kajira Skrevet 17. mars 2004 #1 Skrevet 17. mars 2004 Er det bare meg eller er det toppen av stupiditet når Aften aften på side10 har et oppslag hvor voldtektsmottaket ber om ofres hjelp til å få flere til å bruke tilbudet. Så følger to sider med saker hvor offeret har utpekt voldtektsmannen, men hvor saken har blitt henlagt. Ikke den beste måten å oppmuntre folk til å søke hjelp.....?
Glitterchick Skrevet 17. mars 2004 #2 Skrevet 17. mars 2004 Skjønner ikke helt om det er Aftenposten eller voldtektsmotaket du syns er dumme?
MarianneE Skrevet 17. mars 2004 #3 Skrevet 17. mars 2004 Skjønner hva du mener. Litt selvmotsigende......
AlleyCat Skrevet 17. mars 2004 #5 Skrevet 17. mars 2004 Det blåser vel Aftenposten i tenker jeg så lenge de får storyene sine.
Glitterchick Skrevet 17. mars 2004 #6 Skrevet 17. mars 2004 Aftenposten har jo ikkeno markedsføringsansvar for voldtektsmottaket? De er jo nødt til å skrive om det som faktisk skjer. Syns faktisk det er bra at de belyser dette jeg, slik at f. eks. voldtekstmottaket også kan bli flinkere til å øve press på politiet, slik at ikke så mange saker blir henlagt.
kajira Skrevet 17. mars 2004 Forfatter #7 Skrevet 17. mars 2004 Er det ikke Aftenposten som liksom skal være en litt mer "ordentlig" avis, litt mer samfunnsbevisst og engasjert? Har ihvertfall fått inntrykk tidligere at det er den imagen de vil ha. Så dette ble for dumt synes jeg. Dagens kaktus går herved til Aften aften.
Glitterchick Skrevet 17. mars 2004 #8 Skrevet 17. mars 2004 øhh, ville nå sett på aftenposten som en mindre seriøs avis hvis de lot vær å belyse ett problem, bare fordi flere skulle bruke voldtektsmottaket. Det i seg selv vil ikke føre til at færre saker blir henlagt. Det eneste som kan føre til det er at vi får satt søkelyset på problemet, og bearbeidet det gjennom flere kanaler.
Gjest Turi Skrevet 17. mars 2004 #9 Skrevet 17. mars 2004 Er det bare meg eller er det toppen av stupiditet når Aften aften på side10 har et oppslag hvor voldtektsmottaket ber om ofres hjelp til å få flere til å bruke tilbudet. Så følger to sider med saker hvor offeret har utpekt voldtektsmannen, men hvor saken har blitt henlagt. Ikke den beste måten å oppmuntre folk til å søke hjelp.....? Skjønner hva du mener.... Jeg har ikke lest artikkelen, men tenker som så: Kanskje ofrene har minst like stor bruk for voldtektsmotaket selv om sakene deres til slutt blir henlagt? Kanskje har de behov for å fortelle sin historie til noen som kan støtte dem, for å bli henvist til steder å få hjelp. Og samfunnet har nok også behov for å vite hvor mange som blir voldtatt, selv om politiet ikke klarer å dømme gjerningsmannen - mørketallene er jo enorme. Fortalte ofrene noe om hvordan de hadde det da - eller bare om voldtekten og henleggelsen (i avisen altså)? Men dersom ikke Aftenposten presenterte vinklingen slik, er det jo litt merkelig ja...
birgitte242 Skrevet 17. mars 2004 #10 Skrevet 17. mars 2004 Enig at vinklingen var litt merkelig, men jeg regner med at voldtektsmottaket har andre og kanskje mer viktige hjelpetiltak å by på enn rettshjelp.
manji Skrevet 18. mars 2004 #11 Skrevet 18. mars 2004 Syns faktisk det er bra at de belyser dette jeg, slik at f. eks. voldtekstmottaket også kan bli flinkere til å øve press på politiet, slik at ikke så mange saker blir henlagt. Om en sak henlegges eller ei har jo ikke noe med presset politiet har på seg å gjøre. Alt kommer an på hver enkelt saks stilling. Man henlegger ikke en sak som lett kan oppklares bare pga presset for å oppklare saken ikke var stor nok. Men det er begrenset hvor mange resurser en kan legge i hver enkel sak. Skulle politiet gått dobbelt så hardt inn for voldtektssaker, ville andre saker som drap, mishandling, narkotika og vinningskriminalitet (type; ran, innbrudd, tyveri og utpressing) måtte lide. Politiet trenger mao en større bevilgning. Sånn at de har anledning til å øke arbeidskraften. :-)
Glitterchick Skrevet 18. mars 2004 #12 Skrevet 18. mars 2004 Det jeg mente med press var økt fokus på ett problem, noe som igjen kanskje vil føre til økte bevilgniger. Ikke fysisk press ala "Nå må dere oppklare denne saken assa" Har forøvrig nå lest aftenposten og skjønner virkelig ikke problemet med disse artiklene. Ikke spekulative, men setter fokus på to viktige problem; Få voldtekstmottaket til å funke og at altfor mange voldtekter blir henlagt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå