AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #1 Skrevet 30. januar 2013 Hvorfor er det sånt hysteri for å sunnifisere absolutt hver minste ting? Kaker skal bakes uten mel eller sukker og erstattes med fettredusert mandelmel og sukrin. Jeg kan forstå det om man har ett behov for å spise søtt hver eneste dag, men å bake brownies eller kjeks med mel og sukker en lørdagskveld gjør da ingen skade så lenge man spiser det med måte og ikke trykker i seg junk resten av uka Anonym poster: 526de108c5545a2a92e967c5cfc095f4 6
MsMax Skrevet 30. januar 2013 #2 Skrevet 30. januar 2013 VET du hvor mye kalorier det er i kaker eller? Man overstiger lett vedlikeholdsgrensa om man spiser vanlig,pluss kake en dag.
Gjest Bell Skrevet 30. januar 2013 #3 Skrevet 30. januar 2013 HELT enig! Er så lei av fiberhusk, proteinpulver og sukrin-maset.. Vafler er vafler. Kaker er kaker. Og de spises til fest!
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #4 Skrevet 30. januar 2013 Aner ikke, men jeg lener meg tilbake og småler av de som faktisk tåler hvetemel og sukker men bytter det ut med mandelmel og sukrin. Det smaker jo ikke noe bedre, eller kanskje de synes det? Anonym poster: b72446ba51252c3ca09eff7adea03dce 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #5 Skrevet 30. januar 2013 VET du hvor mye kalorier det er i kaker eller? Man overstiger lett vedlikeholdsgrensa om man spiser vanlig,pluss kake en dag. Da får man la være å spise kake hver dag. Hvem i himmelens navn gjør det uansett? Anonym poster: b72446ba51252c3ca09eff7adea03dce 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #6 Skrevet 30. januar 2013 VET du hvor mye kalorier det er i kaker eller? Man overstiger lett vedlikeholdsgrensa om man spiser vanlig,pluss kake en dag. Jeg tror ikke det er sunt å spise kake hver dag selv om det bakes på alle de rare Iherbingrediensene. Kaker og slikt er til kos og fest nå og da, og da skader det ikke å bruke hvetemel og sukker så lenge det spises med måte. Er meningen kanskje at man kan trykke i seg hele kaka til man blir dårlig fordi " den er jo sunn! " istedet for å ta ett lite stykke også være fornøyd med det? Anonym poster: 526de108c5545a2a92e967c5cfc095f4 3
Gjest Erja Skrevet 30. januar 2013 #7 Skrevet 30. januar 2013 Enig - vafler og kaker lages så sjeldent hjemme hos meg - så når det skal være så skal det være skikkelige saker 1
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 30. januar 2013 #8 Skrevet 30. januar 2013 Det er mulig å lage ting med sukrin og fiberhusk som smaker godt. Men i min verden spises kaker kun til bursdag og ved feiring av bryllup, dåp eller begravelse, så da bør det være en GOD kake som er hovedprioritet - ikke en sunn. Men jeg kan finne på å lage muffins, cookies, skoleboller og sånne små bakverk en gang i måneden, og da bytter jeg ut noen av ingrediensene med kalorifattige alternativ. Å bytte ut sukker med en sukrin/xylitol/stevia-blanding går helt fint, og blir like godt:) 1
Gjest alille Skrevet 30. januar 2013 #9 Skrevet 30. januar 2013 Jeg forstår det ikke helt jeg heller, menmen. Jeg synes ikke de smaker godt. Men folk har jo forskjellig smak, det er ikke alle som reagerer på smaksforskjellen mellom sukker og stevia/sukrin, og hvis man da har råd til det og synes det er gøy å eksperimentere så ser jeg ikke problemet med å sunnifisere kaka. Men jeg spiser skikkelig kake, laget på sukker, smør og mel med god samvittighet, og heller litt sjeldnere. 2
.Venelite. Skrevet 30. januar 2013 #10 Skrevet 30. januar 2013 Det er mulig å lage ting med sukrin og fiberhusk som smaker godt. Men i min verden spises kaker kun til bursdag og ved feiring av bryllup, dåp eller begravelse, så da bør det være en GOD kake som er hovedprioritet - ikke en sunn. Men jeg kan finne på å lage muffins, cookies, skoleboller og sånne små bakverk en gang i måneden, og da bytter jeg ut noen av ingrediensene med kalorifattige alternativ. Å bytte ut sukker med en sukrin/xylitol/stevia-blanding går helt fint, og blir like godt:) Bytter du ut melet også da? Spør kun av nysgjerrighet altså. Og hvordan blir det med sukrin/stevia/tagatose i gjærbakst? Må det ikke sukker til for at det skal heve skikkelig?
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 30. januar 2013 #11 Skrevet 30. januar 2013 Bytter du ut melet også da? Spør kun av nysgjerrighet altså. Og hvordan blir det med sukrin/stevia/tagatose i gjærbakst? Må det ikke sukker til for at det skal heve skikkelig? Bytter ikke ut melet nei, liker ikke mandelmel. Og ja, jeg har ofte problemer med heving når jeg ikke bruker sukker, så pleier å ha 1/3 vanlig sukker, og 2/3-sukkererstatning. Da blir det bra! Men nå for tiden ekspriminterer jeg med no-knead bakverk, da trenger man jo ikke sukker for heving Tenkte å prøve no-knead skolebrød en dag snart. Haha. Aner ikke hvordan det kommer til å gå!
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #12 Skrevet 30. januar 2013 Ser ikke problemet! Av alle meningsløse ting å irritere seg over... Kanskje de rett og slett bare er såpass glad i kaker (og/eller matlaging) at de spiser det flere dager i uken? Og, når alle de usunne ingrediensene (som jo er nettopp sukker, hvetemel og det andre de bytter ut) erstattes med sunnere alternativet, da vil jo nødvnedigvis også kaken som helhet bli sunnere. At noe heter "kake" betyr ikke at det automatisk er usunt og at det kun må spises en gang i blant. Om man er fryktelig glad i kaker, og har klart å gjøre de sunne nok til at de kan spises noen ganger i uken uten negative konsekvenser, så må jo dette bare være supert. Anonym poster: ac7d57d07a11d56743cd8de84e473b22 4
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 30. januar 2013 #13 Skrevet 30. januar 2013 At noe heter "kake" betyr ikke at det automatisk er usunt og at det kun må spises en gang i blant. Anonym poster: ac7d57d07a11d56743cd8de84e473b22 Kjøttkake, fiskekake, morskake.. Neida. Fra spøk til alvor: jeg er litt uenig i det du skriver her. Hvorfor MÅ noen mennesker absolutt kose seg med sunn kake i hverdagen? Hvorfor er "hverdagskost" et begrep som nesten har gått ut av ordforrådet vårt? Hvorfor må vi "kose oss" hver eneste dag, og begrunne det med at "det er jo sunnere"? Synes det er helt åpenbart at hverdagskosen er en stor grunn til at Norge tar igjen amerika og storbrittania når det kommer til overvekt. Kan man ikke lengre kose seg uten at det er noe søtt (og evt sunnifisert) involvert? 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #14 Skrevet 30. januar 2013 Kjøttkake, fiskekake, morskake.. Neida. Fra spøk til alvor: jeg er litt uenig i det du skriver her. Hvorfor MÅ noen mennesker absolutt kose seg med sunn kake i hverdagen? Hvorfor er "hverdagskost" et begrep som nesten har gått ut av ordforrådet vårt? Hvorfor må vi "kose oss" hver eneste dag, og begrunne det med at "det er jo sunnere"? Synes det er helt åpenbart at hverdagskosen er en stor grunn til at Norge tar igjen amerika og storbrittania når det kommer til overvekt. Kan man ikke lengre kose seg uten at det er noe søtt (og evt sunnifisert) involvert? Det er jo derfor man bytter ut med sunne varer:) Og hvorfor ikke kose seg med vafler på en onsdag hvis det gjør livet hyggeligere? Anonym poster: bf6cb3c79756b33c26098e80df8d452f 2
Gjest Badebuksa Skrevet 30. januar 2013 #15 Skrevet 30. januar 2013 Kaker skal være søte, feite og deilige! Ellers er det ikke ordentlig kake, men latekake Sånn latekake spiser bare folk som går og kaster dem opp etterpå uansett. 5
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #16 Skrevet 30. januar 2013 Kaker skal være søte, feite og deilige! Ellers er det ikke ordentlig kake, men latekake Sånn latekake spiser bare folk som går og kaster dem opp etterpå uansett. Neei, kaker med mandelmel, kokosmel, fløte kokosfett og smør er langt fra lettkaker, det er bere sunnere kaker:) Anonym poster: bf6cb3c79756b33c26098e80df8d452f 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #17 Skrevet 30. januar 2013 Og hvorfor ikke kose seg med vafler på en onsdag hvis det gjør livet hyggeligere? Fordi feit mat og sukker gir oss dårligere helse i tillegg til belastning i form av for mange kilo kroppen må bære på. Jeg skulle gjerne drukket vin og spist restaurantmat hver dag, men det begrenser seg selv... av ren fornuft. Anonym poster: 8eac68de65e1982f7f0211a7928b8379 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #18 Skrevet 30. januar 2013 Og hvorfor ikke kose seg med vafler på en onsdag hvis det gjør livet hyggeligere? Fordi feit mat og sukker gir oss dårligere helse i tillegg til belastning i form av for mange kilo kroppen må bære på. Jeg skulle gjerne drukket vin og spist restaurantmat hver dag, men det begrenser seg selv... av ren fornuft. Anonym poster: 8eac68de65e1982f7f0211a7928b8379 Men, hallo? Det er jo nettopp derfor man erstatter de usunne produktene Anonym poster: bf6cb3c79756b33c26098e80df8d452f 3
momo Skrevet 30. januar 2013 #19 Skrevet 30. januar 2013 Men for de som liker det så sunnt er det vel greit nok. Selv spiser jeg kaker så sjelden at de gjerne kan smake kake, men selv pleier jeg faktisk å kutte ned på sukker i oppskrifter, for synes det skal alt for mye sukker i de fleste oppskrifter. Men jeg lager iblandt noen sukkerfrie proteinmuffins, hvis jeg får skikkelig cravings, og de er veldig gode da de er ferske. Ellers bruker jeg alltid en oppskrift på vafler med kesam, havregryn og rugmel, er litt fint mel i den og, ikke sukker. Den smaker utrolig godt. Ungene elsker og de vaflene. Og jeg prøver jo med mye mat og lage ting litt sunnere, men at smaken skal være like god eller bedre. Som eks hamburger med hjemmelagede burgere av kyllingkjøttdeig, karbonadedeig eller laks, med grovt brød. Pizza med grov tynn bunn, fyll kylling, sopp og grønnsaker, lasagne med squash istedenfor lasagneplater. Spaghetti med kjøttsaus, bruke karbonadedeig istedenfor kjøttdeig, ha litt grønnsaker i sausen, fullkornspasta istedenfor vanlig. Hjemmelaget fiskegrateng med mye mer fisk i. Så at man endrer litt på ting for å få det sunnere, men bevarer smaken er jo bare lurt da. 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #20 Skrevet 30. januar 2013 Hvorfor er det sånt hysteri for å sunnifisere absolutt hver minste ting? Kaker skal bakes uten mel eller sukker og erstattes med fettredusert mandelmel og sukrin. Jeg kan forstå det om man har ett behov for å spise søtt hver eneste dag, men å bake brownies eller kjeks med mel og sukker en lørdagskveld gjør da ingen skade så lenge man spiser det med måte og ikke trykker i seg junk resten av uka Anonym poster: 526de108c5545a2a92e967c5cfc095f4 Enkelt og greit. Kvinner ønsker å spise like mye kaker som før uten å måtte kompensere for det ved å trene eller holde seg i aktivitet. Anonym poster: 3d00a8f6e0865a50b536fdd48d7927df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå