Gå til innhold

Å bli vurdert med realkompetanse. Helt uoppnåelig? Eller..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er altså over 25, har ikke studiekompetanse, har godt med arb erfaring og alt det der. Tror nok jeg dekker alle krava til realkompetanse. Men, spm mitt er om det i det hele tatt er reellt...

Kjenner dere noen som har kommet inn med realkompetanse? Eller er det bare i noen få tilfeller at folk kommer inn med dette grunnlaget..?

Skal uansett melde meg opp til eksamen. Men hadde jeg kommet inn med realkompetansen så hadde det vært fantastisk. Siden det faget som mangler er et jeg allerede har strøket i 3 ganger. Så jeg begynner å miste motet virkelig...det er ikke morsomt en gang.

Noen som vet? Takker på forhånd for svar :)

Anonym poster: a954af1acf542abe1695e495b48862ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilket fag er det du sliter med?

Gjest Vena Cava
Skrevet

også avslørte jeg meg selv også. Så gøy, nå vet alle hvem matteslitern er :) haha

uansett. ja det er matematikken jeg sliter med. samtidig er jeg usikker på hvilken matte jeg skal melde meg opp i. det er flere å velge imellom ser det ut som. Får tinge en rådgiver imorgen.

vurderer nettkurs da det er umulig for meg å gå fulltid på noe nå. i tillegg til at det er for seint siden vi er i februar om to dager..

Gjest navnelapp
Skrevet

Haha, eg er matteslitar sjølv, og eg kan også godt stå fram. :) Men eg vart veldig imponert over framgangen datra mi hadde etter at mannen min hadde drilla henne ein heil kveld i logaritmer. Ho gjekk frå 3- til 5- frå siste matteprøve før jul til ny matteprøve forrige tirsdag. Så har du vurdert å få nokon til å jobbe med deg ein til ein i nokre dagar før du tek eksamen? Du får heller betale dei litt, du finn sikkert ein eller annan matteinteressert person som kan drille deg.

Skrevet

Om du sliter med matte ville jeg prøvd å spørre litt om hjelp av noen som kan, i tillegg til youtubevideoer. Enten finne noen bekjente, eventuelt betale for noen privattimer(trenger ikke bli dyrt, få hjelp av noen studenter eller noe)

Anonym poster: 9a55a9486d75bdab3beb64cf2c7c0b7b

Skrevet

Det er noen som kommer inn på bakgrunn av realkompetanse, men realkompetanse er ikke noe som vurderes på generelt grunnlag av Samordna opptak, det vurderes individuelt av de ulike skolene for de ulike studiene. I tillegg har de fleste studier et absolutt krav til dokumentert kompetanse på VGS-nivå i en rekke fag, på topp av altså relevant erfaring på vanligvis mer enn 5 år og skriftlig egenvurdering. For eksempel sykepleie har som regel krav til minst norsk, engelsk og matte på VGS-nivå. Poengrangering i forhold til andre søkere blir vurdert skjønsmessig. Du må altså likevel konkurrere med de vanlige søkerne.

Anonym poster: dce99de22ba5c093036937c68db16ca1

Gjest Vena Cava
Skrevet

Takk for svarene alle sammen :)

Det med å bli litt drillet et par kvelder høres jo egentlig ganske lurt ut. Nå bor jeg på en ganske så liten plass, og jeg kjenner ikke mange mattegenier som bor her ute for tiden. Men kan jo bare henge opp en lapp på Coop eller noe. Fortelle om min "tilstand" og at jeg trenger hjelp ut herfra :P

Skrevet

Jeg er selv en av de som har sliti med matte, omtrent hatt angst for faget. Var sikker på at jeg bare var en av de som ikke forsto matte.

Men jeg tar matte på sonans i år, og plutselig skjønner jeg alt. Jeg klarte tilogmed ligninger og brøk, som var noe jeg virkelig slet med. Så det er håp for alle.

Du skal melde deg opp i matte 1P og 2P.

Skrevet

Å se video eller få en muntlig forklaring er forresten myyye bedre enn å lese. Masse tall, formler og bokstaver på en bokside (eller nettside) er tungt, selv for dem som har talent for slikt.

Og løs oppgaver. Masse, masse oppgaver.

Skrevet

Holder det ikke med 1P eller 1T om hun søker 23/5?

Skrevet (endret)

Holder det ikke med 1P eller 1T om hun søker 23/5?

Nei, du må ha 224 timer (1=84, 2=140), med mindre du har alle studiekompetansefagene fra reform 94 inkludert 140 timer 1MA......-matte.

Endret av JohnS
Gjest Vena Cava
Skrevet

Jeg er selv en av de som har sliti med matte, omtrent hatt angst for faget. Var sikker på at jeg bare var en av de som ikke forsto matte.

Men jeg tar matte på sonans i år, og plutselig skjønner jeg alt. Jeg klarte tilogmed ligninger og brøk, som var noe jeg virkelig slet med. Så det er håp for alle.

ikke for å være negativ. men jeg gikk på sonans for et par år siden. strøk der også.

men det sier mer om meg enn om deg :)

Jeg har fullført 1P fra før, da jeg fullførte Grunnkurs matematikken. Er det ikke nok å melde meg opp til bare 2P da? eller MÅ jeg ha 2p-y, som jeg ser i den andre tråden det diskuteres om...

Skrevet

2P er et tretimersfag og 2P-Y et femtimersfag. Hva tror du selv...? Er 3=5?

Skrevet

ikke for å være negativ. men jeg gikk på sonans for et par år siden. strøk der også.

men det sier mer om meg enn om deg :)

Jeg har fullført 1P fra før, da jeg fullførte Grunnkurs matematikken. Er det ikke nok å melde meg opp til bare 2P da? eller MÅ jeg ha 2p-y, som jeg ser i den andre tråden det diskuteres om...

Har du bestått 1P fra før, trenger du bare 2P.

Nå er det stor forkjell på lærerne på sonans da, vi har hatt helt udugelige lærere og, men i matte har vi en helt fantastisk lærer. Takk og pris for det. Så har jeg jobbet veldig mye med oppgaver.

Skrevet

Har man jobbet som hjelpepleier i veldig mange år, så vil man stort sett få opptak til sykepleien, med mindre det er høye inntakskrav. Samme gjelder en del andre yrkesrettede høgskolestudier. Om man ønsker universitetsstudier, stiller man derimot svakere. Få yrkesrettede studier på universitet, og de som er krever stort sett spesialfag ved opptak, oftest realfag. Og selv om opptakskomite vurderer en skikket, er det opp til fagmiljøet om de vil ta deg inn. Og der er universitetene jevnt over konservative.

Uansett så er jo det første du må gjøre, å skaffe deg realkompetansevurdering i forhold til studiet du gjerne vil begynne på. Google realkompetansevurdering + <fylket du bor i> for kontaktinfo.

PS: Alternativt er å få vurdert om du har dyskalkuli. Om du har det, kan du få opptak via vitnemål, men da på særskilt opptak siden du mangler mattekarakter. Universitetsmiljøene stiller seg mindre kritiske til dette enn til opptak via realkompetanse. Men husk at det utelukker studier som inneholder matematikk eller mye logikk, som realfag, lærerutdanning, kanskje sykepleien grunnet medikamentberegning, ingeniørstudier, økonomistudier.

Anonym poster: e37bd2ba81387476e0d3d1eb9956f0aa

Skrevet

Jeg har studert med bakgrunn på realkompetanse.

Tok et år med Bedriftsøkonomi og fikk dermed også studiekompetanse og kommer inn på høyere studier med matematikk-krav.

Det er riktig at det ikke finnes noen fasit på hvem som kommer inn på bakgrunn av realkompetanse, det er en idividuell vurdering hos hver enkelt skole.

Jeg valgte bevisst små skoler og tok ett år der før jeg studerte videre en annen plass. Valget mitt stod mellom å ta fag for å få generell studiekompetanse eller ett års høyere utdanning og da få en form for generell studiekompetanse. Det jeg ikke var klar over var at da jeg da skulle søke på høyere utdanning ved UiO så fikk jeg beskjed om at jeg ikke kom inn da de ikke greide å poengberegne meg utfra resultater ved høyere utdanning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...