AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #1 Skrevet 29. januar 2013 Hei Jeg er ei jente som med stor sannsynlighet skal inn i førstegangstjenesten, men jeg vet ikke så mye om de ulike grenene/mulighetene jeg har, det eneste jeg har hørt er at hæren er riktig illle og fælt, er dette tilfellet og har noen noe erfaringer? Hva innebærer de ulike grenene? Jeg tror jeg ønsker å bli Militærpoliti, siden det er politi jeg vil utdanne meg som senere. Men innenfor Militærpoliti så kan jeg tydeligvis tjenestegjøre som enten: - Hundefører - Samvirkesoldat - MP-stasjonssoldat Jeg ser da at fordelen om jeg ønsker å utdanne meg som politi senere, er å velge MilitærPoliti-stasjonssoldat, fordi det gir meg mest utbytte og erfaringer/forberedelser til politiyrket, MEN samtidig er det Samvirkesoldat som tiltrekker meg mest, fordi: "Hovedvekten i utdanningen er på skyting og feltoperativ øvelse. Fagutdanningen foregår på Sessvollmoen og hos Brigade Nord (indre Troms)." Samvirkesoldat har hovedvekt på skyting og dermed våpen, og jeg interesserer meg stort for våpen, synes det virker spennende og ikke minst Drittøft! Beskrivelse av MP-stasjonssoldat: "Hovedvekten i utdanningen er på stasjonstjeneste og politifaglig utdanning. Fagutdanningen tar rundt seks måneder og foregår på Sessvollmoen. Resten av tjenesten skjer ved en av Forsvarets åtte militærpolitistasjoner." Så da er de to spørsmålene mine: 1. Hvordan er de ulike grenene(Hæren, luftforsvaret og sjøforsvaret)? 2. Ut i fra det jeg skriver om Samvirkesoldat/MP-stasjonssoldat, hva tenker dere er det beste for meg? Kom gjerne med erfaringer. Takk! Anonym poster: d45b09b48ea61b43b3abb42002a8eccc
Gjest Badabing Skrevet 30. januar 2013 #2 Skrevet 30. januar 2013 Ut fra det du virker interessert i, tror jeg Hæren er det rette valget. Der er det (som regel) mest grønn tjeneste, flest dager i felt, og de fleste får en del skytetrening. Det er selvfølgelig variasjoner mellom de ulike bataljonene i Hæren, men de fleste har mye trening og øvelser. Nå har jeg vært i Hæren selv, så jeg kan jo egentlig ikke uttale meg bastant om de andre grenene, men jeg kan i alle fall fint anbefale Hæren. Om det er ille og fælt, har mest med din egen motivasjon, innstilling samt forberedelser å gjøre. Jeg syntes det var gøy, selv om det så klart var slitsomme dager innimellom.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #3 Skrevet 30. januar 2013 Ut fra det du virker interessert i, tror jeg Hæren er det rette valget. Der er det (som regel) mest grønn tjeneste, flest dager i felt, og de fleste får en del skytetrening. Det er selvfølgelig variasjoner mellom de ulike bataljonene i Hæren, men de fleste har mye trening og øvelser. Nå har jeg vært i Hæren selv, så jeg kan jo egentlig ikke uttale meg bastant om de andre grenene, men jeg kan i alle fall fint anbefale Hæren. Om det er ille og fælt, har mest med din egen motivasjon, innstilling samt forberedelser å gjøre. Jeg syntes det var gøy, selv om det så klart var slitsomme dager innimellom. Takk for svar, Badabing! Nå har jeg noen spørsmål til deg: 1. Hva synes du om våpen/skytetreningen, hvilke forventninger hadde du og sto det til forventningene dine? 2. Hva synes du om Hæren og kunne du vært grei og gi meg en nærmere beskrivelse av det? 3. Hvordan trente du for å forberede deg best mulig fysisk til forsvaret? Mye kondisjon, mye styrke? Be meg gjerne å sende en PM til deg om du vil gi meg en nærmere beskrivelse. Anonym poster: d45b09b48ea61b43b3abb42002a8eccc
Gjest Badabing Skrevet 30. januar 2013 #4 Skrevet 30. januar 2013 Takk for svar, Badabing! Nå har jeg noen spørsmål til deg: 1. Hva synes du om våpen/skytetreningen, hvilke forventninger hadde du og sto det til forventningene dine? 2. Hva synes du om Hæren og kunne du vært grei og gi meg en nærmere beskrivelse av det? 3. Hvordan trente du for å forberede deg best mulig fysisk til forsvaret? Mye kondisjon, mye styrke? Be meg gjerne å sende en PM til deg om du vil gi meg en nærmere beskrivelse. Anonym poster: d45b09b48ea61b43b3abb42002a8eccc 1. Tja. Jeg har vel alltid synes våpen er litt spennede, og hadde skutt litt fra før, men dette er jo på litt andre premisser. Og jeg tror fortsatt ikke folk syntes de fikk skyte nok. Da må du nok kanskje i Jegerbataljonen eller noe slikt. Der jeg var, hadde vi omtrent en skytedag i uka. Jeg har skutt med litt forskjellig. Noe er gøy, noe er ikke fullt så gøy. I førstegangstjeneste er det i tillegg så mye våpenpuss at det nesten er godt å slippe skyting for ofte.. 2. Generelle beskrivelser mtp Hæren finner du på Forsvarets nettsider. Eneste jeg kan legge til er at jeg føler man er litt friereni Hæren. I Sjø og Luft er man gjerne stasjonert en plass. Men noen synes jo at det kan være spennende å havne på en båt, ubåt eller en flyplass. Hæren bor man jo i en leir, men med mange øvelsesdøgn blir det litt farting likevel. Du får heller spørre meg igjen ang Hæren om det er noe bestemt du lurer på. 3. Jeg trente altfor lite før førstegangstjenesten, og det angret jeg mye på. Rekrutten var veldig tøff pga det. Men jeg har trent til andre opptak og samtreninger i senere tid, og da har jeg hovedsakelig trent situps, pushups, hangups og kondisjon, samt gått mye i ulendt terreng. Det er nesten det mest slitsomme, få på seg grunnutrustning og sekk og så gå på skauen. Etter hvert merker du omtrent ikke at du har det på, men om du ikke er vant med å gå med sekk, kan det være tøft i starten. Om du tenker MP må du nok trene mer målrettet. Du finner treningsprogrammer på nettsidene deres. Det lønner seg å gjøre det godt på de fysiske testene. Det er mange som vil, og nåløyet er trangt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå