Gjest hildab Skrevet 17. mars 2004 #1 Del Skrevet 17. mars 2004 Hverken min mamma eller pappa vil holde tale i bryllupet mitt, og jeg kjenner heller ikke til noen andre fra min side som har tenkt å si noe. Men fra brudgommens side er det flere talere, også hans far. Er det ikke nesten et "must" at brudens far skal si noen ord? Hva skal jeg gjøre? Jeg kjenner meg litt skuffet over at brudgommen får mange taler fra sin side, mens jeg får ingen foruten fra forloveren. Noen gode råd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 17. mars 2004 #2 Del Skrevet 17. mars 2004 Hos oss blir det muligens omvendt. Jeg får en del taler, han får kanskje en. :-? Jeg har sagt til pappa at jeg håper han snakker til oss begge, ikke bare til meg. Håper det hjelper litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 17. mars 2004 #3 Del Skrevet 17. mars 2004 Brudens fars tale er jo en av hovedtalene, da.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lullu Skrevet 17. mars 2004 #4 Del Skrevet 17. mars 2004 Ja, Brudens fars tale er jo ganske viktig. Kan ikke et annet familiemedlem ta seg av denne oppgaven istedet da kanskje? Eller en venn? Vet man ikke skal forlange noen taler, men jeg vet jeg hadde blitt litt skuffet om ingen av mine foreldre sa noen få ord.... Vet ikke helt hvordan du skal gå frem, men er grunnen den at de ikke tør eller ligger det noe annet bak? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blåveis Skrevet 17. mars 2004 #5 Del Skrevet 17. mars 2004 nok en gang blir jeg så glad for at vi har valgt en uformell og talefri brullupsfest å skulle legge noen "du burde" forventninger til at folk skal holde taler synes jeg ikke hører noe sted hjemme.. uansett hvordan din datter velger å gjøre bryllupet sitt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wok Skrevet 17. mars 2004 #6 Del Skrevet 17. mars 2004 Ikke tenk på det! er mitt råd. Vil du at de i din familie skal føle seg tvunget til å holde tale? Vil du at de skal grue seg hele dagen, og i lang tid i forveien? J For å veie opp "skjevheten" mellom familiene (hvis du føler at du må det), kan du jo holde en tale selv? Akkurat når det gjelder dette, synes jeg man skal blåse i tradisjoner. Jeg ville heller at alle gjestene skulle kose seg i vårt bryllup, enn at de skulle føle seg tvunget til å holde tale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nessi Skrevet 17. mars 2004 #7 Del Skrevet 17. mars 2004 Pappaen min er ikke noe glad i å prate til forsamlinger, og derfor forventer jeg ingen taler fra hans side. Jeg har ikke spurt om han har tenkt å si noe og har heller ikke tenkt å gjøre noe. Jeg vil ikke at han skal få dagen ødelagt ved å måtte gå og grue seg så mye at han nesten blir syk (ja, er så ille). Jeg vet at han er glad i meg, og det holder for meg. Jeg regner imidlertid med at mamma sier noe ord, men blir på ingen måte fornærmet hvis hun står over. En sang er jeg sikker på at jeg får (jeg vil ikke vite om hverken taler eller sanger, så den oversikten er det andre som har). Jeg vil at alle skal kose seg i mitt bryllup. Det betyr mer for meg enn alle gamle tradisjoner og "regler". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zmurfette Skrevet 17. mars 2004 #8 Del Skrevet 17. mars 2004 Personlig hadde jeg blitt ganske trist om ikke pappa sa noen velvalgte ord, men så har fader'n alltid vært den taleføre i vår familie, så derfor ville det vært fryktelig pussig om han skulle fått talesperre akkurat i forbindelse med vårt bryllup. Kan du ikke spørre foreldrene dine om de kan lage en sang alle kan synge e.l. istedenfor? Så får du en hilsen fra de uten at de behøver å si noe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hildab Skrevet 17. mars 2004 #9 Del Skrevet 17. mars 2004 Grunnen er nok at de ikke tør. Ingen i min familie, eller slekt forøvrig, har noe tradisjon med å holde taler i sammenkomster. I konformasjoner og slik har heller ingen sagt noe fra min familie. Men det er litt anderledes nå, synes jeg, siden det er et stort brtyllup med nesten 100 gjester og den andre siden/slekta kommer til å tale en del. Det blir litt skjev fordeling kan en si... Og jeg på en måte blir litt flau hvis ingen fra min side sier noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 17. mars 2004 #10 Del Skrevet 17. mars 2004 Lage en sang, skrive noe på rim (oftere lettere å lese opp), lese opp sammen. Jeg hadde blitt kjempelei meg om ingen fra min side holdt tale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ringblomst Skrevet 17. mars 2004 #11 Del Skrevet 17. mars 2004 Forstår at du føler en viss skuffelse, men samtidig synes jeg det er veldig viktig å respektere at ikke alle vil holde tale av forskjellig årsaker. Min kjære kommer fra en veldig tale-glad familie, mens min er helt motsatt; foreldrene hans har planer om å holde tale til oss og ikke bare han, men det gjør meg personlig ingenting at "jeg" ikke får så mange taler; jeg får jo mange samtaler likevel. Har faktisk sagt til mine at jeg forventer ingenting av dem, heller ikke taler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 17. mars 2004 #12 Del Skrevet 17. mars 2004 Min pappa skal heller ikke holde tale - fordi han liker ikke å snakke i store forsamlinger (og 80 gjester er jo en stor forsamling) Jeg vil ikke tvinge han til å holde en tale dersom han ikke vil - men håper jo at de kommer med en sang eller noe i stedet... Jeg vil ikke at min pappa skal grue seg til bryllusdagen min, fordi det da er forventet at han skal tale. Tror heller ikke at noen andre fra "min" side skal tale - jeg skal ikke tvine dem... *klem* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
camie Skrevet 17. mars 2004 #13 Del Skrevet 17. mars 2004 Brudens fars tale er jo en av hovedtalene' date=' da....[/quote'] Pappa kommer ikke engang, så det blir nok mamma som tar den delen. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 17. mars 2004 #14 Del Skrevet 17. mars 2004 Jaja, mor eller far spiller ingen rolle. Poenget er vel mer at det er en tale fra brudens nærmeste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 17. mars 2004 #15 Del Skrevet 17. mars 2004 Det er jo mange måter å gifte seg på, men hvis det er et tradisjonelt bryllupp, ville jeg blitt litt satt ut hvis pappa nektet å holde tale for meg. Skjønner jo at dette er en oppgave mange syns er litt ubehagelig, men man er jo godt forberedt, det er lov å lese opp fra manuskript.. (også kan han jo ta seg et glass vin først?!) Han kan jo holde det veldig kort, bare si noen få ord om at han ønsker dere lykke til og ønske mannen din velkommen i familien eller noe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Usikker Skrevet 17. mars 2004 #16 Del Skrevet 17. mars 2004 Ingen MÅ vel holde tale Må ærlig talt si jeg blir litt oppgitt noen ganger når jeg leser her...... Var i bryllup i fjor sommer: Brudens far holdt IKKE tale - det gjorde brudens mor. Brudgommens far holdt IKKE tale (moren er død). Det er da alternativer........... Kan ikke din foreldre få hjelp til å lage en sang da?? Onkler/tanter/søsken? Jeg synes mange (og jeg mener ikke trådstarter spesielt...) stiller så store krav jeg........... Det viktigste er vel at bryllupet blir hyggelig for alle parter. At du "får" den du elsker og vil dele resten av livet med. At det blir en hyggelig markering av dette. Jeg ville hvertfall ikke følt meg vel - hvis jeg visste at min far skulle grudd seg i "lange tider" for en evt. bryllupstale............ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 17. mars 2004 #17 Del Skrevet 17. mars 2004 Hverken mine eller hans foreldre ønsker å holde tale, og det respekterer vi fullt og helt. Ingen skal tvinges til noe de ikke vil, og dermed kanskje få ødelagt hele dagen. Det er nok for min pappa å grue seg til å gå i kirken med meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lampeskjerm Skrevet 17. mars 2004 #18 Del Skrevet 17. mars 2004 Jeg mener at taler skal være noe man gjør fordi man har lyst, ikke fordi man er presset til det. Jeg har vært i et bryllup hvor brudens far ble presset til å tale. En annen hadde skrevet talen for ham, og han var så nervøs stakkars at han ikke engang klarte å lese talen han holdt i hendene. Jeg syntes så synd på mannen. Han er forferdelig sjenert. Jeg derimot klarer ikke å la være å holde tale om anledningen byr seg Skjermen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lullu Skrevet 17. mars 2004 #19 Del Skrevet 17. mars 2004 Hadde mine foreldre vært så nervøse som noen av dere som har lagt inn innlegg her nevner, hadde jeg da aldri "forventet" noe slikt. Men dersom noen av MINE foreldre ikke hadde sagt noe, hadde jeg ærlig talt blitt litt skuffet. Kanskje av den enkle grunn at jeg har sett de holde taler mange ganger før.... Man skal derfor ikke dømme hverandre utifra meninger man ytrer. Jeg kan skjønne at noen blir flaue dersom ingen i brudens familie holder tale eller skriver sang, dersom brudgommens familie gjør det motsatte. Da hadde jeg kanskje alliert meg med en venn? Eller kanskje laget en sang sammen med mor og far? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jea Skrevet 17. mars 2004 #20 Del Skrevet 17. mars 2004 Kan han ikke lage en sang da..Som alle synger etter :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå