Gå til innhold

Hårvekst i ansiktet

Anbefalte innlegg

Gjest Fortvilet
Skrevet

Hei. Jeg har de siste årene fått lys dunvekst, spesielt på hake, men også noe på kinnene. Jeg er en jente på 26 år, og har mest sannsynligvis pcos, selv om dette er noe usikkert, iflg legene. Noe hormonelt er i alle fall i veien. Denne hårveksten kan man se i godt lys, og det er svært fortvilende :( det føles så maskulint og ekkelt. Vet noen hvilken måte å fjerne hårene på, som er mest langvarig og gir best resultat, forutenom laser o.l.? Det er hårene på haken jeg vil fjerne, da de er mest synlige. Forferdelig sjenerende :( Jeg er veldig i tvil om jeg i det hele tatt skal begynne å fjerne hårene, i frykt for at det skal bli verre. Noen i samme situasjon med gode råd? Blir svært takknemlig da.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har alltid hatt problemer med hårvekst i ansiktet, og det har blitt verre den siste tiden. Det er snakk om lyst dun, men det er, som du sier, veldig sjenerende. Jeg har dog konkludert med at det nok bare blir verre av å fjerne det, så jeg lar det være. Hvis du ser på folk rundt deg, er det faktisk veldig mange kvinner som har en del hår i ansiktet.

Anonym poster: 9534e177b0565f86c960492abda9231c

Skrevet

Hei!

Jeg vet ikke hvor mye jeg kan hjelpe deg, men jeg slenger innom likevel. Jeg har pcos, og er også plaget med hårvekst i ansiktet. Og spesielt på haka. Der kan jeg få mørke, stive hår som vises godt i lyset. Jeg pleier å vokse innimellom. Fikk beskjed om at det var den beste løsningen bortsett fra laser, siden det sies at hårene gradvids forsvinner hvis man vokser mange nok ganger, siden man da ødelegger hårrøttene. Jeg er litt usikker på om mine har blitt verre etter at jeg begynte å fjerne dem, men jeg tror ikke det altså.

Anonym poster: ffbfba56399f2849f7fc8d6a43d513ba

Skrevet

Du er ikke alene om det... Jeg har ikke pcos, og den flotte medisinske forklaringen er inntil videre at "noen bare er slik". Men ihvertfall: jeg fjerner på hakepartiet. Som hos deg er hårene lyse, og etter hva jeg forstår betyr det at laser ikke gir god effekt. Man kan selvfølgelig ta elektrolyse, men det tar nok lang tid om det ikke er enkeltstående hår.. Jeg venter på mer utredning, og i mellomtiden barberer jeg det vekk (nei, du får ikke skjegg av det). Min hud tåler ikke voksing, dessverre, ellers hadde jeg nok gjort det. Lykke til

Gjest Fortvilet
Skrevet

Tusen takk for respons! Da er vi i samme båt, faen for noe dritt. Inntil sist uke er det kun jeg selv som har vært var på hårveksten på haken - men en kveld jeg var på byen og stod i et uheldig lys, var det en ung mann som påpekte "om jeg ikke burde tatt skjegget" for kvelden .. Han unnskyldte seg etterpå, men da innså jeg at det virkelig er tydelig for andre også. Det må det jo være, selv om han er den eneste til nå som har kommentert det. Hårene er ikke kjempelange, men lange nok. Dere som vokser - kommer hårene da ut som stive og veldig synlige frem til neste gang dere vokser? MÅ hårene være minst 1 cm for å kunne vokse de? Jeg vil ta det mest sjenerende området og la resten være. Vil også få det utført hos profesjonelle med erfaring, dersom jeg velger og tørr å gjøre det da .. sukk :( Nå er jeg så var på dette at jeg tenker på det hele dagen. Fortvilende! Og jeg føler med dere som har det sånn og værre. God klem fra meg.

Skrevet

Jeg vokser hårene når de bare er et par mm lange. Forsvinner uten problemer! Fikser ikke tanken på at de skal vokse seg lange, så jeg er glad det ikke er noe problem å ta dem når de er så små. Jeg bruker voks-strips, ikke flytende voks. Gjør det selv på badet, uten problemer :) Føler jeg må gjøre det så ofte at å gjøre det på en salong vil bli dyrt i lengden.

Jeg synes heller ikke hårene er mørkere eller stivere når de kommer ut!

Huff, hadde en fyr sagt det der til meg så hadde jeg blitt skikkelig satt ut...vil ikke at noen skal se sånne ting på meg!

Anonym poster: ffbfba56399f2849f7fc8d6a43d513ba

Gjest Funky Punk
Skrevet

Jeg kan ikke vokse

Har fått henvisning videre til laser eller elektrolyse og får dekket en del av behandlingen. Dessverre så er summen jeg selv må betale fortsatt såpass høy at jeg ikke kan betale det selv.

Så her må haken barberes hver morgen...og om jeg skal ut blandt folk på kveldstid så må jeg barbere på ettermiddagen også :(

Skrevet

Jeg ble faktisk litt lettet når jeg såg denne tråden. Jeg begynnte desverre å fjerne hår i ansiktet for va 3 år siden. Jeg var ganske tynn på den tiden, så det kan være at det er derfor jeg fikk økt hårvekst i ansiktet. Jeg har vokset en stund nå. Både på kinna, halsen og haken. Desverre kommer det ut "pigger" så fort at jeg ikke klarer å vente med å vokse det hos hudpleier. Dette plager meg veldig, har angst for å vise meg i dagslys/lys. Føler huden blir stygg av at jeg fjerner hårene. Dette reduserer livskvaliteten min. Jeg vet at problemet er større i mitt hode, men jeg takler ikke se de lange hårene:/ jeg holder på å ta laser på overleppen (mørke hår) og etter 2 behandlinger er det mye bedre og jeg slipper å babere meg på en liten uke. Satser på de hårene forsvinner helt, men de lyse hårene må jeg nok fjerne for resten av livet. Tar de områdene der det stikker ut/ned. Prøver å la en del være igjen. Jeg har funnet ut at hårfjerningskrem er bedre. Da blir huden glatt og alle hårene blir tatt med, men det varer jo bare en liten uke.

Jeg tenker ikke på noe annet enn hårene. Jeg har angst av at en mann skal komme nærmt ansiktet mott:/ jeg er en dame som ofte får høre at jeg er nydelig, men pga håreksten min ødelegger jeg for meg selv. Blir sint på meg selv pga dette. Jeg bør jo være glad for at jeg er frisk. Jeg aner ikke hvordan jeg skal slutte å bekymre meg for dette, siden det er et problem som alltid er der. Dere har min empati. De som ikke har hår vet ikke hvor heldige de er. Håper det en gang i fremtiden som kan ta knekken på lyse hår!

Gjest Badebuksa
Skrevet

Det er egentlig ganske få som ikke har hårvekst i ansiktet. Eller på ørene. Og på nesa. Eller halsen. Eller nakken osv.

Det MÅ være lov å ha litt hår og dun. Det er så forferdelig synd at man skal få dårlig selvbilde hvis man sliter med det. Det er forresten ikke maskulint med dun ;) Du har sikkert dun på rumpa og? Eller skuldrene?

Uansett er voksing best for "langvarig" resultat. Ikke barbering.

• Liker 3
Gjest Fortvilet
Skrevet

Badebuksa - det er et resultat av dagens samfunn og de verdier som gjelder. Selv om jeg er langt fra overfladisk ift utseende, så er hårvekst et svært ømt tema, fordi det får man til å føle seg mindre kvinnelig. Det er sikkert dumt å la det påvirke slik, men det gjør nå en gang det :( At denne gutten så det og påpekte det, avjorde egentlig det hele ift å begynne å fjerne hårveksten. For da er det jo synlig for andre. Er det andre alternative måter å skjule dunet på? Snakker ikke om skjerf, men for eks en slags ansiktsgele eller sminke som dekker godt .. Er så redd for at om jeg begynner å fjerne det, får jeg større problemer. Til nå er voks det eneste alternativet jeg kan tørre. Blæææ ..

Gjest Fortvilet
Skrevet

Vet noen forresten om dunveksten vil fortsette å vokse? Altså at det bare vil bli mer og lengre, selv om man ikke fjerner det?

Gjest Badebuksa
Skrevet

Ja, jeg vet. Og det er idiotisk at det skal være slik, men det er jo slik, og det er klart at du lar deg påvirke, en vil ikke bli "støtt ut" eller mobbet, det er sånn vi er. Men hår på hodet, skal vi ha, haha. Merkelige greier!

Tror ikke sminke vil dekke godt, jeg tror det vil se rart ut eller synes bedre alt ettersom.

Det er ikke lett å si hvordan hårene dine vil reagere på voksing, men jeg ser ikke noe annet alternativ dersom du vil bli kvitt hårene.

Gjest Badebuksa
Skrevet

Vet noen forresten om dunveksten vil fortsette å vokse? Altså at det bare vil bli mer og lengre, selv om man ikke fjerner det?

Det tviler jeg på. Du har vel hår på armene? De er vel ikke sånn 5 cm?

Men du får se, hvis de blir dritlange vet du hva du vil gjøre.

Skrevet

Hei. jeg har et godt tips til deg TS og andre som sliter med det samme.

Gå til en frisørsalong, og spør om de tar vekk hår med tråd. Jeg vet at det er mange utenlandske jenter som driver å fjerner hår i ansiktet med denne tråd teknikken. Jeg går faktisk til ei på en frisørsalong i Lillestrøm, som gjør det på meg, og det holder lenge. Og når det vokser ut, så vokser det på samme måte som om det aldri er blitt tatt vekk, mens når du vokser det, så vokser det harde hår, det liker vi ikke. :)

Et tips fra meg, som du/dere burde prøve, tro meg dere kommer ikke til å angre, det har aldri jeg gjort. :)

Anonym poster: 6091f9d62753c854bdd40a9d4b93c3c3

• Liker 1
Skrevet

Gå til en frisørsalong, og spør om de tar vekk hår med tråd. Jeg vet at det er mange utenlandske jenter som driver å fjerner hår i ansiktet med denne tråd teknikken. Jeg går faktisk til ei på en frisørsalong i Lillestrøm, som gjør det på meg, og det holder lenge. Og når det vokser ut, så vokser det på samme måte som om det aldri er blitt tatt vekk, mens når du vokser det, så vokser det harde hår, det liker vi ikke. :)

Et tips fra meg, som du/dere burde prøve, tro meg dere kommer ikke til å angre, det har aldri jeg gjort. :)

Bare tull at hårene vokser ut harde med voks. Dessuten trekkes hårene ut med roten i begge tilfeller, så hvorfor skulle det være noen forskjell?

Anonym poster: baf10d0959dcc97912ef71aea47e4898

• Liker 1
Skrevet

Vil bare gi dere alle en klem :hug:

Skrevet

Jeg har fått fjernet hårvekst med tråd, bl.a formet brynene, og kommer aldri gå tilbake til det igjen. Det ble ikke like fint som med voksing og det var MYE vondere også.

Anbefales ikke.

Skrevet

Jeg har hatt hår så lenge jeg kan huske det i ansiktet. Først mye lyst på hake og i kanten langs kinnene ... Nå er de mørkere og stivere.

Det er ikke noe moro og jeg vil ikke at det synes. Har ikke tid å bruke masse tid på det så barberer hver morgen - noen ganger også kvelden. Det blir helt borte da og forutenom at noen skulle komme borti hakepartiet er det ingen som vet eller kan se noe. Jeg blir ikke rød eller noe av det - dersom det blir irritert som sjelden skjer bruker jeg litt hydrokortison på kvelden.

Jeg prøver å fokusere lite på dette - og nekter å la det ta over livet mitt. Jeg tar laser engang i mnd og har også har tatt mye elektrolyse opp gjennom og. Men hårene sitter fortsatt...!!

Prøv å ikke la det dominere for mye og vit at det er mange som sliter med dette :-)

Stor klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...