AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #1 Skrevet 30. januar 2013 Vet ikke helt om jeg har plassert tråden riktig, but here it goes. Jeg har nettopp fått en leilighet, har ikke skrevet kontrakten enda (skal skrive imorgen), men betalt første husleie i dag. Leien er grei, men i tillegg til den avtalte leien så påbeløper det en kostnad på 250 kr. måneden for trappevask, som jeg MÅ betale. Ifølge denne artikkelen: http://www.studenttorget.no/index.php?show=5665&expand=3797,4524,5665&artikkelid=7102 , så kan ikke utleier kreve betalt for dette i tillegg til leien. Bør jeg påpeke dette og så nekte det, eller må jeg bare finne meg i å betale 250 kr. ekstra (slik at leien egentlig blir høyere uansett) for noe jeg kan gjøre selv og som burde vært inkludert i leien isåfall? Jeg skal leie av et utleiefirma, hvis dette har noe å si. Anonym poster: 215a10595f2203775113a26088dc75c2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #2 Skrevet 30. januar 2013 kontakt utleiefirmaet å hør der. Anonym poster: 62306abdebdfa421208e133164874f87
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #3 Skrevet 30. januar 2013 kontakt utleiefirmaet å hør der. Anonym poster: 62306abdebdfa421208e133164874f87 Ts kan jo ikke kontakte utleiefirmaet, de sier jo såklart at de har lov til det. Det blir litt som bukken og havresekken. Anonym poster: d35b75dacb2cba6d047ffbe5ffa0c09a 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #4 Skrevet 30. januar 2013 Ingen som vet noe? Anonym poster: 215a10595f2203775113a26088dc75c2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #5 Skrevet 30. januar 2013 Meld deg inn i leieboerforeningen. De vet, og de kan hjelpe. Anonym poster: d35b75dacb2cba6d047ffbe5ffa0c09a
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #7 Skrevet 30. januar 2013 Vi har alt sånt inkludert i leia her jeg bor, som en del av de såkalte 'fellesutgiftene'. Uten at jeg skal si noe med sikkerhet, tror jeg ikke det er direkte ulovlig å ha trappevask som en spesifisert utgiftspost på fellesutgiftene - i så fall vil det være svært mange som som gjør dette feil, både ift. utleie og salg. Grunnen til at mange utleiere og borettslag hyrer inn private vaskefirma er fordi når trappevasken går på rundgang blir det ikke gjort, samtidig som man ikke kommer unna at det ikke alltid er alle som kan vaske trapper - av ymse grunner (noen har dårlig rygg, f.eks.) - og da er det bedre at alle betaler en andel av hva det koster å få et firma til å vaske, i stedet for at noen sluntrer unna vaskinga mens andre vasker hver eneste gang. Så sant alle andre i oppgangen/bygget også betaler samme sum for denne tjenesten tror jeg ikke du har en veldig sterk sak - slik kan bestemmes etter vedtak i de enkelte borettslag, hvertfall så vidt meg bekjent. Jeg synes også det ville være veldig merkelig dersom man ikke skal kunne pålegge leietaker slike ting som en del av de såkalte 'fellesutgiftene' - dette gjøres alle steder jeg vet om. Dog undres jeg litt over at utleier har spesifisert trappevask som egen, særskilt del av avtalen, i stedet for å 'bake det inn' som fellesutgifter, og det er sannsynligvis denne delen som ikke er helt etter boka. Vet du om de andre i bygget betaler for denne tjenesten også? Krever utleier spesifisert kontrakt for vaskinga, eller har han satt på dette punktet som en del av utleieavtalen? Anonym poster: 9ac7436c6d4e4986fe0a42622e1cc1f3
Gjest gressløk Skrevet 30. januar 2013 #8 Skrevet 30. januar 2013 (endret) Fant dette på lovdata. Les paragraf 3.7 § 3-1. Leien Leien skal fastsettes til et bestemt beløp. Det kan likevel avtales at utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet og brensel skal fordeles forholdsmessig mellom brukerne av eiendommen, jf. § 3-4. Det samme gjelder utleierens utgifter til vann og avløp når disse utgiftene skal betales etter målt forbruk. Er leiens størrelse ikke avtalt, kan utleieren kreve en leie som svarer til det som vanligvis oppnås på avtaletidspunktet ved ny utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Blir partene ikke enige om leiens størrelse, kan hver av dem kreve at den blir fastsatt etter bestemmelsene i § 12-2. Endret ved lov 16 jan 2009 nr. 6 (ikr. 1 sep 2009 iflg. res. 12 juni 2009 nr. 641). § 3-2. Forfallstid Er ikke annet avtalt, kan utleieren kreve at leien betales forskuddsvis for hver måned eller annen avtalt betalingstermin. Det kan ikke avtales forskuddsbetaling for lengre tid enn én måned. Forfaller leien på en lørdag eller søndag, en helligdag, eller den 1. eller 17. mai, utskytes forfallsdagen til den nærmest påfølgende virkedag. Forfallsdagen utskytes også så lenge betalingen hindres av stans i samferdselen eller betalingsformidlingen eller annet forhold utenfor leierens kontroll og som leieren ikke kan overvinne. § 3-4. Betaling for elektrisitet og brensel mv. Er det avtalt at leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet eller brensel i eiendommen, kan leieren kreve at utleieren hvert år legger fram regnskap som viser størrelsen på kostnadene og fordelingen av disse på eiendommens husrom. Det samme gjelder hvis leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av vann og avløp i eiendommen. I eiendom med felles anlegg for levering av varme eller varmt vann kan et flertall på to tredjedeler av leierne kreve at det blir installert apparat for måling av den enkeltes forbruk. Det samme flertall av leierne kan kreve at det blir installert apparat for måling av den enkeltes forbruk av vann og avløp. Utleieren kan i så fall over et tidsrom på ett år utlikne omkostningene ved slike installasjoner på samtlige leiere i eiendommen. I forhold til reglene i tvangsfullbyrdelsesloven kapittel 13 regnes krav som nevnt i første og annet ledd som leie. Endret ved lov 16 jan 2009 nr. 6 (ikr. 1 sep 2009 iflg. res. 12 juni 2009 nr. 641). § 3-5. Depositum Det kan avtales at leieren til sikkerhet for skyldig leie, skader på husrommet, utgifter ved fraviking og for andre krav som reiser seg av leieavtalen, skal deponere et beløp oppad begrenset til summen av seks måneders leie. Det kan avtales at depositumet skal endres i takt med endringer i leien. Det deponerte beløp skal settes på særskilt konto i leierens navn med vanlige rentevilkår i finansinstitusjon som har rett til å tilby slik tjeneste i Norge. Så lenge leieforholdet varer, kan ingen av partene disponere over beløpet på egen hånd. Leieren kan likevel kreve opptjente renter utbetalt fra finansinstitusjonen. Etter leieforholdets opphør skal finansinstitusjonen etter krav fra utleieren med frigjørende virkning utbetale skyldig leie fra kontoen dersom: a) partene skriftlig har avtalt at leien skal godskrives annen konto i den samme finansinstitusjonen, b) utleieren har dokumentert skyldig leie, og c) leieren ikke dokumenterer å ha reist søksmål innen fem uker etter at varselet etter femte ledd er sendt. Krever utleieren utbetaling etter fjerde ledd, skal finansinstitusjonen varsle leieren om kravet og opplyse om at beløpet vil bli utbetalt til utleieren hvis leieren ikke innen fem uker etter at varselet er sendt, dokumenterer å ha reist søksmål. Varselet skal sendes til leierens oppgitte adresse og til en eventuell oppgitt elektronisk postadresse. Hver av partene kan kreve utbetaling av det deponerte beløpet i samsvar med den annen parts skriftlige samtykke, rettskraftig dom eller annen avgjørelse som har virkning som rettskraftig dom. Krever leieren utbetaling av depositum ut over opptjente renter, skal finansinstitusjonen varsle utleieren skriftlig om kravet og opplyse om at beløpet vil bli utbetalt til leieren hvis utleieren ikke innen fem uker etter at varselet ble sendt, fremmer krav etter bestemmelsene i fjerde ledd eller dokumenterer å ha reist søksmål. Mottar ikke finansinstitusjonen slikt krav eller dokumentasjon innen fristen, og leieren ikke har trukket kravet tilbake, skal finansinstitusjonen med frigjørende virkning utbetale beløpet til leieren. Utleieren dekker kostnadene med å opprette depositumskonto. Utleieren kan anvise i hvilken finansinstitusjon depositumskontoen skal opprettes så sant dette ikke er til vesentlig ulempe for leieren. Leieren plikter ikke å opprette depositumskonto i utlandet. Departementet kan i forskrift gjøre unntak fra bestemmelsene i paragrafen her. Endret ved lov 16 jan 2009 nr. 6 (ikr. 1 sep 2009 iflg. res. 12 juni 2009 nr. 641). § 3-6. Garanti Det kan avtales at leieren til sikkerhet for krav på skyldig leie, skader på husrommet, utgifter ved fraviking og for andre krav som reiser seg av leieavtalen, skal stille garanti. Garantibeløpet kan sammen med depositum etter § 3-5 ikke overstige summen av seks måneders leie. Det kan ikke avtales med virkning for leierens regressansvar at garantisten skal ha rett til å utbetale garantien uten hensyn til leierens innsigelser mot utleierens krav. <a name="3-7">§ 3-7. Forbud mot andre ytelser ved leie av bolig Det kan ikke avtales at leier av bolig skal betale andre eller større pengebeløp enn angitt i §§ 3-1 og 3-4 til 3-6. Den som har betalt beløp i strid med første ledd, kan alltid kreve beløpet tilbakebetalt eller erstattet av utleieren. Avtalen for øvrig er bindende selv om tilbakebetaling eller erstatning blir krevd. Kravet etter annet ledd forrentes etter lov av 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. § 3 fra den dag beløpet ble betalt, med mindre betaleren må anses i vesentlig grad medansvarlig for overtredelsen. Endret 30. januar 2013 av gressløk
Gud Skrevet 30. januar 2013 #9 Skrevet 30. januar 2013 Som det står i lovene som er sakset, så er tommelfingerregelen ganske grei: Det som kan måles (strøm, vann) har utleier lov til å kreve betaling for, men ingenting annet.
Kladd Skrevet 31. januar 2013 #10 Skrevet 31. januar 2013 Det er ikke lov å kreve noe fast ekstra utenom leien, men jeg hadde ikke giddet å klage på det. Det er jo ganske usannsynlig at du slipper å betale, i og med at trappevask er noe som deles mellom alle boenhetene. Så jeg tipper at du enten blir bedt om å finne noe annet eller at de legger på 250 kr på leia. I tillegg har du blitt stemplet som en "vanskelig" leietaker, noe jeg har erfart at ikke er å trakte etter (i alle fall hos private utleiere). 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå