AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #1 Skrevet 29. januar 2013 Da har jeg fått beskjed om at jeg skal ha praksisen min på somatisk langtidsavdeling ved et sykehjem. Jeg er første års sykepleierstudent, og vi har fått tilnærmet null informasjon fra skolen. Hva vil det egentlig si? Hvor syke er de som bor der? Er det demente der selv om det er somatisk avdeling? Kan det være "alvorlig" syke eldre der? F.eks. kreft og slikt? Vet virkelig ikke hva jeg går til, og merker jeg gruer meg litt. Flere som har startet i praksis og vært like uforberedt som jeg er? Anonym poster: 6093c6f5bae2206e497fc3ac68fee81d
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #2 Skrevet 29. januar 2013 De fleste sykehjem jeg har hatt praksis, har man gjerne hatt en korttidsavdeling, en åpen demensavdeling, en skjermet demensavdeling og en somatisk avdelng. Selv jobber jeg på en somatisk avdeling nå, og synes det er veldg spennende. Noen brenner mye for demens, mens jeg synes somatikk er mest spennende. Somatikk kommer fra det greske ordet soma, som betyr kropp. Det vil si at det er en avdeling som i størst grad har kroppslig syke pasienter. Vanlige sykdommer hos eldre pasienter på somatiske langtidsavdelinger er MS, Parkinson, KOLS, hjertesvikt, nyresvikt, diabetes med senskader og slagpasienter. Du vil antageligvis lære mye om tung pleie, sårstell, inaktivitet, komplikasjoner ved sengeleie og så disse sykdommene jeg har nevnt. Det kan også være noen med demens der, men da er det ofte så langtkommen demens at de er blitt pleiepasienter og ikke lenger er preget av uro. Jeg personlig synes det er veldig spennende med en så variert pasientgruppe som det er på somatisk avdeling, men de er ofte alvorlig syke ja. Jeg tror du har vært heldig med at du har kommet til en slik avdeling, og at du vil finne det veldig lærerikt. Hvis du leser litt om de sykdommene og begrepene jeg har nevnt, vil du sikkert føle deg tryggere og vite litt hva som møter deg. Lykke til i praksis! Anonym poster: 08d6be6fcc86d6ccb6c7264ad45d3103
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #3 Skrevet 30. januar 2013 Tusen takk for svar! Det var akkurat det jeg trengte å høre:) Og det var noe slikt jeg håpte på. Høres ut som noe som er midt i blinken for meg. Da er det avgårde til første dag i praksis! Anonym poster: 2d475e52695efc6c9457078244d46e09
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #4 Skrevet 30. januar 2013 Dette er vel i grunne sånne ting man bør finne ut av på skolen ved å snakke med lærere og medstudenter på forhånd, og ikke noem an skal spørre om på et nettforum kvelden før man skal ut i praksis... Lykke til, men håper læringskurven din tar seg noe opp... Anonym poster: f9483673861448f38af35cfcc8a1e10c 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #5 Skrevet 30. januar 2013 Dette er vel i grunne sånne ting man bør finne ut av på skolen ved å snakke med lærere og medstudenter på forhånd, og ikke noem an skal spørre om på et nettforum kvelden før man skal ut i praksis... Lykke til, men håper læringskurven din tar seg noe opp... Anonym poster: f9483673861448f38af35cfcc8a1e10c Innen pleien så får man faktisk ikke opplæring i hva de forskjellige avdelingene heter og hva det betyr, i allefall ikke på helsefagarbeideren der jeg gikk. Anonym poster: 32997c780971cb49bfb5335aba92ef16
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #6 Skrevet 30. januar 2013 Innen pleien så får man faktisk ikke opplæring i hva de forskjellige avdelingene heter og hva det betyr, i allefall ikke på helsefagarbeideren der jeg gikk. Anonym poster: 32997c780971cb49bfb5335aba92ef16 Skal man ut i praksis har man faktisk ansvar for å lære seg det man trenger å vite og skaffe seg den informasjonen man behøver før man kommer ut i praksis- fra lærestedet. Ikke særlig betryggende å høre folk forsvare at de ikke har lært seg det de skal, med å skylde på skolen. All info er tilgjengelig der, bare man tar kontakt og spør hva man trenger å lese og ber om nødvendig info man ikke har fått... Anonym poster: f9483673861448f38af35cfcc8a1e10c 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #7 Skrevet 30. januar 2013 Som sykepleierstudent på 3 året jeg er godt kjent med elendig informasjon fra skolens side. Om trent ingenting er ordnet på forhånd, praksisplassene vet ikke alltid hvem som kommer engang. Man må kreve informasjon, men når skolen ikke engang har den (fordi de gidder ikke) så blir man lettere oppgitt. TS: En somatisk langtidsavd. er den beste avd. å komme på som førsteårsstudent. Da får du lært masse om det du faktisk skal lære og dette vil du garantert trenge mye både utover i studiet og i fremtidig jobb. På en demensavd. får du ikke så mye opplæring i stell, stell i seng, sårskift osv siden demente ofte er fysisk friske og veldig aktive. Der er det mere tilrettelegging som gjelder. Lykke til! Håper du trives og får en super praksis! Anonym poster: b506ef5ad54bc78014ae278a0284b9bc
