Gjest Gamella Skrevet 29. januar 2013 #1 Skrevet 29. januar 2013 Mulig dette er et utrolig teit spørsmål, men jeg har tydeligvis blitt så gammel at jeg ikke henger helt med i utviklingen. Hva vil det egentlig si å date i 2013? Hva gjør man? Og hvor lenge er man på datern før man blir kjærester? Grunnen til at jeg spør er at veldig mange her inne er på datern. De har møtes flere ganger i uka, har sex, går på kino etc,etc. For meg så er dette noe man gjør også når man er kjærester.... Så hva er da forskjellen??? Håper dere kan forklare en gammel kjærring som gjerne vil henge med og forstå ungdommen!
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #2 Skrevet 29. januar 2013 Mulig dette er et utrolig teit spørsmål, men jeg har tydeligvis blitt så gammel at jeg ikke henger helt med i utviklingen. Hva vil det egentlig si å date i 2013? Hva gjør man? Og hvor lenge er man på datern før man blir kjærester? Grunnen til at jeg spør er at veldig mange her inne er på datern. De har møtes flere ganger i uka, har sex, går på kino etc,etc. For meg så er dette noe man gjør også når man er kjærester.... Så hva er da forskjellen??? Håper dere kan forklare en gammel kjærring som gjerne vil henge med og forstå ungdommen! For meg er man også kjærester når man gjør de tingene, selv om man ikke har hatt den berømte "samtalen". Men nå er jeg også en gammel kjerring Anonym poster: c7d2682cbc9208b708823d1499abf67c 2
rockarollawoman Skrevet 29. januar 2013 #3 Skrevet 29. januar 2013 Fra en ordbok, på engelsk (ettersom det er et lånord fra engelsk): 5. a. an appointment for a particular time, esp with a person to whom one is sexually or romantically attached: she has a dinner date b. the person with whom the appointment is made Verre er det altså ikke, enn en avtale til en bestemt tid med en person - spesielt/eventuelt en som man er romantisk eller seksuelt tiltrukket av.
Strikkesokken Skrevet 29. januar 2013 #4 Skrevet 29. januar 2013 (endret) Jeg vil si at datefasen er mye det samme som en bli-kjent-fase og en fase der man finner ut om man vil være kjæreste med personen eller ikke. Det man kalte "å rote" eller "å holde på" med noen når man var 15 Jeg dater kun en av gangen og regner med at den jeg dater kun holder seg til meg og, men det er ingen regler på det. Endret 29. januar 2013 av Flyndrefanten
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #5 Skrevet 29. januar 2013 Haha, jeg er fortsatt i tidlig 20-åra og skjønner meg heller ikke på dating. Har flere venninner som dater, men jeg ser ikke forskjellen på dette og det å være kjærester. Den ene venninna mi har "data" samme fyren i et år, og mener fortsatt at de ikke er kjærester. Er det kanskje sånn at det er mer åpent for å møte andre når man "bare" dater? Anonym poster: c625be140040258fd205a52ef0fe663e
Kjempeliten Skrevet 29. januar 2013 #6 Skrevet 29. januar 2013 Jeg ville egentlig sagt det er det samme som å "holde på" med noen. Det er vel den fasen man har før man evt blir sammen/ser om den andre personen er noe tess. Husker jo jeg flørta og var mye med eksen før vi ble sammen, begynner å bli noen år siden. Da kalte jeg det å "holde på". Nå bruker jeg ordet "date", men jeg flørter og er med min "date" nå på omtrent samme måte som da jeg kalte det "å holde på". Det er vel bare et nytt ord vi har begynt å bruke. jeg syns hvertfall det sier litt mer enn "å holde på", og enklere å si "daten min" enn "han jeg holder på med"
Gjest Lille-pus Skrevet 30. januar 2013 #7 Skrevet 30. januar 2013 Etter mye jobbing med akkurat 'date' begrepet har jeg kommet frem til at en 'date' er et godt gammeldags stevnemøte (med det da selvsagte romatiske tilsnitt).. 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #8 Skrevet 30. januar 2013 Date er vel all omgang med det motsatte kjønn (samme kjønn om man er homofil) der intensjonene er noe annet enn rent vennskap. Man kan si man har datet en fyr, selv om man bare møttes og hadde sex av og til. Man kan også si man datet noen om man drakk kaffe noen ganger. Eller man kan si man datet for tiden fra man møttes og ble forelsket til man kalte seg kjærester. Anonym poster: 2d55ac511789d4685ec98ccd1bb61796 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #9 Skrevet 30. januar 2013 Grunnen til at jeg spør er at veldig mange her inne er på datern. De har møtes flere ganger i uka, har sex, går på kino etc,etc. For meg så er dette noe man gjør også når man er kjærester.... Så hva er da forskjellen??? Men du gjør vel en fase mellom der du er kjæreste og der dere bare er venner. Om du ikke kaller det noe annet så gjør du vel noe annet med personen? Anonym poster: fa4a82488a892f47c326ed0f3587cbe8
Gjest Badebuksa Skrevet 30. januar 2013 #10 Skrevet 30. januar 2013 Men jeg skjønner ikke. Idag er det jo så "lett" å slå opp, folk slår opp for den minste lille ting. Kan man ikke bare da, første dagen man ser hverandre være enige om at man er kjærester, og så bare slå opp etterpå om det ikke funka `?
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #11 Skrevet 30. januar 2013 Men jeg skjønner ikke. Idag er det jo så "lett" å slå opp, folk slår opp for den minste lille ting. Kan man ikke bare da, første dagen man ser hverandre være enige om at man er kjærester, og så bare slå opp etterpå om det ikke funka `? Hjeeeeelp nei! Anonym poster: 78ff5daaab65b7a0b3743ecaa77b78b8 1
Gjest Badebuksa Skrevet 30. januar 2013 #12 Skrevet 30. januar 2013 Hjeeeeelp nei! Anonym poster: 78ff5daaab65b7a0b3743ecaa77b78b8 Hvorfor ikke? Det å date i et år blir jo det samme. Hvis man har sex, kysser, finner på ting osv. Og plutselig slutter å date = slår opp.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #13 Skrevet 30. januar 2013 Å være kjærester betyr at man må være monogam, det betyr ikke nødvendigvis dating. Kjærester møter venner og familie, det gjør man i mindre grad når man dater (i hvert fall gjelder dette familie). Å være kjærester betyr å stå frem overfor verden som et offisielt par. Det gjør ikke dating. Anonym poster: 2d55ac511789d4685ec98ccd1bb61796 1
Gjest Badebuksa Skrevet 30. januar 2013 #14 Skrevet 30. januar 2013 Å være kjærester betyr at man må være monogam, det betyr ikke nødvendigvis dating. Kjærester møter venner og familie, det gjør man i mindre grad når man dater (i hvert fall gjelder dette familie). Å være kjærester betyr å stå frem overfor verden som et offisielt par. Det gjør ikke dating. Anonym poster: 2d55ac511789d4685ec98ccd1bb61796 Så dating er et annet ord for å være løssluppen? Kjekt å få ordnet opp i betydningen av ord
Laban Skrevet 30. januar 2013 #15 Skrevet 30. januar 2013 (endret) Ja Endret 30. januar 2013 av Laban
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #16 Skrevet 30. januar 2013 Er man løssluppen hvis man møter noen fra interentt og drikker kaffe? Anonym poster: 2d55ac511789d4685ec98ccd1bb61796
Gjest Lille-pus Skrevet 30. januar 2013 #17 Skrevet 30. januar 2013 Det skulle vel ikke være slik at dette er et begrep 'vi' har importert uten helt å kjenne utgangsbetydningen ? - og så har lagt veldig ulik innholdsbetydning i begrepet selv, siden vi altså ikke visste hva det egentlig betød ? Holder meg til begrepet 'stevnemøte' jeg tror jeg... Inntil noen klart definerer den Norske betydningen av 'date' for meg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå