Gjest Anonymous Skrevet 17. mars 2004 #1 Skrevet 17. mars 2004 Hei Har akkurat lest på VG Nett at AP og SV vil ha leksehjelp i skolen. Det er jo påvist at barn av foreldre med liten utdanning ikke har like gode karakterer som barn av foreldre med høyere utdanning. Jeg synes at dette er et bra forslag, for det er ille at ikke alle barn har en like god sjangse til å oppnå gode karakterer og dermed har lettere for å velge utdanning senere. Når det er sagt så kann mann jo ikke dra alle over en kam, det finnes jo flinke og oppegående foreldre med både lav og høy utdanning. Men foreldre spiller en kjempestor rolle når det gjelder hvordan barna klarer seg på skolen. Det er viktig med hjelp til lekser hjemme og god oppfølging. Faren til ei jente i min datters klasse sa som sant var at han ikke klarte å hjelpe henne med matteleksene lengre da hun gikk i 5. klasse. Hvordan er det hos dere med barn, klarer dere å hjelpe barna? Hva er vanskelig? synes dere det er et fint tilbud at barna får hjelp til lekser i skolen?
Gjest Poirot Skrevet 17. mars 2004 #2 Skrevet 17. mars 2004 Alle vil aldri bli like. Ingen er like gode i alt. De som faller utenfor bør hjelpes. En venn av meg er lærer, og ahn får sinte telefoner fra foreldre fordi de ikke ser poenget med å lese 20 min. for barnet (8 år gamle) daglig, for de har ikke tid. De mener at dette bør læreren kunne ta seg av. (Jadda, 30 barn får da lest 1 minutt hver i en time på 45 minutter, hva skal resten gjøre imens? ) Skal ikke NOE kunne kreves av foreldre lenger?????
Glitterchick Skrevet 17. mars 2004 #3 Skrevet 17. mars 2004 Enig med Poirot, det er nok endel foreldre som tenker at når barnet begynner på skolen er det skolens ansvar å lære dem alt. Har ikke barn selv, men syns det er ett godt tiltak med leksehjelp. Er selv helt grønn i matte, og ville nok ikke hengt med spesielt lenge. Heldigvis har jeg en mann som er flink på det området, mens jeg er flink i språk, historie og logikk. Tror det er kjempeviktig for barn å bli lest for og å lese selv, tror det øker både kunnskapslyst og evne til å ta til seg informasjon.
Gjest Anonymous Skrevet 17. mars 2004 #4 Skrevet 17. mars 2004 Man må nå ikke generalisere så voldsomt da. Mine foreldre har knapt folkeskolen, og de har aldri kunnet hjelpe meg, men de har likevel gitt meg gode råd om studieteknikk som har gitt meg meget gode resultater. Jeg har embetsutdanning fra universitetet.
Gjest Poirot Skrevet 17. mars 2004 #5 Skrevet 17. mars 2004 Man må nå ikke generalisere så voldsomt da. Mine foreldre har knapt folkeskolen' date=' og de har aldri kunnet hjelpe meg, men de har likevel gitt meg gode råd om studieteknikk som har gitt meg meget gode resultater. Jeg har embetsutdanning fra universitetet.[/quote'] Me too. Mine foreldre har knapt nok gymnaset, jeg har like fullt 7 år fra universitet og høyskole. Ingen kunne hjelpe meg med matte etter 5. klasse, uten at det har vært noen kjempekrise. (Men innrømmer at leksehjelp i matte kunne vært en god ide)
Gjest Anonymous Skrevet 17. mars 2004 #6 Skrevet 17. mars 2004 Jeg tror det kommer mere an på holdninger man formidler, enn på hva slags utdanning foreldrene selv har. Leksehjelp kan nok i alle tilfeller være et godt tilbud.
Gjest Anonymous Skrevet 17. mars 2004 #7 Skrevet 17. mars 2004 Her er en til, med foreldre som bare hadde folkeskole og IKKE kunne yte noe særlig hjelp etter 7. klasse, men jeg har likefullt tatt embetseksamen på universitetet. Jeg tror dette har med holdninger å gjøre. Hvis foreldrene er positive til skolen, støtter opp og passer på litt, så har det ikke så stor betydning om de mangler utdannelse, og derfor ikke kan hjelpe til. Men leksehjelp er likevel et fint tiltak, som noen kan dra nytte av. Det er likevel ingen ny idé AP og SV lanserer. Jeg vet om flere skoler i Bergensområdet som har hatt leksehjelp i årevis..... Og det er sikkert flere rundt omkring. De glemte bare å fortelle media om det, så alle tror det er en ny og glup idé!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå