h.l Skrevet 30. januar 2013 #1 Skrevet 30. januar 2013 Jeg har en liten en på 17mnd som sover lite gjennom natten :/ Han sovner med en gang han blir lagt rundt kl.19.00,men våkner etter ca3-4 timer og kan da være våken til rundt 05.00 på morgenen. Han sover kunn 2 timer på dagen,så han sover ikke for mye. Vi har hadd 4 runder med Vallergan,men det har bare virket noen dager. Har prøvd alt av metoder for å få han til å sove; dempet lys på rommet,gå inn å legge han ned uten å si noe,sitte inne på rommet helt stille, la han skrike ei stund. Hvis jeg legger han i min seng sammen med meg,så er han i kjempehumør og skal hoppe rundt i senga. Men hvis jeg ikke tar han opp,så raser han til langt på morgenen. I dag var vi hos barnelege,og hun mente vi bare skal la han skrike til han blir så utslitt at han sovner. Barn elegen mente at han kunn har fått en uvane. Han er også veldig tørst igjennom hele dagen og natten og drikker mye vann,også når han har lagt seg. Han kan av og til våkne av at han er tørs,får vann og sovner igjen. Dette mente barnelegen vi måtte slutte med, altså ikke få tilbud om vann pp kvelden/natta. Jeg synes det høres så brutalt ut,men rådene kommer jo fra en barnelege.?
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #2 Skrevet 30. januar 2013 Jeg hadde smilt og sagt takk for rådet - og ikke fulgt det. Anonym poster: 1a82ccbe8b1e1ab7f459c2e37db8b81e 10
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #3 Skrevet 30. januar 2013 Drikker ungen unormalt mye vann? Anonym poster: cab39c5f8b295b72514b5396afbc2c68 1
h.l Skrevet 30. januar 2013 Forfatter #4 Skrevet 30. januar 2013 Jeg synes han drikker mye vann. Han kan fint drikke 2 kopper vann iløpet av kvelden/natta. Spurte om diabetes,men barnelegen mente det ikke var det fordi han ikke har noen andre symptomer. Han legger fint på seg,og er veldig aktiv. Han har vært slik på natta siden han var ca 7mnd. Det sliter veldig på oss som familie. Barnefar jobber på sjøen og har turnus 4/4.Så jeg er mye alene. Vi har også en sønn til på 4 1/2år som heller ikke får sove pga skrikinga til lillebror. Jeg har ikke vært i jobb siden før minsten ble født,og jeg må si jeg har fått store problemer med å fungert på jobb,med bare 3-4 timer søvn pr. natt. Han har vært på øre-nese-hals,alt så fint ut. Har blitt allergitestet,alt så også fint ut der. Jeg begynner å bli meget frustrert,for han er ikke trøtt i det hele tatt på natta. Ts
Avalon Skrevet 30. januar 2013 #5 Skrevet 30. januar 2013 hvis han drikker mye og er mye trøtt bør dere insistere på å få testet for diabetes. Skrikekuren er det best dere legger i glemmeboken. Jeg ville ha byttet lege om det var anledning til det. 3
h.l Skrevet 30. januar 2013 Forfatter #6 Skrevet 30. januar 2013 hvis han drikker mye og er mye trøtt bør dere insistere på å få testet for diabetes. Skrikekuren er det best dere legger i glemmeboken. Jeg ville ha byttet lege om det var anledning til det.
h.l Skrevet 30. januar 2013 Forfatter #7 Skrevet 30. januar 2013 Han er jo ikke trøtt på natten. Han er lys våken. Men på dagen er han trøtt,men det er jo fordi han ikke sover på natten :/ Men selv om han er trøtt,så er han veldig aktiv. Kan sitte i ro i 5 sek
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #8 Skrevet 30. januar 2013 Ikke la ungen skrike til den sovner, den kan få varige men og bli traumatisert. Anonym poster: 0a4e71764dc85a5acd1663f5a98b2810
lille-lure Skrevet 30. januar 2013 #9 Skrevet 30. januar 2013 Har dere prøvd å gi han mat, varm melk eller bare kost med han? Prøv alt mulig FØR dere prøve s¨kalte skrikekurer. Hvordan ville du følt deg om moren og faren din lot deg ligge å skrike til du sovnet av utmatthet når du var liten?
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #10 Skrevet 30. januar 2013 Har dere prøvd å kutte dagsoving? Anonym poster: 1a82ccbe8b1e1ab7f459c2e37db8b81e
h.l Skrevet 30. januar 2013 Forfatter #11 Skrevet 30. januar 2013 Han har får kos, varm melk liker han ikke. Jeg begynner ikke å gi han mat i 11-12 tiden på kvelden....han spiser godt til alle måltider på dagen Jeg har også prøvd å kutte dagsovingen,men da er han sur og trøtt i mange timer før han skal legge seg for kvelden:/ Det eneste som fungerer er at jeg må ha han i armene mine,og det blir litt vanskelig :/ Han begynte i bhg nå etter jul, og der må han sove. Jeg føler jeg har prøvd alt :/ Og jeg har lite lyst på å la han gråte til han sovner av utmattelse...
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #12 Skrevet 30. januar 2013 Hormonforstyrrelse? Det er et hormon som regulerer døgnrytme, så det kan jo være noe der, spesielt om han kan sove en normal "natt" på dagtid. Anonym poster: 7699124a1a35e389a46fef3e4c609d63
Vera Vinge Skrevet 30. januar 2013 #13 Skrevet 30. januar 2013 Nå er ikke nødvendigvis barneleger de som har mest peiling på barn og søvn. Dvs. det kan godt være de har det, fordi det godt kan være det funker å bare la barnet skrike seg i søvn. Men de glemmer fort noe annet. Jeg hadde nok vurdert en form for skrikekur, om jeg syns jeg hadde prøvd alt annet og var desperat. Men det å bare starte en tilfeldig natt med å la barnet skrike seg i søvn uten at man gjør noe, ville jeg aldri gjort. Jeg ville lest meg opp på, eller bedt om råd på helsestasjonen (eller PPT - tar de slike oppdrag om det er alvorlig nok?) om ulike former, og sett om det var noe jeg var villig til å gjøre. Det er jo veldig stor forskjell på å la barnet skrike i korte intervaller før man trøster og å la barnet skrike til det sovner av utmattelse. Det viktige uansett er jo å gjennomføre det man setter seg fore til de fulle, framfor å gjøre det halvveis. Både for å kunne virkelig vite hva som fungerer (noe man ikke vet om man bare gjør det nesten) og for å ikke forvirre barnet. 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #14 Skrevet 30. januar 2013 Jeg har også prøvd å kutte dagsovingen,men da er han sur og trøtt i mange timer før han skal legge seg for kvelden:/ Det eneste som fungerer er at jeg må ha han i armene mine,og det blir litt vanskelig :/ Han begynte i bhg nå etter jul, og der må han sove. Det er jo helt normalt når man kutter. Og nei, han MÅ ikke sove i barnehagen om det ikke er bra for han. Anonym poster: 1a82ccbe8b1e1ab7f459c2e37db8b81e 1
h.l Skrevet 30. januar 2013 Forfatter #16 Skrevet 30. januar 2013 Jeg prøvde i 5 dager uten soving på dagen. Det var et h..... uten like Fra rundt 13-14 frem til kveld,så fikk jeg ikke til å gjøre noe! Å lage middag å tro at han kunne leke litt selvstendig var bare å glemme :/ Og jeg har jo og en på 4 1/2 som krever oppmerksomhet når han kommer hjem fra bhg. På de 5 dagene uten søvn på dagen, syntes jeg han var værre på natta...da var han så overtøtt at han bare raste da han ble lagt for kvelden(noe han ikke har gjort ellers) Han ble også lagt tidligere enn normalt. Så jeg synes det er så rart at det kan være sovinga på dagtid, med tanke på at dette har pågått siden han var rundt 7 mnd....
Gjest RockOn Skrevet 30. januar 2013 #17 Skrevet 30. januar 2013 Jeg hadde blitt stum, tenkt at det er faktisk noen som ikke egner seg til å jobbe med mennesker, og dratt hjem og skiftet lege.
Gjest regine Skrevet 31. januar 2013 #18 Skrevet 31. januar 2013 Ikke gjør noe når du er hjemme alene - vent til dere er to voksne. så ville jeg kutta litt i dagsovinga - feks. vekt han etter 1 time. Deretter lagt han litt senere på kvelden, i steden for 19 si 1930. Og så ville jeg gjort detr konsekvent og mer enn 5 dager.
Gjest RockOn Skrevet 31. januar 2013 #19 Skrevet 31. januar 2013 Jeg trodde at søvn avler søvn jeg... Så at du aldri skal kutte ned på dupper. (Selvfølgelig ikke hvis han sover mange timer hver dag på dagen)
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #20 Skrevet 31. januar 2013 Hadde jeg forsøkt alt så ville jeg prøvd en mild skrikekur når dere begge var hjemme. F.eks slik: 1. dag: Latt han skrike i ett minutt før du går inn og legger han ned og sier at nå må han sove. før du går ut igjen. Så ville jeg ventet 2 minutter før jeg gikk inn og gjorde det samme. Slik ville jeg holdt på hele tiden. 2. dag. Ventet 2 minutter før jeg gikk inn første gang. Lagt han og sagt at han må sove før jeg hadde gått ut igjen. Så ville jeg ventet 3 minutter og holdt det slik utover 3. dag: Ventet 3 minutter og så 4-5 minutter Ville gjenntatt dag 3 flere dager ved behov eller økt litt på intervallene. Du hører også fort om det er ekstreme hyl eller sutring. Siden intervallene er så korte så skjønner de fort at mamma og pappa alltid kommer når de hyler, men at de heller ikke får viljen sin. Lykke til og gjør det som du føler for. Ikke la deg presse til det ene eller andre Anonym poster: 6364a863f801aceec8fa216960c517bf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå