Arwen Skrevet 17. mars 2004 #2 Skrevet 17. mars 2004 Ta deg en titt her http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php?t=57857
Arkana Skrevet 17. mars 2004 #3 Skrevet 17. mars 2004 Jeg har mange! Men her er et lite utvalg. All indisk mat serverer jeg med pilaffris, papadums, raita og naan. Chicken Jalfrezi (4 pers.) 800 g kyllingkjøtt uten ben 1/2 kopp finrevet løk 1/2 kopp tomatpuré salt etter smak 1/4 kopp revet ingefær 1/4 kopp presset hvitløk 1/4 kopp grovhakket løk 1/4 kopp hakket tomat 1/4 kopp hakket grønn paprika 2 ts garam masala Del kyllingen i biter. Fres den revne løken i litt olje 5-7 minutter. Tilsett tomatpuré og la steke 10-15 minutter. Ta av varmen. Mariner kyllingen i salt, ingefær og hvitløk i 2 timer. Fresløk og løk/tomat-blandingen i litt olje. Tilsett kyllingen og paprika og stek til kjøttet er gjennomstekt. Rør inn garam masala til slutt. Murg Tandoori (4-6 pers.) 4-6 kyllinglår 1 dl kefir 1 båt hvitløk 1 ss finhakket frisk ingefær salt/pepper 1 ss chilipulver 1 ts garam masala 1 ts knuste fennikelfrø 1 ss olje saften av 1/2 sitron 10 knuste cashewnøtter 1 ts gurkemeie 1 ts malt koriander saften av 2 lime 1/2 ts sukker litt salt litt pepper 2 løk 4 tomater 1/2 agurk 1 grønn chili finhakket frisk koriander finhakket frisk mynte Fjern skinnet på lårene og skjær dype snitt i kjøttet. Bland resten av ingrediensene til en marinade og hell i pose. Legg i kyllingstykkene og la ligge kjølig natten over. Tørk kjøttet og stek på rist ved 220 grader i ca 30 minutter. Tomatsalat: Rør sammen limesaft, sukker, salt og pepper i en bolle til salt og sukker er løst opp. Tilsett grønnsakene i små terninger og bland inn urtene. Sett kaldt før servering. Kylling i karri 600 g kyllingfilet 4 nellikspiker 4 hele kardemommefrø 1 kanelstang 2 laurbærblad 1 ts hakket ingefær 1 ts hakket hvitløk 3 dl vann 1 ts gurkemeie 2 dl finhakkede tomater 2 ss yoghurt naturell 2 ss kremfløte 1 ts sitronsaft salt frisk koriander (1 ss garam masala kan erstatte nellik, kanel, kardemomme og laurbærblad.) Surr finhakket løk, ingefør, hvitløk, nellik, kanel, kardemomme og laurbærblad.i 2-3 minutter. Tilsett vann, gurkemeie og chili, og stek til oljen "skiller seg". Tilsett kyllingfileten i biter og stek under omrøring i 5 minutter. Ha i finhakkede tomater, yoghurt og fløte og la trekke til sausen tykner. Rør om og smak til med sitronsaft og salt. Dryss over finhakket koriander til slutt. Pilaffris 2 kopper basmatiris 4 kopper hønsebuljong 1 liten finhakket løk 2 knuste hvitløksfedd 2 ts gurkemeie en liten håndfull frosne erter en liten håndfull cashewnøtter hakket koriander Fres løk og hvitløk i litt olje og rør inn risen. Tilsett buljong og erter og la koke til risen er ferdig. Rør inn nøtter og koriander til slutt. Naan 2,1 dl melk 1 1/2 ss sukker 25 g gjær 600 g hvetemel 1 ts salt 2 ts løkfrø 2 ts bakepulver 4 ss olje 2 1/2 dl yoghurt Lunk melken til 37 grader. Tilsett halvparten av sukkeret og gjæren. La det stå 20-25 minutter. Ha melet i en bolle. Ha i resten av sukkeret, salt, løkfrø og bakepulver. Bland godt. Ha i olje, yoghurt og melk og bland sammen. Kna i 10-15 minutter, til den er glatt. Hell 1 ts olje i bollen og det samme over deigen. Dekk med et fuktig klede og la heve 1 -1 1/2 time. Varm ovnen til 275 grader (grillfunksjon). Del deigen i 10 emner som rulles til en kule og kjevles til en tåreformet leiv ca 1/2 cm tykk. Legg på stekebrett. Stek 2 min til den blåser opp. Snu og stek 1/2 minutt til. Oppbevar under fuktig klede eller i aluminiumsfolie til den skal spises. Raita et beger yoghurt naturell ca 4-5 cm av en agurk en stor tomat, uten frø hakket frisk mynte salt/pepper litt malt spisskummen Hell yoghurten i et kaffefilter som settes i et høyt glass og la det stå og renne til yoghurten er tykk. Ta vekk frøene av agurken og skjær resten i små terninger. Tomaten skjæres også i terninger. Bland alt sammen. 1
Piglet Skrevet 17. mars 2004 #4 Skrevet 17. mars 2004 Denne har ikke noe navn, tror jeg. Men veldig godt: 1 hakket løk 2 kyllingfileter i biter hvitløk 3 ss curypaste 1/2 boks kokosmelk 250 g cherry tomater delt i to Stek kyllingen, ta dem av pannen og krydre med salt og pepper. Stek løk og hvitløk. Tilsett curypast. Tilsett kokosmel, og smak om det er sterkt nok. Tilsett evn litt mere curypast. Kok opp og tilsett cherry tomatene. Kok forsiktig til tomatene blir litt bløte og skinnet løsner litt, ca 5 min. Tilsett kjøttet, varm opp alt og server med ris og nanbrød. Piglet
Gjest Pjusk Skrevet 18. mars 2004 #5 Skrevet 18. mars 2004 Mmmmm! Tuuusen takk! Arkana: Hva er papadums?
Arkana Skrevet 18. mars 2004 #6 Skrevet 18. mars 2004 Arkana: Hva er papadums? Det er et slags indisk brød (flatbrød) laget av linsemel. Du får dem kjøpt enten ferdig friterte eller i helt flate pakker som du friterer selv, bare noen sekunder, så blåser de seg opp og blir sprø og gode. Finnes både "naturell" eller med f.eks. hvitløk, koriander e.l.
Gjest Pjusk Skrevet 18. mars 2004 #7 Skrevet 18. mars 2004 Kult! Det skal jeg prøve! Er ellers helfrelst på Nan (kjøpt på RIMI faktisk), men har aldri prøvd å bake selv. By the way: Jeg samler oppskrifter og har tatt vare på mange av dine, Arkana! Takk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå