kvakk_ Skrevet 29. januar 2013 #1 Skrevet 29. januar 2013 Jjeg ønsker å slank meg, da jeg bestemte meg for å starte stod vekten på 101kg og der vil jeg aldri tilbake,har holdt på i ca. 5-6 uker nå og er nå nede i 91kg og føler jeg gjør det riktig blir glad for hver kilo jeg går ned og blir bare mer og mer motivert !! Det jeg derimot lurer på er visse matvarer jeg spiser, lurer på om de er sunne eller om jeg bør kutte det ut/erstatte det med noe annet, vil jo ned i vekt så fort som mulig, men sånn at jeg klarer å holde vekten nede selvsagt, så her kommer en liste med matvarer jeg lurer på: Makrell i tomat Leverpostei (kyllingpostei) Kjøttdeig (eventuelt kyllingkjøttdeig) Grove knekkebrød (rugsprø, husmann osv.) Ketchup (sukkerfri), dette er vel ikke sunt, men klarer meg ikke uten Pasta,ris,poteter (eventuelt fullkornspasta og ris) i moderate mengder Tomatsuppe Er det best å steke kjøtt i melange eller olje? Skummetmelk Havregrøt (laget med skummetmelk) Hamburgerrygg, kyllingpålegg, kokt skinke Ost (bruker dette veldig sjelden) Potetstappe Alt dette har jeg spist mens jeg har slanket meg, men i mengder som gjør at jeg passer på å ikke gå over 1400-1500 kalorier om dagen, tar gjerne imot tips om andre matvarer som er gode å bruke mens man slanker seg
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #2 Skrevet 29. januar 2013 Jepp, dette er sunne matvarer. Har jo ingenting å si hva du spiser, så lenge du ikke går over kalorigrensa di. Men det er absolutt best å spise sunt, sånn at kroppen får den næringen den trenger. Potetstappe er vel ikke så sunt(om du bruker pose), men tror ikke det inneholder så mye kalorier. Om du skal steke noe, så ville jeg brukt olje, siden det er sunnest. Anonym poster: fb88639e406d15575f87dca0ca2e1fcc
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #3 Skrevet 29. januar 2013 Vet ikke med makrell i tomat, men det er sukker i alle leverposteiene. Bortsett fra det er det sunt. Kjøttdeit - not so much - men karbonadedeig derimot er sunnere Ja Nei, men du klarer deg jo ikke uten. Hva med å prøve å lage egen? Fullkornsversjonene er selvsagt sunnere, men det er ikke usunt, men som sagt ikke det beste du kan spise heller. Hvis du lager den selv - ja, hvis ikke - delvis Olje Ja Ja Ja Ja Hvis du lager den selv. Svart i rekkefølgen du har skrevet tingene i. Anonym poster: 636347d4f8c45bd0b38cd408263138b3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #4 Skrevet 29. januar 2013 Jeg syns ikke man skal være redd for å spise vanlig kjøttdeig med fett i. Neida jeg går ikke på lavkarbo, men jeg har selv klart å gå ned 30 kilo selv ved å spise vanlig kjøttdeig. Synes folk er veldig hysteriske på det punktet. Ikke er karbonadedeig en brøkdel så godt som vanlig kjøttdeig heller. Den fra Go og mager inneholder mindre fett ( ca 9% ) og smaker tusen ganger bedre enn karbonadedeig. Anonym poster: e7810e630a1dcc1a4de6780ace1140bf 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #5 Skrevet 29. januar 2013 Jeg syns ikke man skal være redd for å spise vanlig kjøttdeig med fett i. Neida jeg går ikke på lavkarbo, men jeg har selv klart å gå ned 30 kilo selv ved å spise vanlig kjøttdeig. Synes folk er veldig hysteriske på det punktet. Ikke er karbonadedeig en brøkdel så godt som vanlig kjøttdeig heller. Den fra Go og mager inneholder mindre fett ( ca 9% ) og smaker tusen ganger bedre enn karbonadedeig. Anonym poster: e7810e630a1dcc1a4de6780ace1140bf Det er ikke fettet i kjøttdeigen som er problemet, men all den dritten som er i den ellers. Anonym poster: 636347d4f8c45bd0b38cd408263138b3 3
Gjest made4u Skrevet 29. januar 2013 #6 Skrevet 29. januar 2013 Synes du listet opp mange greie matvarer der, som absolutt er en del av et godt kosthold. Ikke la deg skremme av personen som maste om sukker i leverposteiene, det er ikke mye sukker i leverpostei og å trnke på slikt er så upraktisk å tenke på at jeg ikke finner ord for å beskrive det. Når det er sagt, du har hatt en fremgang over all forventning. Hadde du bare tatt av halvparten på samme tid så kunne du vært storfornøyd, du har utrettet så mye at du kan være tilfreds og stå på videre om du sågar står stille en periode, sågar om vekten går litt opp igjen en periode så stå på videre. Du er på vei mot en ny vekt. Sier det fordi selv slankesuksess ikke bare er en nedadgående kurve, men kan tidvis bestå av at vekten står stille eller sågar går oppover. Det betyr ikke at det personen gjør er feil, snarere tvert imot da det bare kan være naturlige svingninger. Du er på god vei mot dine mål, ingen kunne hatt et slikt resultat om det ikke var fordi dem gjorde mye bra. Min deg på dette når en periode med liten eller ingen nedgang kommer, du har oppnådd mer enn du kan forvente og er langt forran det mest optimiske skjemaet jeg hadde tørt å anslå for deg. Selv med en dårlig periode kan det ikke ødelegge noe for deg, det du har prestert vil uansett fremstå som kjemprbra om vekten så står stille de tre neste ukene før den går nedover igjen.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 30. januar 2013 #7 Skrevet 30. januar 2013 Det er helt tydelig at du gjør ting riktig siden du går såpass fort ned i vekt! Så flink du er! Jeg vil påstå at av de matvarene du nevnte er disse de sunneste: -Makrell i tomat -Grove knekkebrød -Havregrøt (men helst kokt på vann) -Potetstappe Men hvor er grønnsakene? Det aller beste du kan få i deg næringsmessig er jo nettopp rå grønnsaker i alle former! Spesielt de mørkegrønne (ruccola, spinat, brokkoli, squash osv) har masse næring og lite kalorier. Prøv å bytt ut en kaloririk middag i uka med grønnsakssuppe i steden. Det hjelper både på vekta og helsa, og tidsklemma, for supper er ekstremt lettvint å lage Si ifra hvis du vil ha noen suppeoppskrifter, så skal jeg linke til et par favoritter. 2
Gjest made4u Skrevet 30. januar 2013 #8 Skrevet 30. januar 2013 Innlegget over meg etterlyste grønnsaker, normalt har jeg fokus på at folk generelt burde spise mer frukt og grønt. At du ikke nevnte matvarene her tolket ikke jeg som at du ikke spiser dette, jeg tenkte som så at du hadde et mer variert kosthold enn de matvarene du nevnte og var usikker på, at du kanskje ikke nevnte det fordi du er trygg på at grønsaker og frukt er trygt å spise. Dog er det bra at overnevnte innlegg minner om betydningen av dette. Jeg håper dog du spiser enda mer variert enn det du la frem...
kvakk_ Skrevet 30. januar 2013 Forfatter #9 Skrevet 30. januar 2013 Jeg spiser mer variert enn dette ja, dette var bare noen matvarer jeg lurer på, frukt og grønt vet jeg jo er sunt, men spiser utrolig lite av dette, det har jeg alltid gjort.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #10 Skrevet 30. januar 2013 Det er helt tydelig at du gjør ting riktig siden du går såpass fort ned i vekt! Så flink du er! Jeg vil påstå at av de matvarene du nevnte er disse de sunneste: -Makrell i tomat -Grove knekkebrød -Havregrøt (men helst kokt på vann) -Potetstappe Men hvor er grønnsakene? Det aller beste du kan få i deg næringsmessig er jo nettopp rå grønnsaker i alle former! Spesielt de mørkegrønne (ruccola, spinat, brokkoli, squash osv) har masse næring og lite kalorier. Prøv å bytt ut en kaloririk middag i uka med grønnsakssuppe i steden. Det hjelper både på vekta og helsa, og tidsklemma, for supper er ekstremt lettvint å lage Si ifra hvis du vil ha noen suppeoppskrifter, så skal jeg linke til et par favoritter. Nå er ikke jeg ts, men om du kunne linke til de oppskriftene hadde det vært supert Anonym poster: 404e217ac3e9b8a84e04fad1380917f1 1
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 30. januar 2013 #11 Skrevet 30. januar 2013 Nå er ikke jeg ts, men om du kunne linke til de oppskriftene hadde det vært supert Anonym poster: 404e217ac3e9b8a84e04fad1380917f1 Sure thing! Jeg spiser ikke kjøtt, så det er bare kjøttfrie supper, men det er bare å legge til kjøtt, eller kutte ut sånne "pynteingredienser" som er vanskelige å få tak i. Brokkolisuppe Indisk Blomkålsuppe Kremet blomkålsuppe Gulrotsuppe med linser Tomatsuppe helt fra bunnen av Men jeg lager suppe ca slik: -ca 500 gram valgfrie grønnsaker -1 spiseskje grønnsaksbuljong eller 1 buljongterning -Vann eller melk eller kokosmelk til det dekker grønnsakene -Krydder etter smak -Kok til grønnsakene er møre, og stavmiks deretter rett i gryta for å få en god, jevn konsistens 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #12 Skrevet 30. januar 2013 Du burde lære deg å inkludere en god del grønnsaker i kostholdet om du ønsker å gi kroppen sunn og næringsrik mat, TS! Kostholdet ditt ser likevel ikke ille ut i det hele tatt. Det eneste er at du forhåpentligvis lager potetstappen fra bunnen av, gjerne med skall på og ikke fryktelig store mendger smør - slik blir den ikke fryktelig kaloririk, samtidig som du får mest mulig næring. Ketchup er jo ikke så sunt, og som en annen bruker nevner hadde det vært sunnest om du kunne laget din egen, men så lenge du ikke spiser veldig mye av det går det jo selvsagt fint. Du gjør det kjempebra med vektnedgangen, gratulerer! Anonym poster: 338ec0c0fa87133e36dad2a091ce9ec2
Gjest made4u Skrevet 30. januar 2013 #13 Skrevet 30. januar 2013 Jeg spiser mer variert enn dette ja, dette var bare noen matvarer jeg lurer på, frukt og grønt vet jeg jo er sunt, men spiser utrolig lite av dette, det har jeg alltid gjort. Da kan dette være en utfordring for deg. Jeg for min del bruker mye grønnsaker. Er ikke så begeistret for flrre av grønnsakene i sin rå form eller kokt, men da lader jeg gratenger og stuinger av dem etc., slik får jeg et høyere forbruk av dem og jeg slipper å føle meg som en kanin som jeg hadde følt meg om jeg ikke varierte inntaket med samme mengde.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #14 Skrevet 30. januar 2013 Sure thing! Jeg spiser ikke kjøtt, så det er bare kjøttfrie supper, men det er bare å legge til kjøtt, eller kutte ut sånne "pynteingredienser" som er vanskelige å få tak i. Brokkolisuppe Indisk Blomkålsuppe Kremet blomkålsuppe Gulrotsuppe med linser Tomatsuppe helt fra bunnen av Men jeg lager suppe ca slik: -ca 500 gram valgfrie grønnsaker -1 spiseskje grønnsaksbuljong eller 1 buljongterning -Vann eller melk eller kokosmelk til det dekker grønnsakene -Krydder etter smak -Kok til grønnsakene er møre, og stavmiks deretter rett i gryta for å få en god, jevn konsistens Tusen takk Anonym poster: 404e217ac3e9b8a84e04fad1380917f1
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 30. januar 2013 #15 Skrevet 30. januar 2013 Tusen takk Anonym poster: 404e217ac3e9b8a84e04fad1380917f1 Helt i orden!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå