Gå til innhold

Hva kan jeg bruke svinfilet til?

Anbefalte innlegg

Gjest Skrållan - ikke innlogget
Skrevet

Har et diiigert stykke svinefilet hjemme (ikke sånn lekker filet man helsteker, men en...diger klump kjøtt om dere skjønner!)

Blir nok til to-tre middager for oss to der hjemme, men ble plutselig blank i forhold til HVA jeg skal lage av den?

En del ender opp i en wok i alle fall, men så da...? Ikke veeeldig glad i Uncle Ben's sauser som kanskje er typisk svinebiff-tilbehør....

Videoannonse
Annonse
Gjest Myumi
Skrevet

Stek den på samme måte som oksestek eller dyrestek, marinert i ovnen med termometer- det smaker helt herlig.

Gjest gjest1
Skrevet

av og til kjøper jeg store stykker med svineflatbiff på tilbud. den skjærer jeg i 1/2-1 cm tykke skiver på tvers av fiberretningen. De små og stygge skivene blir wok, mens resten av skivene pakker jeg inn i porsjonspakker og fryser. Slike skiver bruker jeg til mye rart. favoritten er å banke de flate og fylle de med gode ting (sopp, urter, ost, bacon), panere de i hvetemel-egg-griljemel og steke i panne. Kjempelett og nydelig til stekte potetbåter/ris/pasta og grønnsaker.

Skrevet

Dersom dere er glad i taco kan du dele kjøttet i terninger og steke det.

Jeg pleier å steke kjøttet sammen med minimais, paprika, løk og bønneskudd, så blander jeg inn taco-krydderposen og lar det stå og surre litt.

Vi spiser det med tortillalomper eller pitabrød, salat, ost, salsasaus og rømme (evt. andre godsaker).

Skrevet

Stek den i pene stykker og lag fløtesaus til!

Poteter/ris og kokte babygulrøtter/rosenkål er godt til også.

Skrevet

* Del svinefileten (eller et stykke av den) nesten gjennom på langs. Fyll med kremost og gjerne friske urter. Klem igjen og surr baconskiver rundt. Grill eller stek 12-15 minutter, snu ofte. Blåmuggost og hakket løk er også godt fyll.

Svinefilet i eplesaus (4 pers.)

4 svinefileter

2 epler, i tynne skiver

1 ss finhakket rosmarin

2 kopper tørr hvitvin

30 g smør

1 ss olje

1 kopp fløte

2 ss ripsgelé

1 ts maisenna

2 ts sitronsaft

Bland epler, rosmarin og vin i en kjele. Kok opp og la småkoke under lokk none minutter, til eplene er myke. Sil av og behold væsken. Fres kjøttet brunt i smør og olje, tilsett eplevæsken og kok opp. La småkoke under lokk 10 minutter. Ta kjøttet ut av pannen og rør inn fløte og ripsgelé. Rør in maisenna rørt ut i sitronsaft. La småkoke under omrøring til sausen tykner. Del kjøttet i skiver og legg tilbake i pannen, la varmes opp før servering.

Gryterett med svin (6 pers.)

900 g svinefilet

3 ss olivenolje

1,5 dl rødvin

2,5 ss soyasaus

salt/sitronpepper

1 stor purre i ringer

15 småløk

2 hvitløksbåter i tynne skiver

2 paprika i strimler

3 gulrøtter i tynne skiver

¾ pakke fryste grønne erter

1,5 dl rødvin

4 dl fløte

1-2 ss lys kraft

150 g revet ost

Skjær kjøttet i tynne skiver. Bland sammen olje, vin, soyasaus, salt og pepper og la kjøttet marinere i blandingen i minst 2 timer. Stek purre, småløk og hvitløk i skiver i smør uten at det blir brunt. Legg over i en gryte. Stek paprika og gulrotskiver noen minutter. Krydre med salt og pepper, og over i gryten. Sil marinaden fra kjøttet og hell den i gryten. Brun kjøttet noen minutter og legg det også i gryten. Visp ut av pannen med vin og hell i gryten. Rør inn fløte, kraft og ost. La koke over svak varme 15-20 minutter.

Kreolsk svin (4 pers.)

2 auberginer

grov havsalt

2 ss olivenolje

1 kg svinefilet, delt i 2 cm terninger

1 stor løk, i tynne skiver

2 knuste hvitløksfedd

en boks hermetiske, hakkede tomater (uten væsken)

1 finhakket grønn chili

½ ts salt

½ ts pepper

1,25 dl buljong

Skjær auberginene i 1 cm skiver. Legg på kjøkkenpapir og dryss på salt, legg kjøkkenpapir oppå. La stå 20 minutter og skyll dem under vann. Tørk og skjær i 1 cm terninger. Fres svinekjøttet brunt i olje og ta ut. Fres løk, hvitløk og aubergine 10 minutter. Tilsett kjøtt, tomater, chili, salt, pepper og buljong og la småkoke under lokk i 1 time, rør av og til. Server med ris og grønn salat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...