Gå til innhold

Hva bør jeg få av legen for uren hud?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal til legen for å få noe mot min urene hud. Hva kan man velge mellom av det legen kan gi meg? Hva virker best av det man kan få? Er det noen bivirkninger? Får man det man vil, eller er det legen som bestemmer hva som blir best for meg? Hvis jeg ikke får det jeg vil ha, går det ann å diskutere med legen for å få det jeg vil ha? Er det noe som funker for fet hud også?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde jeg vært deg, ville jeg heller brukt pengene på en hudpleier. En hudpleier gir deg så mye mer enn en resept fra legen. Hudpleiere er spesifiserte på området, det er ikke leger.

Anonym poster: b0542f1b563ab15ef9eb4175c1d0e719

Skrevet (endret)

Hudpleier eller hudlege du snakker om nå AB ?

Om du virkelig snakker om hudpleier er jeg VELDIG uenig. Jeg har slitt med uren hud i alle år.. brukt drøssevis med tusenlapper hos hudpleier og div hudpleieprodukter uten noe som helst resultat. Prøvd utallige renser, kremer og også byttet sminkeprodukter.

Når jeg endelig tok det opp med lege begynte vi med de mildeste behandlingene og "jobbet oss oppover" til vi fant noe som funket. Først Basirol, så Aberela, og nå Dalacin. Dalacin funker supert på meg, og jeg har ikke en eneste kvise lenger.

Endret av Miss Lucky
  • Liker 2
Skrevet

Jeg skal til legen for å få noe mot min urene hud. Hva kan man velge mellom av det legen kan gi meg? Hva virker best av det man kan få? Er det noen bivirkninger? Får man det man vil, eller er det legen som bestemmer hva som blir best for meg? Hvis jeg ikke får det jeg vil ha, går det ann å diskutere med legen for å få det jeg vil ha? Er det noe som funker for fet hud også?

Dette kommer helt an på utgangspunktet ditt og hudtilstanden din. Det er mange spørsmål som skal besvares: Hvor lenge har du hatt uren hud? Hvor gammel er du? Er det pubertetskviser, eller er du over puberteten og har det som kalles voksenakne? Er aknen du har betennelse i huden? Gir det arr? Gjør det vondt?

Det er mye forskjellig man kan få mot uren og fet hud. Kremer (f.eks differin), gel, tabletter f.eks i form av enten antibiotika, hormonbaserte (p-piller f.eks Diane), og du har den aller sterkeste formen som kalles Isotretinioin Orifarm, som er et A-vitaminsyre preparat, med en rekke plagsomme bivirkninger. Jeg går selv på dette, da jeg har hatt akne i 8 år som bare blir verre, er betent og smertefull og som gir dype arr. Før man får denne medisinen må man ha prøvd mye annet, uten effekt. F.eks antibiotika og lokalbehandling. Og det er "siste utvei" da ingenting annet biter på. Men den er også svært effektiv.

Skal du til fastlegen din eller hudlege?

Uansett er det de som er eksperten og som vil se hva som er riktig på din hud, og tilstanden den er i. Kanskje får du noe av fastlegen din, eller kanskje fastlegen din mener du trenger spesial kompetanse og sender deg videre til hudlege. Offentlig hudlege har ofte 3-6 mnd ventetid. Ofte må man begynne ett sted, for å se hva huden din reagerer positivt på, og så går man videre derfra.

Lykke til! :)

Anonym poster: 0e8f1e53e0174b7eeb6d2de1142f462a

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke de verste kvisene, men en god del som jeg uansett vil bli kvitt. Er 25 år, og har hatt kviser sikkert siden 12 års alderen. Noen lager arr, og noen er vonde. Jeg trenger sikkert ikke det helt sterkeste, men vil uansett ha noe som får vekk kvisene, da har har prøvd alle slags kremer og ting man ikke trenger resept til. Hva funker best for min hud da? Skal til fastlegen.

Skrevet

Hvis det er virkelig ille, er det ofte bare Isotretinoin som virker. Det pleier å ta knekken på nesten alt.

Dessverre tar det knekken på mye annet også :ler: så derfor er det brukt som siste utvei. Antagelig må du innom en haug med mer eller mindre håpløse liksomkurer... kremer av forskjellig slag, antibiotika som bare tar vekk kvisene så lenge du tar kuren (de kommer tilbake med en gang du slutter). Tror legen nesten er forpliktet til å prøve alt annet før Isotretinoin. Men det kan jo hende dere finner noe som virker på veien. Noen blir kvitt kvisene ved hjemlp av kremer eller p-piller. Du får nesten bare høre hva legen sier.

Og så vil jeg bare si meg totalt uenig med AB #2. Hudpleiere er garantert flinke på mye, men hvis du har hormon-induserte, gjenstridige kviser, så nytter det ikke hva du enn smører på. Da må det angripes fra innsiden, gjerne med en beintøff A-vitaminsyrekur, og den må du være lege for å foreskrive.

Anonym poster: db9e137ce2e3355c784eabbea4c74388

Skrevet

Få time hos hudlege .. disse hudpleierne har ikke alltid peiling.Dessuten skal ikke all hud dilles og dalles med,kremer ,skrubber serum og andre unødvendige ting

Hos hudlegen fikk jeg endelig en diagnose, medisiner og råd om hvordan jeg skal behandle huden min,samt produkter.

Gjest martefjarte
Skrevet (endret)

Jeg fikk Tetracyclin av min fastlege for to uker siden. Det er et bredspektret antibiotikum som er skal ta knekken på akne og rosacea når annet ikke funker. Tror dette er noe av det vanligste å få for uren hud. Har ikke opplevd noen bivirkninger enda, bortsett fra litt uggenhet. Hadde nesten forventet diaré, men jeg har heller fått det motsatte.

Det er to ting som er litt kjedelig med å gå på denne. For det første skal man helst ikke sole seg, da man har lettere for å få solskader. Jeg er så bleik at jeg nesten er lyseblå... For det andre skal man ikke ta kapslene sammen med mat eller melk. Kapslene skal tas enten 1 time FØR inntak av mat, eller 2-3 timer ETTER inntak av mat. Dette er ikke alltid helt enkelt å huske på, og jeg har flere ganger blitt sittende våken til klokken 2 om natten og vært forbannet over at jeg spiste den brødskiva klokken 12.

Utover dette så synes jeg at jeg ser litt bedring. De store betente vulkanene har blitt færre, og huden har på en måte fått en ny glød. De verste områdene er fortsatt røde, og det vil de nok være en stund pga arrdannelse. Fikk beskjed om at man kunne forvente å se bedring etter 3-4 uker.

Det skal også nevnes at jeg bruker hudpleieprodukter ved siden av, som jeg har kjøpt av hudpleier. MD formulations har syre i produktene sine, og jeg elsker de! Jeg vil på det varmeste anbefale Face & Body scrub. Hjerte.

Endret av martefjarte
Skrevet

IKKE TA ANTIBIOTIKA!!! DET ØDELEGGER FORDØYELSEN HELT OG KAN GI SOPPINFEKSJONER!!! KJØP PROBIOTIKA PÅ HELSEKOST OG SLUTT PÅ ANTIBIOTIKA!!! INGENTING ANNET JEG HAR ANGRET SÅ MYE PÅ SOM DEN LANGVARIGE ANTIBIOTIKA KUREN JEG GIKK PÅ FOR AKNE!!!!

Skrevet

Gå til hudlegen! Hvis du går til fastlegen så ville jeg anbefale Aberela, eller differin som er mildere mot huden, og Dalacin som en igangsettende løsning. Du vil oppleve flassing og rødhet, så anbefaler at du går til innkjøp av en fuktighetskrem (kun fukt og ikke fett).

Hilsen hudpleier...

Anonym poster: a3bd4d2a035d55e7c934f1813abd93d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...