AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #1 Skrevet 30. januar 2013 Jeg har vært sammen med kjæresten i ca 5 år og vi har bodd sammen de 3 siste årene. Vi flyttet til hjembygda vår i fjor sommer og planen har vært å kjøpe vår første bolig sammen. Det har vært lite på markedet som har vært aktuelt for oss og vi har derfor ikke kjøpt noe ennå. Vi bor i en bolig som mine foreldre eier, et stykke fra sentrum. Jeg begynner å bli lei av å bo her da jeg vil bo i sentrum, jeg vil ha mitt eget og jeg vil kunne pakke ut alle tingene jeg eier. Samt får vi et problem om det kommer mye snø her i vinter, for da må vi brøyte ca 300-400 m veg selv med snøfreser. Noe jeg tenker er ganske upraktisk om det skjer over natten og jeg skal på jobb.. Så her starter altså problemet. Vi har muligheten til å kjøpe en ca 20 år gammel tomannsbolig til en grei penge for så å pusse opp og få en verdistigning frem til vi skal bygge hus en gang i fremtiden. Kjæresten derimot vil heller kjøpe nytt til 1 million kr mer som er ca maks lånebeløp vi kan få. Mine tanker er rentestigning på lånet, tror ikke verdistigningen kommer til å være så stor om vi kjøper nytt, får øvelse i å pusse opp, vi kan flytte nå i stedet for om 1 år når den nye boligen er ferdig bygd. Noen tanker som kan hjelpe oss slik begge blir fornøyde? Anonym poster: 2b8ac647cf13c26957616b6c8ccc0701
Riiba Skrevet 30. januar 2013 #2 Skrevet 30. januar 2013 Jeg har ikke noen konkrete råd, men husk at det å pusse opp et hus ofte kan bli en stor belastning for forholdet (snakker av egen erfaring). Det er vanskelig å ha krefter til både jobb, oppussing og samtidig ha tid sammen. Så velger dere et oppussingsprosjekt så er det iallfall lurt å ha tenkt på dette, spesielt hvis dere ikke har så veldig mye oppussingserfaring. 7
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #3 Skrevet 30. januar 2013 Tenker det samme som anonym over; oppussing er krevende i seg selv. Det kan bli enda mer krevende hvis kjæresten din føler at det blir presset på ham. Anonym poster: 9edd3bc959e93e8e53c1aab1a5b69567 3
RoH Skrevet 30. januar 2013 #4 Skrevet 30. januar 2013 Jeg har vært sammen med kjæresten i ca 5 år og vi har bodd sammen de 3 siste årene. Vi flyttet til hjembygda vår i fjor sommer og planen har vært å kjøpe vår første bolig sammen. Det har vært lite på markedet som har vært aktuelt for oss og vi har derfor ikke kjøpt noe ennå. Vi bor i en bolig som mine foreldre eier, et stykke fra sentrum. Jeg begynner å bli lei av å bo her da jeg vil bo i sentrum, jeg vil ha mitt eget og jeg vil kunne pakke ut alle tingene jeg eier. Samt får vi et problem om det kommer mye snø her i vinter, for da må vi brøyte ca 300-400 m veg selv med snøfreser. Noe jeg tenker er ganske upraktisk om det skjer over natten og jeg skal på jobb.. Så her starter altså problemet. Vi har muligheten til å kjøpe en ca 20 år gammel tomannsbolig til en grei penge for så å pusse opp og få en verdistigning frem til vi skal bygge hus en gang i fremtiden. Kjæresten derimot vil heller kjøpe nytt til 1 million kr mer som er ca maks lånebeløp vi kan få. Mine tanker er rentestigning på lånet, tror ikke verdistigningen kommer til å være så stor om vi kjøper nytt, får øvelse i å pusse opp, vi kan flytte nå i stedet for om 1 år når den nye boligen er ferdig bygd. Noen tanker som kan hjelpe oss slik begge blir fornøyde? Anonym poster: 2b8ac647cf13c26957616b6c8ccc0701 Så det er slitsom og måke snø men ikke og pusse opp? Skal lover deg at innen dere er ferdig med å pusse opp er snømåking det minste problem. 5
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #5 Skrevet 31. januar 2013 Men jeg tenker det må være greit å ha en sånn utfordring i ryggen før en skal ta forholdet et steg videre i form at husbygging og barn? Jeg har sett så pass mye på Sinnasnekkern at jeg skjønner det ikke er noen dans på roser å skulle pusse opp. Boligen jeg har lyst å kjøpe må ikke pusses opp, men det har vi snakket om at vi vil gjøre. Kjæresten har litt høyere krav til standard enn meg så det blir også en utfordring å bli enige om hvor mye vi skal pusse opp og hvordan vi vil ha det. TS Anonym poster: 2b8ac647cf13c26957616b6c8ccc0701
Gjest Skrevet 31. januar 2013 #6 Skrevet 31. januar 2013 Hva med å ta en kveld og bare prate om framtiden? Forventning til boligstandard kontra inntekt? Hva vil dere bruke fritiden på? Ser han for seg unger og hele pakka, eller er dette mer en fase i livet hans? Er dere innstilt på å trekke lasset sammen for å få ting til å fungere også de litt tunge dagene? For de kommer. Hvor er dere om 10 år, og hvor er dere om 20? Kan dere leve med dårligere standard noen år for å kunne ha det lettere senere? 1
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2013 #7 Skrevet 31. januar 2013 Jeg har vært sammen med kjæresten i ca 5 år og vi har bodd sammen de 3 siste årene. Vi flyttet til hjembygda vår i fjor sommer og planen har vært å kjøpe vår første bolig sammen. Det har vært lite på markedet som har vært aktuelt for oss og vi har derfor ikke kjøpt noe ennå. Vi bor i en bolig som mine foreldre eier, et stykke fra sentrum. Jeg begynner å bli lei av å bo her da jeg vil bo i sentrum, jeg vil ha mitt eget og jeg vil kunne pakke ut alle tingene jeg eier. Samt får vi et problem om det kommer mye snø her i vinter, for da må vi brøyte ca 300-400 m veg selv med snøfreser. Noe jeg tenker er ganske upraktisk om det skjer over natten og jeg skal på jobb.. Så her starter altså problemet. Vi har muligheten til å kjøpe en ca 20 år gammel tomannsbolig til en grei penge for så å pusse opp og få en verdistigning frem til vi skal bygge hus en gang i fremtiden. Kjæresten derimot vil heller kjøpe nytt til 1 million kr mer som er ca maks lånebeløp vi kan få. Mine tanker er rentestigning på lånet, tror ikke verdistigningen kommer til å være så stor om vi kjøper nytt, får øvelse i å pusse opp, vi kan flytte nå i stedet for om 1 år når den nye boligen er ferdig bygd. Noen tanker som kan hjelpe oss slik begge blir fornøyde? Anonym poster: 2b8ac647cf13c26957616b6c8ccc0701 Kjøp nytt. Det du tror dere sparer på å pusse opp i rene penger. Det betales med tid og krefter. Samt materialer. En hel del ting vil skje underveis, som dere må ta stilling til. Blandt annet ting med strøm, vann, avløp, isolering osv osv osv Alt dette eter opp alt du tror du sparer. Tida du har fri fra jobb blir borte og hele livet kommer til å stå på vent med høl i vegger og halve gulv. Been there... Rentene vil ikke stige nevneverdig de neste tre årene, garantert.
Gjest Gorgonzola Skrevet 31. januar 2013 #8 Skrevet 31. januar 2013 Hvor ble det av "de store tingene" i dette? Er store ting hus, snøfreser og en million ekstra i huslån? 4
Gjest Bibompibomp Skrevet 31. januar 2013 #9 Skrevet 31. januar 2013 Er helt enig med de som anbefaler dere å kjøpe nytt og nøkkelferdig. Jeg har også sett hva et såkalt oppussingsprosjekt gjør med folk, og jeg skal love deg at tiden dette tar, med arbeid døgnet rundt, å bo midt oppi rotet og kaoset, vel... ikke bare setter det hele forholdet på en kraftig prøve, kostnadsberegningene sprekker også, GARANTERT! Og det igjen er grobunn for krangel, beskyldninger og psykisk press så det holder. Er man ikke en dreven handy-family der begge vet nøyaktig hva det vil si å jobbe ræva av seg i månedsvis, ha innsikt i alt bygningsteknisk, og være flink og faglig dyktig på alt fra sag til hammer via materiell og fagmessig forståelse, da er anbefalingen entydig og klar, dropp det!! Økonomisk er det stor sannsynlighet for at sluttprisen faller til fordel for ferdigkjøpt, da de fleste går på en smell allerede før prosjektet er halvveis, og dette er vel i tillegg til alt slitet og belastningen hele familien utsetter seg for selve fasiten på at vi har TV-serier som Sinnasnekker`n... Hør på rådene her og kjøp kåken ferdigbygd og klar til innflytting. Stor glede og stas, intet stress og mas
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #10 Skrevet 31. januar 2013 Men jeg tenker det må være greit å ha en sånn utfordring i ryggen før en skal ta forholdet et steg videre i form at husbygging og barn? Greit og greit. Det er da ikke nødvendig. Mine foreldre har to snille barn og 30 års ekteskap, men kan ikke sette sammen et Ikea-skap sammen. Praktiske ting som må gjøres på hytta, huset og leiligheten gjør de hver for seg. Anonym poster: 5a382d9e663f986e589717aadf52f171 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #11 Skrevet 31. januar 2013 Jeg har vært sammen med kjæresten i ca 5 år og vi har bodd sammen de 3 siste årene. Vi flyttet til hjembygda vår i fjor sommer og planen har vært å kjøpe vår første bolig sammen. Det har vært lite på markedet som har vært aktuelt for oss og vi har derfor ikke kjøpt noe ennå. Vi bor i en bolig som mine foreldre eier, et stykke fra sentrum. Jeg begynner å bli lei av å bo her da jeg vil bo i sentrum, jeg vil ha mitt eget og jeg vil kunne pakke ut alle tingene jeg eier. Samt får vi et problem om det kommer mye snø her i vinter, for da må vi brøyte ca 300-400 m veg selv med snøfreser. Noe jeg tenker er ganske upraktisk om det skjer over natten og jeg skal på jobb.. Så her starter altså problemet. Vi har muligheten til å kjøpe en ca 20 år gammel tomannsbolig til en grei penge for så å pusse opp og få en verdistigning frem til vi skal bygge hus en gang i fremtiden. Kjæresten derimot vil heller kjøpe nytt til 1 million kr mer som er ca maks lånebeløp vi kan få. Mine tanker er rentestigning på lånet, tror ikke verdistigningen kommer til å være så stor om vi kjøper nytt, får øvelse i å pusse opp, vi kan flytte nå i stedet for om 1 år når den nye boligen er ferdig bygd. Noen tanker som kan hjelpe oss slik begge blir fornøyde? Anonym poster: 2b8ac647cf13c26957616b6c8ccc0701 Første spørsmål er jo hvor mye (i rene materialer og nødvendig innleid rørlegger/el) dere må legge ut for det gamle huset? Deretter hvor hendige dere er til oppussing? Om huset bare trenger overflatebehandling - maling, tapet, nytt gulv og kanskje ny kjøkkeninnredning er jeg tilbøyelig til å si at å pusse opp er en ok ide. Om dere tenker på helt nytt bad, etterisolering eller nå planløsning så er svaret klart nei. Dessuten må du vel regne med at som den mest positive til oppussingsideen er det du som må være pådriver her. Er det ok om det er du som må ta de lengste øktene, lempe gulv inni bilen, vatre opp kjøkkenskap, liste, kappe gulv, mens han tar malinga og litt småplukk? Du kan ikke kreve at han står på for et prosjekt du ville starte. Anonym poster: 43184c0fcb02c9f191a6b5914b6f6b94 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #12 Skrevet 31. januar 2013 Jeg fortalte han om denne tråden og at alle støttet hans forslag, noe han så klar syntest var meget morsomt. Vi hadde så en god samtale om det hele. Han er ikke helt negativ til å kjøpe det gamle, men det er fortsatt mye vi må finne ut av før vi gjør det i så fall. Jeg vil ikke presse han til noe han ikke vil selv, så om det blir det gamle så skal det være 100 % VÅRT prosjekt. Når det gjelder oppussing så har vi snakket om å male innvendig, bytte kjøkken, slå ned en vegg i en bod slik badet blir større, bytte vedovnen og legge skikkelig gulv på vaskerommet. Mens han i tillegg drømmer om spotter i taket, skifer i gangen og en liten garasje. Jeg har en far som er rørlegger og kjæresten har en far som er snekker, så det er muligheter for å få litt hjelp. I tillegg har vi muligheten til å få gode priser på både kjøkkeninnredning, baderomsinnredning og vedovn. Her vi bor nå har vi ikke internett, ikke oppvaskmaskin, langt til sentrum og så er det snøen som kan komme. Tingene vi eier er pakket i esker og står hos foreldrene våre. Det er dårlig med skapplass her så klærne ligger på gjestesenga. Jeg føler jeg ikke får begynt å leve skikkelig før vi får vårt eget sted å bo. Vi får stadig påminnelser fra foreldrene mine om at vi må huske å vaske og ikke rote så fælt.. TS Anonym poster: 2b8ac647cf13c26957616b6c8ccc0701 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #13 Skrevet 1. februar 2013 Når det gjelder oppussing så har vi snakket om å male innvendig, bytte kjøkken, slå ned en vegg i en bod slik badet blir større, bytte vedovnen og legge skikkelig gulv på vaskerommet. Mens han i tillegg drømmer om spotter i taket, skifer i gangen og en liten garasje. Jeg har en far som er rørlegger og kjæresten har en far som er snekker, så det er muligheter for å få litt hjelp. I tillegg har vi muligheten til å få gode priser på både kjøkkeninnredning, baderomsinnredning og vedovn. Anonym poster: 2b8ac647cf13c26957616b6c8ccc0701 Totalrenovering av bad og kjøkken koster masse tid og penger, og man blir frustrert i de ukene (månedene) man må leve uten. Har dere snakket med svigerfedrene om hvor mye de orker å hjelpe dere (det er forkjell på 2 timer og 100 timer)? Har rørleggeren våtromssertifikat? Hvem skal stå for murerarbeidene og elektrikerarbeidene? Jeg er veldig skeptisk. Begge parter MÅ være supermotiverte for å sette igang oppussing, eller går alt på tverke. Og motivasjon holder bare et stykke på vei, man må faktisk være av den handy typen også. Anonym poster: d2c75d8c885868d8342ce90a1d625c5d
Gjest SpaceBaby Skrevet 1. februar 2013 #14 Skrevet 1. februar 2013 Hvor ble det av "de store tingene" i dette? Er store ting hus, snøfreser og en million ekstra i huslån? Haha! Jeg trodde også denne tråden ville handle om verdier og livets store spørsmål.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2013 #15 Skrevet 1. februar 2013 Syns ts har et poeng når ho snakker om maxlån og rentestigning. Leste nettopp at nordmenn låner maxbeløp og sittervi saksa når renta stiger, det er ikke alle som tåler det, økonomisk. Men nå kommer det jo ann på hvor mye som trengs å pusse opp. Er det totalrenovering så kommer det til å tære på både økonomi og forhold. Tro meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå