Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig usikker på hva jeg har lyst å bli.

Jeg har vurdert politi, frisør og lege.

politi er det jeg lurer mest på nå, men som sagt bare lurer, er så utrolig usikker.

Jeg ønsker en jobb som er litt spennende, som jeg ikke bare sitter i ro.

Og jeg ønsker en jobb der jeg tjener litt bra.

Jeg er en mann som ikke passer som rørlegger, bossmann, snekkrer eller andre møkkajobber.

jeg passer som noe litt skikkelig.

er en fin mann hvis jeg skal si det selv.

vil ha en fin uniform eller dress eller noe sånn stilig. ikke noe skittent.

er åpen for alle tips.

PØS på.

trenger hjelp.

er høyt takknemlig for alle svar, forventer maange.

Anonym poster: 5d41ee7bd3d285b65a7b995a643026d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Økonom?

Hvordan matcher dette med "Jeg ønsker en jobb som er litt spennende, som jeg ikke bare sitter i ro..." :fnise:

Anonym poster: ff630fb8de51f449af09233923ec2c5f

Skrevet

Brannmann?

Anonym poster: 60bfe666b5d9028d84070a624492c1f8

Skrevet

Hvordan matcher dette med "Jeg ønsker en jobb som er litt spennende, som jeg ikke bare sitter i ro..." :fnise:

Anonym poster: ff630fb8de51f449af09233923ec2c5f

Kjenner flere økonomer som ikke sitter i ro, Som investor må du ofte rundt og ordne opp i ting f.eks.

Hvis frisør er spennende nok, liksom :P

Skrevet

Du vurderer å bli lege fordi leger får tusle rundt i så fine klær, altså. Morsom du. :laugh:

Anonym poster: ca7aadc5cf85236920c1ded45761d01d

• Liker 1
Skrevet

Du vurderer å bli lege fordi leger får tusle rundt i så fine klær, altså. Morsom du. :laugh:

Anonym poster: ca7aadc5cf85236920c1ded45761d01d

ikke fine klær, men ikke full i drit heller.

Anonym poster: 5d41ee7bd3d285b65a7b995a643026d6

Gjest SpaceBaby
Skrevet

Du snakker allerede som en legestudent, så jeg ville gått for det.

• Liker 1
Skrevet

Bli frisør du.

Ja, for det er sjempegodt betalt. :ler:

Anonym poster: 67a0bba3f9cb89d280c8028aa7e32d7c

• Liker 1
Skrevet

Du må jo nesten bare hive deg uti det selv, utdanningsvalg er et valg veldig mange står ovenfor her i livet, og det er et veldig individuelt og personbasert valg. Derfor er det litt "farlig" å skulle høre hva naboen, eller randoms tenker. Alle vil alltid ha en motmening til yrker en nevner, og det som er rett for en av oss, kan bli helt feil for deg. Du kan også bli forsinket i å komme frem til et endelig valg, fordi du hører for mye på andre, og derfor blir forvirret / ikke tør å gjennomføre det du vil fordi andre ikke er enig.

Mitt beste råd vil derfor være å begynne med å prøve å komme inn på politihøgskolen, kjenne på det å prøve seg på det. Dersom det ikke fungerer, prøv å bli frisørstudent og kjenn på det. Det er du som skal finne ut av det, ikke oss. Du må teste yrkene opp mot din egen hjerne, og det er det bare du som kan gjøre.

Noen treffer riktig med engang, andre prøver seg noen år før de finner ut av det.

Det er jo heller ikke sikkert at du kommer inn på politihøgskolens fysiske og psykiske opptak, og mindre sikkert er det at du vil komme inn på medisin. Så start et sted, og ta det derfra. Du vil kanskje erfare at ting ikke er "bare bare". Husker det var ca 8 stk i klassen min på ungdomsskolen, som hardnakket hevdet at de skulle bli lege som stor. Nå er vi i midten av 20-årene, og det var ingen av dem som kom inn på dette studiet. De endte opp med helt andre ting. Men de ble ikke noe mindre lykkelige av det.

Veien er sjelden knirkefri for noen :)

Anonym poster: 32de207f05693be5e0f7eab53d578be6

Skrevet

Vil også legge til at du tar en kikk på personligheten din, får gjerne hjelp av andre rundt deg til å beskrive hvordan de oppfatter deg som person. Det kan ofte være en fin nøkkel til å tenke på hvilke yrker du passer til.

F.eks er faren min økonom. Han er litt innadvendt av seg, litt kald og veldig omstendig. Han gjør en god jobb i denne type jobb, og tjener bra (noe som er viktig for ham). (OBS: finnes selvfølgelig mange andre personligheter som også kan passe i en slik jobb)

På den andre siden har jeg en tante som er sykepleier. Hun er varm, sosial og utadvendt. Hun er veldig omsorgsfull, og dyktig i jobben sin med mennesker. Hun tjener også ok. (OBS: finnes selvfølgelig mange andre personligheter som også kan passe i en slik jobb)

Poenget her er at jeg er SÅ glad for at disse to personene har valgt akkurat denne jobben for seg selv. De passer så utrolig godt til jobbene sine på hver sin måte.

Jeg ville blitt uendelig trist dersom tanten min i ung alder forhørte seg med faren min om hva slags yrke hun skulle velge. Han ville sagt at sykepleiere tjener dårlig, det er et slitsomt yrke, osv osv osv.

Dersom tante på bakgrunn av dette ikke ville endt opp med å bli sykepleier, så hadde dette virkelig vært et tap for alle de fremtidige pasientene som har hatt henne i en tung stund i livet sitt med kreft. Det ville også vært et tap for tante selv, som garantert ikke hadde blitt "lykkelig" av å sitte på en kontorpult foran pcen med en noe høyere lønn. Hun er i sitt ess på denne jobben.

Samtidig er jeg SÅ glad for at faren min er der han er, og han han ikke f.eks hadde to foreldre som begge var sykepleiere og som derfor jabbet i vei om hvor bra det er å være sykepleier. Hadde noen presset ham inn i en slik retning, ville han vært så utrolig klønete og lite flink med pasienter. Han ville ordlagt seg rart, ikke vært så flink til det praktiske, og de i bedriften han nå jobber i ville lidd et tap uten hans matematiske egenskaper.

Du skjønner hva jeg vil frem til? Hvem er du som person? At du blir lege kan være helt riktig for deg, men helt feil for naboen din som faktisk hadde hatt det mye bedre som snekker eller advokat.

Det blir rett og slett helt feil å prate med folk som f.eks ser på det å jobbe i barnehage som livets navle, hvis du selv egentlig har en liten brannmann inni deg. Da hjelper det lite å stå der i en barnehage, eller i en bedrift som økonom fordi da er han/hun du spurte på kvinneguiden fornøyd med deg, hvis du ikke føler det samme selv.

Nei, da bør du heller oppsøke en utdanningsrådgiver og finne ut hva som blir riktig for akkurat DEG.

Noe av det verste jeg ser, er folk som har funnet feil jobb og yrke her i livet. De synes jobben er meningsløs, er der bare for å ha fast inntekt, og det påvirker alle rundt dem at de har det miserabelt. 1 av 7 personer som dukker opp hos psykologer,, kommer fordi de har problemer rundt det å ha valgt feil yrke. Begynner å lure flere ganger særlig hos legen, de i skranken er ALLTID uten unntak pottesure. Finn deg en annen jobb, enn et service-yrke, tenker jeg alltid da!

Anonym poster: 32de207f05693be5e0f7eab53d578be6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...