AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #1 Skrevet 31. januar 2013 Et litt mer generelt tema: Går vi tilbake i tid når det gjelder arbeidstid, ordninger og vilkår for de som er i jobb i dag. Klar over at det er bransjeavhengig, men jeg syntes at hvor enn jeg snur meg, så er det etterhvert flere som påpeker tøffere arbeidsforhold i form av lange dager (langt mer enn 8-16, gjerne 12-16 timer på ordinær basis), i praksis få rettigheter til permisjon, vanskelig å bli syk uten at det får konsekvenser for deg osv. Og ja, jeg er også klar over at AML. ennå gjelder, men i min erfaring og etter hva jeg blir fortalt er det flere og flere som ikke bryr seg så mye om dette lenger og bruker forskjellige måter å omgå AML på som f. eks dette med å ansette i "særlig uavhengig" stillinger. Hører også stadig oftere om at folk ikke får overtid, har det relativt tøft i arbeidshverdagen med ekstremt høyt tempo, krangler, sjikane, mobbing etc. Så hva tror dere? For min del ser jeg ikke så lyst på det. Det vi ser tendensene av nå er at konseptet å ta vare på sine arbeidstakere blir stadig mer uthulet. Rovdrift er det nye forretningskonseptet, og hvis ansatte blir syke, byttes bare disse ut med nye, yngre og friske erstatninger og så kjøres samme hamsterhjulet igjen. Jeg håper virkelig at vi klarer å sette skikkelig fokus på dette etterhvert. Om ikke har vi om 10-20 år et samfunn der det nesten ikke er mulig å kombinere jobb med familie eller en annen del av livet, og der stadig flere blir syke på grunn av utbrenthet. Anonym poster: a48873c55640d12868c5b27fcdeaacf0 1
Frøken S Skrevet 31. januar 2013 #2 Skrevet 31. januar 2013 Da tror jeg dine bekjente har vært utsatt for ett ikke representativt utvalg av arbeidsgivere, muligens små foretak med lokale eiere? Gjennomsnittlig er 30% av befolkningen ansatt i offentlig sektor, som nok har ordnede forhold. En stor andel ansatt i store norske selskap med sterke fagforeninger, hvor gode ordninger er forhandlet fram. Mitt inntrykk er ikke likt med ditt, men er nok avhengig av hvilke arbeidsgivere man har dumpet borti på sin vei og hvor trygg man er på å stå på sine krav.
Glitnir Skrevet 31. januar 2013 #3 Skrevet 31. januar 2013 Helt uenig med deg. Jeg mener norske arbeidstakere har gode, dels altfor gode, rettigheter. Det er ikke alltid så greit å få virksomheter til å fungere med de rettighetene man har i dag. Det er også mange og veldig sterke fagforeninger. For all del - det finnes mange råtne arbeidsgiverepler, men totaliteten i seg selv mener jeg blir stadig mer arbeidstakervennlig.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #4 Skrevet 31. januar 2013 Et litt mer generelt tema: Går vi tilbake i tid når det gjelder arbeidstid, ordninger og vilkår for de som er i jobb i dag. Klar over at det er bransjeavhengig, men jeg syntes at hvor enn jeg snur meg, så er det etterhvert flere som påpeker tøffere arbeidsforhold i form av lange dager (langt mer enn 8-16, gjerne 12-16 timer på ordinær basis), i praksis få rettigheter til permisjon, vanskelig å bli syk uten at det får konsekvenser for deg osv. Og ja, jeg er også klar over at AML. ennå gjelder, men i min erfaring og etter hva jeg blir fortalt er det flere og flere som ikke bryr seg så mye om dette lenger og bruker forskjellige måter å omgå AML på som f. eks dette med å ansette i "særlig uavhengig" stillinger. Hører også stadig oftere om at folk ikke får overtid, har det relativt tøft i arbeidshverdagen med ekstremt høyt tempo, krangler, sjikane, mobbing etc. Så hva tror dere? For min del ser jeg ikke så lyst på det. Det vi ser tendensene av nå er at konseptet å ta vare på sine arbeidstakere blir stadig mer uthulet. Rovdrift er det nye forretningskonseptet, og hvis ansatte blir syke, byttes bare disse ut med nye, yngre og friske erstatninger og så kjøres samme hamsterhjulet igjen. Jeg håper virkelig at vi klarer å sette skikkelig fokus på dette etterhvert. Om ikke har vi om 10-20 år et samfunn der det nesten ikke er mulig å kombinere jobb med familie eller en annen del av livet, og der stadig flere blir syke på grunn av utbrenthet. Anonym poster: a48873c55640d12868c5b27fcdeaacf0 Børsnoterte bedrifter som har ansatte på profitt gjør dette. Alle andre svar du får her, er nok personer som sitter på ROMPA i det offentlige. Anonym poster: 6d1a16e71a7b7319b57ee46fbb55c0d3
Rosalie Skrevet 31. januar 2013 #5 Skrevet 31. januar 2013 For å unngå slik rovdrift må man ha sterke tillitsvalgte. Ikke nødvendigvis fagorganiserte, men sterke verneombud og eventuelle ansatterepresentanter i styrene hjelper. Dessuten må folk være mer kritiske når de skal skrive kontrakt. Og påpeke at overtid innbakt i lønna ikke er akseptabelt og heller ikke etter arbeidsmiljøloven (dette gjelder for de aller fleste. Ledere og andre i særs selvstendige stillinger har ikke dette vernet. Særs selvstendig stilling sier at man i praksis kan styre dagene sine helt selv, og avspassere når det passer den enkelte, jobbe på natten om man foretrekker det etc.) Min erfaring er nemlig at det skal mye mer til å oppfordre til (ulovlig) mye overtid når de ansatte faktisk ikke bare skal ha betalt for disse timene, men også ha overtidspåslag. Vi har for tiden overtidssropp hos oss, så her har vi deilige dager (og alt vi ikke rekker å ta unna kan vi med god samvittighet la hope seg opp, fram til det blir åpnet for overtid igjen).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå