Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en periode vært hjemmeværende med fire barn. Sitter her og regner litt på hva jeg vil sitte igjen med hvis jeg går ut i jobb.

De to eldste barna har jeg med eksen. Han betaler ca 5000 kr i barnebidrag (nekter å ha barna, vil ikke ha kontakt).

Hvis jeg begynner å jobbe har jeg regnet med på at han går ned til ca 2500 kr.

Mannen min har høy inntekt. Begynner jeg å jobbe, må han betale minst 1000 kr mer i skatt pr mnd.

To barn i barnehage koster ca 5000 kr. To barn i SFO koster ca 5000 kr (vet ikke summen, men noen sa det kostet ca det samme som barnehage)

Det vil si 2500 kr mindre i barnebidrag (kanskje rettferdig ovenfor eksen, men

ikke mye penger for en mann som tjener

godt og ikke vil ha noe med ungene å

gjøre.

5000 barnehage

5000 sfo

minst 1000 mer i skatt for min mann

--------------------------------------------------

Dvs. ca 13500 kr

Itillegg trenger vi en bil til (lån, bensin, forsikringer, reperasjoner osv)

Jeg var i kontakt med en barnehage, hvor de tilbød 14000 utbetalt i mnd. Dvs at jeg går i underskudd hver mnd i forholdt til nå.

Finner jeg en annen jobb og tjener rundt 20000 kr, vil jeg kanskje sitte igjen med 2/3000 kr mer enn jeg har nå. Men jeg vil få en stressende hverdag, liten tid med ungene og liten tid til å følge opp familien. Er det verdt det?

Nå har jeg altså tatt utgangspunkt i at JEG betaler disse utgiftene. Selvsagt ville det jo blitt en deling mellom meg og min mann, men for å få frem poenget skrev jeg det slik. (uansett går jo akkurat samme sum ut fra vår familie)

Tenker og regner jeg helt feil her?

Anonym poster: acb53d1d62686c794e7f6120936c2700

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber du tjener du deg også opp pensjonspoeng.. det gjør du vel ikke om du er hjemmeværende ? Så kanskje det også bør taes med i beregningen ?

• Liker 11
Skrevet

Barnehage og SFO får du søskenmodetasjon, og du får skattefradrag for pass av barn opptil 25.000 (husker ikke eksakt) for første og øker med 5.000 (?) pr barn.

Må du ha de største på SFO? Om du må det, og ikke får en bedre betalt jobb, vil du sitte igjen med så lite hver mnd at avgjørelsen nesten henger på hva du har lyst å benytte dagene fine til.

• Liker 1
Gjest SpaceBaby
Skrevet

Det er åpenbart mer lønnsomt for deg å snylte på staten og barnebidragsyterne enn å klippe håret og få deg en jobb, ja.

• Liker 7
Gjest abcdefgh
Skrevet (endret)

Hvis inntekten din er NAV , så skal du jobbe ja. Hvis du lever på mannen din , må dere vurdere selv. Uansett best å få noe jobb nå , så du ikke har så stort hull i Cven til barna begynner på skolen. Skal vel ikke gå hjemme når de er ute av huset. Ja , du tenker helt feil om inntekten din nå er NAV.

Endret av abcdefgh
  • Liker 4
Skrevet

2500kr hørtes lite ut for 2 unger. Burde vel kunne fortsette å betale 5000kr?

Mulig det var noe jeg ikke skjønte her.

Skrevet

Jobber du tjener du deg også opp pensjonspoeng.. det gjør du vel ikke om du er hjemmeværende ? Så kanskje det også bør taes med i beregningen ?

Barnehage og SFO får du søskenmodetasjon, og du får skattefradrag for pass av barn opptil 25.000 (husker ikke eksakt) for første og øker med 5.000 (?) pr barn.

Takk, det tenkte jeg ikke på. Men uansett vil det ikke utgjøre så veldig mye....Jeg får noen pensjonspoeng ved å være hjemme med barna, men har ikke sammenlignet med å jobbe.

Må du ha de største på SFO? Om du må det, og ikke får en bedre betalt jobb, vil du sitte igjen med så lite hver mnd at avgjørelsen nesten henger på hva du har lyst å benytte dagene fine til.

De største er kun 6 og 7 år, så de kan ikke være alene på lenge. Dessuten har de lang, skummel skolevei dessverre..

TS: Jeg er ikke ute etter å utnytte noen system eller ikke jobbe av den grunn, men det føles litt slitsomt å jobbe når jeg ikke har igjen noe for det..

Skrevet

Mann her.....langtidssykemeldt pga. skade, går på AAP og har det høysete mulige ubetalte der som utgjør ca. 20,000 netto pr. mnd.

Har barn på 14 mnd, som vi får 5,000,- pr. mnd. i kontantstøtte, er da oppe i 25,000 netto pr. mnd.

Har 2 barn i barneskole, som slipper å benytte SFO, det utgjør 2,475 pr. barn eller ca. 5,000 pr. mnd. i sparte penger.

Er da oppe i ca. 30,000 netto pr. mnd.

I tillegg til dette kommer barnetrygd for 3 barn.

Solgte "bil B" og på det sparer jeg ca. 20,000 pr. år kun i driftskostnader, ser bort fra verditap og pengene fra salget er inne på høyrentekonto. (Årsavgift ca. 3000,- / Forsikring ca. 5,000,- og min. 1,000 til drivstoff pr. mnd, ved småkjøring til og fra skole/bhg, i tillegg vil det komme servicer, reparasjoner, dekk, etc etc etc, så vi snakker nok om bort i mot 30,000 pr. år)

For meg er det "lønnsomt" å ikke delta i yrkeslivet, samt at det å få muligheten til å bli kjent med barna er MYE mer verdifullt.

Dette er en "luksus situasjon" for meg, som jeg skal nyte så lenge som mulig!!!

Anonym poster: d77e1d4fd2c82731ea6f073b5e73c76f

• Liker 3
Skrevet

I min kommune er det 20% søskenmoderasjon fra barn nr. 2. Skattefradraget er ingenting å sammenligne med å slippe å betale for barnehage.

• Liker 1
Skrevet

De største er kun 6 og 7 år, så de kan ikke være alene på lenge. Dessuten har de lang, skummel skolevei dessverre..

TS: Jeg er ikke ute etter å utnytte noen system eller ikke jobbe av den grunn, men det føles litt slitsomt å jobbe når jeg ikke har igjen noe for det..

TIL TS: Jeg skjønte med en gang reaksjonene du ville få, med snylting.....etc......Drit i det, dette er kun misunnelse og ikke noe annet, promise!! :laugh:

• Liker 2
Skrevet (endret)

Beklager svarte feil her...

Endret av Myrthel
  • Liker 1
Skrevet

Beklager svarte feil her...

Synes du virker reflektert og oppegående og tenker fornuftig.

Verdifull tid med barna er verdt mer enn skarve 2,000,- pr. mnd.

Skrevet

Du har ikke regnet med tapt pensjon, noe du trenger spare på egenhånd om du skal kunne leve også som godt voksen.

Anonym poster: 7c770017b0574b704f12bbd368924935

• Liker 1
Skrevet

Jeg syntes ikke det er så hyggelig å svare på slike usaklige spydigheter. Hvorfor snylter jeg på staten? Det eneste jeg ikke bidrar særlig til nå er skatt (men mannen min betaler toppskatt, det hadde han kanskje ikke gjort hvis jeg hadde jobbet og han hadde måttet gå ned i stillig. Toppskatten hans utgjør mer enn hva vi hadde betalt enkeltvis.) Jeg betaler også formueskatt av eiendom jeg har kjøpt for penger jeg også har betalt skatt for (så jeg føler meg ikke så stygg som du vil ha meg til...)

Jeg er som sagt ikke ute etter å verken snylte på noen, eller ikke "gidde" å jobbe, men jeg ble bare litt lei meg når jeg så hvor lite vi satt igjen med samlet. Vi har ikke økonomisk behov for at jeg skal jobbe. Mer for min egen selvfølelse og for å bidra i samfunnet, men jeg vil jo ikke gjøre det gratis heller (så ærlig er jeg..)

Jeg får ingen inntekt fra NAV. Jeg har bare valgt å være hjemme litt med de minste, siden mannen min tjener greit.

Min eks er ikke lett å ha med å gjøre. Derfor gikk jeg med på en privat avtale på 5000 kr. Får han høre at jeg jobber (som jeg selvsagt vil si) vet jeg at han nekter å betale mer. Vet ikke om det er verdt å krangle mer om penger med han. Da får jeg heller sitte igjen med 2000 mindre i mnd.

Har du tatt hullet i CV'en med i betraktningen? Kunne kanskje vært lurt å ha en liten deltidsstilling bare for å fylle tomrommet?

Virker som du ellers har tatt det meste med i beregningen, håper du finner ut hva du skal gjøre

Anonym poster: fca223be65145f94207b47513cc3ed5a

• Liker 2
Skrevet

Du har ikke regnet med tapt pensjon, noe du trenger spare på egenhånd om du skal kunne leve også som godt voksen.

Anonym poster: 7c770017b0574b704f12bbd368924935

Hun får pensjonspoeng som hjemmeværende med små barn.......de som mottar arbeidsledighetstrygd / AAP betaler skatt og tjener også opp pensjonspoeng.

Skrevet

Det er åpenbart mer lønnsomt for deg å snylte på staten og barnebidragsyterne enn å klippe håret og få deg en jobb, ja.

Hvorfor snylter jeg på staten? Jeg betaler ikke skatt gjennom jobben nå, men mannen min betaler toppskatt. Hans toppskatt utgjør mer enn hva to normalttjenende ektefeller betaler i skatt. Så fra vår familie kommer det nok skatt til staten. Dessuten betaler jeg eiendomsskatt, dette er på eiendom jeg har kjøpt for penger jeg også har skattet av. (dvs jeg skatter en gang til. Jeg skattet av pengene når jeg tjente de, og jeg skatter av eiendommen jeg har kjøpt selv og eier).

Faren til barna burde betalt mye mer i barnebidrag, men jeg orket rett å slett ikke å ta den kampen med en mann som ikke ønsker å gi barna sine noe. Ja, jeg kan kreve gjennom Nav, jeg kan sikkert gå rettens vei, men jeg syntes ikke det er verdt det. Så er det noen som snylter her, så er det han. Akkurat de pengene tenker jeg ikke på. Jeg får all gleden med barna, han har valgt de vekk.

Ønsker heller svar fra de som kan gi meg råd, som kommer med ting jeg ikke har tenkt på. Tusen takk for svar som allerede har kommet.

Skrevet

Tror ikke "hull" i CV'en er noe å bekymre seg for, de fleste arbeidsgivere vil anse det å gå hjemme med 4 barn som arbeid i seg selv og en akseptert ting å gjøre. TS har ikke høyere utdanning heller, lest mellom linjene, så hun går nok ikke glipp av så mye faglig i perioden heller.

Skrevet

Det skjedde noe merkelig når jeg siterte lengre opp, jeg fikk med meg TS svar, så jeg slettet innlegget. Men det er kopiert med TS svar.

Jeg har 3 barn og jeg var lenge hjemme med de, fordi det rett og slett ikke var lønnsomt for meg å jobbe, slik TS beskriver. Itillegg ønsket jeg (og min mann) at jeg skulle være hjemme og at barna skulle slippe barnhage/Sfo. Det var et valg vi gjorde. Skrev jeg det her inne, var det flere som kom med spydig hakking, men ellers var det full forståelse for vårt valg. Jeg tror også det er misunnelse når noen må være frekke. Tipset jeg vil komme med, er å spare opp pensjonspenger selv. Sett penger inn på en høyrente konto feks.. Årene går fort til de eldste barna kan være hjemme alene etter skoletid, og at de kan passe litt på de minste.

Skrevet

Jeg skjønner hva du tenker, men hadde det ikke vært bra for barna å komme seg på barnehagen? Og hadde det ikke vært godt å få følelsen av å bidra litt i samfunnet og faktisk jobbe? Tenker også at det er positivt for pensjonen din om du begynner å jobbe nå, men også det at du slipper å få hull i CV'en slik som andre nevner.

Skjønner du ikke vil ta deg en jobb du ikke trives kjempebra i økonomisk sett, men for meg høres det veldig rart ut å velge å være hjemme fordi man "bare" kan tjene 2000-3000 ekstra for å jobbe i forhold til å være hjemme (hvis man tenker at du får en normalt betalt jobb). Alt her i verden handler ikke om penger. Tror dette handler mer om innstilling enn selve økonomibiten, men det er mulig jeg tar feil.

Har du forresten vært lenge hjemme med barna?

Anonym poster: ef53f91dd540d679ec35402d2def1d08

Skrevet

Morsomt at hun faktisk sparer staten for penger ved å ikke ha de i barnehage og SFO, for du vet at foreldrebetalingen utgjør ca 18% av de reelle kostnadene ved å ha et barn i barnehagen? http://www.ssb.no/barnregnp/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...