydning her i Norge (min mann har enda ikke byttet ut kortet sitt etter 2 md), men personlig tok jeg ikke den sjansen, så derfor ventet vi til vi kom hjem med å sende inn navnendringsskjema. Men for oss hadde det ingen betydning at vårt nye navn sto på vigselsattesten. Jeg er av den oppfatning at det ikke er nødvendig å lage potensielle problemer for meg/oss selv, så derfor ventet vi. Spesielt dette med flybilletten er ihvertfall viktig. Endret 1. februar 2013 av Portvinpiken
Pearl2.0 Skrevet 1. februar 2013 #16 Skrevet 1. februar 2013 Jeg var i akkurat samme situasjon i fjor, og dro rett og slett ned på politistasjonen for å høre hvordan dette fungerte siden jeg hadde sendt inn navneendringen. Reisen var bestilt i mitt gamle navn og passet hadde jeg ikke endret. De fortalte meg at dette var ikke noe problem da både reisen, passet og alle id-ene mine var i det gamle navnet. Så endre navn du, og reis med ditt gamle Vi dro til Maldivene
Evie Skrevet 1. februar 2013 Forfatter #17 Skrevet 1. februar 2013 Jeg kommer nok til å vente med å bytte navn så det er greit. Men det har aldri vært noe tema at det vil være et annet navn i passet og andre legitimasjon enn på billetten. Alle disse ville hatt mitt gamle navn, men navneendringen ville kanskje ha tredd i kraft mens jeg var borte slik at jeg ville vært registrert i folkeregisteret med et annet navn enn det som stod i passet, på bankkortet og billetten. Jeg lurte på konsekvensene av dette. Nå er ikke jeg noen ekspert, men jeg vet at alle flyselskaper ihvertfall sier at det er viktig at billett og pass samsvarer når det gjelder navn. Vet ikke hvor lenge dere blir borte på bryllupsreise, men selve navnendringen tok for oss litt over en uke (fra vi leverte papirene til vi fikk bekreftelsen fra folkeregisteret i posten). I tillegg har man jo visa kort osv. som da strengt talt ikke vil stemme overens med det nye navnet. Dette har ingen betydning her i Norge (min mann har enda ikke byttet ut kortet sitt etter 2 md), men personlig tok jeg ikke den sjansen, så derfor ventet vi til vi kom hjem med å sende inn navnendringsskjema. Men for oss hadde det ingen betydning at vårt nye navn sto på vigselsattesten. Jeg er av den oppfatning at det ikke er nødvendig å lage potensielle problemer for meg/oss selv, så derfor ventet vi. Spesielt dette med flybilletten er ihvertfall viktig.
Portvinpiken Skrevet 1. februar 2013 #18 Skrevet 1. februar 2013 (endret) Jeg kommer nok til å vente med å bytte navn så det er greit. Men det har aldri vært noe tema at det vil være et annet navn i passet og andre legitimasjon enn på billetten. Alle disse ville hatt mitt gamle navn, men navneendringen ville kanskje ha tredd i kraft mens jeg var borte slik at jeg ville vært registrert i folkeregisteret med et annet navn enn det som stod i passet, på bankkortet og billetten. Jeg lurte på konsekvensene av dette. Vel, konsekvensene vet jeg ikke. Jeg vet kun at jeg/vi ikke ville ta sjansen på noe ekstra rot og styr. Jeg ville ikke vært redd for at jeg ikke kom meg hjem igjen - for det gjør man jo. Det er bare det eventuelle unødvendige rotet jeg ikke ønsker å ha. Det gjelder forøvrig alt jeg gjør; jeg liker å gjøre det enklest mulig. Forøvrig ville jeg heller ikke helt stolt på svar fra politiet som beskrevet over. Av den enkel grunn at jeg vet hvordan flyselskapene har strenge regler angående dette med id og billett. Men nå var det uansett ikke tema siden det vil stå det samme på begge i TS sitt tilfelle. Endret 1. februar 2013 av Portvinpiken
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå