According To Skrevet 30. januar 2013 #1 Skrevet 30. januar 2013 Heisann, nå har jeg trent jevnlig 2-4 ganger i uken, både styrke og kondisjon, men mest styrke. Jeg startet å trene en uke før jul. Jeg har et sunt kosthold, men har en dag i uken hvor jeg utskeier med eventuelt yoghurt is fra Dream eller brie og druer. Jeg er 20år, 170cm og ligger på omtrent 1300-1500kcal om dagen Tok mål av kroppen min før alt dette startet og ingenting har endret seg, blir helt oppgitt og forstår ikke hva jeg har gjort galt. Har noen tips?
pusekatta Skrevet 30. januar 2013 #2 Skrevet 30. januar 2013 Hva er målsetningen din? Gå ned i vekt, eller bygge muskler?
According To Skrevet 30. januar 2013 Forfatter #3 Skrevet 30. januar 2013 Hva er målsetningen din? Gå ned i vekt, eller bygge muskler? Gå ned i vekt og få en mer definert kropp.
Junine Skrevet 30. januar 2013 #4 Skrevet 30. januar 2013 Kan du skrive opp hva du ca spiser iløpet av en dag? Anbefaler deg å logge mat og trening på Fitnessbloggen.
pusekatta Skrevet 30. januar 2013 #5 Skrevet 30. januar 2013 Tjaa.. Uten at jeg er noen ekspert, så vil jeg si at du spiser for lite mat til å bygge noe som helst muskler --> bli definert. Les denne: http://fitnessbloggen.no/trenger-du-egentlig-a-slanke-deg-mer/ 1500 kalorier på treningsdager er ganske lite. Hvis man spiser for lite, så blir det ofte ikke fart på noen ting.
According To Skrevet 30. januar 2013 Forfatter #6 Skrevet 30. januar 2013 Kan du skrive opp hva du ca spiser iløpet av en dag? Anbefaler deg å logge mat og trening på Fitnessbloggen. Jeg logger inn mat på app´en shapeup på smarttelefon. Frokost: 2 Finn crisp orginal 2 kokte egg Lunsj: 0% Dobbel yoplait yoghurt vanilje med litt havregryn oppi. Banan. Middag: En boks tunfisk i vann En neve atkins lavkarbo pasta og salat Kvelds, etter trening: omelett med kalkun skinke og en potet.
Inspirato Skrevet 30. januar 2013 #7 Skrevet 30. januar 2013 Spis mer proteiner, og som sagt over spis mer enn 1500 kalorier.
pusekatta Skrevet 30. januar 2013 #8 Skrevet 30. januar 2013 Det der er ikke "bygge-mat" Hvor mange kilo er det du vil ned? Hvis ikke det er så mange (for eksempel rundt 5 kg), ville jeg spist meeer mat, og ren mat. Det virker som du har kontroll på kostholdet ditt, du spiser bra. Husk å få i deg sunt fett! Og kjør på med styrke, men husk at musklene dine må ha mat for å vokse :-) Vektnedgangen (fettprosenten) kommer av seg selv etterhvert, ikke tenk så mye på hva du veier, men se deg i speilet.
According To Skrevet 30. januar 2013 Forfatter #9 Skrevet 30. januar 2013 (endret) Det der er ikke "bygge-mat" Hvor mange kilo er det du vil ned? Hvis ikke det er så mange (for eksempel rundt 5 kg), ville jeg spist meeer mat, og ren mat. Det virker som du har kontroll på kostholdet ditt, du spiser bra. Husk å få i deg sunt fett! Og kjør på med styrke, men husk at musklene dine må ha mat for å vokse :-) Vektnedgangen (fettprosenten) kommer av seg selv etterhvert, ikke tenk så mye på hva du veier, men se deg i speilet. Takk for svar Jeg har gått opp 10kg de siste årene, så skulle gjerne mistet de. Når det gjelder fett så kommer det fra avokado, laks og makrell i tomat. Jeg har ikke veiet meg siden oktober da jeg tok en slik kroppsanalyse og det viste seg at det var en del fett på kroppen jeg ikke trengte. Håpte at måling med målebånd ville være bedre enn å fokusere på vekten, siden jeg har tidligere kun gått opp i vekt ved trening. Endret 30. januar 2013 av kkaroliine
pusekatta Skrevet 30. januar 2013 #10 Skrevet 30. januar 2013 Okei Dessverre er det ingen quickfix på fett (og dumt er det, jeg har 5 kg sjæl som jeg vil ha av....), men sålenge du spiser så fornuftig som du gjør, og bare øker på litt mer bra mat, så kommer det mest sannsynlig til å gå av seg selv etterhvert. Pass på å få i deg nok proteiner! Hvis du vil ha et mer utfyllende og riktig svar, så anbefaler jeg deg og ta en tur innom Fitnessbloggen, der er det mange flinke folk
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #11 Skrevet 30. januar 2013 Det kan godt hende at det bare tar litt ekstra tid med deg Det er noen som vekta sitter limt fast på i beygnnelsen, og så løsner det sakte men sikkert. Jeg mener på at jeg har lest noe om hvordan kroppen noen ganger tvilholder på fettet fordi den oppfatter kalorireduksjonen som en trussel. Men det skal som sagt løsne av seg selv etterhvert. Det kan være en fordel å halvvere posjonene av brie og Dream-is når du spiser dette. Det kan hende at de ekstra kaloriene vipper deg i overskudd, selv om du har gått i underskudd hele uka. Du kan eventuelt også begynne med en lang gåtur ekstra i uka, det gir ofte en forbedring i vektnedgangen til de fleste Anonym poster: 59e17434d070ad8b5d39769a5597e3bd
Gjest *Maja* Skrevet 30. januar 2013 #12 Skrevet 30. januar 2013 Heisann, nå har jeg trent jevnlig 2-4 ganger i uken, både styrke og kondisjon, men mest styrke. Jeg startet å trene en uke før jul. Jeg har et sunt kosthold, men har en dag i uken hvor jeg utskeier med eventuelt yoghurt is fra Dream eller brie og druer. Jeg er 20år, 170cm og ligger på omtrent 1300-1500kcal om dagen Tok mål av kroppen min før alt dette startet og ingenting har endret seg, blir helt oppgitt og forstår ikke hva jeg har gjort galt. Har noen tips? Husk at styrke brenner lite kalorier per time, og selv om en får etterforbrenning så er det fremdeles ikke så mye at en kan ligge på særlig overskudd. Det er vanskeligere å se resultater om fokuset er å kombinere styrke med lavt kaloriinntak kontra kardio og lavt kaloriinntak. På en time med kardio kan du brenne 500 kalorier vs styrke 220-225 kalorier. Det er derfor en del fokuserer på å få ned fettprosenten først og så starte å bygge. Du kan selvsagt kombinere, men det vil ta lengre tid før du ser resultat da bygging krever overskudd og vektnedgang krever underskudd.
Pyntestøv Skrevet 30. januar 2013 #13 Skrevet 30. januar 2013 (endret) Husk at styrke brenner lite kalorier per time, og selv om en får etterforbrenning så er det fremdeles ikke så mye at en kan ligge på særlig overskudd. Det er vanskeligere å se resultater om fokuset er å kombinere styrke med lavt kaloriinntak kontra kardio og lavt kaloriinntak. På en time med kardio kan du brenne 500 kalorier vs styrke 220-225 kalorier. Det er derfor en del fokuserer på å få ned fettprosenten først og så starte å bygge. Du kan selvsagt kombinere, men det vil ta lengre tid før du ser resultat da bygging krever overskudd og vektnedgang krever underskudd. Hvilken type styrketrening gjør du som kun forbrenner 225 kalorier? Jeg har trent mye styrke og brukt pulsklokke for å registrere puls/kaloriforbruk (den var stilt inn ett min hvilepuls, høyde, vekt, alder og kjønn). Jeg kunne mang en gang forbrenne oppmot 500 kalorier på 60 minutters økt (når jeg drev på som verst veide jeg 60 kilo og var 163 cm høy). Tipset er å løfte tungt, med få repetisjoner (kontra den typiske dametreninga i sal med 5-kilosvekter og ørtiførti repetisjoner) og ikke ha lange pauser mellom hvert sett. For best effektivitet - kjør sirkeltrening, eller par opp øvelsene. Da reduserer man mye av pausene/døtiden. For å svare TS: hvor gammel er du? Det er flere som plutselig går opp i vekt i starten av tyveårene fordi man går over fra en ungdommelig til en mer kvinnelig kropp. Om det ikke er tilfelle så tror jeg det er lurt å høre på det de andre sier her. Når jeg slanket meg aller mest effektivt så trente jeg mye, men jeg spiste også nok (dog, fortsatt med underskudd). Jeg syns du spiser for lite til ditt aktivitetsnivå. Jeg ville heller ha gjort det motsatt. Begynt "høyt" (2000 kcal) og heller gått nedover med 100 kcal om dagen om det ikke gav effekt. Akkurat nå er du ikke spesielt grei med kroppen. Ta vare på den, og den vil belønne deg Endret 30. januar 2013 av Pyntestøv 1
Gjest *Maja* Skrevet 30. januar 2013 #14 Skrevet 30. januar 2013 Hvilken type styrketrening gjør du som kun forbrenner 225 kalorier? Jeg har trent mye styrke og brukt pulsklokke for å registrere puls/kaloriforbruk (den var stilt inn ett min hvilepuls, høyde, vekt, alder og kjønn). Jeg kunne mang en gang forbrenne oppmot 500 kalorier på 60 minutters økt (når jeg drev på som verst veide jeg 60 kilo og var 163 cm høy). Tipset er å løfte tungt, med få repetisjoner (kontra den typiske dametreninga i sal med 5-kilosvekter og ørtiførti repetisjoner) og ikke ha lange pauser mellom hvert sett. For best effektivitet - kjør sirkeltrening, eller par opp øvelsene. Da reduserer man mye av pausene/døtiden. For å svare TS: hvor gammel er du? Det er flere som plutselig går opp i vekt i starten av tyveårene fordi man går over fra en ungdommelig til en mer kvinnelig kropp. Om det ikke er tilfelle så tror jeg det er lurt å høre på det de andre sier her. Når jeg slanket meg aller mest effektivt så trente jeg mye, men jeg spiste også nok (dog, fortsatt med underskudd). Jeg syns du spiser for lite til ditt aktivitetsnivå. Jeg ville heller ha gjort det motsatt. Begynt "høyt" (2000 kcal) og heller gått nedover med 100 kcal om dagen om det ikke gav effekt. Akkurat nå er du ikke spesielt grei med kroppen. Ta vare på den, og den vil belønne deg Nå er det forskjell på en rutinert og innarbeidet vektløfter som kjører steinhardt ala fitness og bodybuilding kontra en noob som trener på apparat og som mest sannsynlig ikke klarer å kjøre verken veldig tungt eller effektivt. En skal være veldig erfaren og sterk for å å klare å brenne like mye på vekter som ved en kardio økt. Det er derfor mange noobs legger på seg fordi de bygger muskler, men sliter med å få ned fettprosenten. http://www.livestrong.com/article/220952-calories-burned-from-one-hour-of-lifting-weights/
Pyntestøv Skrevet 31. januar 2013 #15 Skrevet 31. januar 2013 Nå er det forskjell på en rutinert og innarbeidet vektløfter som kjører steinhardt ala fitness og bodybuilding kontra en noob som trener på apparat og som mest sannsynlig ikke klarer å kjøre verken veldig tungt eller effektivt. En skal være veldig erfaren og sterk for å å klare å brenne like mye på vekter som ved en kardio økt. Det er derfor mange noobs legger på seg fordi de bygger muskler, men sliter med å få ned fettprosenten. http://www.livestron...ifting-weights/ Nåvel, å dalte fra det ene vektappratet til det neste er sjeldent noe som forbrenner særlig med kalorier (eller bygger muskler), så det er lurt å kjøpe seg noen PT-timer for å lære seg frivekter og teknikk. Når det er sagt så trente jeg først i sal, med pulsklokke (før jeg lærte meg at det er ikke der man får særlig fremgang) og jeg var oppe i 350++ kcal. Jo høyere vekta er, jo høyere vil tallet være også. Jeg vil ikke si at jeg bedrev fitness eller var veldig sterk når jeg klarte å forbrenne 500 kcal på en time med effektiv styrketrening. Mitt clue var å ha få pauser mellom settene og kjøre flere øvelser i en sirkel. Da holdt jeg pulsen oppe, og dermed forbrant jeg mye. Jo passet på å presse meg også i forhold til vektbelastning. Øvelser som militærpress kombinert med deadlift er en super komboøvelse, som virkelig får pulsen i været og samtidig trener mange muskelgrupper på én gang. Det samme gjelder å bruke kettlebells/gyriakuler.
Gjest Elastica Skrevet 31. januar 2013 #16 Skrevet 31. januar 2013 Husk at styrke brenner lite kalorier per time, og selv om en får etterforbrenning så er det fremdeles ikke så mye at en kan ligge på særlig overskudd. Det er vanskeligere å se resultater om fokuset er å kombinere styrke med lavt kaloriinntak kontra kardio og lavt kaloriinntak. På en time med kardio kan du brenne 500 kalorier vs styrke 220-225 kalorier. Det er derfor en del fokuserer på å få ned fettprosenten først og så starte å bygge. Du kan selvsagt kombinere, men det vil ta lengre tid før du ser resultat da bygging krever overskudd og vektnedgang krever underskudd. Nja. Jeg er enig i at ren styrketrening ikke forbrenner like mye kalorier som kardiotrening. Det som likevel kan nyansere det hele er at mange styrketimer nå er lagt opp slik at det er en kombinasjon av kardio og styrke - og dette krever utrolig mye av kroppen. Pulsen vil være høy gjennom en hel økt og forbrenningen likeså. I tillegg har man effekten av etterforbrenningen. Men er enig i at dersom det eneste målet i begynnelsen er å miste fett, så kan det være lurt å fokusere på kardiotrening. Og løping er veldig effektivt.
Gjest Elastica Skrevet 31. januar 2013 #17 Skrevet 31. januar 2013 Øvelser som militærpress kombinert med deadlift er en super komboøvelse, som virkelig får pulsen i været og samtidig trener mange muskelgrupper på én gang. Det samme gjelder å bruke kettlebells/gyriakuler. Enig! Skyhøy puls og utrolig effektiv styrketrening. Både baseøvelser som militærpress og øvelser med kettlebell er bra og kan absolutt sammenlignes med løping.
Gjest *Maja* Skrevet 31. januar 2013 #18 Skrevet 31. januar 2013 Det er nok lurt med kardiotrening hvis du vil miste fett. Å bygge muskler og å forbrenne fett er to forskjellige prosesser som gjøres hver for seg. Det jeg vil anbefale deg er å "deffe" først. Det vil si, miste det fettet du ønsker. Det du må gjøre da er å gjøre kroppen "katabolsk", dvs at den tærer på fettet istedet for å bygge. Måten å gjøre det på er å ligge i kalloriunderskudd. Det finnes fitnessverktøy her på iform der du kan finne ut hvor mange kallorier du forbrenner og hvor mange kallorier det er i maten du spiser. God kardiotrening vil få opp forbrenningen din mye så da vil denne prosessen naturlig gå en del fortere. Men tren gjerne styrke i tillegg for å ikke miste for mye muskelmasse i tillegg. Når du da er nede i en fettprosent du er fornøyd med, er det på tide å "bulke". Da skal du gjøre kroppen "anabolsk", som vil si at den tar til seg kcal (kallorier) og bygger muskler. Da er det viktig å ligge i kallorioverskudd. Så da er det bare å spise som en galing, men riktig mat vel og merke. Og trene bra med styrke. Fortsett gjerne med kardiotreningen og hvis du ønsker det! Fettprosent kan måles rimelig nøyaktig med en fettklype. Mange leger kan gjøre det for deg. Jeg gjør det hos proteinfabrikken som ikke tar noen penger for det. Legger inn en ling til noe som kalles Gerilja Kardio som er en veldig fin form for kardiotrening. http://www.iform.no/pub/art.php?id=23 Lykke til! Kilde: http://www.iform.no/forum/index.php?topic=50173.0
Gjest Elastica Skrevet 31. januar 2013 #19 Skrevet 31. januar 2013 (endret) Problemet med metoden du beskriver vil være - for mange mennesker som ikke har nøyaktig kunnskap om kosthold og trening - at man risikerer å miste for mye muskler i den perioden man "deffer". Jeg sier ikke at det ikke er mulig, men det krever ganske store kunnskaper om trening og bevissthet rundt det man spiser - og kanskje ikke en metode for "folk flest", om du skjønner. Dessuten er det dumt å risikere å miste muskler for så å skulle bygge dem opp igjen. Imidlertid sier TS at hun har ganske mye fett på kroppen, så skulle ikke tro det er dumt for henne å legge opp til en god del kardiotrening uansett. Endret 31. januar 2013 av Elastica
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #20 Skrevet 31. januar 2013 Jeg logger inn mat på app´en shapeup på smarttelefon. Frokost: 2 Finn crisp orginal 2 kokte egg Lunsj: 0% Dobbel yoplait yoghurt vanilje med litt havregryn oppi. Banan. Middag: En boks tunfisk i vann En neve atkins lavkarbo pasta og salat Kvelds, etter trening: omelett med kalkun skinke og en potet. Er dette virkelig så mye som 1500 kalorier?? Det høres ut som langt mindre. Anonym poster: 40a7c471b1f6f3078b37a701941e37a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå