AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #1 Skrevet 30. januar 2013 Min samboer er EØS-borger og har fått D-nummer (personnummer, men begynner med 4 i stedet for 0). Vi skal endre dette og få et vanlig personnummer, men vi vet ikke hvordan vi gjør det. Er det noen her som har erfaring med slike saker, i nyere tid? Vi fikk utlevert et papir som sier at han har rett til å være her permanent, men fikk også beskjed om å ta med det papiret og et "blått ark" til et annet kontor, men vi fikk ikke beskjed om hvilket "blått ark" eller hvilket kontor, eller hva vi skulle fulle ut dette blå arket med. Kan noen hjelpe meg? Hilen svært forvirret sjel! Anonym poster: e66c0510c549528e6d15f2cd052b1f6a
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #2 Skrevet 30. januar 2013 Det er forresten i Oslo! Anonym poster: e66c0510c549528e6d15f2cd052b1f6a
Gjest Linaria Skrevet 30. januar 2013 #3 Skrevet 30. januar 2013 (endret) Kjæresten min er EØS-borger som kom til Norge i 2009. Han sier at dere må ned på Skatteetaten og snakke med dem der. Da får dere beskjed om vha dere skal gjøre for å søke. Han sier forresten også at man må ha jobbkontrakt for å få personnummer. Er ikke sikker. Han sier de har endret reglene det siste året. Endret 30. januar 2013 av Linaria
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #4 Skrevet 31. januar 2013 Han sier forresten også at man må ha jobbkontrakt for å få personnummer. Er ikke sikker. Han sier de har endret reglene det siste året. Enten jobbkontrakt 6 måneder eller mer, eller bevis på at man blir forsørget, som ektefelles inntekt... Veldig vag informasjon på skatteetatens sider akkurat som politiet, de er jo ubrukelige på informasjon i slike saker. De gav oss feil informasjon hver gang vi gikk dit! Så hver gang vi kom hadde vi ikke med oss de vi skulle, fordi de sa feil ting hver gang. Jeg er jo ikke ektefelle, bare samboer, og hvor mye papirer trenger de av meg, hvor mange lønnslipper og +? Jeg skjønner ikke stort. Anonym poster: e66c0510c549528e6d15f2cd052b1f6a
Binta Ba Skrevet 31. januar 2013 #5 Skrevet 31. januar 2013 Om det skal gå via deg, må dere være gift, såvidt jeg forsto det. Da må du ha ligning for ifjor, og bevis på fremtidig inntekt ( dvs lønnslipp for siste tre mnd, og arbeidskontrakt, eventuelt skriv fra arbeidsgiver med garanti. ), husleiekontrakt som viser at det er stort nok for dere, og fødselsattest pluss brullypsattest. Kaaan hende reglene er endret nå, dette gjaldt for ca ett år sida, når man ikke hadde arbeidskontrakt å vise til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå