Gå til innhold

Fortelle at ting er privat

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei, er i førstegangstjenesten og får sendt posten min hjem til foreldrene mine, og i dag ringte pappa og spurte om jeg hadde blitt dobbeltfakturert siden det stod det samme beløpet to ganger på samme tidspunkt i brev jeg har fått bran banken.

Men jeg synes jo ikke noe om at noen åpner posten min uten å spørre om lov først, har debetkort så det kunne jo heller ikke være en regning som skulle betales.

Finnes det en lett måte å si det på? Og er jeg egentlig urimelig når jeg synes at pappa skulle forstått at han ikke bare kan åpne andres post?

Anonym poster: d7fc0f32d0b9c1715fe17507e947ccdd

Videoannonse
Annonse
Gjest Raindrops
Skrevet

På ingen måte urimelig. Det er bare å si at du hadde satt pris på om han ikke åpnet posten din, det er uansett ulovlig såvidt jeg vet.

• Liker 4
Skrevet

Takk, ikke så gøy å måtte si ifra om sånt, men ikke så keen på at han fortsetter heller.

Anonym poster: d7fc0f32d0b9c1715fe17507e947ccdd

Gjest Raindrops
Skrevet

Ser den, jeg hadde følt meg veldig invadert. Men man må jo bare si ifra om han ikke skjønner det sjøl. Kan jo hende han bare tror at han gjør deg en tjeneste og sjekker om det er noe viktig.

Skrevet

Tenker han gjør det for å hjelpe deg. Hvis du ikke har gitt en god grunn for å sende posten din hjem til dem, så kan de ha tolket det dit at du vil de skal følge med. Ellers kunne du jo sendt det til en postboks eller noe...

Men det er vel bare å si i fra at det er din post og at du vil åpne den selv når du kommer hjem...

Skrevet

Din post er absolutt privat og det er forbudt for han å åpne det uten en tillatelse fra deg på forhånd.

Du får fortelle han at du setter pris på at han vil hjelpe til, men det holder å fortelle deg at du har fått post + eventuelt hvem det er fra (det står jo ofte på konvolutten).

Så kan du heller be han åpne de hvis du tror det er en regning, eller er noe annet du har ventet på å få.

Skrevet

Det er faktisk ikke LOV til å åpne andres post uten tillatelse, så du får si det som det er (på en ålreit måte selvfølgelig), at han ikke har noe med å åpne posten din. Om han forteller deg hva du har fått, og at du gir ham tillatelse til å åpne det, er jo greit.

Anonym poster: c7d1aac2fd6819ffcdb0a62b9264e3a6

Skrevet

Skaff deg postboks.

Ivrige foreldre tar ikke nei for et nei.

Skrevet

Å åpne andres post uten tillatelse er som nevnt av flere, absolutt ikke lov. Gjør man dette, kan man risikere å bli politianmeldt. Nå får jeg ikke inntrykk av at dette er noe du ønsker å gjøre, men du kan ihvertfall fortelle at hvis det skjer en gang til, kan du vurdere dette. Da får faren din forhåpentligvis mer respekt for posten din, og kan heller ringe deg om du får post og spørre deg om det er greit at han åpner posten din.

Anonym poster: b343ea61428860538359fcfaa5d01267

Skrevet

RIng før du åpner posten min, hadde jeg sagt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...