Gå til innhold

Hvilken bank gir best rente?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei har 40 000 kroner som jeg vil sette inn i en bank med høyrente. Noen tips til hvilken bank som gir best rente? Og hvor mye vil man få i løpet av en mnd?

Hilsen 20 år gamle meg :)

Anonym poster: 1f73be7625574612b46aa798854267c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei har 40 000 kroner som jeg vil sette inn i en bank med høyrente. Noen tips til hvilken bank som gir best rente? Og hvor mye vil man få i løpet av en mnd?

www.topprente.no

Anonym poster: 1fb871ee02836d3e77e915278e164956

Skrevet

t

I løpet av ett tolvtedels år får du da 40000*(1.0376^(1/12)-1) = 123.22 kr i rente.

Skrevet

3,51% fra første krone.. Hva vil det si? :P

-ts

Skrevet

Tusen takk! :-)

-ts!

Skrevet

Topprente.no setter ned renta, nå er det sparesmart.no som gjelder :)

Anonym poster: c74548ded5c1fafb5302e080b9b4b4e7

Skrevet

Topprente.no setter ned renta, nå er det sparesmart.no som gjelder :)

Ja, men ikke før 7. mars... Hva som gjelder da vil tiden vise :)

Skrevet

Ja, men ikke før 7. mars... Hva som gjelder da vil tiden vise :)

Mistenker at bank norwegian vil være kjapt ute med å sette opp sin. Derfor har jeg sparekonto over alt, så flytter jeg etter behov, har hele tiden best rente :)

• Liker 1
Skrevet

Mistenker at bank norwegian vil være kjapt ute med å sette opp sin. Derfor har jeg sparekonto over alt, så flytter jeg etter behov, har hele tiden best rente :)

Ja, sånn går no dagan for oss rentister... :D

Skrevet

Ja, sånn går no dagan for oss rentister... :D

Haha jaaa :lol:

Skrevet

Hvor mange timer bruker du på dette? Hvor mye sparer du i forhold til å la pengene stå på en bra men ikke nødvendigvis best høyrentekonto hele tiden? Med andre ord, hvilken timelønn får du for dette arbeidet?

Skrevet

Bruker ikke mye tid på dette.

Men er interessert i finans/aksjemarkeder generelt og dermed kan man si jeg leser litt hele tiden om slike ting.

Har konti i 2 banker og høyrente hos topprente.no, som riktig nok setter renten ned noe i Mars.

De andre følger etter. Helt sikkert. Da myndighetenes nye kapitalkrav til bankene gjør dette.

Foruten topprente, så har jeg Skandiabanken til alt annet. Lønnskonto, regningskonto, kjøp salg av aksjer, som jeg driver med...osv.

Skandiabanken er absolutt beste "all round" bank.

Skrevet

Hvor mange timer bruker du på dette? Hvor mye sparer du i forhold til å la pengene stå på en bra men ikke nødvendigvis best høyrentekonto hele tiden? Med andre ord, hvilken timelønn får du for dette arbeidet?

Hvilken timelønn har DU for å henge på forumet og skrive innlegg som dette?

Skrevet (endret)

Veldig godt sagt.

Antagelig bare rett og slett for lite å gjøre, når man skriver slikt.

Endret av Østlandet
Skrevet (endret)

Ikke så mye akkurat da. Men akkurat nå sannsynligvis mer enn de fleste vil tjene i året på å flytte pengene mellom disse høyrentekontiene med jevne mellomrom. Og det var jo poenget.

Jeg kunne sikkert forklart hva jeg mente på en annen måte. Dersom poenget ikke gikk klart nok fram:

Har man 100 000 på en høyrentekonto ved starten av året, så sparer man det året 72 kr etter skatt for hver 0,1 prosentpoeng rente mer man skaffer seg. Det er snakk om temmelig lite.

Da kunne man heller jobbet 10-20 minutter ekstra overtid i løpet av et år, og tjent inn det samme beløpet.

Et bedre råd for å spare penger er å sørge for at man skaffer seg altfor lite forskuddstrekk på skatten, og innbetale det man mangler 31. mai året etter. Mistenker langt færre gjør dette.

Endret av Leifern
Skrevet

Har man 100 000 på en høyrentekonto ved starten av året, så sparer man det året 72 kr etter skatt for hver 0,1 prosentpoeng rente mer man skaffer seg. Det er snakk om temmelig lite.

Da kunne man heller jobbet 10-20 minutter ekstra overtid i løpet av et år, og tjent inn det samme beløpet.

Et bedre råd for å spare penger er å sørge for at man skaffer seg altfor lite forskuddstrekk på skatten, og innbetale det man mangler 31. mai året etter. Mistenker langt færre gjør dette.

Noen har mer enn 100 000 på konto, og ikke alle har jobber med betalt overtid. Men det siste rådet ditt er veldig godt, selv om erfaring viser at folk er vanskelig å overbevise. Nå nærmer det seg snart den tiden på året igjen da folk jubler over å få tilbake sine egne skattepenger med dårlige rente. :laugh:

Anonym poster: 1a53ca3a22ec1fc3942aecee4c35e7bf

Skrevet

Jeg har 500.000 på den aktuelle sparekontoen, så sorry meg om jeg er interessert i å få mest for pengene. :) Jeg holder meg oppdatert på renta i nettbanken via brev osv, jeg vet at i mars en gang synker renta på topprente, og da tar det med 1-2 minutter å føre over til neste med høyest rente etter det, jeg bruker ikke tid. Når sparesmart setter ned renta, finner jeg ut hvilken som har høyest rente etter det, tar vel knapt nok 1-2 min det også.

Sånn, då vet du det.

Skrevet

For å få til det, må de fleste bløffe til skattemyndighetene om forventet inntekt og formue. Den slags "tyveri" (eller uberettiget lån) fra felleskassa har jeg ikke sans for.

I mitt tilfelle handler det et ganske betydelig beløp totalt,fordelt på flere familiemedlemmer.. Men det er ikke avgjørende.

Mitt poeng var at de fleste fritidsaktiviteter er ubetalte. Noen av oss legger kabal, spiller actionspill eller ser på TV uten bekymring over timebetalingen. Jeg velger å bruke noen minutter hver uke på å sjekke Finansportalen mens Dagsrevyen står på. Hver sin smak. Og nettbanken må jeg innom en gang i blant uansett.

Skrevet

Jeg har 500.000 på den aktuelle sparekontoen, så sorry meg om jeg er interessert i å få mest for pengene. :) Jeg holder meg oppdatert på renta i nettbanken via brev osv, jeg vet at i mars en gang synker renta på topprente, og da tar det med 1-2 minutter å føre over til neste med høyest rente etter det, jeg bruker ikke tid. Når sparesmart setter ned renta, finner jeg ut hvilken som har høyest rente etter det, tar vel knapt nok 1-2 min det også.

Sånn, då vet du det.

Joda, med slike summer sparer du nok flere hundrelapper i året på dette. 0,3 % må forskjellen være for å tjene en tusenlapp, og så stor variasjon er det nok ikke blant de som ligger i toppen. Jeg sier ikke at det er dumt, men at man kanskje ikke sparer så mye som man tror ("man" her trenger ikke nødvendigvis bety "deg").

Men ellers lurer jeg på hvorfor du har så mye på høyrentekonto? Er det relativt kortsiktig ville jeg gjort det samme, hadde ca 450 000 på sparekonto et par måneder da jeg var på utkikk etter leilighet. I dag har jeg ca. 250 000 på BSU/BSU 2.0 samt tilsvarende i aksjer/aksjefond og ca. 60-70 000 på sparekonto. Men så har jeg ikke noen spesielt store utgifter i den nærmeste framtid som jeg vet om.

Skrevet

For å få til det, må de fleste bløffe til skattemyndighetene om forventet inntekt og formue. Den slags "tyveri" (eller uberettiget lån) fra felleskassa har jeg ikke sans for.

Interessant vinkling. Nå kan man jo bruke den samme argumentasjonen og beskylde staten for å drive med tyveri (ikke at det er noe nytt å beskylde staten for det!) siden skattetaten bevisst utsteder skattekort som tar sikte på at folk skal få penger igjen på skatten, noe staten tjener på.

At noen velger å gjøre mot staten som staten gjør mot folk flest (dette har ingenting med Frp å gjøre, bare så det er sagt!), så må de godta det. Da får de ev. endre systemet slik at man verken tjener eller taper på å ha betalt for mye eller for lite inn på forhånd.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...