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #8 Skrevet 30. januar 2013 Dette er vel i grunne sånne ting man bør finne ut av på skolen ved å snakke med lærere og medstudenter på forhånd, og ikke noem an skal spørre om på et nettforum kvelden før man skal ut i praksis... Lykke til, men håper læringskurven din tar seg noe opp... Anonym poster: f9483673861448f38af35cfcc8a1e10c For et teit innlegg! Jeg er som sagt førsteårsstudent, og vi hadde ikke fått annen info fra skolen enn hvilket sykehjem vi skulle på, og målene for disse ukene. Avdeling og slikt skulle vi egentlig ikke vite noe om før idag. Nå var jeg så "heldig" at en bekjent som jobber der tilfeldigvis så navnet mitt på sin avdeling, og jeg fikk dermed vite at det ble somatisk. Jeg vet også hva det betyr, men når jeg har null erfaring på forhånd så er det naturlig å lure på hvilke pasienter som vanligvis befinner seg på slike avdelinger. Hvorfor har du sånt behov for å være så uspiselig og frekk? Jeg gjør det særdeles godt på skolen, og har gode forutsetninger for å bli en flink sykepleier. Det er en grunn til at store deler av studiet er praksis, og en kan ikke være vite alt mulig på forhånd. Skjerp deg! Anonym poster: 2d475e52695efc6c9457078244d46e09
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #9 Skrevet 30. januar 2013 Til dere som svarte saklig vil jeg si tusen takk:) Viste seg å være en utrolig fin, liten avdeling med kjekke ansatte og kjekke beboere. God blanding av tilstander og pleiebehov, så jeg får nok prøvd meg på mye rart. Ser ut som dette kan bli åtte fine uker! Anonym poster: 2d475e52695efc6c9457078244d46e09
pinar Skrevet 30. januar 2013 #10 Skrevet 30. januar 2013 Siden det er din første praksis vil det nok være mye fokus på stell, pleie og grunnleggende behov. Mange har og redusert matlyst og eliminasjons problemer. Samt vil du lære og ta skyllerom etc. Forflyttningsteknikker er det og mye av på somatisk avdeling.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #11 Skrevet 30. januar 2013 Siden det er din første praksis vil det nok være mye fokus på stell, pleie og grunnleggende behov. Mange har og redusert matlyst og eliminasjons problemer. Samt vil du lære og ta skyllerom etc. Forflyttningsteknikker er det og mye av på somatisk avdeling. Takk:) vi har jo brukt hele høsten på øvelsepost og øvd på disse tingene, så jeg regnet med vi skulle fortsette med det. Var i grunn mer usikker på hvilke type pasienter man hadde på en slik avdeling. Da det finnes egne palliative avdelinger, og egne demensavdelinger, tenkte jeg at en kanskje ikke ville ha de pasientene på en somatisk avdeling også. Men ser jo nå at det er en god blanding, og både smertelindring og demens vil være en del av hverdagen. Anonym poster: 2d475e52695efc6c9457078244d46e09
Gjest martefjarte Skrevet 30. januar 2013 #12 Skrevet 30. januar 2013 Dette er vel i grunne sånne ting man bør finne ut av på skolen ved å snakke med lærere og medstudenter på forhånd, og ikke noem an skal spørre om på et nettforum kvelden før man skal ut i praksis... Lykke til, men håper læringskurven din tar seg noe opp... Anonym poster: f9483673861448f38af35cfcc8a1e10c Jeg er tredjeårsstudent, og i kullet mitt er vi omtrent 400stk. God relasjon med "lærerne" er nærmest ikke eksisterende, du er heldig om studieveileder kjenner deg igjen i det hele tatt. Det er ikke som på videregående at du sitter i et klasserom og kan spørre læreren din om det du måtte lure på, vi har som regel en veiledning annenhver uke (det blir færre og færre for hvert år), da er temaet nesten alltid oppgaveskriving. Selvfølgelig kan du spørre veileder hvordan ting fungerer på sykehjem og sånt, men de har sjelden oversikt over hver enkelt praksisplass.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå