Gå til innhold

Hunden spiser sin egen avføring, appetittfór

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hunden har begynt å spise sin egen avføring, hun er ca 7 mnd. Harbyttet fra eukanuba til appetitt for ca 1 mnd siden. noensom veit hvorfor og hva som er galt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hund jeg hadde før spiste også sin egen avføring. Vi vet ikke hvorfor men vi vet at moren også gjorde det, så de vokste opp med dette de første ukene. Vet også andre i samme rase som gjorde dette. Han fikk selvfølgelig kjeft når han ble tatt på fersken, vi ga han ofte tannkrem umiddelbart etterpå - noe han hatet - men han fortsatte likevel med spisingen. Løsningen ble at vi fulgte litt ekstra med når han var ute i hagen og plukket opp straks han gjorde fra seg.

Anonym poster: 890fc6794dd107c78388ad5a8f9e92e4

Skrevet

Naboen min har problemer med at sin hund gjør dette, uavhengig av hva den får av merker. Hos dem hjalp det å alltid blande litt ananas i maten, da dette vil gjøre avføringen mindre fristende.

Ellers vil jeg tro at hunden din ikke fordøyer den nye maten godt nok, slik at avføringen lukter "mat". Ville prøvd med et annet slag, f. eks. Vom & Hundemat.

Skrevet

Hund jeg hadde før spiste også sin egen avføring. Vi vet ikke hvorfor men vi vet at moren også gjorde det, så de vokste opp med dette de første ukene. Vet også andre i samme rase som gjorde dette. Han fikk selvfølgelig kjeft når han ble tatt på fersken, vi ga han ofte tannkrem umiddelbart etterpå - noe han hatet - men han fortsatte likevel med spisingen. Løsningen ble at vi fulgte litt ekstra med når han var ute i hagen og plukket opp straks han gjorde fra seg.

Tannkrem? For mennesker? Det er giftig!!

Ang møkkspising, tilsett ananas i maten.

Det kan være orm/mark,så sjekk for dette.

Noen hunder spiser møkk fordi det lukter godt og de er sultne.

Andre kan kjede seg.

http://ez.manimal.no/Artikler/Artikler-om-hund/Koprofagi-hos-hunder

• Liker 1
Gjest Badebuksa
Skrevet

Det ligger kanskje i navnet. Kanskje maten er SÅ god at ikke engang fordøyelsessystemet setter en bismak på det :P

Skrevet

Ta en blodprøve å sjekk for vitaminmangel, og eventuelt avføringsprøve..

Anonym poster: eb4db01f9cb94dc17429a8eaec1d4834

Skrevet

Tannkrem? For mennesker? Det er giftig!!

Ang møkkspising, tilsett ananas i maten.

Det kan være orm/mark,så sjekk for dette.

Noen hunder spiser møkk fordi det lukter godt og de er sultne.

Andre kan kjede seg.

http://ez.manimal.no...fagi-hos-hunder

Tannkrem for mennesker ja. Og det var ikke snakk om å tvinge i ham masse tannkrem, bare smøre litt på tunga hans. Dette gjorde vi mest for vår egen del da det var ekkelt med ånden hans etterpå pluss at det ble litt som straff også. Han tok i alle fall ikke skade av dette og levde i nesten 8 år før han døde av noe helt urelevant til tannkremspising.

Gjest Badabing
Skrevet

Tannkrem for mennesker ja. Og det var ikke snakk om å tvinge i ham masse tannkrem, bare smøre litt på tunga hans. Dette gjorde vi mest for vår egen del da det var ekkelt med ånden hans etterpå pluss at det ble litt som straff også. Han tok i alle fall ikke skade av dette og levde i nesten 8 år før han døde av noe helt urelevant til tannkremspising.

Herregud. Hva er galt med folk??

Til ts: det er mange teorier på dette. Noen mener det er mangel på et næringsstoff, andre mener det skjer hvis hunden som liten får kjeft for å gjøre fra seg inne, så den vil rydde opp. Atter andre igjen mener det er at maten ikke er tilstrekkelig fordøyd, og at det ofte skjer ved bruk av billigfor.

Jeg ville i første omgang byttet for og vært ekstremt nøye på å fjerne avføring ute. Noen valper og unghunder spiser jo alt de finner, så det kan være greit å fjerne alt så de ikke gjør det til en vane.

• Liker 3
Skrevet

Så lenge det ikke er fordi hunden har lært å rydde opp etter seg fordi eierene har kjeftet ved uhell da den var liten, som Badabing nevner over, er det vel rett og slett fordi maten holder veldig lav kvalitet eller at hunden av en eller annen grunn ikke klarer å ta opp næring og derfor ikke får i seg det den trenger. Eukanuba er junk. Samme med ProPlan og Hills og alt dette folk flest tror er bra mat. Apettitt finner jeg ingen innhodsfortegnelse på, så jeg ville undersøkt dette bedre.

Prøv Vom og Hundemat som noen her nevner, eller gå på andre kvalitetsfor som Orijen, Acana, Taste of The Wild etc. Til nød Royal Canin.

Skrevet

Mener du virkelig at Eukanuba er junk?? Og jeg som har betalt for dette fôret i dyre dommer fordi jeg trodde det var et sunt alternativ til hundemat fra dagligvarebutikken! :grine:

Mine spiser kattemøkk hvis jeg ikke er obs og får fjernet den tidsnok fra kattedoen. (Katten spiser Brit Care fra dyrebutikken, men det er kanskje også junk?) Den ene spiser også sin egen møkk hvis hun får sjansen. :( Jeg vil jo gjerne ha en slutt på det. Vi snakket om det senest i går, hvordan det blir når kattungen er stor nok til å begynne å være ute, fanger mus, fugler, osv, og alt de kan få i seg via hennes bæsj da...

Kanskje vi skal gjøre et forsøk med endring i kosten, da. De merkene du nevner som skal være bra har jeg aldri sett før (har jo ikke sett etter dem heller, så mulig jeg bare har oversett dem), men finnes de i vanlige dyrebutikker, eller er det utvalgte forhandlere som fører dem?

Anonym poster: fe9b870bac546da09e3a322858f007ec

Skrevet (endret)

Dyreplageri. Og det står jeg for.! Tannkrem har fluor. Fluor er giftig (xylitol) for hunder. Stakkars dyr.

Du burde virkelig avlære deg disse "teknikkene" dine.De er utdaterte med 40år!! Mennesker behandler ikke dyr slik,straff her og straff der.

Til TS, Brit hundefor er ok det. Tviler litt på at det er foret i seg selv.

Er nok mer en fase,så du får nok avlære hunden .Ha kontroll over hunden og plukk opp med en gang.

Sett kattedoen slik at hunden ikke får tak i den.

Madisoon ,hvorfor påstår du at enkelte merker er dritt ,uten å kunne bevise det ?

Ikke alle hunder vil ha V&H/ norw.polar osv. Da er tørfor ok.

Så lenge pels,poter,møkk er ok,ser jeg ikke problem med tørfor.

Endret av Kårky
  • Liker 2
Skrevet

æssjjjjj..faen meg glad jeg ikke har dyr i hus. PØSJ for noe griseri....

Anonym poster: 331d343074a50201970067c8c2029cfa

Skrevet

Til TS, Brit hundefor er ok det. Tviler litt på at det er foret i seg selv.

Er nok mer en fase,så du får nok avlære hunden .Ha kontroll over hunden og plukk opp med en gang.

Sett kattedoen slik at hunden ikke får tak i den.

Jeg er ikke TS,og det er ikke hundene som går på Brit, men katten. Hundene bruker Eukanuba. Takk for svar, uansett. :)

Jeg har forsøkt å tenke kreativt i forhold til hvor kattedoen kan stå uten at hundene kommer til den, men det er vanskelig. Kan jo ikke ha den på kjøkkenbenken, akkurat.

Er Vom og Hundemat kun våtfôr? Mine har ikke tålt noe av vårfôret jeg har forsøkt å gi dem. De får løs avføring, som resulterer i problemer med analkjertlene. Noe av våtfôret jeg har gitt dem har også ført til diaré. Grunnen til at jeg gir Eukanuba, er at jeg etter masse prøving og feiling endelig fant en type som tydeligvis binder magen såpass at de unngår problemer med løs avføring.

Skrevet

Det er nok vanlig at hunden får litt løsere mage /og eller stopp av skife til våtfor.Men det går over om en er veldig forsiktig,gir bare 10 av vått og resten normalt for.Så økes mengden etterhvert.

Eukanuba kan ikke min hund bruke,da skiter han rødt opp til 6 ganger daglig.

For er vanskelig.Om din fungerer på nåværende,pelsen er fin,potene ikke tørre,ikke flass osv .er det ikke vist i å skifte

Skrevet

Madisoon ,hvorfor påstår du at enkelte merker er dritt ,uten å kunne bevise det ?

http://www.dogfoodadvisor.com/dog-food-reviews/eukanuba-dog-food-customized-nutrition/ Du kan bedømme selv. Dette er vel en av de høyere rangerte jeg linker til nå. All mat som inneholder biprodukter (øyne, føtter, hud og all annen dritt som slakteren må kvitte seg med) er junk i mine øyne, og som ingredient nr 2 på listen? Nei takk...

Du kan bruke siden jeg linket til over til å sjekke hvilke merker du har tilgjengelig som er best. Jeg har ingen erfaring med V&H da jeg ikke bor i Norge. Jeg forer med Acana Grain Free, som jeg faktisk bestiller over nettet. Takk og lov spiser hun kun 50 gram om dagen, så det blir ikke så dyrt og ofte ;)

Etter min mening skal man alltid fore med det aller høyeste kvalitetsforet man over hodet mulig kan. Hunden kan synes å fungere bra på et billigfor nå, men med all den dritten som finnes i hundefor om dagen, vet man ikke hvordan det kan gå i lengden.

Skrevet

Den har jeg lest alt.Litt halleluja opplegg. Ikke alle hunder funker eller vil ha våtfor.Derfor får det blir opp til eier hva h*n forer.

Visste du forresten at haneføtter innholder keratin som er fint for hunden ? (Cynatine FLX)

Ikke alt er møkk som du sier.

• Liker 1
Skrevet

Det er så mange teorier rundt hva som gjør at hunder spiser egen avføring. Hva som er grunnen er ikke det viktigste så lenge hunden er aktiv og sunn og har normal vekt.

Det du bør gjøre er å avlære den denne atferden.

Min hund spiste også avføring. Og det trengte ikke å være bare hans egen... :eeeh:

Det jeg gjorde var at jeg viste ham avføring som lå i veikanten eller i hagen. Når han viste tegn til at han ville spise av det sa jeg neeeeei. Når han stoppet opp gav jeg ros. Når han gikk videre fikk han godbit.

Etter noen repitisjoner sluttet han helt. Stoppet opp og snuset og gikk videre. Jeg fortsatte med belønning til det var naturlig for ham å gå videre.

Siden har han ikke kommet med bæsjeånde i fanget på oss ;)

Skrevet

Mener du virkelig at Eukanuba er junk?? Og jeg som har betalt for dette fôret i dyre dommer fordi jeg trodde det var et sunt alternativ til hundemat fra dagligvarebutikken! :grine:

Mine spiser kattemøkk hvis jeg ikke er obs og får fjernet den tidsnok fra kattedoen. (Katten spiser Brit Care fra dyrebutikken, men det er kanskje også junk?) Den ene spiser også sin egen møkk hvis hun får sjansen. :( Jeg vil jo gjerne ha en slutt på det. Vi snakket om det senest i går, hvordan det blir når kattungen er stor nok til å begynne å være ute, fanger mus, fugler, osv, og alt de kan få i seg via hennes bæsj da...

Kanskje vi skal gjøre et forsøk med endring i kosten, da. De merkene du nevner som skal være bra har jeg aldri sett før (har jo ikke sett etter dem heller, så mulig jeg bare har oversett dem), men finnes de i vanlige dyrebutikker, eller er det utvalgte forhandlere som fører dem?

Jeg mener art Eukanuba er junk. Minst like dårlig som alle de andre tørrforene på markedet. Tørrfor kan etter min oppfatning kun fungere som et tillegg til våttfor.

Min er erfaring er at møkkspising er noe svineri. Veldig vanlig at hundene spiser møkk om de har mark, men også tillært adferd.

For de som er interessert i ernæring av hund er sikkert Marte hos Vom og hundemat et godt startpunkt.

Skrevet

Jeg mener art Eukanuba er junk. Minst like dårlig som alle de andre tørrforene på markedet. Tørrfor kan etter min oppfatning kun fungere som et tillegg til våttfor.

Min er erfaring er at møkkspising er noe svineri. Veldig vanlig at hundene spiser møkk om de har mark, men også tillært adferd.

For de som er interessert i ernæring av hund er sikkert Marte hos Vom og hundemat et godt startpunkt.

Haha, og jeg anbefaler Lars hos eukanuba som et godt startpunkt :)

Anonym poster: dee3288ac929653ec99662dde30cef94

Skrevet (endret)

Haha, og jeg anbefaler Lars hos eukanuba som et godt startpunkt :)

Anonym poster: dee3288ac929653ec99662dde30cef94

Er vel en vesenforskjell på de to. Lars jobber for eukanuba med salg av tørfor som er produsert av Iams Company som eies av P&G om jeg ikke sitter på feil informasjon. Han har 0 kontroll over hva som faktisk puttes i foret. Marte har bidratt i forskning og utvikling av i alle fall to typer våtfor + et tørrfor (lav fett) basert på Dr. Tim Hunt sine teorier om maks 70% av hundens kalorier bør komme fra fett.

Våtforet vet jeg hva de norske produsentene faktisk putter i, men tørrforet produsentene har jeg generelt liten tiltro til ut fra egen erfaring. Om du tror dette er bare tull kan du jo sjekke hva hundene som går femundsløpet nå faktisk fores med. Hjelper ingenting at det står eukanuba på capsen. De forer like vel med våtfor uten unntak.

Men dette blir vel tråkupp.

Som jeg nevnte tidligere har jeg erfart at hunder som spiser møkk ofte har mark, om dette kommer som en følge av møkkspisinga / eller motsatt er ikke så godt å si.

Om adferden er genetisk betinget eller tillært er heller ikke så godt og si, men ser tydlig på kennelen at det i perioder er en populær sysel. For min del er det mest effektive mottiltaket og plukke møkk slik at hundene ikke får tak i møkka.

For de som gidder : (www.bornfreeusa.org/facts.php?p=359&more=1) Artikelen bør tas med en klype salt, men peker på en del opplagte elementer.

Endret av RoH

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...