Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest KarlaBB
Skrevet

Jeg blir så overrasket over å lese så mange innlegg og historier om voldelige og aggressive menn i forhold. Om de ikke er direkte fysiske kan de være en slags sykisk vold.

Jeg har også vært i et forhold av det slaget. Jeg har 5 venninner som også har vært igjennom samme marerittet. Den ene typen til venninna ble brutal på fylla og ødela møblemanget i huset til foreldrene hennes, samt lagde et drama hver gang de var ute sammen. Den andre venninna ble mobbet av typen og undertrykt over lang tid fordi hun var litt yngre enn han og han var veldig dominerende og selvgod. Han var også utro mot henne flere ganger.

Den tredje venninna hadde en type som alltid skjulte meldingene sine og drev på med andre damer. Han var ikke til å stole på og ekstremt humørsyk. Så den fjerde venninna som ble banket opp og søkte hjelp på krisesenteret. Den femte ble også banket opp. Dette er de venninnene jeg kommer på i farta, men har jo flere historier om bekjente hvor fysisk vold har vært til stede enten over kort eller lang tid. Også i min egen familie har det vært vold i hjemmet, heldigvis ikke i min nære familie, men ikke langt fra. Mine venninner er ressurssterke og vet godt at dette ikke er greit, men det varte jo en stund allikevel og det har jo vært en påkjenning for alle. Det er også enkelte som fortsetter i forhold av det slaget.

Det jeg tror er at det skjer langt mer bak lukkede dører enn det vi tror. Jeg lurer på hva som skal til for at det kan ta slutt? Hva får menn til å holde på sånn? Alle mine venninner er bare snille og gode. Som kvinne kan jeg si at det en kvinne ønsker er jo å ha det bra i forholdet. Er hun glad i kjæresten gjør hun nesten alt for han. Jeg fatter ikke hvordan så mange menn kan utnytte denne tålmodigheten og godheten til en kvinne. Ja, vi er kanskje mer emosjonelle, men det gjør oss ikke slemme og det rettferdiggjør ingen ting. Er menn rett og slett slemmere? Er det testosteronet som gjør de så " bipolare"?. Kvinner kan være giftige og hevnlystene, men ikke før de har blitt såret tror nå jeg. Det er slemme og manipulerende kvinner, men har møtt veldig få i forhold til menn. Psykopater finnes jo blant menn og kvinner, men flest menn.

Et komplisert tema uten konkrete svar, men undrer allikevel. Har i voksen alder enedelig forstått hva mamma mente med :" pass deg for slemme menn". Uskyldigheten har jeg mistet for lengst, men ikke troen på kjærligheten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette blir som AB.

Ønsker ikke å gå detaljert inn i min historie med mannen som utøvde både fysisk og psykisk vold mot meg.

Han hadde en barndom med mye uttrygghet, vold og dårlige relasjoner. Slet mye med skole og måtte fort bli voksen i den jobben han måtte begynne i som 16-åring. Han hadde alltid slitt med å få gode relasjoner til andre mennesker. Han hadde forutsetningene som det at han var klok, kjekk, sjarmerende, velartikulert og hyggelig med de fleste mennesker, men det var alltid noe som manglet.

Jeg er en oppegående jente med sunne verdier og gode relasjoner. Jeg er veldig snill og følsom, dette visste han nok å spille på hver gang han hadde behandlet meg uverdig.

Tårer og beklagelser og gode ord. Nå når alt dette er langt borte fra meg og jeg er i et forhold der jeg ikke trenger å være redd og bekymret, har jeg sett mer og mer alt jeg overså med vilje.

Jeg tror han visste at han var heldig som hadde meg som samboer og kjæreste, frykten for å miste meg til noen som han visste fortjente meg mer ble stor.

Vi diksuterte heftig og han tok meg på den eneste måten han kunne vinne, nemlig med kroppen sin. Han brukte den for å kontrollere meg, han visste at jeg ikke hadde sjans mot hans fysikk.

Ja det skjer utrolig mye mer i folks forhold enn vi kan se utenfra! Jeg tror menn utøver vold av forskjellige grunner, men mest for å ha kontroll og et overtak. Jeg tror helt ærlig det ligger mer i deres gener at de KAN ha økt risiko for være slik; at de har flere forutsetninger for utløp av aggressivitet og raseri enn kvinner. Dette har jo også med testosteron å gjøre, deres kjønnshormon. At når de føler seg truet så tyr de til den mest primitive formen for forsvarsmekanismer, vold for å vise overtak.

Spesielt i en relasjon der de vet at kvinnen elsker dem og ville gjort hva som helst for dem. Nå tar jeg ikke alle menn under èn kam, men sier slik jeg opplevde det selv i mitt forhold.

Jeg skjønner heller ikke hva det er som gjør at en mann tillater seg dette.

Anonym poster: 661684678018620ba1b9c4f599a86b0c

• Liker 1
Gjest synspunkt
Skrevet

Jeg synes kanskje det blir litt ensidig dette her. Enig i at det er mange voldelige menn som oppfører seg dårlig mot partnerene sine, men det finnes også kvinner som mishandler. Det er ikke lenge siden jeg leste at det var flere kvinner som slo barna sine, enn det er menn. Og jeg tror mange kvinner også er kontrollerende og manipulerende overfor sine menn, ved å utnytte sitt verbale overtak. Så til trådstarters spørsmål: "Er menn slemmere", så tror jeg svaret er nei rett og slett.

Jeg tror også det er vanskelig å få riktig inntrykk fra venninner, fordi det er langt større sjanse for at en hører fra de kvinnene som er ofre for dårlig behandling hjemme, mens de kvinnene som selv undertrykker neppe forteller om det. Menn forteller også mindre til sine kamerater enn det kvinner gjør til sine venninner, så jeg tror mørketallene er større her. På grunn av menns fysiske overlegenhet, ser jeg likevel poenget med at det kan gå langt verre i de tilfellene hvor det er mannen som er den som behandler partneren dårlig.

Gjest KarlaBB
Skrevet

ok, takk for svar:) Har hørt at menn ofte har mere markerte personligheter. Altså at de er mer polariserte. De er på den ekstreme siden når det gjelder vold, tyveri, ikke fullførte studier og på den ekstreme siden når det gjelder lønninger, karakterer, språk, matlaging osv. Kvinner derimot er mer i midten. Vi er ikke overrepresenterte som tapere eller i toppstillinger. Dette har de trodd har med testosteron å gjøre. Ikke vet jeg. Kanskje kan det forklare noe av hvorfor menn kan være så slemme i parforhold, eller veldig snille og rolige. Sammenligner jeg meg med min egen bror føler jeg meg som den slemme, fordi han er så utrolig snill og avbalansert. Det er nok riktig at kvinner ikke alltid sier sannheten og de er lang mer utspekulerte enn det jeg ser. Vi er flinkere verbalt tror jeg, den tanken har jeg aldri gjort meg. VI blir jo da overlegene, men saklig kommunikasjon er ikke vold. Å ta opp noe på en ordentlig måte burde jo være en fordel.

Skrevet

Jeg får alltid litt grøssninger av slike generaliseringer.

Jeg har selv vært i et forhold med en mann som brukte vold. Fysisk og psykisk - og som mente jeg brukte psykisk. Han forstod ikke selv hva han gjorde. Han var for opptatt med å føle seg misforstått, ikke respektert, ikke elsket.... Men jeg oppfatter ham som et menneske som bruker sitt forsvar, som redd og usikker. Som jeg oppfatter alle som bruker psykisk eller fysisk vold.

Jeg tror det er en form for selvforsvar og mangel på selvinnsikt. Ikke dermed sagt at de ikke kan gjøre stor skade, men jeg tror som sagt de fleste gjør det for å beskytte seg selv - eller prøve å kontrollere det som ikke kan kontrolleres. Og det fungerer til et punkt, og etterpå så prøver man å styrke effekten med å gjøre det mer intenst. Mens man egentlig skyver andre mennesker mer fra seg. Og ikke kontrollerer situasjonen slik de tror eller prøver.

Anonym poster: c4c7f4e4e3aa1627f12dc8446bf8efd2

Skrevet

At det er mange mørketall er jeg ikke i tvil om, men jeg tror det er en langt større andel som dekker kvinner som utsetter sine menn for psykiske overgrep og hersketeknikker, enn det er menn som denger konene sine. Da snakker jeg altså om mørketall, ikke antall hendelser.

Anonym poster: 18b5e45cfeb784bd50411af418284d4f

Skrevet

Er det to mennesker så blir det krig.

Er det ett menneske så kjeder det seg ihjel.

Skrevet

Tror nok du vil finne like mange kvinner som menn som er psykisk og fysisk monster.

Akkurat nå er ungene våre og jeg utsatt for en kvinne som driver skikkelig med psykisk vold mot den ene av guttene våre og meg.

Er meget slitsomt. Vi har vært på mekling og skal igjen snart.

Alt en gjør er feil, absolutt alt.

Så min "bedre" halvdel spytter, slår og skriker og furter hele tiden.

Så at alle kjønn er slemme, ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...