AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #1 Skrevet 30. januar 2013 Jeg synes det er forferdelig å lese slikt, hva kan vi gjøre for å hjelp disse barna? http://www.vg.no/nyh...?artid=10113319 Fire ganger flere innvandrerbarn risikerer å bli utsatt for grov vold, sammenlignet med norske barn.17 prosent av ungdommene med innvandrerbakgrunn fra ikke-vestlige land sier at de har blitt utsatt for grov vold. Tilsvarende tall for etnisk norske barn er 4 prosent.Også innvandrerungdom fra vestlige land utsettes for grov vold tre ganger oftere enn etnisk norske barn. Både mor og far er overrepresentert som voldsutøvere.Lite kunnskap kan gjøre at barnevernet griper inn seinere når barn i innvandrerfamilier utsettes for vold.Innvandrerbarn forteller sjeldnere om vold, for å beskytte familiens ære. Anonym poster: b729e5de089c2036e8c36f1fca8e721f Anonym poster: b729e5de089c2036e8c36f1fca8e721f 1
frøkna Skrevet 30. januar 2013 #2 Skrevet 30. januar 2013 Jeg er under utdanning, men mitt inntrykk er at de fleste involvert i barnevernet er innvandrerfamilier. Problemet er at barnevernet fortsatt blir sett på som en stor stygg ulv som kommer å tar barna dine, så verken foreldre eller barn melder selv og dette gjelder spesielt innvandrerfamilier.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #3 Skrevet 30. januar 2013 Jeg er under utdanning, men mitt inntrykk er at de fleste involvert i barnevernet er innvandrerfamilier. Problemet er at barnevernet fortsatt blir sett på som en stor stygg ulv som kommer å tar barna dine, så verken foreldre eller barn melder selv og dette gjelder spesielt innvandrerfamilier. I faktaboksen så står det at vold registreres 4 ganger så ofte i innvandrerfamilier i tillegg til at de forteller sjeldnere om vold. Hvilke tiltak kan gjøres for at disse får hjelp? Kan det pålegges med helseundersøkelser i skolen? Anonym poster: b729e5de089c2036e8c36f1fca8e721f 1
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2013 #4 Skrevet 30. januar 2013 Alle barn av invarnder foreldre bør ettegåes i sømmene,både på språk,samfunnskunskap og lover om barns rettigheter,før dem mottar noe som helst støtte fra nav. Dette tror jeg ville løst mange probelmer,ikke bare barnas.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #5 Skrevet 30. januar 2013 Alle barn av invarnder foreldre bør ettegåes i sømmene,både på språk,samfunnskunskap og lover om barns rettigheter,før dem mottar noe som helst støtte fra nav. Dette tror jeg ville løst mange probelmer,ikke bare barnas. Er ikke det et litt brungrumsete tankegods? Anonym poster: b729e5de089c2036e8c36f1fca8e721f
Gjest Pavel Skrevet 30. januar 2013 #6 Skrevet 30. januar 2013 Jeg kommer fra en europeisk land, men ikke skandinavisk. Jeg er rundt 30 og da jeg gikk på skolen i det landet var det vanlig at lærerne slår om vi skriver stygt osv. Mine folerdre slo meg før de satt meg i hjørnet av et rom for å stå der og tenke om det jeg har gjørt feil. Og det fortjente jeg og. Den enne gangen gikk jeg til andre del av bygda uten å si ifra. Dette i alder av 7 år. Venner til foreldrene mine har "funnet" meg rund kl.22. Jeg bare lekte der med mer voksne venner. Det var ikke så lett å følge klokka om sommeren der. Den andre gangen slo pappa meg da han oppdaget at jeg har røyket. Jeg var ferdig med å røyke på samme dag. Lærer fort! Jeg sier ikke at det er riktig, men det fungerer bedre. Jeg har vart aupair i en norsk familie og selv om foreldre ikke slo barna direkte, ble de tatt hardt og faktisk kastet inn på toaletet hvor de satt til de roet seg ned. Om det skjer tre-fire ganger i uka, så er det bedre å bli "forklart" på en mer "fungerende" måte en gang i året, tenker jeg.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2013 #7 Skrevet 30. januar 2013 Både barnevernet og BUP har for lite kompetanse på vold i nære relasjoner. Det er slett ikke bare minoritetsbarn som ikke får den hjelpen de trenger når de utsettes for vold i nære relasjoner. Mitt inntrykk er at barn som kommer fra "ressurssterke" familier får minst hjelp. Nettopp fordi foreldrene er flinke til å snakke for seg og manipulere saksbehandlerne. I tillegg har det vært mer fokus på vold i familier med innvandrerbakgrunn enn i norske familier. Det har blitt bevilget penger til prosjekter i politiet med fokus på æresrelatert vold balnt innvandrere. Norske familier ble ikke inkludert i det prosjektet. Det har også blitt opprettet traumegrupper kun for personer med innvandrerbakgrunn. Det er ingen hemmelighet at det i enkelte kulturer brukes vold i barneoppdragelsen. Men det er mer åpenhet om denne volden i familien, og den er mer forutsigbar. Jeg tenker at det kanskje er flere foreldre med innvnadrerbakgrunn som innrømmer at de bruker vold, for det er ikke så stigmatiserende i deres kultur. Derfor kan barnevernet gå inn med tiltak. Det er nok flere norske foreldre som nekter for volden. I slike tilfeller er det vanskeligere for barnevernet å sette inn tiltak, og det kan ende med at saken blir henlagt, og at barna ikke får hjelp.
Katniss Skrevet 30. januar 2013 #8 Skrevet 30. januar 2013 Barn har en helt annen stiling i ikke-vestlige kulturer.
Gjest SpaceBaby Skrevet 30. januar 2013 #9 Skrevet 30. januar 2013 "Grov vold" er nå en ting, men en liten fik i ny og ne er ikke det samme for minoritetsbarn som det det er for de sartere norske barna.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #10 Skrevet 30. januar 2013 Jeg er helt enig med de såkalt "brungrumsete" i denne tråden. Jeg er drittlei av innvandringen. Ut med dem! Anonym poster: e1c8ac59679f6dfbfcf264c03efe9c4d
Manolo Skrevet 30. januar 2013 #11 Skrevet 30. januar 2013 (endret) Interessant. Jeg leste denne artikkelen i morges, og da sto det noe sånt som: dette bør tas tak i, men fordi det er politisk ukorrekt å "henge ut" enkelte grupper, så later man heller som at alt er greit. Når jeg leser artikkelen igjen, så er den uttalelsen fjernet.. merkelig. Forøvrig er jeg helt enig i at ingen barn skal være nødt til å oppleve vold i hjemmet. Edit: Beklager, det var denne artikkelen jeg leste http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10056022 og der står det helt nederst. Endret 30. januar 2013 av Manolo
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2013 #12 Skrevet 30. januar 2013 Jeg er helt enig med de såkalt "brungrumsete" i denne tråden. Jeg er drittlei av innvandringen. Ut med dem! Anonym poster: e1c8ac59679f6dfbfcf264c03efe9c4d enig det må bli slutt på å forby folk å si at vi har ett stort invandrings problem,og at intigreringen har slått helt feil ut. invandringen må stoppes og man må ta vare på dem som alerede er kommet,lære dem norsk og normer ,regler i samfunnet! man er ikke rasist om man mener dette vel?? men om invandrere sier om normenn at dem er horer og slikt er d helt greit! var innom politiet for å hente passet mitt idag,hele politistajonen var full av svarte,er det slik vi vil ha det???
Gjest BettyBoop Skrevet 30. januar 2013 #13 Skrevet 30. januar 2013 enig det må bli slutt på å forby folk å si at vi har ett stort invandrings problem,og at intigreringen har slått helt feil ut. invandringen må stoppes og man må ta vare på dem som alerede er kommet,lære dem norsk og normer ,regler i samfunnet! man er ikke rasist om man mener dette vel?? men om invandrere sier om normenn at dem er horer og slikt er d helt greit! var innom politiet for å hente passet mitt idag,hele politistajonen var full av svarte,er det slik vi vil ha det??? nå er det jo faktisk snakk om innvandrere som allerede bor her og det er og snakk om å ta vare på de som allerede er her
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2013 #14 Skrevet 30. januar 2013 nå er det jo faktisk snakk om innvandrere som allerede bor her og det er og snakk om å ta vare på de som allerede er her Det står det i innlegget du svarte på at vi må ta vare på dem som er og lære dem opp. vi kan ikke ha noen i vårt land som har i sin religiøse tro at det er rett å slå barn. derfor må vi lære dem samfunnskunskap og norsk.
Gjest BettyBoop Skrevet 31. januar 2013 #15 Skrevet 31. januar 2013 Det står det i innlegget du svarte på at vi må ta vare på dem som er og lære dem opp. vi kan ikke ha noen i vårt land som har i sin religiøse tro at det er rett å slå barn. derfor må vi lære dem samfunnskunskap og norsk. ja. har ikke nektet for at de må lære det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå