Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så sliten at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Jeg begynte på masteroppgaven før jul og er nå godt i gang. Jeg studerer realfag, og masteroppgaven består av å 'forske', for deretter å legge frem mine resultater. Jeg kan altså ikke begynne å skrive før jeg får noen resultater.

Jeg tilbringer hele dagen på laben. Og da mener jeg hele dagen. 10-12 timer hver dag. Jeg står opp 6.30, og er hjemme mellom 18 og 21. Pauser er det ikke så mye av, 5 min her og der, og 30 min innimellom. Helst tar jeg ikke pauser, for det er alltid nye forsøk som skal settes opp, og det er viktig å gjøre dette i pausene fra de andre forsøkene, så det ikke blir så mye dødtid.

Jeg er jo helt gåen når jeg endelig kommer hjem. For det første har jeg ikke faste måltider. Dersom jeg holder på med et forsøk kan jeg ikke bare stoppe kl 12 for å spise lunsj. Da må jeg holde på helt til jeg er ferdig/evnt kan ta pause, og det vêr jeg sjeldent på forhånd når er. Og jeg vet heller ikke når arbeidsdagen er over, så middag har jeg ikke spist siden juleferien når jeg var hjemme hos familien :sjenert: jeg lever på knekkebrød, bananer, og kjøper godteri på vei hjem for å ikke sovne med en gang. Ligger på sofaen 1-2 timer, og så rett i seng. Og sånn går nå dagene.

Vêr ikke hvor lenge jeg holder ut dette. Jeg synes det er utrolig gøy på laben, jeg elsker det! Men det er fryktelig mye jobb, og jeg bruker all energien min på det. Jeg vet jo at master er hardt, men herreguuuud. Måtte bare få det ut.

Anonym poster: bb014354910530033144695bd7ec9a17

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:hug:

Føler med deg. Kan ikke si annet enn prøv å holde ut ved å se for deg den dagen når du endelig er ferdig, tida går tross alt fort når man har det travelt og plutselig er du der.

Pass på å spise variert mat (om du så har gaffelen i en hånd og blyanten i den andre) - det blir ikke lettere når kroppen er slapp pga du spiser dårlig og lite.

PS: Du er jammen flink! :)

Anonym poster: 489f4c4cbb7cea475f854bd1cb45a5b9

Skrevet

Når du er så sliten jobber du sikkert ikke så veldig effektivt. Hva med å stå opp en halvtime senere og prøve å legge inn ordentlige måltider?

Anonym poster: d2f2c135f288c1c48dbee2e07ecc8cee

Skrevet

Jeg føler sterkt med deg! Skal snart gjennom det samme selv... Vet du noe om hvordan de andre på studiet ditt takler det? Kanskje noen har noen smarte tips... Eller kanskje de mer erfarne som jobber rundt deg?

Uansett, du er nesten nødt til å "tvinge deg selv" til å ta spisepauser. Hvis ikke kommer kroppen til å streike. Du får evt ta med deg skrivearbeidet ut på gangen og prøve å spise der samtidig som du planlegger neste forsøk.

Spis heller lite mat ofte, enn ingenting i det hele tatt!

Og drikk mye når du får sjansen!

Kanskje kan du lage middag for hele uka i helgene, fryse ned for så å tine når du kommer fra jobb?

Uansett, lykke til med både rutiner og forskninga!

Tør jeg spørre hva du forsker på/hvilken studielinje du tar?

Anonym poster: 8184a9182604c67c32d0bac623de2759

Skrevet (endret)

Jeg forstår deg godt. Jeg har bodd med en som har gjort forsøk i lab - og dagene er utrolig lange. Det er ikke lett å lage rutiner i noe som er så uforutsigbart. Allikevel - du er nødt til å gi deg selv pauser mellom forsøk, og du må spise mettende, rask og sunn mat som tar kort tid å lage (dette innebærer at du har med middag på laben) - du kommer til å bli utslitt slik du holder på nå. Det kommer til å bli mye dødtid om du møter veggen ;)

Endret av ninuska_
Skrevet

Når du er så sliten jobber du sikkert ikke så veldig effektivt. Hva med å stå opp en halvtime senere og prøve å legge inn ordentlige måltider?

Anonym poster: d2f2c135f288c1c48dbee2e07ecc8cee

Jeg er faktisk ganske effektiv. Jeg er jo forholdsvis ny på laben, så jobber jo ikke superfort, men det er bare fryktelig mye å gjøre.

Det er vanskelig å se for seg labarbeid dersom man ikke har vært på lab selv, evnt kjenner noen som jobber på lab:)

takk for alle svar:) Skal prøve å lage middager i helgene som bare kan varmes opp resten av uken. Må finne på noe som fungerer:)

Anonym poster: bb014354910530033144695bd7ec9a17

Skrevet

Jeg skriver også master nå, og jobber mye på lab. Heldigvis er jeg såpass heldig at labarbeidet består mye av blanding, veiing og miksing, for så å putte det oppi utstyr som bruker noen timer på prøvene mye.

Men jeg fikk høre dette av veilederen min da jeg planla forsøkene mine i starten av forrige semester at "dette får du ikke tid til, du må kutte ned". Og det er mitt tips til deg også: kutt ned på forsøkene. Du skal skrive en master, ikke en doktorgrad. :) Legg inn f.eks to dager i uka som du bruker til å lese artikler, tolke resultater og skrive på oppgaven din, og tre dager på laben. Alternativt kan du se om du kan dele opp labarbeidet slik at du kan ta pauser. Har du prøver som tåler å stå i avtrekksskapet et par timer eller over natta?

:klem: Prøv å strukturer arbeidet ditt slik at du får noen pausedager! Det skal ikke være slik som du beskriver det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...